Maandag en dinsdag zal het openbaar vervoer nog niet staken. De eerder aangekondigde staking voor onbepaalde tijd vanaf maandag 25 juni is twee dagen uitgesteld tot woensdag. De vakbonden hebben besloten om de bemiddelaars extra tijd te geven. Als er dinsdag aan het einde van de dag nog geen akkoord is, zal er vanaf woensdag 27 juni alsnog gestaakt worden. Volgens de vervoerders is er echter sprake van een procedurele fout.
Volgens de FNV naderen de vakbonden en de vervoerders elkaar. “Er is een opening om verder te praten. Belangrijkste is, dat er perspectief lijkt om tot afspraken te komen”, aldus de bond. Volgens de vervoerders is de staking uitgesteld omdat er een procedurefout is gemaakt. “Bonden geven aan dat bemiddelaars nu twee dagen extra hebben, dat is mooi, maar het opschorten van de staking komt door een procedurele fout die bij de vakbonden is gemaakt. Dit staat los van de bemiddeling”, reageert Fred Kagie namens de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). De werkgevers vinden dat de vakbonden nu verwarring en chaos veroorzaken. Ze willen dat de staking wordt uitgesteld, om de bemiddelaars een eerlijke kans te geven.
De vakbonden stelden eerder dat het onwil van de vervoerders is dat er geen afspraken zijn gemaakt over het aanpakken van de hoge werkdruk en een loonsverhoging. Fred Kagie: “Wij zijn het daar oprecht niet mee eens. We hebben een loonbod gedaan van gemiddeld 2,75% per jaar voor drie jaar. Dat ligt boven wat nu marktconform is. In alle bedrijven zorgen we ervoor dat er, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan.”
De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, Connexxion, EBS, Keolis Nederland en Qbuzz. De CAO Streekvervoer geldt voor 12.000 ov-medewerkers, met name buschauffeurs.
This post was last modified on 25 juni 2018 22:37
Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…
Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…
Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…
Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…
De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…
Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…
Bekijk reacties
Het wordt tijd dat de politiek zorgt dat de wet zo wordt aangepast dat de rechter publieksvriendelijke acties als gratis vervoer niet meer kan/zal verbieden.
Leuk Leeuw. Dus als het mensen niet uitkomt dat andere mensen voor hun recht staken moet de politiek zich er maar mee bemoeien.
Dan kunnen we net zo goed cao's afschaffen en vakbonden ook. Dus als bakkers een betere cao willen bijvoorbeeld moeten ze ook maar open blijven en gratis taart aan iedereen geven. Dan mogen ze voor mij wel bij de media markt zo een actie gaan voeren.
BiggerNub, heel leuk die voorbeelden, maar daar tref je niet honderden, al niet duizenden mensen mee. Mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Studenten die examens hebben, beperkte mensen die geen auto kunnen/mogen rijden, mensen zonder auto die naar werk moeten. Hoe wil je het dan oplossen als het zo makkelijk is? Kom maar op met die oplossing. Met een staking zijn grotendeels de reizigers de dupe. Groetjes, net afgestuurde student die nog afhankelijk is van het ov.
Hier een reactie van een buschauffeur.
Ik lees continue dat er andere mensen onder onze stakingen lijden. maar het hypocriete aan deze situatie is dat we staken omdat onder andere de werkdruk te hoog is. Zou u het leuk vinden als ik uw zoon tegen een boom aan zou parkeren omdat ik maar gewoon door moet werken en mn bek moet houden.
Of zou u het leuk vinden als u dochtertje van 4 jaar even niet oplet bij het oversteken en ik die even plat rijd. want ja, ik heb haast en ik krijg van ongeveer elke reiziger een scheef gezicht als ik 1.5 minuut te laat bij een halte kom.
Ik hoop dat u mijn punt begint te snappen maar ik vermoed zomaar dat dat niet zo is want u bent natuurlijk enkel slachtoffer van de stakingen.
