fbpx
SLT, Sprinter, Zwolle, Reiziger, deur, te laat

Prinsjesdag: kaartjes minder duur, bezuiniging op ov

Treinkaartjes gaan in 2025 minder hard in prijs stijgen en in de drie grote steden wacht in 2026 een flinke bezuiniging op het openbaar vervoer. Prinsjesdag 2024 was een dag met twee gezichten voor het ov. Reden tot juichen is er niet volgens reizigersorganisatie Rover: “Per saldo wordt het er voor de reiziger niet beter op.”

Treinkaartjes

Zowel het nieuws over de treinkaartjes als de bezuiniging lekte al uit voor de presentatie van de begroting 2025 op Prinsjesdag. De treinkaartjes stijgen volgend jaar met ongeveer 6 procent in prijs, in plaats van 12 procent. Het ministerie van infrastructuur en waterstaat trekt hier 42 miljoen euro voor uit. Dat staat voor 3 procent van de prijsstijging. Ook de NS neemt 3 procent voor haar rekening.

Schrappen van treinen

Het ministerie komt nu eenmalig weer met een subsidie om de prijsstijging op te vangen. De komende tijd gaat het ministerie samen met de NS kijken naar een oplossing voor de volgende jaren. Staatssecretaris Jansen van openbaar vervoer schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat daarbij niet is uitgesloten dat dit gevolgen gaat hebben voor de reizigers. ’’Denk hierbij bijvoorbeeld aan het laten vervallen van treinen waar nagenoeg geen reizigers in zitten zoals op dit moment op bepaalde momenten op vrijdagen het geval is,’’ zo schrijft Jansen. In het voorjaar moet er een plan zijn voor een structurele oplossing.

‘Zes procent nog steeds veel’

“Een stijging van 6 procent is natuurlijk beter dan 12 procent, maar het is nog steeds heel erg veel”, reageert een woordvoerder van Rover op de prijsstijging van NS. “En in combinatie met die bezuinigingen in de grote steden maak ik me grote zorgen. Het kabinet zou juist moeten proberen meer mensen met het ov te laten gaan dan minder.”

Kaalslag

De vervoersregio’s van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hebben vanaf 2026 110 miljoen euro minder te besteden aan openbaar vervoer. Ze vrezen voor een kaalslag en prijsverhogingen en hebben al een brandbrief aan de kamer gestuurd over de voorgenomen bezuiniging. Staatssecretaris Jansen zegt in een reactie dat hij hun zorgen deelt. “Mijn ministerie en Binnenlandse Zaken zijn nu met de vervoerregio’s in gesprek over de maatregel en de gevolgen ervan.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

2.7 3 stemmen
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Tonny
22 dagen geleden

Sja, logisch verhaal; populisten hebben niks met openbaar vervoer.

Baardstaart
21 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

Makkelijk om alles naar de populisten aka PVV te schuiven. Maar feit is wel dat het vorige kabinet met VVD/D’66 met hun Corona beleid en het laten lopen van het personeelstekort (wat al veel dan in 2022) eerder in te schatten was het verval van het OV hebben ingezet. Het was al bekend met de impopulaire uitlatingen van Eelco Brinkman (CDA) een hele tijd terug, waar toen een ieder over viel.

Het is zeker waar dat het OV naar de klote is geholpen en nu niet meer makkelijk te fixen is.

Er zal zwaar iets bij de NS gefixt moeten worden om flexibeler en slagvaardiger te worden en voor de personeelstekorten in het OV, maar ook onderhoud, materieel etc. zie ik geen snelle fiks. Personeelstekoten die ook spelen bij zorg (vergrijzing), veiligheid en onderwijs.

daan
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

En dat de vvd het spoor heeft laten verloederen, onderhoud en modernisering heeft uitgesteld, en prorails stikstofruimte heeft gehalveerd in 2018 om wegenprojecten door te laten gaan.

Simon
22 dagen geleden

Dit kabinet is er voor de rijke mensen. OV reizigers mogen betalen voor de blijvende verlaging van de benzine-accijns.
En ik ben wel benieuwd naar een lijstje van treinen waar vrijwel niemand inzit.

