Het plan van Air-France/KLM en Veolia om een Europees netwerk van hogesnelheidstreinen te gaan opzetten, lijkt te gaan mislukken. De Franse zakenkrant Les Echos meldt dat de twee partijen niet op dezelfde golflengte zitten. Er is echter nog geen definitieve beslissing genomen.
Air-France kondigde in juli 2008 aan interesse te hebben voor de markt van hogesnelheidstreinen. Het bedrijf liet onderzoeken of sommige korte afstanden binnen Europa per hogesnelheidstrein afgelegd konden worden, in plaats van per vliegtuig. De Franse luchtvaartmaatschappij ging daarvoor een strategisch partnerschap aan met vervoersmaatschappij Veolia Transport.
Bijvoorbeeld de verbindingen tussen Parijs, Amsterdam, Frankfurt en Londen stonden op het lijstje. Deze markt wordt nu nog gedomineerd door staatsbedrijven als SNCF en Deutsche Bahn en de bedrijven Thalys en Eurostar. In 2010 moet het Europese spoornetwerk open gaan voor concurrentie.
Volgens de France krant haakt Air France nu af omdat de luchtvaartmaatschappij van mening is dat de liberalisering van het reizigersvervoer per spoor is niet voldoende gevorderd is. Er is echter nog geen breuk. De komende weken moet er een definitieve beslissing volgen.
Met het project om hogesnelheidstreinen te laten rijden, zou een investering van 1 miljard mee gemoeid zijn. Voor het plan – dat nu op losse schroeven staat – zouden 40 hogesnelheidstreinen nodig zijn.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…