Maja lang verhaal kort.. als het aan u ligt moet ik gewoon mn werk blijven doen (ondanks dat ik al meerdere keren op kantoor heb moeten verschijnen omdat ik te laat bij halte (of beginstation) wegrijd.. Natuurlijk is dit allemaal mijn schuld en moet ik mn bek houden.. ga ik dan weer staken dan kunnen mensen niet naar school en werk en dat is ook mijn probleem dus nu mag ik weer mn bek houden..
Dat mijn gezin er onder lijdt is niet erg. Als ik mn bek maar hou en door werk.
Naja u kunt uit mn reactie wel merken dat ik in ieder geval gewoon mijn recht om te staken ga gebruiken.
en ondanks dat het indirect ook heel veel voor de reiziger goed moet maken.. het kan mij in ieder geval geen reet interesseren dat jullie niet met ov kunnen. want het draait om ons en niet om jullie.
U zou zich ook beschermen als u op uw werk onrecht aan wordt gedaan.
Maar als ik in de afgelopen maanden de reacties allemaal lees dan vinden mensen het wel heel erg dat kinderen in China hun schoenen maken maar als ze erachter komen dat dat ze dan hun merk niet meer kunnen komen dan moeten die zelfde kindjes toch maar doorgaan met die schoenen maken anders dan kunnen ze hun schoenen niet meer kopen..
Kortom. ik staak niet voor jullie maar voor mij en mijn gezin.
Jullie reacties dat het kut is voor jullie dat het ov wegvalt geeft mij alleen maar meer reden en zin om te staken. want wij willen van al het gezeik af.. we zijn niet jullie sloofjes en dat wordt echt heel vaak gedacht door sommige mensen die al eisend binnen komen lopen zonder je maar aan te kijken of gedag te zegggen.
Tevens werken jullie zelf mee aan vertragingen.
Als je vervoersbewijs niet correct is dan wordt daar mijn probleem van gemaakt.. mensen gaan op reis ergens naartoe maar weten niet waarnaartoe en opeens is het mijn probleem en ben ik een slechte chauffeur want ik heb hun reis niet voor hun gepland. die zelfde mensen roepen 3 minuten voor het station of je door kan rijden want ze missen hun trein.. en kut ov.. en bla bla bla..
Ik blaat er maar op los.. maar om mijn frustatie te kunnen tonen nodig ik je uit om een dagje mee te rijden en te oordelen.. want er zijn al wat chauffeurs letterlijk jankend de deur uit gelopen vanwege de werkdruk en straks volgen er zoveel dat de helft van het ov niet meer rijdt, zonder dat er zelfs stakingen zijn.. want overal zijn chauffeurs te kort.
Denk daar maar allemaal over na
groet,
Busdriver
Scorp. Vroeger deden we alles op fiets.
Ik fietste uur naar school
Ik fietste uur naar werk
Dus afhankelijk van OV hoef je niet te zijn.
En verder raken de stakingen mij ook.
Ik sta op een stakingsdag 15 tot 30 minuten langer in file.
Maar het grondrecht om te staken en lid te zijn van een vakbond respecteer ik. Ik kan elke 5 minuten op me werk naar de wc als ik zou moeten. Een buschauffeur niet. En te lang inhouden is ook niet goed. Kun je in de ergste gevallen prostaatkanker van krijgen. Dus laat deze mensen hun recht halen en alles plat gooien. Zodat we gezonde en vrolijke chauffeurs in de bus hebben. En niet gestressde chauffeurs. Is ook voor jullie veiligheid goed denk ik.
Reactie naar Busguy,
Als het allemaal zo kut is, dan stop je er toch mee? Je hebt zelf voor die baan gekozen dus om er nou op los te klagen en te zeiken....
Ach ja, Nederlanders.
Ik weet het niet, maar jouw antwoord slaat als een ... op een slagroomtaart. Als er gratis gereden wordt dan tref je de werkgevers( en dit is toch ook de bedoeling?) en niet de passagiers.
