Honderden miljoenen nodig voor beveiliging en uitbreiding spoor – te kwetsbaar voor sabotage
13 okt 2025 14:32
Er moet 600 miljoen euro worden gestoken in uitbreiding van het spoor en beveiliging tegen sabotage. Het spoor is nu te kwetsbaar voor sabotage en militair transport dreigt tot grote vertragingen te leiden in het passagiersvervoer. Dat blijkt uit een analyse van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) en de Weerbaarheidstafel.
Uit de analyse blijkt dat een heel brede militaire trein het passagiersvervoer tot wel drie uur lang kan stilleggen. Bij meerdere militaire treinen per dag komt het gewone treinverkeer vrijwel tot stilstand, waarschuwt het adviesrapport dat de naam ’Tijd om te handelen’ heeft gekregen. Volgens voorzitter Christophe van der Maat van het OFL is het spoorsysteem jarenlang ingericht op efficiëntie en stiptheid maar is de infrastructuur onvoldoende voorbereid op sabotage, cyberaanvallen en militair transport.
Maatregelen op drie gebieden
Volgens het rapport is er als start zeker 600 miljoen euro nodig om het spoor behalve efficiënt en punctueel, ook nog eens robuust te maken tegen hybride dreigingen. In het rapport worden maatregelen voorgeschreven op drie verschillende onderwerpen; beveiliging, continuïteit en capaciteit.
Bij beveiliging gaat het over slimme detectie, anti-drone maatregelen, beter toegangsbeheer en monitoren van digitale systemen. Bij continuïteit van het treinverkeer gaat het over mobiele noodsystemen om treinverkeer snel te hervatten, reserveonderdelen en draaiboeken voor incidenten. En bij extra capaciteit gaat het over extra rangeerruimte in havens, langere sporen voor treinen van 740 meter en het verwijderen van obstakels langs het spoor.
‘Afwachten geen optie’
Van der Maat zegt dat ’de hybride dreigingen waar Europa mee te maken heeft, voorlopig niet verdwijnen’. “Het is niet de vraag óf maar wannéér we te maken krijgen met sabotage aan onze vitale infrastructuur. Dreigingen worden alleen maar complexer en impactvoller. Afwachten is dus geen optie. Daarom is onze oproep glashelder: investeer nú in de weerbaarheid en militaire mobiliteit van het spoor. Want een samenleving die haar spoor laat stilstaan, zet ook haar veiligheid en vrijheid op het spel.”
Ministerie snel aan de slag
Staatssecretaris Thierry Aarsen van openbaar vervoer heeft zelf om de analyse van het spoor gevraagd. Hij laat weten dat hij een groot deel van de aanbevelingen overneemt en er samen met spoorbeheerder ProRail en vervoerders snel mee aan de slag gaat. Onlangs had Aartsen al bekendgemaakt dat hij militaire transporten voorrang wil geven op het spoor.
Aartsen wil er ook spoedig voor zorgen dat treinen niet bij de grens blijven stilstaan door papierwerk. Ook gaat zijn ministerie samen met Defensie en ProRail aan de slag met het simuleren van militaire transporten. Verder wordt er samen met ProRail een gezamenlijke weerbaarheidsstrategie ontwikkeld, waarmee het spoor weerbaarder wordt tegen hybride dreigingen. Het is aan een volgend kabinet om definitieve keuzes te maken over het startbudget van 600 miljoen euro.
Sabotageactie in juni
Onlangs waarschuwde topman John Voppen van spoorbeheerder ProRail ook al dat het spoor niet bestand is tegen sabotage. “Het Nederlandse spoor is gebouwd op efficiency en niet op weerbaarheid. Daardoor is het niet bestand tegen sabotage”, aldus Voppen enkele weken geleden in De Telegraaf.
Tijdens de NAVO-top in Nederland, in juni van dit jaar, kwam het treinverkeer van en naar luchthaven Schiphol een dag lang stil te liggen door sabotage van het spoor. Er werden destijds kabels in brand gestoken. De actie is niet opgeëist en een verantwoordelijke is nog niet gevonden.
