Politiek wil af van reserveringsplicht Fyra

De Fyra Amsterdam – Brussel moet toegankelijk worden zonder reserveringsplicht. Dat stellen steeds meer politieke partijen en organisaties. NS heeft bij de aanbesteding een 100 procent zitplaatskans toegezegd voor internationale Fyra-reizigers. Daarom houdt het bedrijf vooralsnog vast aan een reserveringsplicht.

Ook stellen de Nederlandse Spoorwegen dat uit onderzoek is gebleken dat reizigers behoefte zouden hebben aan een zitplaatsgarantie. Voor veel Europese hogesnelheidstreinen geldt een reserveringsplicht, maar niet voor alle. Zo is de Duitse ICE in het algemeen toegankelijk zonder reservering. Wie een garandeerde zitplaats wil, kan overigens wel voor de ICE reserveren.

Trein gemist
De politiek ziet ook steeds meer in het Duitse systeem zonder reserveringsplicht. D66 gaat donderdag een motie indienen om de reserveringsplicht af te schaffen. "Het moet een keuze zijn om een stoel te reserveren, geen plicht" stelt Stientje van Veldhoven van D66. Anders dan NS denkt het Tweede Kamerlid dat veel reizigers zich ergeren aan de reserveringsplicht. "Als je de trein mist, kun je niet gewoon de volgende nemen", stelt ze. Dat is overigens niet helemaal juist; de duurste treintickets zijn ook één trein voor en één trein na de gereserveerde trein geldig.

Niet snel overvol
Het Tweede Kamerlid wijst erop dat de Fyra Breda – Antwerpen, die per april 2013 moet gaan rijden, ook gaat rijden zonder reserveringsplicht. Ze verwacht geen problemen, omdat de Fyra veel duurder is waardoor de trein niet snel overvol raakt, aldus het Kamerlid.

Bijval
D66 is niet de enige politieke partij die een einde wil aan de reserveringsplicht. SP is altijd al fel tegenstander geweest van de reserveringsplicht. Ook GroenLinks – die met een Belgische partner FyraFail.eu zijn gestart – zien niets in de reserveringsplicht.

Eenvoudig wijzigen
VVD Tweede Kamerlid Betty de Boer is ook niet helemaal tevreden met de huidige situatie. Het Kamerlid pleit voor het eenvoudig wijzigen van een reservering. "Reizigers moeten hun reservering veel makkelijker en kosteloos kunnen omzetten. Het liefst ook lastminute. Dat kan op de veerboot ook, dus waarom bij de trein niet?", stelt ze tegenover het ANP. Het CDA ziet ook wel wat in de afschaffing van de reserveringsplicht, mocht dat haalbaar zijn.

Verzet
De Belgische vereniging TreinTramBus en Rover hebben zich altijd sterk verzet tegen het afschaffen van de Benelux en de reserveringsplicht voor de Fyra. Met de politieke bijval wordt het een stuk waarschijnlijker dat er iets gaat veranderen. Ook Voor Beter OV is niet blij met de reserveringsplicht. De vereniging wil ook lagere tarieven omdat de Fyra faalt. "Voor Beter OV vindt dat het onzinnig is om de reiziger te vragen om vooraf te reserveren wanneer het merendeel van de Fyra’s tussen Amsterdam en Brussel uitvalt of vertraagd is" stelt een woordvoerder.

Onderzoek
NS-topman Bert Meerstadt stelde zondag in Buitenhof dat het spoorbedrijf naar aanleiding van de klachten van Rover wil onderzoeken of het afschaffen van de reserveringsplicht mogelijk is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.