@biggernurp, jou reactie slaat echt totaal nergens op. tuurlijk zijn er wel mensen afhankelijk van het openbaar vervoer. als je in een stad die 50KM verderop ligt naar school moet kun je toch niet zomaar even op de fiets stappen? en wat dacht je van mensen die wellicht lichamelijk beperkt zijn of de ouderen die kunnen ook niet zomaar gaan fietsen.
Helaas is dat verboden en anders komt het uit het loon van de chauffeurs zelf. Dus nee, gratis reizen is geen oplossing. Ik snap dat ze liever voor plat gooien kiezen.
Ik snap je frustratie. Hopelijk komen ze nu tot een goed Cao-voorstel. Vraag me alleen af of je hier personeel mee wint. Maar in de zorg is het blijkbaar niet anders dan in het OV. Succes en hopelijk over een paar dagen met meer plezier je werk doen. Alhoewel de reiziger zal niet veranderen door jullie nieuwe Cao. Die blijft je behandelen zoals nu en je zult nog steeds op het matje moeten komen omdat je te laat bij de halte verschijnt. Niet heel opbeurend sorry. Maar hopelijk verminderd een loonsverhoging je frustratie.
Waarom is dat verboden? Waarom mag er geen gratis vervoer zijn bij een staking? Nee, serieus ik begrijp het niet. Wat is de reden?
Het lijkt mij juist een goede actie als personeel niet meer controleertnen gratis vervoer aanbiedt als actie. Klanten blij, personeel blij. Bazen minder blij.
Vind het erg vervelend dat er nadat er een akkoord was die afgewezen is door de achterban van de bond . Nu nog geen akkoord is . En dat de bonden de vervoerders de schuld geven en andersom . Ik vind de bond wel steken laten vallen overigens, eerst roepen we hebben een akkoord nu zogenaamd roepen dat de staking 2 dagen uitgesteld word om de onderhandelaars meer tijd te geven terwel dat niet de reden is . De reden is procedure fout bij de bond . Heel veel verwarring schopt de bond hier mee. Allemaal heel slecht voor de reizigers waaronder ik val maar ook slecht voor huispersoneel.
Belagelijk weer geen bussen woensdag
U bent belagelijk!
vraagje hoelang uis dat dan toch geen week of 2 dagen staking
Het is gewoon simpel om de werkgever te raken en de reiziger niet:
Gewoon rijden alleen geen controle op vervoersbewijzen uitvoeren. Ligt het aan de reiziger of ie een kaartje koopt of niet. Je raakt dus de werkgever in zijn beurs. Een buschauffeur en/of een treinmachinist kan er nl niks aan doen als iemand zwart reist!
Daar is dus weer iemand die het niet snapt.
Publieksvriendelijke acties raken de werkgevers niet.
Die krijgen dan geld van de vakbonden voor misgelopen inkomsten.
Wat een gedoe zeg..😓laat alsjeblieft die hele staking ophouden!!!😧
En zorg,dat het conflict opgelost is!!niet zo moeilijk doen buschauffeurs,bonden enzovoort!kom op nou!
👎🏻🤷🏻♀️😒😔(zucht...!)LOS HET OP!iedereen weer gelukkig!👍🏻😄
P.s.:dit kan zo geen eeuwigheid doorgaan!☝🏻
De FNV moet zich om de zoveel tijd even laten gelden d.m.v. een staking.
Volgevreten vakbondleiders die alleen maar roepen "Actie Actie".
Om de reizigers die maar moeten zien hoe ze op hun werk komen bekommeren ze zich niet.
Hoezo openbare dienstverlening?
Vooraf al een staking afkondigen terwijl de onderhandelingen nog lopen,slappe hap.
wij staken al voor problemen die in september vorig jaar zijn begonnen.. gaat wel lekker snel hè, die onderhandelingen..!
