Poolse militairen gaan spoor beveiligen na sabotage – spoor steeds vaker doelwit

Polen gaat 10.000 militairen inzetten om zijn essentiële infrastructuur, waaronder het spoor, te beschermen. De Poolse regering heeft dit besloten nadat eerder deze week een stuk spoor in het oosten van het land werd opgeblazen. De actie komt in een tijd waarin sabotage op het spoor vol in de aandacht staat.

De explosie op de spoorlijn in Polen gebeurde afgelopen zondag tussen Warschau en Lublin. Met explosieven werd een stuk spoor weggeblazen. De machinist van een passagierstrein kon met een noodstop net op tijd voorkomen dat de trein op het beschadigde deel zou ontsporen.

Daders geïdentificeerd

Polen heeft inmiddels ontdekt dat twee Oekraïners in opdracht van Rusland het spoor hebben gesaboteerd. De daders zijn inmiddels het land ontvlucht. De spoorlijn naar het oosten wordt ook gebruikt voor de aanvoer van militair materieel naar Oekraïne.

Spoor steeds vaker gesaboteerd

De sabotageactie in Polen is een van de grootste en bruutste sabotageacties op het spoor van de laatste tijd. Steeds vaker worden spoorlijnen slachtoffer van sabotage. Tijdens de NAVO-top in Nederland in juni werd het treinverkeer van en naar Schiphol stilgelegd nadat er kabels bij het spoor in brand waren gestoken. De daders en het motief van deze actie zijn nog altijd niet bekend.

In Duitsland drie acties

In de zomer werd het Duitse spoor drie keer slachtoffer van sabotageacties. Ook hier werden kabels in brand gestoken. De sabotage in Duitsland werd opgeëist door de linkse groepering het Angry Birds Kommando dat hiermee zou protesteren tegen ’de vernietiging van het milieu’.

In oktober legde vandalisme of sabotage de hogesnelheidslijn Lyon – Avignon in Frankrijk plat. Ook hier waren kabels in brand gestoken. Tijdens de Olympische Spelen vorig jaar in Frankrijk werd het treinverkeer op meerdere plaatsen in het land stilgelegd door brandstichtingen.

Nederland niet voorbereid

Nederland gaat de komende jaren honderden miljoenen euro’s investeren in beveiligen van het spoor. Dat is hier momenteel niet goed voorbereid op sabotage en cyberaanvallen, bleek onlangs uit een impactanalyse van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail.

Daarnaast werkt zowel de Nederlandse overheid als Europa aan plannen om het spoornetwerk meer te optimaliseren voor militaire transporten. Het gaat dan om het wegnemen van bureaucratische drempels, uitbreiding van het spoor en geven van voorrang aan treinen met militair materieel.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 20 november 2025 16:10

Bekijk reacties

      • Poetin is gestoord. Na bepaald niet dom. En vooral rancuneus en gevaarlijk.

        Sabotages worden onder andere gedaan. We zijn militair nog niet in oorlog met Rusland. Want ze kunnen niet tegen de NAVO op.

        Maar zorgelijk is de zeer dubieuze rol van Trump.

        • Dus meneer P wordt mister landje pik en begint met Ukraine, dan ?... Het spoor is dus in Polen en de rest van oost Europa straks niet veilig meer, wat een vooruitzicht...?

  • Is hier camera bewaking met slimme camera's de beste oplossing om te kijken of er vage dingen gebeuren op of rond het spoor. Als een camera iets ongewoons detecteert gaan de beelden direct naar de bewakingscentrum. die dan de juiste maatregelen kan nemen. Ook kan zo een systeem waarschuwen als iemand bijv. suicide op het spoor wilt plegen of een overweg geblokkeerd is. Camera's kunnen op portalen van bovenleidingen gemonteerd worden. Uiteraard is het niet de bedoeling dat in plaatsen camera's gericht worden op zaken, die niets met het spoor te maken hebben. Ook is het niet de bedoeling dat beelden onnodig lang bewaard worden. Uiteraard begin je met de risico plekken.

    • Voor adequate beveiliging zul je camera's moeten plaatsen om de 50-100 meter. We hebben in Nederland zo'n 3000 kilometer aan spoor. You do the math wat dit gaat kosten en hoeveel opslag je nodig hebt om beelden meerdere dagen te bewaren.

      • Traditioneel worden sporen geschouwd met behulp van een trein.
        Gewoon rustig rijden en goed uit je doppen kijken.

  • Polen kan het bloed van Russen wel drinken. Zie onder andere bloedbad van Katyn. De historie tussen Polen en Rusland is op zijn zachtst gezegd onvriendelijk. Behalve in de tijd met Gorbatsjov en Jeltsin ging het redelijk goed.

    Ze kennen Rusland héél goed. Zoals zo vaak ontkennen de Russen bikkelhard. Maar bij sabotages met infrastructuur gebruiken ze andere individuen of organisaties. Zie bijvoorbeeld spookschepen op Noordzee waar bijvoorbeeld Nederlandse marine goed op let. Zogenaamde schepen die vrachten vervoeren. Maar eigenlijk spioneren. Of soms stiekem een kabel vernielen.

    In Polen waren het dus (corrupte) Oekraïners die een karwei opknapte voor Rusland.

Share
Tags: sabotage

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

4 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

23 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug