Per trein door Roemenië: stokoude treinen steeds zeldzamer

Per trein door Roemenië is een bijzondere belevenis. Treinen van 60 à 70 jaar oud in de normale reizigersdienst, in Roemenië komt het voor. Tegelijkertijd heeft Roemenië steeds meer en meer moderne treinen. De tijd dat stokoude treinen heel normaal waren, is voorbij. In dit artikel deelt Treinreiziger.nl ervaringen, belevenissen, tips en veel foto’s.

Spoornetwerk

Ooit had Roemenië één van de grootste, dichtste en meestgebruikte spoorwegnetwerken van Europa. Maar na de val van het communisme is dat veranderd. In de jaren daarna is het spoor lange tijd verwaarloosd. Dat is – in elk geval op het gebied van materieel – inmiddels veranderd. Langeafstandstreinen worden inmiddels (vrijwel) uitsluitend door moderne rijtuigen uitgevoerd.

Oude regionale treinen

Bij regionale treinen is dat anders, daar rijden nog meerdere oude treinen rond. Al zijn de echte oude treinen ook bij regionale treinen zeldzaam geworden. De oudste treinen – class 77 (gebouwd tussen 1935 en 1942) en class 78 (gebouwd tussen 1939 en 1954) – worden nog op kleine schaal ingezet. “Vooral in de omgeving van Timisoara en Arad. Buiten het zomerseizoen kun je ze ook tegenkomen in Constanta”, weet Costin. Hij is één van de betrokkenen bij de Roemeense ov- en treinensite metrouusor.com. De verwachting is dat ook de laatste treinen van class 77 en 78 in een paar jaar plaats zullen maken voor modernere treinen.

Balk valt plotseling

Ook redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl ziet dat de laatste 7 à 8 jaar de Roemeense treinen steeds moderner zijn geworden. “In 2012 viel in een interregio plotseling bijna een balk op mijn hoofd. Ik ben ervan overtuigd dat dit nu niet meer zal gebeuren”, zegt de redacteur. “Destijds werden de oude class 78 treinen ook nog op grotere schaal ingezet”. Toch heeft de verandering ook een keerzijde. Doordat steeds meer oude rijtuigen aan de kant zijn gegaan, zijn er minder rijtuigen overgebleven. Concreet betekent dit dat de treinen weliswaar moderner, maar ook korter zijn geworden.

In dit artikel zitten meerdere galerijen en video’s. Het artikel gaat daarna weer verder.

Hoge bezetting

De bezettingsgraad in langeafstandstreinen, met name rond Boekarest, is dan ook hoog. “Een bezettingsgraad van ruim 100% is mij vaker overkomen”, zegt Van Kuijeren. Toch hoef je als je een treinkaartje hebt in de regel niet bang te zijn dat je moet staan: een zitplaatsreservering is inbegrepen. Reizigers die staan hebben vaak in de trein een ticket gekocht.

Lage frequenties

Frequenties in Roemenië lijken in de verste verte niet wat wij in Nederland gewend zijn. Bovendien rijden de treinen niet altijd even goed gespreid over de dag. Door de staat van het spoor kunnen treinen niet altijd snel rijden. Daardoor heeft de trein op tal van trajecten een lage gemiddelde snelheid. De reistijd van de nachttrein Wenen – Boekarest is, in vergelijking met ongeveer 10 jaar geleden, binnen Roemenië twee uur langzamer geworden. Op trajecten als Boekarest – Brasov en Boekarest – Constanta zijn de treinen relatief snel, en rijden ze betrekkelijk vaak. Op andere trajecten, bijvoorbeeld Craiova – Timisoara, rijden treinen veel minder frequent (dagelijks 2 dagtreinen en één CFR nachttrein en één nachttrein van Astra Trans Carpatic).

Concurrentie op het spoor

In Roemenië zijn tal van spoorwegmaatschappijen actief. Met kop en schouder is de CFR, de Roemeense staatsspoorwegmaatschappij, het grootst. Toch is er voor de CFR veel concurrentie. Tussen de belangrijke steden Boekarest en Brasov rijden er bijvoorbeeld behalve treinen van de CFR, ook sneltreinen van Softrans en Astra Trans Carpatic (ATC). Daarnaast rijden er ook nog regionale treinen van Regio Calatori. Op het eerste deel van het traject (Boekarest – Ploiesti) zijn maar liefst 5 spoorwegmaatschappijen actief. Is dat positief? “Het is een gevoelig onderwerp, maar ik denk dat het goed is. Zoals in elke sector dwingt het bedrijven om beter en betere diensten te leveren”, zegt Costin desgevraagd.

