Nieuws

OV-staking vanaf 27 juni gaat door (t/m 1 juli)

Vakbonden CNV en FNV zetten de OV-staking door. Vanaf woensdag 27 juni rijden er voor zeker 3 tot 5 dagen geen bussen in vrijwel heel Nederland. Treinen van NS zullen gewoon rijden, maar andere treinen kunnen uitvallen. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) is woedend dat de staking doorgaat.

  • Update 1 juli 23:00u: de staking gaat stopt vanaf maandag 2 juli. Zie dit artikel voor meer info over einde van de staking. De rest van dit artikel beschrijft de gevolgen van de eerdere staking, deze is dus nu voorbij.

CNV heeft een staking aangekondigd voor tenminste 3 dagen (72 uur), bij FNV gaat het om een staking van onbepaalde duur. De kans is dus dat ook na vrijdag het openbaar vervoer plat blijft liggen.

Dit zijn de gevolgen van de OV-staking

  • Connexxion zal op de drukste lijnen proberen zoveel mogelijk beperkt vervoer aan te bieden. Onduidelijk is waar dat zal lukken. Connexxion rijdt soms ook onder andere merknamen, zoals Breng, Door Zeeland en Hermes.
  • De Arriva-bussen zullen in de regel niet rijden. Alleen het busvervoer in Achterhoek-Rivierenland rijdt wel, alleen niet rond de vestiging van Tiel. Bij eerdere stakingen reden ook de bussen op de Waddeneilanden, daar maakt Arriva echter nu geen opmerking over. Soms rijdt Arriva onder een andere merknaam, zoals in Noord-Brabant samen met Connexxion onder de naam Bravo.
  • De treinen van Arriva rijden niet in Limburg. De Arriva-treinen in Groningen, Friesland, Achterhoek-Rivierenland rijden wel. Ook de Arriva-trein Dordrecht – Geldermalsen rijdt naar verwachting wel, evenals de regionale Arriva-treinen onder de vlag van Blauwnet (Zwolle – Emmen, Almelo – Hardeberg).
  • Keolis rijdt niet of minder vaak. Keolis rijdt soms ook onder andere namen, zoals Syntus en Allgobus.
  • De Blauwnet-treinen van Keolis zullen wel rijden, maar mogelijk minder vaak. Zutphen – Hengelo – Oldenzaal rijdt wel volledig.
  • Bussen van EBS en Qbuzz (incl. U-OV) rijden niet of minder vaak. Dit geldt ook voor de trams in Utrecht.
  • De Amsterdamse vervoerder GVB zal in de regel binnen Amsterdam gewoon rijden. Zowel bus, tram als metro. Mogelijk worden de busdiensten die de stad verlaten ingekort.
  • De bussen van de Haagse vervoerder HTM zullen in de regel gewoon rijden. Dat geldt ook voor de trams en RandstadRail.
  • Bij de Rotterdamse vervoerder RET kunnen er bussen uitvallen, trams en metro’s rijden wel gewoon. Vooral op de streeklijnen, bijvoorbeeld rond Ridderkerk, kan de hinder aanzienlijk zijn. Bij eerdere stakingen viel de hinder bij de meeste stadsbuslijnen mee.
  • NS-treinen zullen gewoon rijden.

Houders van een abonnement hebben recht op restitutie

  • Let op: alleen restitutie van het abonnementsgeld, vervangend vervoer wordt niet vergoed.
  • Veel vervoerders hebben eerder aangegeven geen administratiekosten in rekening te brengen, formeel kan dat wel.
  • Zie voor meer informatie stopdestaking.nl

Plaspauzes

Volgens de vakbonden is de werkdruk in het openbaar vervoer te hoog, ook eisen de vakbonden een hoger salaris. De vervoerders hebben eerder 2,75% per jaar voor de duur van drie jaar aangeboden. Aanvankelijk leken de bonden dit te accepteren, maar de leden van de vakbond wezen dit akkoord uiteindelijk af. Volgens de bonden hebben de chauffeurs ook te weinig plaspauzes. Ze willen elke 2,5 uur een betaalde plaspauze van 5 minuten. Vervoerders zijn de bonden hierin al tegemoetgekomen. “We zorgen ervoor dat er, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan. Per regio en per bedrijf nemen we aanvullende maatregelen om de werkdruk te verminderen.” Toch is dit nog niet voldoende om een staking af te wentelen.

