Politiek wil bij winterweer rondje om de kerk voor spoorpersoneel
10 feb 2012 21:43
De VVD, PVV, PvdA en D66 willen dat de personeelsroosters van NS tijdens het winterweer versimpeld wordt. Dat melden woordvoerders van deze partijen vrijdag aan NU.nl. De ChristenUnie deed vorig jaar bij de presentatie van het Witboek Spoor al die suggestie.
De partijen zien bij winterweer wel iets in het zogenoemde "rondje om de kerk". Concreet betekent dit dat personeel op één bepaalde dag maximaal op twee verschillende trajecten wordt ingezet. Daarmee verkleint het "rondje om de kerk" de complexiteit van de personeelsplanning. Voor de vakbonden is het plan echter onbespreekbaar. Ook als het plan alleen wordt ingevoerd bij winterse omstandigheden, zijn de bonden niet te overtuigen.
Bijsturing
Vrijdag en zaterdag liep het treinverkeer vast doordat onder andere de bijsturing het werk niet aankon. De bijsturing kan 70 treinen per uur bijsturen, dat is onder normale omstandigheden voldoende, maar niet in situaties als van vrijdag 3 en zaterdag 4 februari.
Nieuwe Spoorplan
De VVD stelt dat de dienstregeling onnodig complex is geworden. De partij ziet het liefst het Nieuwe Spoorplan van FMN uitgevoerd worden, maar daarin staat de partij alleen. Als de NS blijft, ziet de partij het liefst dat de dienstroosters versimpeld worden door bijvoorbeeld personeel te koppelen aan een trein of traject.
Geestdodend
De SP ziet niets in dat plan. Farshad Bashir zegt tegenover NU.nl dat het plan juist zorgt voor meer spoorellende zorgt, doordat machinisten minder flexibel inzetbaar zijn. Ook is het risico op fouten groter, doordat het rondje om de kerk ´geestdodend´ zou zijn. Andere partijen zien een rondje om de kerk wel zitten, maar specifiek bij winterweer. "Als de dienstregeling tijdelijk versimpeld wordt is dit zeker bespreekbaar. Het lijkt me niet onredelijk om dat van het personeel te vragen", aldus Monasch van de PvdA.
Onzin
Rikus Spithorst van de reizigersvereniging Maatschappij Voor Beter OV pleitte vandaag ook voor herinvoering van "het rondje om de kerk". Spithorst: "Het is onzin dat er dan geen variatie zou zijn. Als een machinist iedere dag op een ander traject rijdt, heeft hij nog steeds afwisseling". Ook het argument dat de flexibiliteit zou verdwijnen, houd geen stand. Immers, het rondje van de kerk moet geen doel op zich zeen, maar een middel waar niet krampachtig aan vast gehouden moet worden op momenten dat het niet uitkomt.
Bestemming klant
De term "rondje om de kerk" werd met name na 1999 bekend als spottende naam voor het NS plan "Bestemming klant". Eerdere plannen om in 1984 en in 1993 de personeelsplanning te versimpelen waren na druk van de vakbonden weer verdwenen. In 1999 gingen de bonden aanvankelijk akkoord met het plan, tot grote onvrede van de achterban. Dat resulteerde in 2000 en 2001 in meerdere stakingen.
Geen succes
Uiteindelijk werd het plan toch doorgevoerd, maar het werd geen succes. Dat kwam doordat het plan meer personeel vergt, maar dat was er niet. Het personeel dat er was, stond niet achter het plan en meldde zich massaal ziek. Bij conducteurs liep het ziekteverzuim in 2001 zelfs op tot 17%. Daardoor zorgde het plan uiteindelijk juist voor veel meer vertraging. Direct toen het plan werd ingevoerd werd ook al bekend dat het plan zo snel mogelijk vervangen zou worden door een nieuw plan. Dat gebeurde in 2002 met het plan "Lusten en lasten delen", dat plan is nu nog steeds de basis voor de personeeelsplanning.