fbpx
Foto: (c) DB

Private vervoerders: angst voor Engelse toestanden op spoor onterecht

Vakbond FNV Spoor vreest ´Engelse toestanden´ op het Nederlandse spoor als Europese voorstellen om het spoorvervoer te privatiseren doorgaan. Private vervoerders zoals Veolia weerspreken die angst. Volgens hen moet de overheid de regie behouden, en kunnen Engelse toestanden dan voorkomen worden.

Meer concurrentie is niet in het belang van de reiziger, stelt FNV in een brief aan de Tweede Kamer: "Reizigers moeten dan bijvoorbeeld vaker in- en uitchecken of ze moeten overstappen van de ene maatschappij naar de andere. Als een reiziger instapt in Amsterdam wil hij ook zonder overstappen in Maastricht kunnen aankomen´´, zegt vakbondsbestuurder Roel Berghuis.

Groot-Brittannië
In Groot-Brittannië is het spoorvervoer al in de jaren ´90 geprivatiseerd, met als gevolg dat vrijwel elke spoorlijn vanuit Londen bereden wordt door een andere treinmaatschappij. Overigens is het ook in Groot-Brittannië mogelijk om het land te doorkruizen zonder te moeten overstappen. Zo rijden er vanuit Londen ook rechtstreekse treinen naar bijvoorbeeld Schotland.

Regie behouden
Veolia-directeur Manu Lageirse weerspreekt de angst voor Engelse toestanden. "Ik ben niet voor het Engelse model. De overheid moet de regie blijven houden. De overheid moet bepalen of een trein rijdt, of een bus rijdt en waar die rijdt. De overheid moet ook de regie houden op samenwerking. Als we het openhouden als in Groot-Brittannië ben ik ook pessimistisch" reageert Lageirse. 

Veiligheid
Ook op het gebied van veiligheid kunnen commerciële belangen volgens FNV Spoor voor problemen zorgen. "Nederland heeft één van de drukste spoornetten ter wereld en er rijden ook al veel goederenvervoerders. Nog meer maatschappijen op hetzelfde spoor leidt bij storingen tot ingewikkelde puzzels. Wat de gevolgen kunnen zijn, hebben we vorig jaar gezien toen nabij Amsterdam twee treinen op elkaar botsten.´´

Zwitserland
Lageirse wijst ook die kritiek van de hand. Hij wijst op Zwitserland, dat net als Nederland een zeer druk spoorwegnetwerk heeft. "In Zwitserland zijn er dertig vervoerders die nauw met elkaar samenwerken. De reiziger ziet het verschil tussen twee vervoerders in Zwitserland zelfs niet." In het land van de bergen sluiten treinen van verschillende vervoerders inderdaad naadloos op elkaar aan, en ook het treinkaartje is te gebruiken bij vrijwel alle vervoerders.

Onzin
Volgens Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl zaait de vakbond ten onrechte angst. "Er zijn geen aanwijzingen dat treinen van bijvoorbeeld Syntus of Veolia minder veilig zijn dan die van NS. Tegenwoordig rijden treinen van deze maatschappijen zelfs minder vaak door rood." Volgens Van Kuyeren is het onterecht om te refereren aan het treinongeluk in Amsterdam. "Juist daar waren alle treinen van NS. Je zou dus kunnen stellen dat NS het spoor onveilig maakt, maar ook dat is onzin". 

Discussie
De discussie over privatisering is losgebarsten omdat de Europese Commissie EU-landen vanaf 2019 wil verplichten al het reizigersvervoer aan te besteden. De maatregel moet leiden tot meer concurrentie op het spoor. Daardoor zou de dienstverlening aan de reizigers verbeteren en krijgen passagiers meer keuze, denkt Brussel.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.