(c) Treinreiziger.nl
Robuust maken van het spoorwegnet is absolute noodzaak en voorkomt ook de saboteurs. koperdieven, medewerkers van buitenlandse geheimendiensten (van niet bevriende landen) het spoorwegnet volledig plat kunnen leggen. Kijk maar naar de sabotage acties die Putin’s agenten her en der plegen. Dit kan de algehele betrouwbaarheid van het OV in het algemeen ook ten goede komen.
Komen er ook bepaalde defensie corridoors waar defensietreinen bijvoorkeur doorkomen. Denk aan havens en grote kazernes naar Duitse / Belgische grens.
Verders vind ik het afschaffen van diesellocs en treinwagons (zoals ICR) ook om onder moeilijke situaties grotere groepen mensen te kunnen evacueren ten tijde van problemen. Bovendien kunnen diesellocs makkelijker de grens over. Let wel dat in tijden van oorlog en spanning het klimaat niet meer belangrijk is.
Sowieso zal het volgende kabinet met veel additieve/indirecte defensiekosten te maken krijgen. We kijken hier naar andere zaken, zoals bescherming tegen electronische oorlogsvoering, bescherming andere infra en het naar Europa toehalen van cloud en software diensten. Denk aan het bericht een twee weken terug dat de Belastingdienst uit gebrek aan Europese aanbieders weer voor MS heeft gekozen.
Sowieso vind ik militaire en andere hulp aan Oekraine op dit moment de beste en meest rendementsvolle defensieinvestering die men kan doen. Als Oekraine zoveel olierafinaderijen en belangrijke Russische infrastructuur buiten gebruik kan stellen totdat Rusland zelf valt en hiermee het Putin regime verdwijnt, zal hij ook niet meer op het idee komen om andere NATO landen zoals Baltische staten, Finland of Polen aan te vallen.
Mischien in de spiegel kijken want het westen doet precies hetzelfde in het midden Oosten en Afrika….
Maar helaas voor hun gaat het daar steeds beter en lopen ze niet meer zo veel achter en dat komt alleen doordat de witte man de hebben bestolen jaren lang.
Maar gelukkig kun je ze nu niet meer stoppen en lopen ze over 40/50 jaar voor of gelijk met ons.
haha, straks zwemmen de mensen terug. Men is verslaafd aan gratis geld, stort zich in de de armen der chinezen, alleen blijkt al snel dat die de schulden niet uitstellen of wegstrepen. Afrika heeft al 100 jaar de toekomst maar helaas wordt alleen het stamhoofd rijk, en de rest vooral niet.
Putin’s agenten??? Het zijn de gebruikelijke ‘ useful idiots’. Gewoon goedgelovige mensen van hier. Landverraders.
Het spoor wordt in ieder geval beter bijgehouden, ook aan de stations wordt gedacht/ Misschien zijn de cruciaalste gebieden rond chemieterreinen en goederenemplacementen zoals Kijfhoek. Overal te gelijk werken is onmogelijk of je moet in alle richtingen wachtposten neerzetten bij de zwakste schakels. Misschien ook niet onbelangrijk bij werken aan bestaande spoorlijnen al hoofterproof spullen te gebruiken. Of meer lichten bij donkere plekken, die op dat moment ook voor diverse omgevingen veiliger kan worden. Maar waar te beginnen? In de randstad of juist in de dunbevolkte gebieden?
Met toeval las ik in het AD van zaterdag j.l. volgende artikel : Seinendeal Pro Rail flopt en kost een fortuin,breng dat ook maar eens onder de aandacht
Oh? Ik dacht dat we op cabineseinen gingen rijden (ETCS).
Dat heb ik dan zeker gedroomd.
Dat gaat het op termijn wel worden, maar volgens de planning zal ERTMS pas in 2050 uitgerold zijn. Totdat de uitrol volledig is, zullen seinen langs de baan gewoon in gebruik zijn en zullen die onderhouden en vervangen moeten worden.
