OV-staking vanaf 27 juni gaat door (t/m 1 juli)

Vakbonden CNV en FNV zetten de OV-staking door. Vanaf woensdag 27 juni rijden er voor zeker 3 tot 5 dagen geen bussen in vrijwel heel Nederland. Treinen van NS zullen gewoon rijden, maar andere treinen kunnen uitvallen. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) is woedend dat de staking doorgaat.

  • Update 1 juli 23:00u: de staking gaat stopt vanaf maandag 2 juli. Zie dit artikel voor meer info over einde van de staking. De rest van dit artikel beschrijft de gevolgen van de eerdere staking, deze is dus nu voorbij.

Bussen gaan weer rijden: staking (voorlopig) voorbij

CNV heeft een staking aangekondigd voor tenminste 3 dagen (72 uur), bij FNV gaat het om een staking van onbepaalde duur. De kans is dus dat ook na vrijdag het openbaar vervoer plat blijft liggen.

Dit zijn de gevolgen van de OV-staking

  • Connexxion zal op de drukste lijnen proberen zoveel mogelijk beperkt vervoer aan te bieden. Onduidelijk is waar dat zal lukken. Connexxion rijdt soms ook onder andere merknamen, zoals Breng, Door Zeeland en Hermes.
  • De Arriva-bussen zullen in de regel niet rijden. Alleen het busvervoer in Achterhoek-Rivierenland rijdt wel, alleen niet rond de vestiging van Tiel. Bij eerdere stakingen reden ook de bussen op de Waddeneilanden, daar maakt Arriva echter nu geen opmerking over. Soms rijdt Arriva onder een andere merknaam, zoals in Noord-Brabant samen met Connexxion onder de naam Bravo.
  • De treinen van Arriva rijden niet in Limburg. De Arriva-treinen in Groningen, Friesland, Achterhoek-Rivierenland rijden wel. Ook de Arriva-trein Dordrecht – Geldermalsen rijdt naar verwachting wel, evenals de regionale Arriva-treinen onder de vlag van Blauwnet (Zwolle – Emmen, Almelo – Hardeberg).
  • Keolis rijdt niet of minder vaak. Keolis rijdt soms ook onder andere namen, zoals Syntus en Allgobus.
  • De Blauwnet-treinen van Keolis zullen wel rijden, maar mogelijk minder vaak. Zutphen – Hengelo – Oldenzaal rijdt wel volledig.
  • Bussen van EBS en Qbuzz (incl. U-OV) rijden niet of minder vaak. Dit geldt ook voor de trams in Utrecht.
  • De Amsterdamse vervoerder GVB zal in de regel binnen Amsterdam gewoon rijden. Zowel bus, tram als metro. Mogelijk worden de busdiensten die de stad verlaten ingekort.
  • De bussen van de Haagse vervoerder HTM zullen in de regel gewoon rijden. Dat geldt ook voor de trams en RandstadRail.
  • Bij de Rotterdamse vervoerder RET kunnen er bussen uitvallen, trams en metro’s rijden wel gewoon. Vooral op de streeklijnen, bijvoorbeeld rond Ridderkerk, kan de hinder aanzienlijk zijn. Bij eerdere stakingen viel de hinder bij de meeste stadsbuslijnen mee.
  • NS-treinen zullen gewoon rijden.

Houders van een abonnement hebben recht op restitutie

  • Let op: alleen restitutie van het abonnementsgeld, vervangend vervoer wordt niet vergoed.
  • Veel vervoerders hebben eerder aangegeven geen administratiekosten in rekening te brengen, formeel kan dat wel.
  • Zie voor meer informatie stopdestaking.nl

Staking openbaar vervoer? Lees wanneer je geld kunt terugkrijgen

Plaspauzes

Volgens de vakbonden is de werkdruk in het openbaar vervoer te hoog, ook eisen de vakbonden een hoger salaris. De vervoerders hebben eerder 2,75% per jaar voor de duur van drie jaar aangeboden. Aanvankelijk leken de bonden dit te accepteren, maar de leden van de vakbond wezen dit akkoord uiteindelijk af. Volgens de bonden hebben de chauffeurs ook te weinig plaspauzes. Ze willen elke 2,5 uur een betaalde plaspauze van 5 minuten. Vervoerders zijn de bonden hierin al tegemoetgekomen. “We zorgen ervoor dat er, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan. Per regio en per bedrijf nemen we aanvullende maatregelen om de werkdruk te verminderen.” Toch is dit nog niet voldoende om een staking af te wentelen.

Verbijsterd

De werkgevers zijn verbijsterd over de houding van de bonden en het verloop van de onderhandelingen. Fred Kagie, voorzitter van de werkgeversorganisatie VWOV: “Er is een stroming binnen de vakbond die geen deal lijkt te willen. We hebben een intern vakbondsbericht waaruit blijkt dat het uitstel van twee dagen er alleen maar is gekomen om de media en het publiek te beïnvloeden. Er staat onder andere in: (…) als we tegen de pers zeggen dat we die 2 dagen nodig hebben om een allerlaatste kans te benutten om een staking te voorkomen, scoren we weer een extra puntje bij het publiek (…).”

Werkwilligen

Ook de houding van vakbonden binnen de OV-bedrijven wekt de woede van de werkgevers. Kagie: “We hebben berichten in ons bezit gekregen waarin vakbondsbestuurders hun leden oproepen om werkwilligen te fotograferen en te filmen. Bij in ieder geval één van de OV-bedrijven circuleert onder vakbondsleden een lijst van werkwillige collega’s, deze collega’s worden thuis opgebeld en bedreigd en ze worden op het werk genegeerd. Collega’s die bereid zijn te werken, worden op een agressieve manier aangesproken door de vakbond.”

Niet meebewegen

FNV Streekvervoer heeft een hele andere lezing over het conflict. Paula Verhoef, eerste onderhandelaar FNV Streekvervoer: “De werkgevers moesten een beweging maken om de werkdruk iets te verminderen. Dat wilden ze niet. Buschauffeurs hebben nu per dag 2 x 15 minuten pauze. Een extra pauze van 5 minuten is absoluut een redelijke eis. Het is zeer teleurstellend dat de werkgevers niet eens een klein beetje wilden meebewegen. De werkdruk in het streekvervoer is de laatste jaren gierend uit de hand gelopen.”

