Nieuws

Thalys: 16% meer reizigers van en naar Nederland

Thalys heeft in het eerste kwartaal van 2018 fors meer reizigers van en naar Nederland vervoerd. Gemiddeld gaat het om een groei van ruim 16%. Daarmee vormt Nederland de motor van de groei voor Thalys, die nu de mogelijkheden onderzoekt om de capaciteit op het Nederlandse traject uit te breiden.

7,2 miljoen reizigers

De groei op andere Thalys-trajecten is veel lager. Zo groeide het aantal reizigers op de route Parijs – Brussel met 4,5%. Over het gehele netwerk zijn er in totaal 7,2 miljoen reizigers vervoerd, 8% meer dan een jaar eerder. Van alle Thalys-reizigers komt 38% uit Frankrijk, 17% uit België en 14% uit Nederland. Opvallend is dat 18% van de Thalys-reizigers van buiten Europa afkomstig is.

70% marktaandeel

Dat Thalys zo’n succes is, bewijst dat de meeste reizigers de trein verkiezen boven het vliegtuig. “We hebben een marktaandeel van 70%, de overige 30% vliegt”, aldus Thalys-directeur Agnes Ogier. De groep die voor de auto kiest is in het onderzoek buiten beschouwing gelaten. “Dat is moeilijker om te onderzoeken, omdat daar geen directe cijfers van zijn. Dan moet je mensen opbellen om een steekproef te doen.” Volgens de Thalys-topvrouw is het marktaandeel van de trein de afgelopen jaren licht toegenomen.

Grotere capaciteit

Vanwege de forse groei overweegt Thalys de capaciteit naar Nederland te vergroten. “We vertrekken nu meestal met twee treinstellen uit Parijs, waarvan er één doorgaat naar Nederland en één eindigt in Brussel. We kijken of we op sommige tijden beide treinstellen door kunnen laten rijden naar Amsterdam, maar dat is niet eenvoudig”, aldus de Thalys-directeur. Een probleem daarbij zijn de perron- en opstelcapaciteit in Nederland. Ogier: “Op de Watergraafsmeer in Amsterdam is de capaciteit beperkt. Zeker nu ook Eurostar naar Nederland rijdt. Die vult net zoveel ruimte als twee Thalystreinen. Maar ook op perrons kan het lastig zijn, omdat er soms twee verschillende treinen van één perron vertrekken.”

ProRail-topman Pier Eringa erkende bij de presentatie van de jaarcijfers dat de opstelcapaciteit een probleem is. Simpel gezegd zijn er te weinig parkeerplekken voor het groeiende aantal treinen. Er komt weliswaar extra geld voor extra opstelsporen, maar Eringa vroeg zich hardop af of dat wel voldoende is. Die zorg leeft ook bij Thalys.

Geen nieuwe treinen

Ondanks de forse groei is Thalys niet van plan meer treinen te kopen. “Nieuwe treinen zijn duur en kun je niet los kopen. Dan moet je al snel 8 treinstellen of meer kopen. We hebben nu 26 treinstellen. Die zijn 20 jaar oud, maar kunnen nog 15 à 20 jaar mee”, legt de topvrouw uit. Ook TGV-treinen overnemen van de SNCF is volgens Ogier geen optie. “Ieder land heeft zijn eigen beveiligingssysteem. Thalystreinen moeten in totaal onder 9 verschillende beveiligingssystemen kunnen rijden. De SNCF heeft wel TGV-treinen die ook in België kunnen rijden, maar die hebben ze zelf nodig”.

Meer zitplaatsen

Wel krijgen de Thalystreinen een opknapbeurt. De treinen krijgen nieuwe bekleding en de capaciteit groeit met 8%. De Thalys-directeur bevestigt dat dit niet ten koste gaat van de beenruimte en het comfort. “De bar word efficiënter, waardoor we daar ook zitplaatsen kunnen toevoegen. Le Salon verdwijnt, en ook bagageruimte voor agentschappen. Die wordt nu praktisch nooit gebruikt.” De directeur wijst ook op het nieuwe ontwerp van de stoelen. Die is zo ontworpen zodat er extra beenruimte ontstaat.

Fietsplekken

Snel gaat het renoveren van de treinen overigens niet: er kunnen maximaal twee treinen tegelijkertijd opgeknapt worden, de overige treinen zijn nodig om de treindienst uit te voeren. In 2019 moet de eerste trein zijn opgeknapt, in 2022 de laatste. De opgeknapte treinen beschikken ook over twee fietsplekken. Naar verwachting zullen er in 2019 nog te weinig treinen opgeknapt zijn om de fietsplekken op bepaalde ritten te kunnen garanderen. In 2020 zal dat wel het geval zijn. Hoeveel een fietskaartje gaat kosten is nog niet duidelijk, mogelijk worden ook die tarieven flexibel.