Stoppen met thuiswerken en geen internet toegang op werk-PC’s. Allemaal nergens voor nodig. Ook gewoon 40 uur per week werken.
Duidelijk is dat de bescherming langs de baan afwezig is. De bekabeling ligt gewoon in open betonnen bakken. Bij Schiphol hebben ze gewoon een emmer benzine uitgegoten en zo ging 100meter aan bekabeling in vlammen op. Als dat allemaal alsnog anders moet zal 600 miljoen veel te weinig blijken.
Dat het spoor volledig plat zou moeten vanwege een trein met tanks op speciale platte wagons is gewoon bespottelijk. Haha, in de krant “veel breder dan ruim drie meter” De krant zal het even vertellen terwijl ze geen zin fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven.
grappig, de landverraders/putinverstehers klikken mee.
ProRail kan een groot deel van de wissels en sporen die ze verwijderd heeft weer terugleggen.
In geval van oorlog is één raket op de CVL post voldoende om een groot deel van het spoorwegnet uit te schakelen. Het spoorwegnet is veel te kwetsbaar. Neem als voorbeeld de beruchte computerstoring waardoor grote delen van het net uitvallen.
Ook is handbediening weer noodzakelijk. Als de systemen uitvallen, kan je wissels dan toch nog omleggen. Je ziet het wel eens bij stoplichten, vanuit de bedieningskast naast het stoplicht kunnen de stoplichten ook handmatig bediend worden. Zoiets moet je ook bij wissels hebben.
dan moet je nog wel stroom hebben. De computerstoringen zijn meestal domme blunders met netwerkkabels of componenten. Software/firmware update. Een graafmachientje dat de enige stroomaansluiting kapot trekt. Enzovoort.
Ook heb je personeel dat zich verslaapt en dan meldt men maar computerstoring. l l van een collega kwam niet opdagen.
Niettemin zou men beter een sober en beschermd regelstation opzetten, idem voor het KPN netwerk voor overheden. Dit is ook veel te kwetsbaar. Het beschadigde station moet dan wel makkelijk volledig uitschakelen zodat het niet meer stoort
Welk rangeerterrein staat er op de foto? Een AI verzinsel?
Dat is geen rangeerterrein maar een opstelterrein. Twee bruggen waarvan één geel liggen bijvoorbeeld in Utrecht. Mijn gok, Utrecht Cartesiusweg.
Helemaal juist. En linksboven is de toren van DE te zien.
Foto is waarschijnlijk genomen vanuit de verkeersleidingspost.
Zonder fotograafmelding en zonder bijschrift, Google lens kan hem niet vinden.
ach ja, bij mijn weten worden de worden uitwisselbaar gebruikt.
Een opstelterrein is een parkeerplaats voor rollend materieel. Een rangeerterrein is een spoorwegemplacement waarop een rangeerproces wordt uitgevoerd, bijv. het splitsen van een aangekomen trein in delen of het gereedmaken voor vertrek van een trein door wagens, rijtuigen of treinstellen in een gewenste volgorde te plaatsen.
Door het teruglopen van het wagenladingverkeer en centralisatie heeft Nederland nog slechts één rangeerterrein: Rotterdam Kijfhoek. De andere rangeerterreinen zoeken een herbestemming zoals bijvoorbeeld woningen (Amsterdam Rietlanden) of als opstelterrein (Amsterdam Watergraafsmeer). Een rangeerterrein is bruikbaar als opstelterrein, maar een opstelterrein is niet of nauwelijks bruikbaar als rangeerterrein.
woorden, natuurlijk
Dit is inderdaad het opstelterrein Utrecht Cartesiusweg.
NB duidelijk dat het aantal te kopen Skyranger nabij afweersystemene flink omhoog moet als je al die losse terreinen ook moet beschermen.
Welke partij kleedde Defensie zo uit en deed de Leopard en Gepards weg voor een fooi? VVD, denk daarom als u stemt. VVDers hebben nu hoogste woordt over herstel maar dan wel met geld van andere posten zoals de zorg of onderwijs. De belasting moet gewoon omhoog.