Verbijsterd

De werkgevers zijn verbijsterd over de houding van de bonden en het verloop van de onderhandelingen. Fred Kagie, voorzitter van de werkgeversorganisatie VWOV: “Er is een stroming binnen de vakbond die geen deal lijkt te willen. We hebben een intern vakbondsbericht waaruit blijkt dat het uitstel van twee dagen er alleen maar is gekomen om de media en het publiek te beïnvloeden. Er staat onder andere in: (…) als we tegen de pers zeggen dat we die 2 dagen nodig hebben om een allerlaatste kans te benutten om een staking te voorkomen, scoren we weer een extra puntje bij het publiek (…).”

Werkwilligen

Ook de houding van vakbonden binnen de OV-bedrijven wekt de woede van de werkgevers. Kagie: “We hebben berichten in ons bezit gekregen waarin vakbondsbestuurders hun leden oproepen om werkwilligen te fotograferen en te filmen. Bij in ieder geval één van de OV-bedrijven circuleert onder vakbondsleden een lijst van werkwillige collega’s, deze collega’s worden thuis opgebeld en bedreigd en ze worden op het werk genegeerd. Collega’s die bereid zijn te werken, worden op een agressieve manier aangesproken door de vakbond.”

Niet meebewegen

FNV Streekvervoer heeft een hele andere lezing over het conflict. Paula Verhoef, eerste onderhandelaar FNV Streekvervoer: “De werkgevers moesten een beweging maken om de werkdruk iets te verminderen. Dat wilden ze niet. Buschauffeurs hebben nu per dag 2 x 15 minuten pauze. Een extra pauze van 5 minuten is absoluut een redelijke eis. Het is zeer teleurstellend dat de werkgevers niet eens een klein beetje wilden meebewegen. De werkdruk in het streekvervoer is de laatste jaren gierend uit de hand gelopen.”

This post was last modified on 2 juli 2018 13:16

Bekijk reacties

  • Rijden bussen vanaf het station naar het vliegveld wel? Specifiek lijn 400 (eindhoven airport shuttle van Hermes)

      • Ik vindt het heel erg dat mensen niet op hét werk komen de zorg krijg in gekort met geld en de ouderen die geen taxi kunnen betalen kunnen niet weg

        • Het wordt tijd dat de overheid stakingen bij het OV verbied. Hier wordt onenigheid tussen werknemers en werkgevers uitgedragen over de hoofden van onschuldige burgers. Ik ben zelf chauffeur en als het mij niet bevalt bij een werkgever ga ik ergens anders werken, maar leg niet de boel plat.

    • Bij een eerdere staking reed de lijn wel, maar minder vaak. Ik zou er zelf niet op durven vertrouwen als ik naar de luchthaven moet.

    • Een alternatief is - misschien? - vanaf NS station Best of vanaf NS station Eindhoven met een NS zonetaxi naar Airport Eindhoven. Ik zeg dit wel met het nodige voorbehoud, maar het is in ieder geval de moeite waard om hierover informatie in te winnen.
      Succes!

      Ik constateer trouwens wel, dat de Nederlandse Spoorwegen wél normaal functioneren, maar die hebben dan ook een "normale" CAO voor hun personeel.

      Ik constateer ook, dat het stadsvervoer in A'dam, R'dam en Den Haag ook op een normale manier functioneert, maar die hebben ook een "normale" CAO voor hun personeel.