Weer een goed voorbeeld dat je alleen maar je ongunst toont en dat je weet van toeten noch blazen.
Er is natuurlijk wel een eerder akkoord geweest, maar dat is door de leden verworpen, dat had de FNV kennelijk niet zo goed aangevuld. Ben wel benieuwd, mocht je staken, wat voor je het belangrijkste eis is. Werkdruk, plaspauze of beloning?
Mijn voornaamste eis is werkdruk verminderen aangezien dat duidelijk na september helemaal stuk is gelopen. Daar wil ik aan toe voegen dat wij onszelf er in eerste instantie weinig van aantrokken, totdat je opeens op kantoor zit en overal de schuld van krijgt (ondanks dat de tijden strakker zijn gepland door iemand anders). zelf ben ik heel servicegericht en ben bij mijn vorige werkgevers gestopt (in winkels of als monteur) omdat er ook daar steeds meer druk op ons uitgeoefend werd (dus snel geld verdienen en zo weinig mogelijk tijd besteden aan service). Nu komt het er sinds september weer op neer dat we eigenlijk geen tijd meer hebben om reizigers te informeren of beantwoorden maar als daar dan weer een klacht over binnenkomt hebben wij het wel weer gedaan.kortom: op kantoor hebben wij het gedaan, bij de reizigers hebben wij het gedaan, bij het ROV (regiecentrum openbaar vervoer) hebben wij het gedaan en door de planning worden we letterlijk helemaal plat gebeld (alsof we niet genoeg doen).
Zal ik er ook eerlijk bij vertellen dat ik vanwege inflatie het ook niet erg vind om meer loon te ontvangen. maar dat is niet de reden van mijn staking (aangezien ik de laatste 4 stakingen uit eigen zak heb betaald en dat wel weer even duurt voordat ik dat dan eventueel terug heb verdient).
Ik begrijp goed dat jullie gaan staken, ik vind wel dat het een verkeerd tijdstip is... maar ach, wanneer komt het wel uit ;)
Ik loop nu zelf 5 dagen in de week stage maar volgende week zal het een 2 of 3 daagse week worden omdat ik niet op mijn plek kan komen. Ik baal hier van maar ik vind het zeker niet slecht dat ze gaan staken.
Ik kan mijn uren inhalen, of ik kan thuis wat doen maar zij hebben elke dag weer een dag waarbij ze niet worden gerespecteerd, waarbij mensen boos op ze zijn en dat kan alleen over gaan door een staking.
Ik hoop dat de mensen die tentamens en examens hebben er toch kunnen komen, voor jullie is het echt een slechte timing!
Wat ik nog echt even kwijt moet, BUSGUY ik zou NOOIT met u mee willen, gaat u eerst eens GEDRAGEN! U mag ook echt wel iets aan uw TAALGEBRUIK gaan doen!! Voor mensen als u heb ik geen respect, en dat komt niet omdat u een buschauffeur bent, dat komt door HOE u bent.
luister dan, die man rijdt wel elke dag voor MENSEN ZOALS JIJ overal op de weg. wees hem dankbaar voor alles wat hij voor je doet. dat hij zo boos reageert komt omdat er al veelste lang problemen zijn tijdens hun werk! je moet dankbaar zijn dat hij zo hard werkt.. Busguy, het lijkt mij tof om een keer een dag mee te gaan! Ik vraag me echt af hoe erg het nou precies is
Beste Student = snotneus,
Ik heb veel respect voor buschauffeurs, echt waar. wat zij doen is ook erg belangrijk. ik vind echter wel dat Busguy op zijn taalgebruik moet letten, ik heb geen respect voor mensen die zich niet weten te gedragen, dat heeft niks te maken met wat die persoon als beroep doet.
@student=snotneus Bedankt voor je begrip! het valt mij onverwacht heel erg mee hoeveel mensen het nog wel begrijpen.