94 gedachten over “OV-staking vanaf 27 juni gaat door (t/m 1 juli)”

  1. anno schreef:

    Rijden bussen vanaf het station naar het vliegveld wel? Specifiek lijn 400 (eindhoven airport shuttle van Hermes)

    1. Erwin Wessels schreef:

      Houd er rekening mee dat ze niet rijden. Hier word je door Hermes op de hoogte gehouden: https://www.hermes.nl/reizen/1190/landelijke-staking-streekvervoer/5226

      1. Willemsen schreef:

        Ik vindt het heel erg dat mensen niet op hét werk komen de zorg krijg in gekort met geld en de ouderen die geen taxi kunnen betalen kunnen niet weg

        1. Piet schreef:

          Het wordt tijd dat de overheid stakingen bij het OV verbied. Hier wordt onenigheid tussen werknemers en werkgevers uitgedragen over de hoofden van onschuldige burgers. Ik ben zelf chauffeur en als het mij niet bevalt bij een werkgever ga ik ergens anders werken, maar leg niet de boel plat.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Bij een eerdere staking reed de lijn wel, maar minder vaak. Ik zou er zelf niet op durven vertrouwen als ik naar de luchthaven moet.

    3. Peter schreef:

      Een alternatief is – misschien? – vanaf NS station Best of vanaf NS station Eindhoven met een NS zonetaxi naar Airport Eindhoven. Ik zeg dit wel met het nodige voorbehoud, maar het is in ieder geval de moeite waard om hierover informatie in te winnen.
      Succes!

      Ik constateer trouwens wel, dat de Nederlandse Spoorwegen wél normaal functioneren, maar die hebben dan ook een “normale” CAO voor hun personeel.

      Ik constateer ook, dat het stadsvervoer in A’dam, R’dam en Den Haag ook op een normale manier functioneert, maar die hebben ook een “normale” CAO voor hun personeel.

  2. Christina Vethaak schreef:

    rijden er op 30 juni treinen van Heemskerk richting Den Haag en andersom ´s avonds, tijdens de Veteranendag in Den Haag?

    1. Christina Vethaak schreef:

      er rijden op 30 Juni geen treinen van Haarlem naar Leiden
      richting Den Haag moet dus via Amsterdam Sloterdijk via Schiphol richting Den Haag, tenzij ook de treinen mee staken?????

    2. Puck schreef:

      Zoals duidelijk in het artikel staat vermeld rijden de treinen van NS gewoon. Ook treinvervangend busvervoer zal gewoon rijden, want dat zijn touringcars, geen OV-bussen.

      1. Amanile schreef:

        Sprak zojuist een medewerker van Connexxion. Volgens haar kan de staking nog weleens weken tot zelfs maanden gaan duren als er geen akkoord wordt bereikt. Maak je borst dus maar nat.

        1. Anita schreef:

          1 ding snap ik niet.
          Op enkele centrale punten waar de bus langer stopt, staat men buiten gewoon een sigaret weg te paffen, GA DAN PISSEN!!!
          Stelletje zeikers.

  3. Jan schreef:

    Ja hoor, de ratten van de vakbonden zijn weer bezig en nu weer 3 dagen wat uit kan lopen naar meerdere dagen via de fnv, wel eens gehoord van water bij de wijn doen. de fnv zal en moet de boel weer eens platgooien omdat men anders gezichtsverlies lijd. Reken er maar op geachte FNV dat er een schadeclaim komt van in totaal 6 verlofdagen die ik dan op heb moeten nemen. Dan durven ze verdomme nog aan de reizigers enig begrip te vragen (CNV) Deze vakbonden zijn echt de weg kwijt..

    1. Henkie schreef:

      en jij bent niet van deze tijd je weet niet eens wat er loos is

      1. Kees schreef:

        @Henkie, Kun jij niet beter terug kruipen onder de steen waar je vandaan komt??

    2. Fran schreef:

      Ratten van de vakbond? U bent niet wakker. De echte ratten zijn de werkgevers, 2x 15 min pauze per werkdag, heeft u dat ook? Ik ben OV reiziger en van mijn mogen ze staken. Wat is dit voor slavernijcontract? Wat zou moeten gebeuren is dat de staking aangemoedigd moet worden. Ik maak mij niet druk om uw vrije dagen, ik maak me druk om een vermoeide buschauffeur die op mobieltjes lezende jongeren moet letten die al fietsend kriskras oversteken terwijl hijzelf hoognodig naar het toilet moet. Dan lees ik dat de werkgever verbijsterd is?? Over 5 min extra tijd? Heeft dan niemand in de gaten dat we afglijden naar een onderdrukkingscultuur in Nederland? Ikzelf fiets nu 1 uur heen, en 1 uur terug naar mijn werk door de staking, en deze mag zolang duren als nodig is. Het zijn niet de chauffeurs die u het leven lastig maken, integendeel. Het zijn de snobs, de geldgraaiers, de regering. Schiet uw pijlen af op de echte vijand.

      1. Kees schreef:

        @Fran, Ik zou als ik jou was solliciteren bij de linkse kliek zoals de PVDA, die lullen net zo uit hun nek als jij. Volgens mij hebben de werkgevers juist een behoorlijk aanbod gedaan van 2,75% verhoging en een zogenaamde plaspauze, maar dat vonden de “ratten” van de vakbonden blijkbaar weer niet genoeg. Het zal MIJ een rotzorg wezen dat jij in totaal 2 uur moet fietsen, er is al eens gezegd dat als je om de 2,5 uur een plaspauze moet hebben dan heb je geen cao nodig maar een arts. En wat betreft de mobiel? De chauffeurs zijn daar niet mee bezig???? Overigens ben ik ook een alledaagse ov-gebruiker, maar nu niet meer want ben er hellemaal klaar mee, ze zullen van mij niet 1 cent meer verdienen, je betaald maandelijks scheel aan het ov en wat krijg je ervoor terug?? Vul dat zelf maar in!!!