  • rijden er op 30 juni treinen van Heemskerk richting Den Haag en andersom ´s avonds, tijdens de Veteranendag in Den Haag?

    • er rijden op 30 Juni geen treinen van Haarlem naar Leiden
      richting Den Haag moet dus via Amsterdam Sloterdijk via Schiphol richting Den Haag, tenzij ook de treinen mee staken?????

    • Zoals duidelijk in het artikel staat vermeld rijden de treinen van NS gewoon. Ook treinvervangend busvervoer zal gewoon rijden, want dat zijn touringcars, geen OV-bussen.

      • Sprak zojuist een medewerker van Connexxion. Volgens haar kan de staking nog weleens weken tot zelfs maanden gaan duren als er geen akkoord wordt bereikt. Maak je borst dus maar nat.

        • 1 ding snap ik niet.
          Op enkele centrale punten waar de bus langer stopt, staat men buiten gewoon een sigaret weg te paffen, GA DAN PISSEN!!!
          Stelletje zeikers.

  • Ja hoor, de ratten van de vakbonden zijn weer bezig en nu weer 3 dagen wat uit kan lopen naar meerdere dagen via de fnv, wel eens gehoord van water bij de wijn doen. de fnv zal en moet de boel weer eens platgooien omdat men anders gezichtsverlies lijd. Reken er maar op geachte FNV dat er een schadeclaim komt van in totaal 6 verlofdagen die ik dan op heb moeten nemen. Dan durven ze verdomme nog aan de reizigers enig begrip te vragen (CNV) Deze vakbonden zijn echt de weg kwijt..

    • Ratten van de vakbond? U bent niet wakker. De echte ratten zijn de werkgevers, 2x 15 min pauze per werkdag, heeft u dat ook? Ik ben OV reiziger en van mijn mogen ze staken. Wat is dit voor slavernijcontract? Wat zou moeten gebeuren is dat de staking aangemoedigd moet worden. Ik maak mij niet druk om uw vrije dagen, ik maak me druk om een vermoeide buschauffeur die op mobieltjes lezende jongeren moet letten die al fietsend kriskras oversteken terwijl hijzelf hoognodig naar het toilet moet. Dan lees ik dat de werkgever verbijsterd is?? Over 5 min extra tijd? Heeft dan niemand in de gaten dat we afglijden naar een onderdrukkingscultuur in Nederland? Ikzelf fiets nu 1 uur heen, en 1 uur terug naar mijn werk door de staking, en deze mag zolang duren als nodig is. Het zijn niet de chauffeurs die u het leven lastig maken, integendeel. Het zijn de snobs, de geldgraaiers, de regering. Schiet uw pijlen af op de echte vijand.

      • @Fran, Ik zou als ik jou was solliciteren bij de linkse kliek zoals de PVDA, die lullen net zo uit hun nek als jij. Volgens mij hebben de werkgevers juist een behoorlijk aanbod gedaan van 2,75% verhoging en een zogenaamde plaspauze, maar dat vonden de "ratten" van de vakbonden blijkbaar weer niet genoeg. Het zal MIJ een rotzorg wezen dat jij in totaal 2 uur moet fietsen, er is al eens gezegd dat als je om de 2,5 uur een plaspauze moet hebben dan heb je geen cao nodig maar een arts. En wat betreft de mobiel? De chauffeurs zijn daar niet mee bezig???? Overigens ben ik ook een alledaagse ov-gebruiker, maar nu niet meer want ben er hellemaal klaar mee, ze zullen van mij niet 1 cent meer verdienen, je betaald maandelijks scheel aan het ov en wat krijg je ervoor terug?? Vul dat zelf maar in!!!

        • @Fran, trouwens, de chauffeurs dragen de werkkleding, rijden de bussen en vertegenwoordigen hun werkgever dus ja, ook de chauffeurs maken het voor een ander lastig. Daarbij stellen sommige chauffeurs dat ze opgebrand zijn, maar als ze volgende week eventueel een nieuwe cao hebben dan zijn ze ineens weer TOPFIT ??? Kan er bij mij niet in.