@student ondanks dat ik weet dat ik vel kan reageren, vind ik dat mijn taal gebruik wel mee valt. Of je moet struikelen over de woorden: reet en bek. Dan excuses daarvoor. Het is inderdaad wat student=snotneus zegt. Het duurt allemaal te lang en wij voelen dit te lang. Buiten dat er chauffeurs te kort zijn, zijn er ook nog eens verschrikkelijk veel zieken. Ook teken ik wel elke maand mijn naam op een overlijdings-kaartje op mijn werk (niet dat dat met die stakingen te maken heeft). Het loopt dus eerder leeg dan dat er mensen bij komen. Ik zelf heb mij bij mijn huidige werkgever nog nooit ziek gemeld (maar dan ben ik echt een uitzondering). Heel veel collega's hebben zich vaak ziek gemeld na september. Maar ondanks mijn "nooit ziekmelden" voel ik het elke maand erger worden. Ik kom Chagrijnig thuis terwijl ik op mijn werk echt een knop omzet. Dus thuis krijgt mijn gezin de nasleep van een stress dag terwijl die er helemaal niks mee te maken hebben. en die willen ook dat ik het leuk heb op mijn werk en dat ik vrolijk thuiskom zoals ik altijd deed.
Als mensen dus aan mijn gezin of mijn gezondheid komen dan word ik heel vel en in dit geval geldt dat ook voor deze topic, op mensen die totaal geen begrip lijken te hebben. Ik zal me in t vervolg minder op laten jutten ;)
Busguy,
Ik blijf het erg goed vinden dat jullie gaan staken, hier heb ik ook bewondering voor. Ik denk dat ik dat erg moeilijk zou vinden als ik in jullie schoenen zou staan. Dat laat ook zien hoe ver jullie er al mee zijn.
Ik hoop dat alles goed gaat tijdens de staking en dat men er dan eindelijk uit kan komen over hoe het nu verder moet gaan.
Succes, en ik hoop dat je er nog een paar leuke collega`s bij krijgt
Staken voor een plaspauze om de pakweg 2,5 uur? Sorry dan heb je geen cao nodig maar een arts en als jij je werk niet meer leuk vind vanwege dat je commentaar krijgt zoek dan iets anders, er zijn genoeg mensen/werknemers die bakken vol stront over zich krijgen en toch hun werk blijven doen zonder te morren, politiemensen, brandweermannen, ambulancemedewerkers, denk je dat die het zo makkelijk hebben na alle ellende die ze dagelijks meemaken en staken die zoals de chauffeurs?? Niet dus!!
En dat is terecht? dat deze mensen hun werk doen terwijl ze gezeik over zich heen krijgen. Mogen de buschauffeurs niet van zich laten horen, omdat andere mensen dat niet doen of kunnen. Ik zeg niet dat het terecht is dat andere werknemers zo behandelt worden, maar het is ook niet terecht dat buschauffeurs zo behandelt worden.
@busguy het gaat wel om ons. Zonder ons heb je sowieso geen werk. Als ik komende week niet vanuit Harlingdn naar Leeuwarden kan reizen neem ik recht in eigen hand. Werk kan je dan vergeten, laat staan een goed cao.
Van Harlingen naar Leeuwarden kan je met de trein, en de Arriva-treinen in Friesland (en Groningen) rijden gewoon tijdens de staking. Zie de site van Arriva: https://www.arriva.nl/consumenten/over-arriva/nieuws/landelijke-ovstaking-uitgesteld-tot-woensdag-27-juni.htm
Tenzij je in Harlingen en/of Leeuwarden nog per se een stuk met de bus moet reizen, zal je weinig of geen hinder ondervinden.
Het maakt dus ook niets uit, als een bus in opdracht van een provincie rijdt, maar het staat wel mooi
Ja, a.u.b. gratis busvervoer of staken alleen op zondag. Daar tref je de passagiers niet mee, want die kunnen er ook niets aan doen.