        1. Kees schreef:

          @Fran, trouwens, de chauffeurs dragen de werkkleding, rijden de bussen en vertegenwoordigen hun werkgever dus ja, ook de chauffeurs maken het voor een ander lastig. Daarbij stellen sommige chauffeurs dat ze opgebrand zijn, maar als ze volgende week eventueel een nieuwe cao hebben dan zijn ze ineens weer TOPFIT ??? Kan er bij mij niet in.

      2. Zoee schreef:

        Dat is niet helemaal waar. Het zijn de chauffeurs die zich laten meeslepen door de vakbond. De keuze ligt nog altijd bij de chauffeur zelf om wel of niet deel te nemen aan de staking.

    3. Jan schreef:

      Niet de vakbonden maar je moet bij de werkgever zijn. Die liggen dwars met absurde eisen voor hun personeel.

  4. Adrie v woudenbergh schreef:

    Schandalig dat ik niet naar mijn werk kan.wie gatin verplichte vakantie dagen vergoeden
    Ik zit in de zorg wie gaat er voor mij de oudere verzorgen

  5. Rolf schreef:

    Tijd dat de politiek zich ermee gaat bemoeien en de werkgevers en vakbonden zware boete oplegt. Het OV is een kritieke sector waar zulke stakingen niet mogen voorkomen, het moet toegestaan worden om onbetaald te reizen als staking en dat werkgevers daar niet op mogen bekorten (dus volledige salaris uitbetaling) maw publiek vriendelijke staking.
    Het is van de zotte dat zo’n een vakbond in zo’n kritieke sector alles plat legt en dat daardoor andere kritieke sectoren niet bereikbaar zijn, denk ziekenhuis, dokters, politie en brandweer (en luchthavens). Er moet gedurende zo’n staking altijd nog bussen rijden naar zulke plekken, desnoods een stad in paar sectoren splitsen en een bus naar het mjddenpunt laten rijden om het half uur.
    OV bestuurders hebben groot gelijk van wat ze willen, maar de manier waarop moet geheel anders en niet op de oude manier, we leven niet meer in jaren tachtig en een ov plat raakt duizenden zieken, werknemers, werkgevers, toeristen en vele anderen die er niets aan kunnen doen maar wel afhankelijk gemaakt zij.
    Dus tijd voor de politiek, afstraffing en modernisering van de staking (of eerder gezegd toelaten van publiek vriendelijk zonder inhouden op salaris)

    (En ja ik kan dus ontslagen worden door jullie staking en moet ook naar het ziekenhuis wat dus niet gaat lukken)

    1. BiggerNub schreef:

      Rolf dit is echt weer een reactie van iemand die vind dat staken geen arbeids recht is en dat CAO’s afgeschaft moeten worden. Dus wordt het voor Rolf tijd om in een dictatuur te leven waar geen arbeidsrecht is. En de politiek leider alles regelt. Zoals in Noord Korea
      Er zijn genoeg manieren om naar je werk te komen.
      Fiets, auto, een collega kennis die je brengt.
      En verder staat er in de arbeidswet iets over overmacht.
      Dit is overmacht. En door deze overmacht kun je je baan niet kwijt raken , want jij kan er niks aan doen. Dit is ook door onze VAKBONDEN geregeld.
      Net als dat we meer vakantiedagen hebben dan landen om ons heen.
      Dankzij stakers en vakbonden.
      Iedereen denkt hier alleen maar aan zichzelf. En niet aan de rechten die we door toedoen van Vakbonden en betaalende leden gekregen hebben.
      Het enige wat ik hier hoor is. Mijn bus rijdt niet. Ikke ikke ikke en de buschauffeurs kunnen stikken?

      1. desire vermeeren schreef:

        ikke ikke ikke en de rest behalve jij rare vogel de naam alleen al kan stikken, wat weet
        jij nou van andere of die op het werk kunnen komen of niet en wat boeit jou dat ook, mensen zoals jij horen nu echt in de vakbond

      2. Rolf schreef:

        Het is tijd dat BiggerNub beter inleest in reactie, want dan zou die leren en inzien dat staken op zicht geen probleem is maar dat voor kritieke sectoren dit niet zomaar kan gedaan kan worden. Als jij dat wel vind dan snap je niet dat nauw verbonden onderdelen in een samenleving niet zomaar moeten en mogen uitvallen.

        Wat zou jij ervan vinden als de politie of alle ziekenhuizen staken, succes met dat verhaal van jou dan en verder mogen die ook niet zomaar staken omdat er dan een gigantisch probleem ontstaat. Dat is hetzelfde tegenwoordig met het OV.

        “Er zijn genoeg manieren om naar je werk te komen.”
        Ik ga het halve land door en met Auto naar de locatie duurt even lang als met OV zelfs langer omdat er teveel verkeer is en vaak in files sta en voor de kosten moet ik zelf volledig opdraaien en ook nog eens voor parkeren moet betalen omdat iedereen in de omgevingen groen wilt en dus ook nergens kan. Fietsen ga ik niet doen, doe dat graag voor dichtbij en training reservisten maar niet een half land door.

        Als jij denkt dat overmacht je overal indekt dan moet je je maar eens achter je oren krabben, want onder de norm overmacht zal je niet ontslagen worden. Verder zijn ook tegenwoordig meer Zzp-ers die niet erdoor gedekt worden, en niet alle zzp-ers zijn zzp-er omdat ze het willen, maar omdat idioterie geroep zoals van jouw dat verzaakt. En nee de vakbonden hebben niet je overmacht en vakantie tijd opgeleverd, dat hadden groepen buiten die bonden gedaan en de de bonden hebben het als hun overwinning geclaimd.

        “Net als dat we meer vakantiedagen hebben dan landen om ons heen.”
        De flexibele minimale vakantiedagen zijn zeker minder, maar dan heb je het over de minimum. Ze hebben meer standaard vrije dagen en over de flexibele vrije dagen kan je onderhandelen en de meeste hebben er dus ook meer. Internet is niet de waarheid, dit kon je makkelijk weten als in andere delen van Europa had gewerkt of met connecties daar werkte.

