Vakbonden CNV en FNV zetten de OV-staking door. Vanaf woensdag 27 juni rijden er voor zeker 3 tot 5 dagen geen bussen in vrijwel heel Nederland. Treinen van NS zullen gewoon rijden, maar andere treinen kunnen uitvallen. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) is woedend dat de staking doorgaat.
CNV heeft een staking aangekondigd voor tenminste 3 dagen (72 uur), bij FNV gaat het om een staking van onbepaalde duur. De kans is dus dat ook na vrijdag het openbaar vervoer plat blijft liggen.
Volgens de vakbonden is de werkdruk in het openbaar vervoer te hoog, ook eisen de vakbonden een hoger salaris. De vervoerders hebben eerder 2,75% per jaar voor de duur van drie jaar aangeboden. Aanvankelijk leken de bonden dit te accepteren, maar de leden van de vakbond wezen dit akkoord uiteindelijk af. Volgens de bonden hebben de chauffeurs ook te weinig plaspauzes. Ze willen elke 2,5 uur een betaalde plaspauze van 5 minuten. Vervoerders zijn de bonden hierin al tegemoetgekomen. “We zorgen ervoor dat er, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan. Per regio en per bedrijf nemen we aanvullende maatregelen om de werkdruk te verminderen.” Toch is dit nog niet voldoende om een staking af te wentelen.
De werkgevers zijn verbijsterd over de houding van de bonden en het verloop van de onderhandelingen. Fred Kagie, voorzitter van de werkgeversorganisatie VWOV: “Er is een stroming binnen de vakbond die geen deal lijkt te willen. We hebben een intern vakbondsbericht waaruit blijkt dat het uitstel van twee dagen er alleen maar is gekomen om de media en het publiek te beïnvloeden. Er staat onder andere in: (…) als we tegen de pers zeggen dat we die 2 dagen nodig hebben om een allerlaatste kans te benutten om een staking te voorkomen, scoren we weer een extra puntje bij het publiek (…).”
Ook de houding van vakbonden binnen de OV-bedrijven wekt de woede van de werkgevers. Kagie: “We hebben berichten in ons bezit gekregen waarin vakbondsbestuurders hun leden oproepen om werkwilligen te fotograferen en te filmen. Bij in ieder geval één van de OV-bedrijven circuleert onder vakbondsleden een lijst van werkwillige collega’s, deze collega’s worden thuis opgebeld en bedreigd en ze worden op het werk genegeerd. Collega’s die bereid zijn te werken, worden op een agressieve manier aangesproken door de vakbond.”
FNV Streekvervoer heeft een hele andere lezing over het conflict. Paula Verhoef, eerste onderhandelaar FNV Streekvervoer: “De werkgevers moesten een beweging maken om de werkdruk iets te verminderen. Dat wilden ze niet. Buschauffeurs hebben nu per dag 2 x 15 minuten pauze. Een extra pauze van 5 minuten is absoluut een redelijke eis. Het is zeer teleurstellend dat de werkgevers niet eens een klein beetje wilden meebewegen. De werkdruk in het streekvervoer is de laatste jaren gierend uit de hand gelopen.”
This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:16
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…