Voor de lunch in Disneyland

De groei zou de komende jaren wel eens kunnen aanhouden door de nieuwe treindienst Amsterdam – Marne la Vallée (Disneyland), die in april 2019 start. Deze trein zal dagelijks om 7:15 en 15:15 uit Amsterdam vertrekken. “Als je ‘s ochtends reist kun je al voor de lunch in Disneyland zijn”, merkt de topvrouw op. Tickets zullen straks verkrijgbaar zijn vanaf 35 euro.

Samenwerking KLM

Niet alleen voor reizigers naar Disneyland zal de nieuwe trein interessant zijn, ook voor reizigers die vliegen vanaf luchthaven Parijs-Charles de Gaulle. Thalys stopt ook in Schiphol, wat de trein dus interessant maakt voor luchtvaartreizigers. KLM vliegt nu meerdere keren per dag tussen Schiphol en Charles de Gaulle. Daarom is Thalys ook in gesprek met KLM-Airfrance om de mogelijkheden tot samenwerken te bespreken. “De gesprekken zijn nog maar net begonnen, maar we hopen voor de start in april 2019 een samenwerkingsverband met KLM-Airfrance te hebben.”

Huidige samenwerking met KLM

Op dit moment werkt Thalys al samen met KLM-Airfrance. Reizigers vanuit Antwerpen Centraal en Brussel Zuid kunnen bij KLM een treinrit boeken naar Schiphol, aansluitend op een vlucht. Toch was de luchtvaartmaatschappij in maart nog terughoudend om korteafstandsvluchten te vervangen door treinritten. KLM stelde toen dat de betrouwbaarheid van de trein nog onvoldoende was om vluchten te kunnen schrappen.

Boekingstermijn

Thalys wijst erop dat een samenwerking ingewikkeld is. “Bij ons kun je pas vanaf 3 maanden voor vertrek een treinkaartje kopen, in de luchtvaart kan dat al veel eerder”, legt de Thalys-directeur uit. Dat kan de spoorwegmaatschappij niet zomaar veranderen. “De dienstregeling is niet langer vooraf zeker. Het komt ook nu soms nog voor dat we de dienstregeling vanwege werkzaamheden moeten aanpassen.” Eerder reed Thalys ook één keer per dag naar Brussel Airport, in samenwerking met Brussels Airlines. “Sommige reizigers hadden toen bijbetaald om een extra groot stuk bagage mee te mogen nemen, dat was soms lastig in de trein. De gewone koffer is geen probleem.”

Izy niet naar Nederland

Budgettrein Izy komt voorlopig niet naar Nederland. Ogier: “Onze grootste kostenpost is de infrastructuur. Dat is in Frankrijk en België circa 30 procent van de kosten. Izy rijdt in Frankrijk deels over het gewone spoor. Dat is goedkoper, en daarom kunnen we goedkopere tickets aanbieden.” Tussen Amsterdam en Brussel rijdt al een langzamere en voordelige intercity, dus ziet Thalys minder mogelijkheden voor Izy.

Wind

Volgens de Thalys-directeur is het Nederlandse spoor complex, maar niet per definitie complexer dan in andere landen. “Wel uniek is de wind. In Nederland moeten we soms onze snelheid beperken bij harde wind. Dat probleem hebben we nergens anders.” Toch wijst de topvrouw er ook op dat er eerder problemen waren in de Schipholtunnel door loze brandmeldingen. “Daardoor moesten we vaak omrijden, die problemen zijn nu opgelost.” Thalys was bang dat de introductie van de Intercity Brussel op de HSL voor problemen zou zorgen. “Maar dat valt mee”.

Samenwerking met Deutsche Bahn

De topvrouw is lovend over de samenwerking met NS. Dat in tegenstelling tot de samenwerking met Deutsche Bahn. Die is weliswaar voor 10% aandeelhouder in Thalys, maar de relatie met de Duitsers verloopt moeizaam. Deutsche Bahn levert geen machinisten, geen treinpersoneel en verkoopt zelfs geen treinkaartjes voor Thalys. Daarom rijdt de trein in Duitsland niet onder de vlag van aandeelhouder DB, maar onder de vlag van Keolis. NS heeft eerder aangegeven aandeelhouder te willen worden in Thalys. “Dat is nu niet aan de orde”, zegt Thalys. “We hebben een goede samenwerking, en dat is belangrijk”.

 

This post was last modified on 7 januari 2019 22:47

Share

Recent Posts

Grote steden vrezen kaalslag ov

Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…

5 uur terug

Treinreizigers gestrand na overstromingen

De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…

1 dag terug

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

4 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug