Nieuws

OV-staking vanaf 27 juni gaat door (t/m 1 juli)

Vakbonden CNV en FNV zetten de OV-staking door. Vanaf woensdag 27 juni rijden er voor zeker 3 tot 5 dagen geen bussen in vrijwel heel Nederland. Treinen van NS zullen gewoon rijden, maar andere treinen kunnen uitvallen. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) is woedend dat de staking doorgaat.

  • Update 1 juli 23:00u: de staking gaat stopt vanaf maandag 2 juli. Zie dit artikel voor meer info over einde van de staking. De rest van dit artikel beschrijft de gevolgen van de eerdere staking, deze is dus nu voorbij.

CNV heeft een staking aangekondigd voor tenminste 3 dagen (72 uur), bij FNV gaat het om een staking van onbepaalde duur. De kans is dus dat ook na vrijdag het openbaar vervoer plat blijft liggen.

Dit zijn de gevolgen van de OV-staking

  • Connexxion zal op de drukste lijnen proberen zoveel mogelijk beperkt vervoer aan te bieden. Onduidelijk is waar dat zal lukken. Connexxion rijdt soms ook onder andere merknamen, zoals Breng, Door Zeeland en Hermes.
  • De Arriva-bussen zullen in de regel niet rijden. Alleen het busvervoer in Achterhoek-Rivierenland rijdt wel, alleen niet rond de vestiging van Tiel. Bij eerdere stakingen reden ook de bussen op de Waddeneilanden, daar maakt Arriva echter nu geen opmerking over. Soms rijdt Arriva onder een andere merknaam, zoals in Noord-Brabant samen met Connexxion onder de naam Bravo.
  • De treinen van Arriva rijden niet in Limburg. De Arriva-treinen in Groningen, Friesland, Achterhoek-Rivierenland rijden wel. Ook de Arriva-trein Dordrecht – Geldermalsen rijdt naar verwachting wel, evenals de regionale Arriva-treinen onder de vlag van Blauwnet (Zwolle – Emmen, Almelo – Hardeberg).
  • Keolis rijdt niet of minder vaak. Keolis rijdt soms ook onder andere namen, zoals Syntus en Allgobus.
  • De Blauwnet-treinen van Keolis zullen wel rijden, maar mogelijk minder vaak. Zutphen – Hengelo – Oldenzaal rijdt wel volledig.
  • Bussen van EBS en Qbuzz (incl. U-OV) rijden niet of minder vaak. Dit geldt ook voor de trams in Utrecht.
  • De Amsterdamse vervoerder GVB zal in de regel binnen Amsterdam gewoon rijden. Zowel bus, tram als metro. Mogelijk worden de busdiensten die de stad verlaten ingekort.
  • De bussen van de Haagse vervoerder HTM zullen in de regel gewoon rijden. Dat geldt ook voor de trams en RandstadRail.
  • Bij de Rotterdamse vervoerder RET kunnen er bussen uitvallen, trams en metro’s rijden wel gewoon. Vooral op de streeklijnen, bijvoorbeeld rond Ridderkerk, kan de hinder aanzienlijk zijn. Bij eerdere stakingen viel de hinder bij de meeste stadsbuslijnen mee.
  • NS-treinen zullen gewoon rijden.

Houders van een abonnement hebben recht op restitutie

  • Let op: alleen restitutie van het abonnementsgeld, vervangend vervoer wordt niet vergoed.
  • Veel vervoerders hebben eerder aangegeven geen administratiekosten in rekening te brengen, formeel kan dat wel.
  • Zie voor meer informatie stopdestaking.nl

Plaspauzes

Volgens de vakbonden is de werkdruk in het openbaar vervoer te hoog, ook eisen de vakbonden een hoger salaris. De vervoerders hebben eerder 2,75% per jaar voor de duur van drie jaar aangeboden. Aanvankelijk leken de bonden dit te accepteren, maar de leden van de vakbond wezen dit akkoord uiteindelijk af. Volgens de bonden hebben de chauffeurs ook te weinig plaspauzes. Ze willen elke 2,5 uur een betaalde plaspauze van 5 minuten. Vervoerders zijn de bonden hierin al tegemoetgekomen. “We zorgen ervoor dat er, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan. Per regio en per bedrijf nemen we aanvullende maatregelen om de werkdruk te verminderen.” Toch is dit nog niet voldoende om een staking af te wentelen.

Verbijsterd

De werkgevers zijn verbijsterd over de houding van de bonden en het verloop van de onderhandelingen. Fred Kagie, voorzitter van de werkgeversorganisatie VWOV: “Er is een stroming binnen de vakbond die geen deal lijkt te willen. We hebben een intern vakbondsbericht waaruit blijkt dat het uitstel van twee dagen er alleen maar is gekomen om de media en het publiek te beïnvloeden. Er staat onder andere in: (…) als we tegen de pers zeggen dat we die 2 dagen nodig hebben om een allerlaatste kans te benutten om een staking te voorkomen, scoren we weer een extra puntje bij het publiek (…).”

Werkwilligen

Ook de houding van vakbonden binnen de OV-bedrijven wekt de woede van de werkgevers. Kagie: “We hebben berichten in ons bezit gekregen waarin vakbondsbestuurders hun leden oproepen om werkwilligen te fotograferen en te filmen. Bij in ieder geval één van de OV-bedrijven circuleert onder vakbondsleden een lijst van werkwillige collega’s, deze collega’s worden thuis opgebeld en bedreigd en ze worden op het werk genegeerd. Collega’s die bereid zijn te werken, worden op een agressieve manier aangesproken door de vakbond.”

Niet meebewegen

FNV Streekvervoer heeft een hele andere lezing over het conflict. Paula Verhoef, eerste onderhandelaar FNV Streekvervoer: “De werkgevers moesten een beweging maken om de werkdruk iets te verminderen. Dat wilden ze niet. Buschauffeurs hebben nu per dag 2 x 15 minuten pauze. Een extra pauze van 5 minuten is absoluut een redelijke eis. Het is zeer teleurstellend dat de werkgevers niet eens een klein beetje wilden meebewegen. De werkdruk in het streekvervoer is de laatste jaren gierend uit de hand gelopen.”

This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:16

Share

Recent Posts

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

14 uur terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

18 uur terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

3 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

4 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

4 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

5 dagen terug