Tabel: Concurrentie Boekarest – Ploiesti

Boekarest – Ploiesti treinen
per dag
snelste reistijd /
langzaamste reistijd
prijs IR-trein /
prijs R-trein
CFR4536 min / 1u en 27 min17,9 lei / 7,2 lei
TFC849 min / 1u en 11 min10,5 lei / 7,5 lei
RegioTrans4/553 min / 1u en 7 min– / 7,2 lei
Astra Trans Carpatic 243 min / 43 min17,6 lei / –
Softrans138 min / 38 min13 lei / –

Vanuit Boekarest vertrekken vrijwel alle treinen vanuit Boekarest Nord, het belangrijkste station van de stad. In Ploiesti rijden de meeste treinen van en naar Ploiesti Sud, echter ook een aanzienlijk deel van de treinen rijdt van en naar Ploiesti Vest (17 bij CFR). De treinen richting Ploiesti Vest rijden meestal door van / naar Brasov. Voor sneltreinen (IR) geldt een ander tarief dan voor lokale treinen (R-treinen).

Softrans

Treinreiziger.nl is in Roemenië ook op pad gegaan met Softans. “Zij rijden dagelijks één trein Craoiva – Boekarest – Brasov en in de zomer nog één trein Craiova – Boekarest – Constanta. De treinen ogen modern, maar wat mij betreft is het comfortniveau onvoldoende” vertelt Van Kuijeren. “Vooral de beenruimte is heel beperkt en het zitcomfort viel tegen. Positief is dat de treinen wifi, stopcontacten, een bibliotheek en een koffiezetapparaat hebben. Tijdens mijn reis deden de stopcontacten het echter niet, net als het koffiezetapparaat. Maar dat soort dingen komen ook regelmatig voor bij de CFR”.

Astra Trans Carpatic

Waarbij Softrans vooral met de CFR wil concurreren, wil Astra Trans Carpatic zich vooral profileren als een zeer comfortabele spoorwegmaatschappij. Het bekendst is de luxe nachttrein Arad – Boekarest, welke in de zomer doorrijd naar Constanta. Daarnaast rijden er vanaf Boekarest enkele dagtreinen naar Brasov (2x per dag), Titu (1x per dag) en Constanta / Mangalia (seizoensgebonden, 1x per dag). Tenminste, als ze niet opgeheven zijn. “Door defect materieel werd op mijn reisdag alle treinen Brasov – Boekarest opgeheven. Die ritten bleken meerdere dagen geschrapt. Gelukkig werd ik wel tijdig ingelicht” vertelt Van Kuijeren. De dagtreinen die Astra Trans Carpatic heeft zijn de zogenoemde IC2 treinen, die AnsaldoBreda oorspronkelijk voor de Deense spoorwegen heeft gemaakt. De Denen hebben de order echter geannuleerd vanwege de slechte betrouwbaarheid.

Mee met de nachttrein Arad – Boekarest

Wadloper

In Roemenië zijn ook talloze treinen te vinden die door West-Europa zijn afgedankt. De vloot van Regio Calatori bestaat vooral uit ex-SNCF treinen. De CFR heeft een aantal oude Duitse diesels overgenomen, waaronder enkele railbussen. Maar ook oude Nederlandse treinen kun je in Roemenië tegen komen. De TFC zet bijvoorbeeld de oude Wadloper-treinen (DH2) van NS in. (Zie: Mee met de Wadloper in Roemenië). Ook is het de bedoeling dat de oude Buffels (DM ’90) in Roemenië ingezet gaan worden. Dat zou moeten gebeuren door Ferotrans. Geruchten dat de koop niet door zou gaan, ontkende NS vorige maand tegenover De Gelderlander. Volgens NS zouden de papieren en ook de financiën rond zijn, en zou alleen het transport nog gereld moeten worden.

Mooie trajecten

Wil je van het uitzicht genieten vanuit de trein? Dat kan. Het landschap verschilt per traject, vaak heuvelachtig. Rond Predeal is het merkbaar dat je in een bergachtig gebied bent, terwijl Boekarest – Constanta juist betrekkelijk vlak is. Costin van metrouusor.com vertelt dat de spoorlijn Oraviţa – Anina één van de mooie spoorlijn is. Hier rijdt echter slechts één keer per dag een treintje. De dichtst bijzijnde grote stad is Timișoara, 90 autominuten verwijderd van Oraviţa. Maar met de trein lijk je die reis (momenteel ?) niet te kunnen maken. Een ander traject dat Costin aanbeveelt is Craiova – Timisoara. Daar rijden dagelijks twee dagtreinen, welke doorrijden van / naar Boekarest.