Groet, Lya
En mensen die op zondag werken dan?
Gestage toename van privatesering in de publieke transportsector hebben geleid tot hebberige werkgevers van kleine en grote (buitenlandse) transportbedrijven die als vliegen op stront afkomen op de mogelijkheid het Nederlands spoor- en wegennet te exploiteren. Als werknemer bij de NS, die verlegeken met Syntus, Arriva en Keolia de meest gunstige CAO voor uitvoerend werknemers heeft, zie je hoe slecht werkgevers het in deze bedrijven voor elkaar hebben. Met name chauffeurs en machinisten in deze private ondernemingen lijden onder slechte arbeidsvoorwaarden, vooral omdat de Nederlandse overheid (lees: VVD) een zogenaamd 'vrije-markt'principe willen toepassen op openbaar vervoer.
Dit ging al eerder fout in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland, waardoor er heftige chaos op het wegennet is ontstaan en niemand de verantwoordelijkheid neemt om rails te onderhouden.
Pure onzin, die privatisering. Pak het probleem bij de kern aan in plaats van het tussenmannetje (de werkgevers Arriva enz). Het veilen van de publieke transportsector was de grootste fout van de overheid en daar ligt de kern van het probleem.
Helemaal mee eens!
Maar het is nog veel erger: in het Nederlandse openbaar vervoer is er sprake van een hybride en schizofrene vermenging van de publieke en de private sector.
Slechts twee voorbeelden:
Het commerciële bedrijf Arriva is eigendom van de Deutsche Bahn (DB). Deutsche Bahn is eigendom van de Duitse staat.
Breng, Hermes en Connexxion zijn als commerciële bedrijven eigendom van Transdev S.A. Transdev is een gigantische staatsmultinational in handen van de Franse overheid. (S.A. staat voor NV (Naamloze Vennootschap)en een NV is - als ik me niet vergis - een rechtsvorm uit het (commerciële) handelsrecht.
De regionale vervoerders krijgen ov - concessies van - voor het merendeel - de provinciale overheid, waardoor regionale vervoerders ov - monopolisten worden in hun eigen concessiegebieden. Hoezo marktwerking? Ook in Nederland is er in het regionale openbaar vervoer sprake van een - in mijn ogen - ontoelaatbare vermenging van "publiek en privé"
(De NS is - als ik me niet vergis - ook een NV, maar de Nederlandse overheid - de minister van Financiën als aandeelhouder en de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat als verantwoordelijke ov - bewindspersoon - houdt een gezonde afstand t.o.v. de NS als bedrijf. Dit verdient wel een compliment van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), zeker als je dat vergelijkt met de relatie tussen de provincies en de regionale vervoerders als Arriva, Breng/Hermes/Connexxion, e.a.)
Even terzijde: in zuidoost Brabant - waar ik woon - rijdt Hermes rond. Niet altijd trouwens, want in mijn woonplaats Helmond - een stad van een dikke 90.000 inwoners met een belangrijk regionaal ziekenhuis - rijden 's avonds na +/- 19.00 u. en op zondagen al jaren geen stadsbussen meer, waardoor dit ziekenhuis op die momenten bijvoorbeeld niet bereikbaar is met het ov voor ziekenbezoek, terwijl ik nog altijd veronderstel, dat het openbaar vervoer een nutsvoorziening en een basisvoorziening is (waar ov - reizigers overigens voor betalen via hun ov - chipkaart of ov - abonnement).
Maar goed. Hermes is eigendom van Connexxion. Connexxion staat volgens de Volkskrant in de Top 100 van de grootste bedrijven van Nederland, terwijl Hermes en Connexxion veelvuldig VRIJWILLIGERS inzetten! Welk bedrijf in Nederland komt hiermee weg? Zelfs Unilever, Shell en Philips niet! En de provincie Noord Brabant (= een overheidsorgaan) als ov - concessieverlener vindt dit wel best. Sterker nog: stimuleert het inzetten van vrijwilligers bij een commercieel bedrijf, dat alleen maar geïnteresseerd is in omzet en winstcijfers ten koste van haar klanten - wij als ov - reizigers - en ja, ook ten koste van haar personeel.