Baardstaart
21 dagen geleden
Antwoord aan  Simon

Aan de andere kant…

Hele volksstammen gaan tanken, tabak en alcoholica kopen in Duitsland omdat de accijnzen hier in NL de pan uitreizen. Door deze extreme accijnzen weer terug te schroeven zullen minder Nederlanders bereid zijn om voor deze spullen de grens over te gaan. Dal zal de overheid uiteindelijk meer acijnzen kunnen opleveren.

Verder is automobiliteit allang niet meer voor hele rijke mensen. Wel is het zo dat de armste inkomensgroepen zich geen reis meer kan veroorloven omdat de prijzen van het OV, maar ook de autolasten de pan uit zijn gerezen. De reden waarom ik geen auto heb is niet dat ik het niet kan betalen, maar omdat ik simpelweg totaal geen aanleg heb om te rijden en daardoor rijbewijsloos ben.

Veel busverkeer is inmiddels wel al vervangen door e-bikes en andere aanverwante voertuigen. Valt me op hoeveel bijna lege bussen er rijden. Ik heb het hier over de NIET randstad. Over de gevolgen van de bezuiniging van het OV in de randstad kan ik niet oordelen, maar het zijn uiteindelijk de minder populaire ritten en tijden waarin gesneden wordt. Ook zonder deze bezuiniging vrees ik dat personeelstekorten (hogere kosten) en de overgang naar veel duurdere e-bussen het bus OV sowieso een flinke optater krijgt. Ik ben geen voorstander van e-auto’s en e-bussen. Wel moeten we omkijken naar de laatste technieken om fossiel zo schoon mogelijk te maken. Aan een kant vind ik dat de stadsvervoersbedrijven efficienter moeten werken en aan de andere kant hoop ik dat onder bepaalde voorwaarden deze bezuiniging deels wordt terug gedraaid, zeker omdat de vaste kosten OV de komende tijd alleen al gaat stijgen.
NOOT: Bij ons in de regio zijn we al blij als er ‘s-avonds en zondags al een bus per uur rijdt.

Naast personeelstekorten worden functioneert de NS en Prorail onvoldoende wat alleen maar tot vertragingen en ontevreden reizigers leidt en deze prijsverhoging van 6% is gewoon teveel, zeker voor wat er geleverd wordt. Aan de andere kant voel ik er als ik minister zou zijn om veel geld in niet goed functionerende semi overheids bedrijven te stoppen zonder er een stevige reorganisatie en efficiency slag tegenover staat.

Ber Sitters
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ach naar Duitsland om te tanken is nu eenmaal een cult, die ook bleef toen de prijzen aan de pomp nauwelijks meer verschillenden, net als Duitsers nog altijd massaal naar de Markt in Enschede gaan. Overigens is koffie in Duitsland duurder dan in Nederland door de “Kaffeesteuer” bij onze oosterburen.
Neem het volgende niet al te serieus: “Als er toch grenscontroles komen, dan kunnen automobilisten die Nederland binnen komen ook aangeslagen worden op de inhoud van hun tank. Gewoon even een scan op de tank en kassa!”

daan
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Daar is niks van waar.
Rijken tanken nog steeds veel meer en niet over de grens.
Als je de armen wilt helpen kan je beter de accijns weer verhogen en het belangstingvrije deel van de inkomstenbelasting uitbreiden met dat geld.

Paul Lamote
20 dagen geleden
Antwoord aan  daan

De armen kun je het beste helpen door ze aan het werk te zetten in plaats van ze een uitkering te geven.

Simon
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik vind dat het openbaar vervoer een publieke voorziening hoort te zijn. Daarvoor mag stevig de portemonnee worden getrokken, net zoals dat dag gebeurt om elk dorp ons land te voorzien van een fatsoenlijke toegangsweg.

Een miljard voor verlaging van de bezineaccijns is zo vrijgemaakt, een tiende van dat bedrag voor bevriezing (!) van de treintarieven is teveel gevraagd.