        Ik denk verre van ikke ikke ikke, nog beter zelfs, ik haal de politiek erbij om ervoor te zorgen dat iedereen wint. OV bestuurders kunnen staken en de mensen die hun leven daarvan afhankelijk zijn kunnen ook nog door.

        Ik mag ook niet stoppen met m’n werk en staken want dan gaan er mensen dood, en sta jij als een randdebiel als eerste te schreeuwen dat ik de bak in moet. Als ik wil staken dan moet dat 1) Patient vriendelijk 2) In afwisseling met andere collega’s. Laat de mensen van het OV dat ook maar doen.

        En als je helemaal kon lezen leg ik ook verantwoordelijkheid bij de werkgevers, die moeten beboet worden dat zo’n staking kan ontstaan en dat een publiek vriendelijke optie niet mogelijk is omdat ze het van hun salaris kunnen houden.

        Ga nu maar terug naar een heropvoeding centrum, misschien leer je dan wat een ikke ikke ikke houding is en je inziet dat je er zelf onder valt.

        1. BiggerNub schreef:

          Ik sta nu langer in de file. Dus mij raakt het ook. Waar ik normaal 40 minuten over rijd doe ik nu anderhalf uur over.
          Dus boeiend.

    2. Henkie schreef:

      de politiek heeft zich er al mee bemoeit door aanbesteding/marktwerking te introduceren

      1. Rolf schreef:

        Dat is op zich geen probleem, als je kijkt naar diverse andere sectoren en bedrijven is dat juist goed en kan bevorderend zijn.
        Het probleem dat is ontstaan is iets wat je ziet in vele sectoren, en wat bij sommige gelukkig eindelijk langzaam verandert, is dat er teveel managers zijn.

        Managers hebben doelen, en maken doelen om zichzelf beter te positioneren, en die doelen raken altijd hard de andere lagen en verkeerd.
        Zij moeten/willen betere resultaten en dus moet de planning strakker en moet de rest daaronder harder werken, ook moeten de kosten omlaag en een simpele winst daarop salaris strak houden en bezuinigen op de plekken waar geen boete uit overheid en controle is.

        Dat probleem is er al heel heel heel heel lang, en dat blijft zich maar voorzetten. Oplossing is zelf regelende teams die genoeg kennis en discipline hebben om problemen te tackelen, oplossingen te vinden en mogelijkheden te inzien. Probleem daarmee is dat zulke teams moeilijk te vinden/maken zijn, niet iedereen in op alle niveaus daar aan mee doet en/of wilt mee doen. Genoeg mensen die alleen ‘gedirigeerd’ willen werken

        Ook een probleem is dat die lagen hogerop, met al die managers, een nieuwe werking niet willen want die moeten dan veranderen en opeens moet daar een gigantische groep weg.

        Het zal echter langzaam aan daar wel naartoe moeten omdat de werking van technologie dat ook langzaam aan meer vereist, alleen zulke dingen gebeuren: A) Na/Gedurende grote oorlog B) Extreme crisis C) Lange transitie fase.

  6. Marcel de Boef schreef:

    Bedankt hoor vakbonden! Over de rug van hardwerkende mensen je gelijk willen halen door naar het instrument staking te grijpen. Hoe kortzichtig is dit en wellicht ook gedacht aan een ander middel waar reizigers minder last van hebben en je toch kan bereiken wat jullie willen bereiken? Jullie moeten je rot schamen.

  7. Bakker schreef:

    Ik kan mijn baan nog een keer kwijt raken door deze ellende.. Het speelt nu al zo lang dat ik er ondertussen wel een beetje moe van word om iedere keer tegen mijn baas te moeten zeggen dat ik niet op mijn werk kan komen omdat het OV plat ligt..
    Er moet toch brood op tafel komen, wie neemt hier de verantwoordelijkheid voor?
    Ik vind dit asociaal, er word alleen maar aan hun zelf gedacht en niet aan de rest van Nederland die net zo hard de dupe is van deze bullshit.. Als ik mijn baan hierdoor kwijt raak, deze maand mijn rekeningen niet kan betalen omdat ik door jullie ellende niet op mijn werk kan komen, stel ik jullie verantwoordelijk!

    1. Henkie schreef:

      stakker en een zielig figuur ben je

      1. Kees schreef:

        @Henkie, je zou eens wat meer op je woorden moeten letten jochie!! Reactie geven prima, maar een beetje respect voor de mening van een ander mag ook wel, ik noem jou toch ook geen SUKKEL??

  8. J.H.J. Akkerman schreef:

    3 tot 5 dagen staken!!! Echt belachelijk zo lang. En het voorstel is zo slecht niet. 3 jaar lang 2,75% loonsverhoging!!! Kom in de zorg werken. Wij hebben een ernstig tekort. Eerst even een opleiding doen en oh ja je verdient waarschijnlijk minder dan je nu doet.

    1. Henkie schreef:

      niet 3x 3,75% maar 3,75% gedeeld door 3

      1. Kees schreef:

        @Henkie, je moet eens beter je huiswerk doen voordat je een reactie geeft naar mensen toe, de werkgevers hebben een aanbod gedaan van 2,75% PER JAAR!! Nogmaals doe eerst eens je huiswerk of ben je zelf lid van deze bende??

        1. Barend schreef:

          Dat is meer dan ik krijg per jaar, 1.5% of 2% afhankelijk van je 3 punten presentatie of de inflatie correctie. Je mag al vaak blij zijn met 2%

  9. De Leeuw schreef:

    Het probleem zit hem in de Politiek die ervoor hebben gezorgd dat de Rechterlijke macht in het verleden steeds publieksvriendelijke acties (zoals gratis vervoer) door de rechter zijn verboden.

  10. Renske schreef:

    Ik wilde graag morgen naar Scheveningen strand vanaf station Den Haag. Is deze reis nog mogelijk?

  11. Nanny schreef:

    morgen met de trein van Leeuwarden naar Schiphol, is dat mogelijk?

    1. Maxime schreef:

      Als het goed is wel aangezien je met een Intercity van NS kunt reizen. NS treinen rijden wel.

    2. Erwin Wessels schreef:

      Zeker, want de NS staakt niet.