Wil je een Roemeens treinkaartje kopen? Dat doe je het voordeligst online. Binnenlandse treinkaartjes hoef je niet uit te printen. CFR verkoopt ook internationale treinkaartjes online. In deze reisplanner worden ook de treinen van andere vervoerders getoond. Je kunt Roemenië doorkruisen met InterRail, maar een los treinkaartje is meestal goedkoper. Zo kost een treinkaartje voor de treinreis van 19 uur van Baia Mare naar Mangalia circa 20 a 30 euro.

Nachttreinen

Binnen Roemenië rijden nog meerdere nachttreinen. In de zomerperiode rijden er diverse extra nachttreinen. Daarnaast zijn een aantal nachttreinen die de grens passeren. Treinreiziger.nl ging mee met de nachttrein Boekarest – Baia Mare. “Het slaaprijtuig is oud, maar heel comfortabel met relatief brede bedden, het had wel iets weg van de Orient Express” vertelt Van Kuijeren. De CFR heeft overigens ook een reeks moderne slaaprijtuigen, die onder andere worden ingezet bij de nachttrein Wenen – Boekarest. Daarnaast zijn een aantal nachttreinen met alleen zitrijtuigen, die laten we buiten beschouwing gelaten. In de zomer rijdt een groot aantal nachttreinen (6 a 7 treinen) van en naar de badplaatsen Mangalia en Constanta. Deze treinen bestaan meestal grotendeels uit zitrijtuigen en enkele lig- en slaaprijtuigen.

Internationale nachttreinen

Zie verderop, na alinea “moderner maar met defecten”.

Nachttreinen Roemenië Nationaal:

  • Boekarest – Cluj Napoca – Oradea – Satu Mare
  • Boekarest – Baia Mare / Cluj Napoca / Bistriţa Nord
  • Boekarest – Beclean pe Someș – Sighetu Marmatiei
  • Boekarest – Vatra Dornei
  • Boekarest – Suceava / Botoșani.
  • Boekarest – Iasi
  • Boekarest – Timisoara Nord
  • Iasi – Cluj Napoca – Timisoara Nord (2x per dag)
  • Arad – Boekarest, in de zomer door naar Mangalia (CFR)
  • Arad – Boekarest, in de zomer door naar Constanta (Astra Trans Carpatic)
  • Zomertrein: Mangalia – Constanta – Boekarest – Târgu Mureș / Cluj Napoca / Baia Mare – Satu Mare
  • Zomertrein: Mangalia – Constanta – Boekarest – Cluj Napoca – Oradea
  • Zomertrein: Mangalia – Constanta – Boekarest – Craiova – Deva / Reșița Sud / Timișoara Nord
  • Zomertrein (alleen couchette 6) Mangalia – Constanta – Iasi
  • Zomertrein (alleen couchette 4 en 6) Mangalia – Constanta – Suceava Nord

Moderner maar met defecten

Zoals gezegd: treinreizen in Roemenië wordt langzaam maar zeker moderner. Dat geldt eigenlijk ook voor alle andere dingen in het land, maar in elk geval ook op het spoor. “Begin 2018 kwam ik nog een overweg tegen die met de hand werd bediend of bewaakt, in 2019 heb ik dat op hetzelfde traject niet meer gezien. Ook het oude bord op Boekarest Nord met de aankomende en vertrekkende treinen is vernieuwd” aldus de redacteur. Toch moet je er wel rekening mee houden dat niet alles werkt. “Een defecte douche in een slaaprijtuig, defecte airco of een defect stopcontact. Ik ben het meer dan eens tegen gekomen” stelt Van Kuijeren. Treinen hebben in de regel nog geen wifi.

Spoorkaart Roemenië. Bron: CFR (open de volledige kaart in PDF)

Internationale treinen van en naar Roemenië

Overzicht alle internationale treinen van en naar Roemenië.