Paul Lamote
20 dagen geleden
Antwoord aan  Simon

Dat mag jij vinden maar dat vindt het overgrote deel van de bevolking niet.

Wim Lubbers
21 dagen geleden

De minister had moeten bij NS moeten bedingen dat zij als tegenprestatie alle geschrapte treinen van de laatste 4 jaar terugdraait. De NS-propagandamachine maakt ons wijs dat het aantal treinen steeds verder toeneemt.Ja, zolang je in Zuid-Holland of Noord-Holland (onder het Noordzeekanaal) woont.
Minder treinen = minder reizigers = minder treinen…. etc.
Minder reizigers = hogere prijzen = minder reizigers…etc.

Rudy
21 dagen geleden

Dit is het kabinet van de Regio. Het ligt dan ook voor de hand dat geld van de Randstad naar de Regio verplaatst wordt. Ja, de drie grote steden moeten het met minder doen. Maar aan de andere kant werden de Maaslijn en de Nedersaksenlijn met name genoemd
NOS:
> Op het spoor gaan verder werkzaamheden voor de verbetering van de Maaslijn van start.
Dagblad van het Noorden:
> Koning Willem-Alexander noemt Nedersaksenlijn in Troonrede, maar spoorverbinding Groningen-Enschede niet op Miljoenennota.
Een rare inconsistentie, maar er is hoop voor de Regio

Ber Sitters
21 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

Zoethoudertje om de Koning de naam Nedersaksenlijn uit te laten spreken. De Troonrede is opgesteld door dit kabinet van loze beloftes en gebakken lucht. Gewoon VVD in een korstje van de andere clubs met bewindslieden van CDA en VVD met een nieuwe pet op, zoals die mevrouw uit Volemdam. Het karbonadekabinet, zoals de heer Molenaar dat betiteld.

Baardstaart
21 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Laten we wel wezen dat door de personeelskrapte in o.a. het OV het OV niet een vraaggestuurde markt, maar een aanbod gestuurde markt is waarbij de hoeveelheid beschikbare OV de vraag gaat bepalen. Dito ook met spooraanleg en onderhoud. Er zijn te weinig spoortechneuten beschikbaar, dus er kan ook minder gebouwd worden en de focus zal steeds meer komen te liggen in het onderhoud. Te weinig onderhoud aan treinen levert minder beschikbare treinen op. Dito met treinpersoneel. Dienstregeling zal uitgedund worden (wat al defacto is gebeurd als je de hoeveelheid treinen sinds 2019 ziet). Gevolg vollere treinen (ook kortere treinen), ontevreden en weglopende klanten en als een spoorbedrijf nog steeds op te grote voet leeft rituitval. Als je alles aan de markt overlaat betekent dit hogere prijzen of als de overheid ingrijpt verdelingsproblematiek, waarbij de prioriteit op de autolozen worden gelegd en in beide gevallen zal het helaas nog drukker worden op de wegen met meer files ten gevolge. OV min of meer betaalbaar houden zou door de stijgende kosten een steeds groter probleem worden

En die Nedersaksenlijn. Ondanks alle mooie praatjes komt deze in de huidige situatie er niet en evenmin de electrificatie van de spoorlijnen in Overijssel en de Lelylijn.

Een ander feitje is dat het spoorvervoer de overheid veel geld kost en de eigen auto de overheid behoorlijk wat oplevert aan belastingen etc. Als de overheid krap bij kas zit, maar nog wel wat kan investeren weet je waar er in geinvesteerd wordt.

OV is gesloopt. De wanmanagement is met een flinke reorganisatie nog te herstellen, maar de personeelstekorten zijn de komende 20 jaar echt structureel en met de vergrijzing wordt de zorg nog de grootste probleem aka nachtmerrie en daar zijn de OV problemen helemaal niets bij vergeleken.

Ik ben weinig positief en ik heb het liever ook anders gezien. De droom dat het OV de auto deels kan vervangen zal dus voorlopig helaas niet uitkomen. Ik verwacht helaas alleen maar meer blik.