  12. Jeremy schreef:

    Rijden ze van Uden naar Eindhoven, Oss of s’Hertogenbosch? Want als ik 1 van die lijnen heb dan kan ik toch door naar school. Zit nu in herkansingweek

  13. Anoniem schreef:

    Ik moet met mijn dochter op 28-06-2018 naar het ziekenhuis in Uden voor een afspraak bij de kaakchirurg. Een auto hebben wij niet en geen van onze vrienden kan ons rijden, omdat de allemaal met de auto naar hun wer zijn. De afstand is 10 km, maar fietsen is geen optie, omdat dat wordt af geraden na de ingreep.
    Kortom, dankzij FNV en CNV hebben wij de afspraak met een aantal weken moeten verzetten, terwijl mijn dochter wel regelmatig pijn heeft.
    Het is werkelijk schandalig dat de vakbonden naar het stakingsmiddel grijpen in zo’n cruciale sector. Acties mogen wat mij betreft, maar er zijn ook acties mogelijk die minder impact hebben dan een staking. Ik heb hier totaal geen begrip voor. Mijn zoon moet naar Eindhoven voor tentamens, maar ook hij heeft nog geen alternatief vervoer kunnen regelen (reisafstand: 30 km). Als het niet lukt, zal hij moeten herkansen.

  14. Carel Kok schreef:

    Dat staken kost geld. Dus de kaartjes worden straks duurder. De chauffeurs zijn niet de slechterikken maar de ultra linkse domme ophitsers van SP en Groen Links die via de vakbonden tegen het kabinet ageren..
    En wie is er weer de pineut: de gewone man.
    Neem maar een taxi roept de staker. Kost van hier naar het ziekenhuis € 60 enkele reis. Bovendien wil iedereen een taxi, die is dus niet te krijgen.
    De chauffeurs van mijn bus kunnen oo hun rit van een half uur 3 x naar het toilet. En ze zitten relaxed achter het stuur. Watjes zijn het.

    1. Puck schreef:

      Wat een flauwekul. Je kunt ook de ultra domme rechtse zakkenvullers van de VVD en PVV hiervan beschuldigen, die de werkgevers middelen geven over de rug van de buschauffeurs lekker geld binnen te harken. Staken kost geld, maar directeurtjes kosten nog veel meer geld, en dat is de reden waarom jaarlijks de OV-prijzen omhoog gaan. Laten we dat rechtse tuig aan de top anders de deur uit bonjouren, dan kunnen meteen de ritprijzen aanzienlijk omlaag. Leuk dat jouw chauffeur zo vaak naar de wc kan. Kijk ook even naar langeafstandsbusdiensten, daar kan dat dus niet. Een bus heeft immers geen wc.

      1. L. schreef:

        Doe alsjeblieft niet zo dom. Er is niks belangrijker dan vrijheid en dat is waar de rechtse partijen voor staan. Ze staan tevens ook voor verantwoordelijkheid. Dus als de buschauffeurs die nu eens zouden nemen. De werkgevers hebben Hebben al wat redelijke voorstellen gedaan. Nu is het tijd om water bij de wijn te doen.

        1. Puck schreef:

          Rechts staat voor vrijheid? Laat me niet lachen, vrijheid voor wie precies? Voor de rijke witte Nederlander, zeker? En als je zo voor vrijheid bent, moet je ook niet zeuren als buschauffeurs van hun vrijheid om te staken gebruik maken. Maar dat is het probleem met rechts: ze zijn vooral voor vrijheid als het ze zelf uitkomt. Dat is bij links gelukkig anders: vrijheid is er voor iedereen, ook als je het er zelf niet altijd mee eens bent. Ook ik word getroffen door de staking, maar ik ben de chauffeurs dankbaar voor de keren dat ze me van en naar huis vervoeren, dus mogen ze best een keertje staken van mij. De wereld vergaat er niet door.

      2. L. schreef:

        Oh en zoals je kunt lezen in het artikel hebben ze al plaspauzes ingevoerd. Dus er is geen reden om hier nog over door te gaan.

        1. Puck schreef:

          Er staat ook dat dat nog niet overal het geval is.

    2. Anoniem schreef:

      alweer een lamzak die niet weet waar die het over heeft mijn ouders werken bijde op de bus en hun stemmen voor SP gooi niet alles op de politiek de stakingen slaan nergens op als je denkt dat het normaal is 5x te kunnen staken in een week mensen hebben ook een opleiding/werk en alles waar ze niet naartoe kunnen om jezelf voor te schamen mijn ouders hebben een loon 2400 euro busschafeur dus slecht verdienen doet het niet (want je hebt geen opleiding nodig en meestal kan je met het bedrijf afspreken dat die de rijbewijs betalen oh… en de overuren die ze maken kunnen ze inruilen tegen de nieuwe laptops fietsen telefoons is dit nog niet genoeg voor ze? het zijn gewoon allemaal vieze geldwolven.

  15. Marga schreef:

    Als zo velen ben ook ik afhankelijk van OV.
    Dat betekent: niet naar de tandarts, geen verjaardagsfeest en geen kleine vakantie naar de Wadden eilanden. Met dank! Ik heb begrip voor de chauffeurs maar moeten de reizigers die hier niets aan kunnen doen bestraft worden?

    1. Puck schreef:

      Ik weet natuurlijk niet naar welk eiland je gaat, maar als je het artikel goed hebt gelezen, heb je kunnen zien dat er gewoon treinen rijden naar Den Helder en Harlingen Haven.

  16. Monique schreef:

    Wat een timing !! Velen hebben toetsweek op de middelbare en hoge scholen. Moeten wij vrij nemen om ons kind daarheen te brengen en op te halen. Belachelijk ! Een taxi kan een student niet betalen of kunnen we dit verhalen op de vakbonden

  17. Monique schreef:

    Abonnementsgeld wordt gerestitueerd, echter vervangend vervoer wordt niet vergoed. Dat vind ik onzin. Ik moet kosten maken om mijn dochter op een tentamen te krijgen. Dus vind het terecht als dat dus wél gebeurd. Met deze staking is het de bedoeling om de directie te treffen, doe dat dan ook ipv reizigers te duperen !

