“Poging tot aanslag op HSL Frankfurt – Keulen”
20 mrt 2020 18:31
Op het hogesnelheidstraject tussen Keulen en Frankfurt is geprobeerd een aanslag te plegen, melden Duitse media. Het treinverkeer werd stilgelegd. Ook de ICE-treinen tussen Amsterdam en Frankfurt maken gebruik van de route.
De politie spreekt over schade aan de rails. Schroeven zaten los. Omdat dat mogelijk opzettelijk is gebeurd, wordt een aanslag niet uitgesloten. Het kwam niet tot een ongeval. Treinen vallen uit of worden omgeleid.Volgens tijdschrift Der Spiegel zaten op een brug de schroeven over een lengte van tachtig meter los, waardoor de rails vijf centimeter meer uit elkaar lagen dan normaal. De Duitse spoorwegen spraken aanvankelijk over vandalisme.
Bron: (c) ANP
Wat een bizarre wereld zeg! Eeerst de misere met dat Corona virus en nu weer mogelijke aanslagen rondom het spoor! Wanneer gaan we weer een normaal en rustiger leven krijgen” Ik hoop dat er flinke straffen volgen op die sabotage! Mensen doe normaal en houdt elkaar te vriend!
U zult toch op drie maanden Corona ontregeling moeten rekenen. Dat kans dat het binnen een paar weekjes ingedamd zal zijn is zeer klein.
Schroeven op een brug los over een afstand van 80 meter. Waardoor de rails 5 cm uit mekaar zaten. Een ICE rijdt maximaal met 300 km p/u op normaalspoor (1435 mm). Dat betekent een marge van 3,5%. Levensgevaarlijk.
Hoe kun je schroeven los krijgen? Daar is speciaal apparatuur voor nodig. Dit lijkt sterk op sabotage.
Een passende Bahco/Engelse sleutel met een buis om de arm te verlengen. De bouten hoeven er niet uit. De spoorstaaf verplaatst zichzelf door passerende treinen en op gegeven moment is het genoeg en zal een trein er één kant af lopen.
Hoe breed zijn de wielbanden? 100mm? De trein centreert tussen de staven. Bij 50mm staaf verplaatsing zal een wiel 25-50mm maast het beoogde punt op het loopvlak op de staaf komen. Dat gaat nog. Het is geen horlogetechniek.
@Fred:
Sportieve reactie, waardeer ik. Ik heb de reacties verwijderd.
Wie is Fred? Volgens heb ik iets gemist…..is dat die Fred met zijn postzegelpet?
Hm, er zit wel vaker een schroefje los in Duitsland.
Vorig jaar ook bij de Hohenzollernbrücke (Köln).
Als het een vandaal was, was het zeker geen luie (80 m.!)
De verantwoording op deze aanslag kan ook van IS komen. Dan zijn in Duitsland de rapen gaar. Rechts extremisten kunnen aanslagen plegen op alles wat betrekking heeft met de Islam.
Ik zou, als ik u was, de gedachte aan een aanslag even parkeren tot er meer bekend is. Een paar weken geleden zakten bij ons de treinen ook bijna door het spoor (Willemspoortunnel).
U weet wat in de toekomst kan gebeuren terwijl de rest nog niet eens weet wat hier gebeurd is.
POL-WI: PM der Generalstaatsanwaltschaft Frankfurt: Festnahme eines dringend Tatverdächtigen im Zusammenhang mit der Manipulation der ICE-Hochgeschwindigkeitsstrecke in der Nähe der Theißtalbrücke
https://www.presseportal.de/blaulicht/pm/43562/4553581?fbclid=IwAR3269mslIU-TX86oBk1yaCUjUXyCcad8841Rl-Q0Vv39lgyVSiXpF5_Dec
Een geruststelling dat ze de Duitse dader zo snel gevat hebben. Het zal de buurtmafkees uit het Tiesstal zijn.
U zat er inderdaad niet ver naast.
https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinland/ice-schnellfahrstrecke-koeln-frankfurt-100.html
Kijk, dat doen ze snel, goed gevonden Roel! Klein stukje Google Translate:
“ In de nacht van 21 maart 2020 werd een 51-jarige Duitse burger gearresteerd in de buurt van Keulen (…) de verdachte werd in de nachtelijke uren van 21 maart 2020 geïdentificeerd en gearresteerd door speciale eenheden van de politie van Noordrijn-Westfalen bij Keulen. De verdachte wordt vandaag voor de magistraat van de rechtbank van Wiesbaden gebracht.
Het parket in Frankfurt am Main zal een aanhoudingsbevel aanvragen vanwege het dringende vermoeden van poging tot moord en de gevaarlijke inmenging in het treinverkeer. De onderzoeken, met name naar de motivatiesituatie, gaan door. Om redenen van onderzoekstactiek kan momenteel geen verdere informatie worden verstrekt.”
Ach ja, google’s beste inzet. Het oorspronkelijke stukje leest toch anders. Een ambtenaar slooft zich uit en google maakt er een brugklasstukje van.
Hoeveel keer doet prorail en DBnetz controle op HSL sporen? Naar mij weten komt er maandelijks een slijptrein langs voor controle op de HSL. Vind dit gevaarlijk. De dader die dit doet moet een gevangenisstraf krijgen van minstens 20 jaar.
Voor aanvang dienst wordt de baan ‘geschouwd’.
Dit verhaal zal dus nog wel een staartje krijgen.
Hoeveel keer doet prorail en DBnetz controle op HSL sporen? Naar mij weten komt er maandelijks een slijptrein langs voor controle op de HSL. Vind dit gevaarlijk. De dader die dit doet moet een gevangenisstraf krijgen van minstens 20 jaar.
ER zal genoeg controle zijn. ZO’n mallot is maar een uurtje bezig. De Nederlandse HSL heeft kurk/rubber ingegoten spoorstaven. Daar zal de saboteur/aanslagplegert wat anders moeten meebrengen.