      • Dat is niet helemaal waar. Het zijn de chauffeurs die zich laten meeslepen door de vakbond. De keuze ligt nog altijd bij de chauffeur zelf om wel of niet deel te nemen aan de staking.

    • Niet de vakbonden maar je moet bij de werkgever zijn. Die liggen dwars met absurde eisen voor hun personeel.

  • Schandalig dat ik niet naar mijn werk kan.wie gatin verplichte vakantie dagen vergoeden
    Ik zit in de zorg wie gaat er voor mij de oudere verzorgen

  • Tijd dat de politiek zich ermee gaat bemoeien en de werkgevers en vakbonden zware boete oplegt. Het OV is een kritieke sector waar zulke stakingen niet mogen voorkomen, het moet toegestaan worden om onbetaald te reizen als staking en dat werkgevers daar niet op mogen bekorten (dus volledige salaris uitbetaling) maw publiek vriendelijke staking.
    Het is van de zotte dat zo'n een vakbond in zo'n kritieke sector alles plat legt en dat daardoor andere kritieke sectoren niet bereikbaar zijn, denk ziekenhuis, dokters, politie en brandweer (en luchthavens). Er moet gedurende zo'n staking altijd nog bussen rijden naar zulke plekken, desnoods een stad in paar sectoren splitsen en een bus naar het mjddenpunt laten rijden om het half uur.
    OV bestuurders hebben groot gelijk van wat ze willen, maar de manier waarop moet geheel anders en niet op de oude manier, we leven niet meer in jaren tachtig en een ov plat raakt duizenden zieken, werknemers, werkgevers, toeristen en vele anderen die er niets aan kunnen doen maar wel afhankelijk gemaakt zij.
    Dus tijd voor de politiek, afstraffing en modernisering van de staking (of eerder gezegd toelaten van publiek vriendelijk zonder inhouden op salaris)

    (En ja ik kan dus ontslagen worden door jullie staking en moet ook naar het ziekenhuis wat dus niet gaat lukken)

    • Rolf dit is echt weer een reactie van iemand die vind dat staken geen arbeids recht is en dat CAO's afgeschaft moeten worden. Dus wordt het voor Rolf tijd om in een dictatuur te leven waar geen arbeidsrecht is. En de politiek leider alles regelt. Zoals in Noord Korea
      Er zijn genoeg manieren om naar je werk te komen.
      Fiets, auto, een collega kennis die je brengt.
      En verder staat er in de arbeidswet iets over overmacht.
      Dit is overmacht. En door deze overmacht kun je je baan niet kwijt raken , want jij kan er niks aan doen. Dit is ook door onze VAKBONDEN geregeld.
      Net als dat we meer vakantiedagen hebben dan landen om ons heen.
      Dankzij stakers en vakbonden.
      Iedereen denkt hier alleen maar aan zichzelf. En niet aan de rechten die we door toedoen van Vakbonden en betaalende leden gekregen hebben.
      Het enige wat ik hier hoor is. Mijn bus rijdt niet. Ikke ikke ikke en de buschauffeurs kunnen stikken?

      • ikke ikke ikke en de rest behalve jij rare vogel de naam alleen al kan stikken, wat weet
        jij nou van andere of die op het werk kunnen komen of niet en wat boeit jou dat ook, mensen zoals jij horen nu echt in de vakbond

      • Het is tijd dat BiggerNub beter inleest in reactie, want dan zou die leren en inzien dat staken op zicht geen probleem is maar dat voor kritieke sectoren dit niet zomaar kan gedaan kan worden. Als jij dat wel vind dan snap je niet dat nauw verbonden onderdelen in een samenleving niet zomaar moeten en mogen uitvallen.