  18. Julian schreef:

    “Connexxion zal op de drukste lijnen proberen zoveel mogelijk beperkt vervoer aan te bieden.”, mag ik dan lichtelijk hopen dat de naar Walibi Holland wel gaat (of misschien minder)?

  19. Anoniem schreef:

    Amstelveenseweg

  20. Mireille schreef:

    Het is een trieste zaak, die alleen maar verliezers kemt. De onschuldige reiziger wordt weer eens gedupeerd door de FVN,die alleen maar op staken uit zijn.

  21. Rex Rotary schreef:

    En wie is er weer de dupe? Inderdaad Jan Lul de reiziger. Jan Lul de reiziger die geen enkel aandeel of belang heeft in dit conflict. Bezet wat mij betreft het hoofdkantoor van je werkgever of verzin iets anders. Gratis reizen of zo, dan tref je “de baas”. Ik heb inmiddels mijn lidmaatschap van de FNV opgezegd; ik heb geen enkel begrip voor deze manier van actie voeren. Ik kan de rest van de week niet fatsoenlijk op mijn werk komen. Mijn dochter kan niet naar school.

    1. Jin schreef:

      Wat erg om uw situatie te lezen. Een alternatief is misschien om met de auto te gaan. Indien je op dit moment niet over een auto beschikt, kunt je er misschien aan denken om een auto te huren (Sixt bijvoorbeeld). Prijzen variëren van tussen de 40 euro (Audi Q2) tot 60 euro (Jaguar XE of BMW 4 Series Gran Coupé) per dag. Met als aanname dat je de auto huurt voor een periode van één week, omdat het gerucht gaat dat de staking zelfs tot en met volgende week kan uitlopen. Het lijkt duur, maar het is wel de enige optie en ook nog goedkoper dan met de taxi. Het belangrijkste is dat je er nog wel mee naar je werk kan en eventueel je dochter ermee naar school kan brengen. Ook voor in het weekend kan je er veel plezier aan beleven.

      1. Rex Rotary schreef:

        Ik neem aan dat ik deze kosten kan declareren bij het FNV.

  22. Diënne schreef:

    Ik snap dat er gestaakt word voor betere arbeidsomstandigheden.
    Maar wie is er verantwoordelijk voor deze tijd en datum van het jaar!
    Omdat de bus niet rijd kom ik het dorp niet uit. En daarnaast vallen er ook nog treinen uit. Waardoor ik gedwongen een taxi naar station moet nemen op mijn eigen kosten. En daarna lekker overstappen van bus naar bus. Het kost mij als student klauwen met geld want aan een retourtje taxi zit je al op €80 en dan ben je alleen nog maar op het station. Morgen mag ik mn laatste examen doen en kan niet eens rustig op mn gemak naar school gaan. De allerlaatste voor ik mijn diploma heb. Ik zal morgen uren om moeten reizen van bus naar bus moeten stappen en flink bedrag voor de taxi betalen omdat ik geen kant op kan. En geen enkele organisatie komt je er mee helpen en er word absoluut niet nagedacht over de examen periodes. Ik vind het allemaal een beetje egoïstisch, had even gewacht en ga dan staken dan hebben de studenten daar geen last van. Want zn studenten loontje is absoluut niet veel en dat geld gaat naar de taxi omdat ik anders mijn examen niet kan maken en gezakt ben. Ik ben best geïrriteerd om deze situatie want als volwassen mensen nadenken weten ze dat we of bezig zijn met examens of ze al afgerond hebben. En met een klein studenten loontje moet je het maar mee redden want ze zullen je taxi niet voor je vergoeden. Het word tijd dat er een keer aan elkaar gedacht word. Want nu is de jeugd weer de dupe en mogen uit eigen portemonee flink bij betalen. Iedereen is student geweest en dan weet je dat elke euro word omgedraaid. Het enigste waar ik om vroeg was hulp en respect maar die grote bedrijven zullen niet stil staan hoe jij jezelf in de problemen werkt. Zo zit de wereld tegenwoordig in elkaar we de ken allemaal aan ons zelf en houden geen rekening meer met andere. Ik denk dat daar eerst een statement van gemaakt mag worden. 👍🏼

    1. Wouter schreef:

      Wat je ook doet, je zal altijd een groep duperen. Elke groep zou gezegd hebben dat ze beter hadden kunnen wachten.

  23. Sandhya Srinivasan schreef:

    Connexion busses from Uithoorn to Schipol runs? Line 342?

  24. Bryan schreef:

    Mooi om te lezen dat veel mensen het allemaal wel snappen, maar graag zien dat er niet nu wordt gestaakt, want:

    – geen auto
    – een (her)tentamen
    – ziekenhuis
    – etc

    Uiteindelijk zitten we in deze situatie omdat de chauffeurs gewoon fatsoenlijk naar de wc willen kunnen gaan als het nodig is en dat alles niet ultrastrak wordt gepland.

    Mijn oud buurman heeft met regelmaat ritten van 1,5 uur waarna hij 4-5 minuten heeft om mensen uit te laden, mensen te laten instappen, naar de wc te gaan en een kopje koffie te halen en weer 1,5 uur terug te rijden(er van uitgaande dat er geen uitloop is).

    Ja het is onhandig voor velen, maar heel veel andere opties hebben de chauffeurs ook niet. Gratis rijden mag immers niet van de rechter…

    1. Roland schreef:

      Dat is wel waar, echter hebben ze een aanbod liggen waarbij ze de gevraagde plaspauze + een loonsverhoging krijgen. Het verlichten van werk kost ook geld, vermoedelijk is deze maatregel equivalent aan de kosten van een loonsverhoging van 5-7%. Als je dat vraagt en krijgt, moet je ook snappen dat je daar bovenop niet de hoofdprijs kan vragen voor je loonsverhoging. Daarom heb ik geen begrip voor de zware stakingsmiddelen die ze inzetten.

