Foto: (c) Rob Dammers, cc-by 2.0
De Drielandentrein van Arriva in Limburg blijft geplaagd worden door uitval. Met ingang van de nieuwe dienstregeling in december hadden de problemen opgelost moeten zijn, maar dat is niet het geval. Bij de provincie Limburg en de gemeente Heerlen raakt het geduld op. Arriva laat weten hard aan oplossingen te werken.
De province Limburg noemt de betrouwbaarheid van de Drielandentrein ’een serieus probleem’. ’’Afgelopen jaren is hard gewerkt aan verbeteringen die met ingang van de nieuwe dienstregeling in december voor verbetering hadden moeten zorgen. Dat is helaas niet gebeurd’’, aldus een provinciewoordvoerster tegen Treinreiziger.nl. ’’We blijven Arriva stevig aanspreken op de huidige situatie rondom de Drielandentrein.’’
Sinds de nieuwe dienstregeling op 15 december zijn er zeker dertien dagen geweest met uitval van treinen tussen Heerlen en Aken. De problemen van de Drielandentrein van Maastricht naar Aken en Luik concentreren zich nu vooral op het traject naar Aken. Vorige week protesteerde de gemeente Heerlen tegen de problemen met de Drielandentrein. Wethouder Marco Peters van Heerlen zei in dagblad De Limburger: ’’Het kan altijd dat een trein een keer uitvalt, maar dit slaat nergens op.’’
Bij de Limburgse afdeling van reizigersvereniging Rover komen nog regelmatig klachten binnen over de Drielandentrein. In augustus van vorig jaar luidde Rover al de noodklok over de trein. ’’We zien nu wel dat het busvervoer (ook Arriva) is verbeterd, maar met de treinen zien we nog geen enkele verbetering’’, zegt voorzitter Kees Braam van Rover Limburg.
Arriva-woordvoerder Stefan Claessens beaamt de problemen. ’’We hebben een grote uitdaging op dit moment met de beschikbaarheid van ons materieel. Winterweer en bijvoorbeeld een stijging in ziekte in deze periode heeft direct impact.’’ Volgens Claessens wordt er hard gewerkt om de problemen op te lossen.
Arriva rijdt richting België volgens schema. Op het traject richting Duitsland zorgen het materieel en de beschikbaarheid van personeel voor problemen. Een treinstel dat op zowel het Duitse als Nederlandse spoor mag rijden, is uit de roulatie door een ’langdurig defect’. Volgens Claessens zorgt dat voor extra problemen bij storingen van andere treinstellen. ’’We zetten volop in op verbetering. Dat doen we in samenwerking met de leverancier/onderhoudspartij van de treinen.’’
Volgens Claessens heeft Arriva nu voldoende personeel voor de concessie Limburg. Maar er blijft een probleem voor de treinen naar Duitsland omdat er voor het rijden naar Duitsland een aanvullende Duitse bevoegdheid nodig is voor het personeel. ’’Om zo snel mogelijk de personele krapte op het traject Heerlen – Aken op orde te krijgen, leiden we zoveel mogelijk machinisten op voor het rijden van treinen naar Duitsland.’’
Omdat er nu machinisten opgeleid worden, zijn er tijdelijk minder machinisten beschikbaar. ’’Maar dit zorgt ervoor dat we in de loop van het jaar meer machinisten op dit traject inzetbaar hebben. Het aantal opleidingsplaatsen is helaas gering. We hebben nog een grote klas nieuwe machinisten die in het voorjaar instroomt en dus Limburgbreed voor voldoende machinisten zorgt. Daarnaast haken we later dit jaar aan bij een samenwerkingsinitiatief van de Duitse spoorsector om het aantal opleidingsplaatsen in de toekomst omhoog te brengen.’’
Wanneer het niet lukt een trein te laten rijden, zet Arriva waar mogelijk vervangend vervoer in. ’’Dat geven we, zo snel als het kan, ook altijd aan in de reisplanners. Het advies dat we geven aan reizigers blijft van kracht: check vlak voor vertrek de reisplanner.’’
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
This post was last modified on 5 februari 2025 14:57
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…
Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…