        Wat zou jij ervan vinden als de politie of alle ziekenhuizen staken, succes met dat verhaal van jou dan en verder mogen die ook niet zomaar staken omdat er dan een gigantisch probleem ontstaat. Dat is hetzelfde tegenwoordig met het OV.

        "Er zijn genoeg manieren om naar je werk te komen."
        Ik ga het halve land door en met Auto naar de locatie duurt even lang als met OV zelfs langer omdat er teveel verkeer is en vaak in files sta en voor de kosten moet ik zelf volledig opdraaien en ook nog eens voor parkeren moet betalen omdat iedereen in de omgevingen groen wilt en dus ook nergens kan. Fietsen ga ik niet doen, doe dat graag voor dichtbij en training reservisten maar niet een half land door.

        Als jij denkt dat overmacht je overal indekt dan moet je je maar eens achter je oren krabben, want onder de norm overmacht zal je niet ontslagen worden. Verder zijn ook tegenwoordig meer Zzp-ers die niet erdoor gedekt worden, en niet alle zzp-ers zijn zzp-er omdat ze het willen, maar omdat idioterie geroep zoals van jouw dat verzaakt. En nee de vakbonden hebben niet je overmacht en vakantie tijd opgeleverd, dat hadden groepen buiten die bonden gedaan en de de bonden hebben het als hun overwinning geclaimd.

        "Net als dat we meer vakantiedagen hebben dan landen om ons heen."
        De flexibele minimale vakantiedagen zijn zeker minder, maar dan heb je het over de minimum. Ze hebben meer standaard vrije dagen en over de flexibele vrije dagen kan je onderhandelen en de meeste hebben er dus ook meer. Internet is niet de waarheid, dit kon je makkelijk weten als in andere delen van Europa had gewerkt of met connecties daar werkte.

        Ik denk verre van ikke ikke ikke, nog beter zelfs, ik haal de politiek erbij om ervoor te zorgen dat iedereen wint. OV bestuurders kunnen staken en de mensen die hun leven daarvan afhankelijk zijn kunnen ook nog door.

        Ik mag ook niet stoppen met m'n werk en staken want dan gaan er mensen dood, en sta jij als een randdebiel als eerste te schreeuwen dat ik de bak in moet. Als ik wil staken dan moet dat 1) Patient vriendelijk 2) In afwisseling met andere collega's. Laat de mensen van het OV dat ook maar doen.

        En als je helemaal kon lezen leg ik ook verantwoordelijkheid bij de werkgevers, die moeten beboet worden dat zo'n staking kan ontstaan en dat een publiek vriendelijke optie niet mogelijk is omdat ze het van hun salaris kunnen houden.

        Ga nu maar terug naar een heropvoeding centrum, misschien leer je dan wat een ikke ikke ikke houding is en je inziet dat je er zelf onder valt.

        • Ik sta nu langer in de file. Dus mij raakt het ook. Waar ik normaal 40 minuten over rijd doe ik nu anderhalf uur over.
          Dus boeiend.

    • de politiek heeft zich er al mee bemoeit door aanbesteding/marktwerking te introduceren

      • Dat is op zich geen probleem, als je kijkt naar diverse andere sectoren en bedrijven is dat juist goed en kan bevorderend zijn.
        Het probleem dat is ontstaan is iets wat je ziet in vele sectoren, en wat bij sommige gelukkig eindelijk langzaam verandert, is dat er teveel managers zijn.

        Managers hebben doelen, en maken doelen om zichzelf beter te positioneren, en die doelen raken altijd hard de andere lagen en verkeerd.
        Zij moeten/willen betere resultaten en dus moet de planning strakker en moet de rest daaronder harder werken, ook moeten de kosten omlaag en een simpele winst daarop salaris strak houden en bezuinigen op de plekken waar geen boete uit overheid en controle is.