Nachttreinen Roemenië Internationaal:

  • Wenen – Arad – Brasov – Boekarest
  • Boedapest – Arad – Sibiu – Brasov – Boekarest
  • Boedapest – Oradea – Cluj Napoca – Brasov
  • Seizoenstrein: Boekarest – Istanbul
  • Boekarest – Chişinǎu
  • Boekarest – Kiev (1x per week, zondagochtend uit Boekarest, vrijdags uit Kiev)
  • Varna – Boekarest – Minsk (1x per week)
  • Boekarest – Thessaloniki (1x per week, vrijdag vanuit Boekarest)

Internationale dagtreinen

Alle genoemde treinen rijden (maximaal) 1x per dag.

  • Wenen – Boedapest – Cluj Napoca
  • Boedapest – Oradea – Cluj Napoca – Brasov
  • Boedapest – Arad – Timisoara – Boekarest
  • Boedapest – Arad – Sibiu – Brasov
  • Boedapest – Arad – Timisoara
  • Boekarest – Suceava – Vadul-Siret (Oekraïne)
  • Suceava – Vadul-Siret
  • Boekarest – Sofia

Regionale treinen naar Hongarije

  • Püspökladany – Oradea (- Salonta) (2x per dag tot Oradea, 1x per dag doorgaand)
  • Debrecen – Valea lui Mihai – Oradea (1x per dag)
  • Debrecen – Valea lui Mihai – Satu Mare (- Baia Mare)(2x per dag tot Satu Mare, 1x per dag doorgaand)
  • Carei – Mátészalka (2x per dag)

Regionale treinen naar Moldavië en Bulgarije

  • Iasi – Ungheni (2x per dag)
  • Socola – Chişinǎu (1x per dag)
  • Craiova – Vidin (1x per dag) (aansluiting op trein naar Sofia)

Er volgen nu een aantal beeldverslagen, met als einde: mee met de Wadloper.

In beeld: Per trein naar Roemenië

Eind 2017 reisde Van Kuijeren per trein in 35 uur van Rotterdam naar Ogaerle, een klein treinstation op de spoorlijn Boekarest – Constanta. Hij maakt het onderstaande video verslag.

In beeld: mee met de nachttrein

Treinreiziger.nl ging mee met de nachttrein Boekarest – Baia Mare. Deze nachttrein heeft ook koersrijtuigen naar onder andere Cluj Napoca. “Het slaaprijtuig is oud, maar heel comfortabel met relatief brede bedden, het had wel iets weg van de Orient Express” vertelt Van Kuijeren. Airco ontbrak. Dat is volgens Van Kuijeren in de nacht minder een probleem. “Het raam kan open, en er kan een rolgordijn voor de ramen. Dat zorgt zeker in de nacht voor de nodige verkoeling” legt hij uit. Een douche ontbreekt. In internationale treinen worden vaak andere, meer moderne, slaaprijtuigen ingezet die wel een douche hebben.

In Beeld: met de trein Baia Mare – Boekarest

Treinreiziger.nl reisde mee met de InterRegio Baia Mare – Boekarest. We stapte in op het kleine station Ileanda. De trein bestond tijdens onze reis uit drie rijtuigen, waarvan de 1e klas rijtuig (rode stoelen) het laagste comfort bood. Onderweg kun je genieten van een heuvelachtig landschap. Eendeel van de rit reed de trein met de deuren open. Vanaf Brasov worden er meerdere rijtuigen voor Constanta aangekoppeld. Die gaan dus na Boekarest nog door, terwijl de rijtuigen uit Baia Marre in Boekarest achterblijven.

In beeld: regionale treinen

Korte dubbeldekkers worden vaak gebruikt als regionale trein. Deel van deze foto’s komen uit 2012 (bijvoorbeeld de foto’s in de sneeuw omgeving). Stoptreinen rijden niet vaak, zijn goedkoper dan sneltreinen (interregio’s) en zijn erg traag. Zo heeft de stoptrein Boekarest Obor – Constanta (ruim 200 kilometer) een reistijd van 4,5 uur en kost een ticket minder dan 30 lei (6,30 euro). Met de snelste intercity (formeel interregio) ben je minder dan twee uur onderweg, maar betaal je het dubbele (circa 60 lei).

Class 77 (bouwjaar 1935-1942)

Op metrouusor.com zijn er per treintype foto’s te vinden. Victor Silaghi legde de oude dieseltjes van class 77, ook wel genoemd Malaxa, eerder dit jaar vast op de foto. Zijn foto’s tonen ook het interieur. Op Flickr heeft Victor meer Roemeense treinen foto’s staan (en voor de liefhebbers: ook foto’s van Nederlandse bussen in Roemenië).