  25. Jeroen schreef:

    Oeiii wat jammer dat ze niet rijden… Maarehh jhaa zal mar zeggen, mijn ouders betalen de auto wel hehe

  26. Jolijn schreef:

    Tussen Almelo – Zwolle zijn werkzaamheden waardoor NS bussen inzet vanaf Deventer en Raalte. Rijden deze bussen wel? (30 juni)

  27. jos schreef:

    Het zijn de aandeelhouders die NOG meer winst willen, waardoor deze ‘onderhandelingen’ vast lopen.
    Lui die nog nooit een trein, dan wel een bus van binnen hebben gezien, maken zo een goed tot matig functionerend vervoer bedrijf naar de knoppen! Én bedankt!
    ga je effe snel helemaal dood schamen! ga werken voor je geld! Maak je nuttig voor en in de maatschappij!
    foei!

  28. E.C schreef:

    Een staking van openbaar vervoer moet niet op deze wijze worden uitgevoerd. En vooral niet wanneer er ook nog scholen examens hebben. Hadden ze niet de bussen en treinen tijdens spitsuren kunnen laten rijden en tijdens daluren stoppen. Dan waren de burgers niet de dupe ervan. Nu stel dat in de zorg alles in 1x werd neergelegd dat zou is net zo absurt.

  29. Dianne schreef:

    Rijden er bussen vanaf Veenendaal-De Klomp naar Amersfoort?

  30. Roelof schreef:

    Als de werkomstandigheden in het streekvervoer wérkelijk zo ontzettend slecht zijn, quod non, dan zou ik de werknemers van het streekvervoer aanraden gauw een andere baan te zoeken en aan te nemen. Zolang men dat juist niet doet, blijft de indruk dat het voor hen helemaal niet slecht geregeld is.

  31. Peter schreef:

    Daar zit ik op vakantie in Zuid-Limburg, maar kan niet meer terug! Zonder streekvervoer is NS-station Maastricht onbereikbaar! Verlengen van het vakantiehuisje is niet mogelijk en maandag moet ik ook mijn werk verschijnen. Misschien een dure taxi nemen. De pret is er zo wel af. Vanwege een plaspauze. Stelletje zeikers.

  32. P.Heesakkers schreef:

    Er zit niets anders op dan bij de vakbonden welke dit organiseren, je geld terug te gaan claimen. Als zij zich zulke lange stakingen als deze kunnen veroorloven is het zonneklaar hoeveel geld zij in kas of op de bank hebben. Door het contributiegeld dat wel van die toch al arme chauffeurs als ik dat moet geloven. Deze staking is te danken aan rechtspersonen “Whats in the name “? Deze persoon met zijn uitspraak had niet de hersens in te zien wat voor verstrekkende gevolgen zijn beslissing heeft zo blijkt Bovendien werken stakingen als deze averechts, omdat steeds meer busgebruikers en andere O.V. gebruikers, op het idee brengt te gaan carpoolen, of zelf een vehikkel aan te schaffen. Per slot van rekening rijdt een auto vanaf je eigen voordeur het dichtst tot je eindbestemming, in tegenstelling welk O.V. middel dan ook. Wie hadden het ook weer over milieuvervuiling, uitlaatgassen te druk wordende autowegen enz.?? Vrijwel iedere volwassene keert het hedendaagse erg dure ook. O.V. de rug toe. Kortom krijgen de bonden hun zin, dan zal je O.V. chipkaart veel meer af moeten schrijven ook voor een paar k.m. Leve ons O.V. systeem!! Wat ik ook in de pers verneem zijn er toch chauffeurs die willen rijden, en best een groot percentage. Zij worden wel geterroriseerd door hun z.g. collega’s en als verrader van de zaak bestempelt en vervelend behandelt. Zo democratisch zijn de vakbonden dus geheel niet. En vergeet ook niet, dat de vakbonden steeds meer leden aan het verliezen zijn. Die contributie die je eraan betaalt heb je dan toch weer mooi in de knip. Want ook in individuele gevallen laten de bonden je ook in de kou staan zo luiden vele verhalen doorheen het jaar.

    1. Janneke 1 schreef:

      Dat laatste heb ik aan den lijve ondervonden.Na eerst 11 jaar contributie te hebben betaald kreeg ik, toen mijn baan ivm participatiewet werd ingenomen door iemand anders, te horen dat ,ook al had ik dan al 10 jaar een vast contract, die baan [in de schoonmaak] niet mijn eigendom was en nu dus naar iemand anders ging. Nou, daar heb je wat aan. Meteen FNV opgezegd, want met zulke bondgenoten heb je geen vijanden meer nodig.

  33. Rex Rotary schreef:

    De FNV is inmiddels verworden tot zo’n log apparaat dat menig ambtenaar nog wat van dit instituut kan leren. De hoogte van de contributie is navenant om dit apparaat in de lucht te houden. Na 30 jaar lidmaatschap )via de ABVA/KABO’ ben ik inmiddels afgehaakt. Ik heb tevens mijn OV/abonnement opgezegd en een scootertje aangeschaft. Dag Connexxion!

  34. Stakingsmoe schreef:

    Een lange staking zal uiteindelijk tegen de bonden en hun stakers keren. De sympatie voor vakbonden zal steeds verder afbrokkelen, en dus in hun nadeel uitwerken, welk proces ook al in gang gezet is. Hulde aan die chauffeurs die wel ten dienste willen staan voor hun klanten, en het grootste begrip hebben voor hen die door stakingen getroffen worden. Zij tonen bovendien respect en begrip, en iets als plichtsbesef ten overstaan van hun klandizie bij wiens gratie en bijdragen zij ook hun werk hebben.

  35. Zoee schreef:

    Echt on-Nederlands om zo lang te gaan staken! dat je staakt snap ik maar hou het dan bij 1 dag. Vooral reizigers die afhankelijk zijn van het OV tref je hiermee. Niet alleen de werkgever! Dat dit zomaar kan in Nederland!

  36. moria schreef:

    helemaal mee eens er zijn mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer wiens weg tot familie word afgesloten als je dan ook nog eens word gestraft omdat een ander loonsverhoging eist en een extra plaspauze moet niet juist deze groep een paar dagen de dupe worden dat moet in een sociaal land toch beter kunnen

    1. BiggerNub schreef:

      Dus alle chauffeurs moeten maar prostaatkanker krijgen omdat ze hun plas moeten ophouden?

      1. Kees schreef:

        Goh, ik wist niet dat jij een specialist was, wat een gel*l zeg..