        Dat probleem is er al heel heel heel heel lang, en dat blijft zich maar voorzetten. Oplossing is zelf regelende teams die genoeg kennis en discipline hebben om problemen te tackelen, oplossingen te vinden en mogelijkheden te inzien. Probleem daarmee is dat zulke teams moeilijk te vinden/maken zijn, niet iedereen in op alle niveaus daar aan mee doet en/of wilt mee doen. Genoeg mensen die alleen 'gedirigeerd' willen werken

        Ook een probleem is dat die lagen hogerop, met al die managers, een nieuwe werking niet willen want die moeten dan veranderen en opeens moet daar een gigantische groep weg.

        Het zal echter langzaam aan daar wel naartoe moeten omdat de werking van technologie dat ook langzaam aan meer vereist, alleen zulke dingen gebeuren: A) Na/Gedurende grote oorlog B) Extreme crisis C) Lange transitie fase.

  • Bedankt hoor vakbonden! Over de rug van hardwerkende mensen je gelijk willen halen door naar het instrument staking te grijpen. Hoe kortzichtig is dit en wellicht ook gedacht aan een ander middel waar reizigers minder last van hebben en je toch kan bereiken wat jullie willen bereiken? Jullie moeten je rot schamen.

  • Ik kan mijn baan nog een keer kwijt raken door deze ellende.. Het speelt nu al zo lang dat ik er ondertussen wel een beetje moe van word om iedere keer tegen mijn baas te moeten zeggen dat ik niet op mijn werk kan komen omdat het OV plat ligt..
    Er moet toch brood op tafel komen, wie neemt hier de verantwoordelijkheid voor?
    Ik vind dit asociaal, er word alleen maar aan hun zelf gedacht en niet aan de rest van Nederland die net zo hard de dupe is van deze bullshit.. Als ik mijn baan hierdoor kwijt raak, deze maand mijn rekeningen niet kan betalen omdat ik door jullie ellende niet op mijn werk kan komen, stel ik jullie verantwoordelijk!

      • @Henkie, je zou eens wat meer op je woorden moeten letten jochie!! Reactie geven prima, maar een beetje respect voor de mening van een ander mag ook wel, ik noem jou toch ook geen SUKKEL??

  • 3 tot 5 dagen staken!!! Echt belachelijk zo lang. En het voorstel is zo slecht niet. 3 jaar lang 2,75% loonsverhoging!!! Kom in de zorg werken. Wij hebben een ernstig tekort. Eerst even een opleiding doen en oh ja je verdient waarschijnlijk minder dan je nu doet.

      • @Henkie, je moet eens beter je huiswerk doen voordat je een reactie geeft naar mensen toe, de werkgevers hebben een aanbod gedaan van 2,75% PER JAAR!! Nogmaals doe eerst eens je huiswerk of ben je zelf lid van deze bende??

        • Dat is meer dan ik krijg per jaar, 1.5% of 2% afhankelijk van je 3 punten presentatie of de inflatie correctie. Je mag al vaak blij zijn met 2%

  • Het probleem zit hem in de Politiek die ervoor hebben gezorgd dat de Rechterlijke macht in het verleden steeds publieksvriendelijke acties (zoals gratis vervoer) door de rechter zijn verboden.

  • Ik wilde graag morgen naar Scheveningen strand vanaf station Den Haag. Is deze reis nog mogelijk?

Share

Recent Posts

Trein naar Berlijn, vanaf € 10 met GoVolta: een betaalbare reiservaring

Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…

19 uur terug

Denkend aan Zwitserland of liever Reizend naar Zwitserland?

Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…

1 dag terug

Vakantie Zwitserland per trein? Tips en tricks

Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…

1 dag terug

Nieuw vervoersplan bij extreem winterweer moet ervoor zorgen dat deel van alle treinen kan blijven rijden

Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…

2 dagen terug

Bijna helft van alle IC Direct-treinen op HSL vertraagd door werkzaamheden en problemen op spoor

De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…

3 dagen terug

Reserveren verplicht voor de ICE Amsterdam – Frankfurt / Basel

Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…

3 dagen terug