Rudy
20 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

> Een ander feitje is dat het spoorvervoer de overheid veel geld kost en de eigen auto de overheid behoorlijk wat oplevert aan belastingen etc. Als de overheid krap bij kas zit, maar nog wel wat kan investeren weet je waar er in geinvesteerd wordt.

Er zijn drie soorten wegen, rijkswegen, provinciale wegen en gemeentelijke wegen.
De rijkswegen worden betaald uit de wegenbelasting. De provinciale wegen worden betaald uit de provinciale opcenten bij de wegenbelasting. Deze opcenten zijn zo laag dat de provincie uit de algemene middelen moet bijpassen. De gemeentelijke wegen worden bekostigd uit de onroerend goed belasting.
Conclusie, de auto wordt zwaar gesubsidieerd omdat de meeste wegen, provinciale en gemeentelijke, voornamelijk met andere middelen bekostigd worden.

Laatst bewerkt op 20 dagen geleden door Rudy
daan
21 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

En die twee worden betaald met de lelylein, die het kabinet gaat schrappen.

Kabinet van de “regio”

Ber Sitters
21 dagen geleden

Er komt wat oplapwerk op de Maaslijn. Er wordt al jaren gesteggeld wat dat precies gaat inhouden.
Nodig is een volwaardige, eigentijdse spoorlijn met overal minstens dubbelspoor en geheel geeletrictrificeerd. Gevaarlijke overwegen worden vervangen door tunnels. De stations, zoals Venray en Cuijk worden ruimer en veiliger, zodat Intercity’s daar probleemloos kunnen passeren.
Op deze lijn gaan dan Intercity’s en Spinters rijden. Belfeld en Grubbenvorst krijgen weer een station.

Wim Lubbers
21 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Bij mijn weten zijn de stations Belfeld en Grubbenvorst (en Cuijck-Noord) al wegbezuinigd. Ook de correctie van enkele bochten is al gesneuveld en de lijn wordt maar gedeeltelijk dubbelspoor. Oorzaak is het eeuwige gesteggel wie nu wat moest betalen. Tegen de tijd dat ze het eens waren werd de boel nog even nagerekend en bleken de kosten inmiddels flink opgelopen. En dan begon het gebakkelei opnieuw. Dat heeft een jaar of 15 geduurd. Maar eigenlijk wordt er al 50 jaar om gevochten.

Bert Sitters
21 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Ik geef aan wat volgens mij zou moeten en niet wat nu in de plannen zit. Inderdaad een zwaar uitgehold plan. Als je dat afzet tegen de gigantische kosten die zijn gemaakt voor alleen al de ingewikkelde tunnels en het spaghettiwerk voor de snelweg A73 bij Roermond, dan komt het spoor er maar zeer bekaaid af.
Oppassen wat er verder nog verdwijnt uit de plannen voor de Maaslijn.

Wim Lubbers
21 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ah, ik had de retoriek verkeerd begrepen. Plusje voor je reactie.

Eppo
21 dagen geleden

Ik ziet genoeg bussen leeg overdag dus daar kan flink in gesneden/ bezuinigd worden. Ook in de rijtijden en kleine busjes prima doen ze in Turkije/Thailand ook.
Oh dat vinden ze dan zo leuk als ze daar zijn.
Snel invoeren hier.
Ook mongolen vervoer eens goed tegen het licht houden.

Treintje
20 dagen geleden
Antwoord aan  Eppo

” Mongolen vervoer” dit geldt zeker boir, een dergelijke opmerking is niet gepast.

Paul Lamote
20 dagen geleden

Zolang de regio Amsterdam vindt dat ze ieder uur tientallen bussen parallel aan de metro van Amsterdam Noord naar het centrum moet laten rijden kan er in die regio best flink bezuinigd worden.

Bert Kramer
19 dagen geleden

Treinkaartjes worden 6% duurder. Gelukkig neemt het ministerie van infrastructuur en waterstaat de helft van de prijsstijging op zich. Ook de NS neemt 3 procent voor haar rekening. Met mijn boeren-rekenverstand denk ik dan: gelukkig, de reiziger betaalt niks extra’s!
Maar dat zal vast komen door een ongelukkige formulering….