      2. Marir schreef:

        Prostaatkanker – oorzaak, symptomen en behandeling

        Prostaatkanker is een kwaadaardig gezwel in de prostaat. De prostaat is een klier die aan de blaasuitgang rond de plasbuis ligt. Deze klier produceert zaadvloeistof bij een zaadlozing en zorgt voor de voedingselementen voor de zaadcellen.

        Bij het ouder worden kunnen zowel goedaardige als kwaadaardige prostaatvergrotingen ontstaan. Alleen bij een kwaadaardige prostaatvergroting spreken we van prostaatkanker.

        Jaarlijks wordt prostaatkanker bij ongeveer 10.000 mannen in Nederland vastgesteld.

        Prof.dr. Frans Debruyne
        Andros Mannenkliniek
        Meestal niet (meteen) gevaarlijk

        Prostaatkanker is een van de meest voorkomende kankeroorzaken bij de man. Jaarlijks wordt deze kanker in Nederland bij ongeveer 10.000 mannen vastgesteld. Veruit de meeste mannen zijn boven de 55 jaar.

        Prostaatkanker Prostaatcarcinoom Andros Mannenkliniek NL
        Meer mannen overlijden met dan aan prostaatkanker

        Bijna 3000 mannen overlijden jaarlijks aan deze kanker in Nederland. Veel meer mannen sterven dus met prostaatkanker dan aan de ziekte. Dit betekent dat een grote groep mannen hiermee goed en wel door het leven gaat. Het is vaak een zich traag ontwikkelende vorm van kanker. En daarmee bij de meerderheid van de gediagnosticeerde mannen niet (meteen) gevaarlijk.
        Oorzaak prostaatkanker

        Prostaatkanker kan bij elke man ontstaan. Er is een verhoogd risico voor mannen bij wie prostaatcarcinoom in de familie voorkomt (bij vader, broer of oom). En bij sommige etnische groepen, zoals mannen met een Afrikaanse achtergrond. Soms denken mannen dat deze kanker ook kan worden veroorzaakt door seksuele activiteit, masturbatie of sterilisatie. Dit is niet het geval.

        Je kletst uit je nek. Nergens staat dat je prostaatkanker krijgt door je plas op te houden. Zet hier of iets zinnigs neer of hou je mond.

        1. Puck schreef:

          Vrouwelijke chauffeurs kunnen nochtans wel blaasontsteking krijgen van het te lang ophouden van de plas.

      3. Rex Rotary schreef:

        Helaas is dit het niveau van het gemiddelde FNV-lid. Toen ik nog lid was moest je op dit soort geleuter nog een fatsoenlijk antwoord geven ook. Gelukkig hoeft dat niet meer.

  37. WeepuntES schreef:

    Dan hadden de chauffeurs maar niet op de VVD, PVDA, CDA of D66 moeten stemmen want die zijn er alleen voor de werkgevers

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      PvdA zit niet in de regering. ChristenUnie wel. Maar in principe is de overheid niet echt een partij in deze. Vervoerders doen een bod, overheden selecteren een winnaar. De provincies hadden hoog uit eisen kunnen stellen aan de CAO/beloningen tijdens de aanbestedingen

  38. Mark schreef:

    Wat wij als burgers vinden, is niet relevant.
    Zolang Mark Rutte niet met het openbaar vervoer gaat, gaat de staking vrolijk door.

  39. Marit schreef:

    Nee, die gaat op de fiets naar zijn werk. Maar wat doet hij als hij een lekke band heeft?

    1. Jan schreef:

      @Marit, geen idee, misschien gaat hij verder op de step 😉 Deze vent zal er niet wakker van liggen dat er mensen zijn die afhankelijk zijn van het ov.

    2. Mark schreef:

      Goede lijm kopen bij een vakwinkel?

  40. Philipine schreef:

    Dit kan nog weleens heel lang gaan duren. De staking van schoonmakers duurde 10 weken. Maar de langste staking ooit duurde meer dan 500 dagen. Dat zou inbtheorie dus kunnen betekenen dat er bijna 2 jaar weinigvtot geen bussen rijden.

    1. henk schreef:

      Nou Philipine,dan hebben de chauffeurs en de fnv t goed voor elkaar na bijna 2 jaar staken,dan gelooft niemand in t ov en zitten 12.000 lekker thuis te punniken,kunnen ze de hele dag naar de wc.

  41. henk schreef:

    En t blijft maar doorgaan,buschauffeurs zijn beledgd als passagiers onbeleefd tegen ze zijn,nou ze intimideren andere collega s die wel werken of blokkeren busroutes,nemen de werkwilligen op de foto.nee dit is gewoon kleine kinderengedrag,opgejut door de Fnv.

  42. karin schreef:

    https://www.gelderlander.nl/nijmegen/vergoeding-vanwege-ov-staking-je-kunt-het-altijd-proberen~a57c4c42/

    Het zou mooi zijn als de gedupeerden die onbetaalde vakantiedagen, extra taxikosten of huur voor auto e.d. kwijt zijn, hun bonnetjes bewaren en dan gezamenlijk, met behulp van een advocaat, een schadeclaim richting FNV of vervoerders in gaan dienen!

  43. Rex Rotary schreef:

    Ik was lid van het FNV; dat kostte ca. 15 euro per maand. Ik moet nu extra kosten maken om op mijn werk te komen en mijn dochter op tijd bij haar toetsen te krijgen. Declareren bij het FNV heeft geen zin; daar reageren ze toch niet op. Ik heb daarom mijn lidmaatschap maar opgezegd. De uitgespaarde 15 euro per maand gaan in het potje “alternatief vervoer”. Dag FNV.

  44. s. Van Beuzekom Hardam schreef:

    Waarom valt iedereen de chauffeurs aan. We moeten de werkgevers aanpakken, als reizigers, Bij hen ligt het probleem. Zou jij accoord gaan met een cao met te weinig pauzes. Hoe zou jij het vinden als je geen of veel te weinig plaspauze kreeg. Denk eerst eens verder dan de eigen probleem. Ik ben zelf ook afhankelijk van openbaar vervoer, maar ik ben wel solidair met de buschauffeurs. Een beetje meer empathie alsjeblieft !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.