In beeld: diverse stations

Op verschillende stations onder andere in Cluj Napoca, Brasov, Predeal, Teius staan oude stoomlocomotieven als herinnering opgesteld. Stoomtreinen hebben tot midden jaren ’70 dienst gedaan in de normale reizigersdienst.

Rijtuigen van lange afstandstreinen

Niet altijd zijn rijtuigen in de eerste klas het meest comfortabel, dat komt doordat een groot aantal verschillende rijtuigen wordt gebruikt.

In Beeld: Met de wadloper door Roemenië

Mee met de Wadloper kan in Roemenië onder andere rond Ploiesti bij de spoorwegmaatschappij TFC. De treinen hebben gezien de lage perrons een vrij hoge instap. Inmiddels zijn de treinen voorzien van wifi en gordijnen.

21 gedachten over “Per trein door Roemenië: stokoude treinen steeds zeldzamer”

  1. dries molenaar schreef:

    Leuk zo’n verslag. Hier is de Mat64 nog maar net van de rails. En en er zijn mensen die met droge ogen beweren dat daar wat mee verloren ging.

    1. Annemiek schreef:

      Die treinen van Werkspoor waren echt superieur. Opgetrokken uit asbest bovenop een chassis dat het meest leek op een aangedreven goederenwagon. En als je in de luxe fauteuils in de eerste klasse had gezeten, kon iedereen de rest van de dag ruiken dat je met de trein was gekomen, omdat decennia aan vuil zich in de kussen had opgehoopt. Als je je vingers per ongeluk onder een randje langshaalde, had je handen zwarter dan een mijnwerker. Echt prima treinen.

      1. johan II schreef:

        Ben blij dat je het overleeft hebt Annemiek.

  2. Henk de Klerk schreef:

    Heel fijn leesbaar verslag. Opvallende regel:een wachttijd van 90 minuten. En de Nederlanders maar klagen als de trein twee minuten laat is of dat wel een kwartier moeten wachten bij overstap.
    Graag meer van dit soort verslagen. Geweldig !

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dank voor het compliment, ik wil het graag doen, maar het vereist wel enig inzicht. In Roemenië reis ik dankzij mij Roemeense vrouw met enige regelmaat en dan is het makkelijker om te zien wat er veranderd. 🙂 Ik hoop binnenkort een kleurrijk verslag te komen van de Fyra in Italië.

  3. Rudy schreef:

    Ga eens kijken in Zwitserland. Ik bedoel dan niet de historische toeristische baantjes. In de normale dienst zie je nog het nodige materieel uit de jaren 50. Het materieel is goed onderhouden en gemoderniseerd. In Zwitserland zijn ze erg zuinig op hun rollend materieel.

    1. Nicoleta.nl schreef:

      Heb je voorbeelden? Ik weet dat de BLS locomotieven gebruikt uit de jaren zestig. Ik dacht dat de rijtuigen doorgaans nieuwer zijn.

    2. dries molenaar schreef:

      Die Zwitsers toch, de suggestie is natuurlijk dat men in andere landen niet zo goed voor het materieel zorgt. Gezien de kosten van levensonderhoud zal alles er kneiterduur zijn. Ook de fijne oude treintjes.

  4. Benjamin Schulp schreef:

    Er is ook een nieuwe internationale dagtrein tussen Wenen en Cluj.

    1. Nicoleta.nl schreef:

      Dankje, dat wist ik nog niet.

  5. David schreef:

    Een fout. De nachttrein Boekarest-Belean pe Somes rikdt door naar Sighetu Marmatiei. Deze rijdt weliswaar verder als stoptrein. Toch mowt je bij het boeken erop letten dat je voor de hele reis een 1e klas ticket en de cabine Single afgehuurd hebt, anders moet je in Belean in het holst van de nacht naar de zitrijtuig verkassen (terug minder rampzalig, omdat deze daal om 21:50 aankomt). Deze trein vormt ook een ideale route om vanuuit Solotvyno met de nachttrein naar Lviv/Kiev te gaan. Daar kun je echter niet de cabine voor jezelf afhuren. Wil je daar met de slaapwagon, boek deze wat verder vooruit (kan ook online, kaartje aan het loket omwisselwn is bij de Oekraïners sinds een dikke maand verleden tijd. Grieten uit de IR 1644 Sigh Marm-Boekarest.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dank, dat had ik over het hoofd gezien.