Hoog tijd, dat "de politiek" ingrijpt in het perverse systeem van de aanbestedingen in het openbaar vervoer (die trouwens volgens Europese wet - en regelgeving, en dus ook volgens Nederlandse wet - en regelgeving niet eens verplicht zijn). En dit wordt ons - het publiek, ov - reizigers, kiezers - verkocht met de boodschap: "Dat moet van Brussel".
Voor alle duidelijkheid: "Dat moet helemaal niet van Brussel"!
Goede bijdrage. Aanbestedingen en marktwerking hébben weinig met elkaar te maken, aangezien de winnende partij voor een aantal jaar zeker is van de concessie en zich dan als een monopolist gaat gedragen.
Blijft dat een staking juist en vrijwel alleen degenen treft die part noch deel hebben aan dit conflict, namelijk de passagiers en de zwakkeren in de samenleving die geen automobiel bezitten.
Als de FNV haar zin niet krijgt dan gaan ze staken. Ik denk dat ze beter moeten onderhandelen. In de tijd dat ik zelf werkzaam ben geweest zijn er ettelijke stakingen door het openbaar vervoer gehouden. Dat geeft te denken. In de jaren dat ik werkte, is er nog nooit een staking in de sector geweest, terwijl niet iedere CAO soepeltjes tot stand kwam.
Je merkt duidelijk waar t busdriver omgaat,hy wil wel met een bus ryden,maar passagiers die een deel van zyn salaris ophoesten zyn maar lastig en irritant,maar busdriver,staak maar lekker door,eerdags zit er niemand meer in omdat t vervoer zo onbetrouwbaar is geworden,dat men wel andere wegen zoekt.
Staken moet de trouwens voor t provinciehuis of stadsregiokantoor doen,die geven immer de concessies uit.
Gratis vervoer zou ook wel kunnen,dan wordt de chauffeur gekort,nou dat vult de fnv dan maar aan.
over en sluiten.
Als je in een winkel werkt wordt je loon ook door klanten betaald.. beetje kortzichtig weer..!
om even je opmerking te ontkrachten.. Ik ben al 10 jaar buschauffeur en heb nooit klachten of problemen gehad. Deze zijn pas eind vorig jaar begonnen. Daarvoor heb ik dus ook nooit hoeven staken en dat ook nooit gedaan.
En even over het feit dat mensen een andere weg zoeken. succes! Ik denk dat ze volgend jaar wel mensen-vervoerende drones hebben kan je daar mooi een abbo op nemen!
Kwestie van tijd voordat bussen geautomatiseerd worden :)
Dan zijn we ook gelijk af van de stakingen!!!
Volgens mij doen (vrijwel) alle buslijnen wel één of meerdere busstations aan en heeft elk 'beetje busstation' wel een toiletvoorziening. En is die er niet, dan moet die er gewoon komen. Heeft de buschauffeur vanwege de krappe dienstregeling geen tijd om naar de WC te gaan? Pech gehad, dan vertrekt de bus maar een paar minuten later. Bussen hebben wel vaker vertraging. Daar moeten de werkgevers niet moeilijk over gaan doen, en ik denk dat de meeste reizigers er ook wel begrip voor hebben als toiletbezoek de reden van die kleine vertraging is.
(En betreffende de buslijnen die geen busstation aandoen: gewoon zorgen dat aan iedere buslijn ergens een toilet is.)
Een buschauffeur moet, net als iedereen, tijdens werk voldoende mogelijkheden hebben om naar het toilet te kunnen gaan.
Pas bovenstaande toe, inclusief de loonsverhogingen die de werkgevers al hebben toegezegd, en iedereen mag best wel tevreden zijn.