    2. dries molenaar schreef:

      Allemaal bestemmingen die we op de wenslijst hebben staan. In plaats van Nice en Aix en Provence.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    De voormalige dieseltreinen bijgenaamd de Wadloper boemelen al weer wat jaartjes door het Roemeense landschap. Dat zijn voor Roemeense begrippen, vrij moderne treinen die buiten dit land ook naar Zuid-Amerika en Polen zijn vertrokken. Helaas is er geen treinstel in ons eigen land bewaard gebleven als museumtreinstel. Misschien komt dit later nog eens, als deze DH treinen overbodig zijn in hun thans nieuwe werkgebieden. Als kers op de taart een wel verdiend pensioen in Nederland als eindpunt van hun spoorse loopbanen.

    De Buffels of DM90 treinstellen staan al meer dan een jaar werkloos op een rangeerbundel aan het station Nijmegen. Helaas is daarvan een treinstel (nummer 3410) ontploft, door een persoon die zijn leven niet meer zag zitten. De trein is flink beschadigt, dus die zal Roemenië vast nooit meer gaan bereiken. Het probleem van dat deze treinen hier nog doelloos staan is niet alleen een geldprobleem geweest. Het vervoer door Duitsland via het spoor kan onderweg voor hindernissen zorgen, vanwege de bredere treinstelbakken. Hier zal het Bundesamt van DB en misschien ook andere doorvoerlanden, waar het transport via de rail zal gaan eerst toestemming en een vergunning moeten afgeven. Een andere optie is per schip het transport regelen en dan via binnenwateren aaar Roemenië. Als deze laatste NS dieseltreinstellen eindelijk naar hun nieuwe wekgebied mogen , zullen ze deels als sneltrein, dan wel stoptreindiensten gaan uitvoeren, Hopelijk duurt dit nog geen jaren, anders vrees ik sloop voor de meesten en misschien een a twee museumstellen voor een Nederlandse museumorganisatie. Het spoorwegmuseum Utrecht heeft de 3426 die thans te Blerick, nabij Venlo in en loods is opgeslagen. Daar wordt deze thans van asbest ontdaan, zodat er straks weer met deze modernste museumtrein weer gereden kan worden.

  7. dHr: M.H. van de Putte. schreef:

    Wat een grote aantallen nog mooie zeer oude
    complete geselecteerde Treinen. Dit Vinden
    Wij/,Ik nog best wel heel Interresandt materiaal,??Dat Ik net op de Buurt Huis PC-Computer Vond.
    Ga Door Met Velerlei Oudere Treinen materiaal
    Te Vinden Binnenland En Buitenland,Te Vinden,??
    05-06-2019 12.15uur. Amsterdam.
    Teksten. Niet Kunnen, Opslaan!!
    Teksten Niet Kunnen, Uitprinten,! Wegens,….,?!!

  8. johan II schreef:

    Waarom Roemenië, Hildebrand? Waarom geen Bulgarije, Bordurië, Moldavië, Syldavië, Noord-Macedonië. Kan Dries niet weer op interrail?

    Zou ook wel eens de routes van al die treinen naar Sobibor, Auschwitz etc opgediept willen hebben. Mogen wel een gedenkteken aan alle seinpalen op de routes hebben.
    Waarom is dat zo weggestopt (ook op internet)?

    Ik weet het is off-topic maar lijkt me relevante vraag.

    1. johan II schreef:

      Vergeten te zeggen: Mooi hoor, dit overzicht!

  9. Dhr. F. Eekhout schreef:

    Mooie kleurrijke reportage, zou op Discovery Channel of RailAway niet misstaan, wat wordt de volgende bestemming Peru of Vietnam, “to be continued…” ?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Bedankt voor het compliment. De volgende reis wordt Rimini, via de Bernina spoorlijn en vervolgens met de Fyra ETR 700.

      1. Benjamin Schulp schreef:

        Gewoon doorgaan met trein nieuws over Roemenië!!
        Ik vind het leuk en herkenbaar om te lezen.

  10. Bert de Jong schreef:

    Prachtig reisverslag met mooie foto’s en video’s. Genoten van opnamen oud en relatief nieuw materieel op stations en in een meestal boeiend landschap.
    De staat van het spoor laat inderdaad vaak te wensen over. Nieuwe infra met financieele hulp van de EU ?

    Zie uit naar je nieuwe reisverslag Italie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.