Problemen met Drielandentrein houden aan – veel uitval tussen Heerlen en Aken
29 jan 2025 11:50
De Drielandentrein van Arriva in Limburg blijft geplaagd worden door uitval. Met ingang van de nieuwe dienstregeling in december hadden de problemen opgelost moeten zijn, maar dat is niet het geval. Bij de provincie Limburg en de gemeente Heerlen raakt het geduld op. Arriva laat weten hard aan oplossingen te werken.
De province Limburg noemt de betrouwbaarheid van de Drielandentrein ’een serieus probleem’. ’’Afgelopen jaren is hard gewerkt aan verbeteringen die met ingang van de nieuwe dienstregeling in december voor verbetering hadden moeten zorgen. Dat is helaas niet gebeurd’’, aldus een provinciewoordvoerster tegen Treinreiziger.nl. ’’We blijven Arriva stevig aanspreken op de huidige situatie rondom de Drielandentrein.’’
Dertien dagen met treinuitval
Sinds de nieuwe dienstregeling op 15 december zijn er zeker dertien dagen geweest met uitval van treinen tussen Heerlen en Aken. De problemen van de Drielandentrein van Maastricht naar Aken en Luik concentreren zich nu vooral op het traject naar Aken. Vorige week protesteerde de gemeente Heerlen tegen de problemen met de Drielandentrein. Wethouder Marco Peters van Heerlen zei in dagblad De Limburger: ’’Het kan altijd dat een trein een keer uitvalt, maar dit slaat nergens op.’’
Bij de Limburgse afdeling van reizigersvereniging Rover komen nog regelmatig klachten binnen over de Drielandentrein. In augustus van vorig jaar luidde Rover al de noodklok over de trein. ’’We zien nu wel dat het busvervoer (ook Arriva) is verbeterd, maar met de treinen zien we nog geen enkele verbetering’’, zegt voorzitter Kees Braam van Rover Limburg.
’Grote uitdaging’
Arriva-woordvoerder Stefan Claessens beaamt de problemen. ’’We hebben een grote uitdaging op dit moment met de beschikbaarheid van ons materieel. Winterweer en bijvoorbeeld een stijging in ziekte in deze periode heeft direct impact.’’ Volgens Claessens wordt er hard gewerkt om de problemen op te lossen.
Arriva rijdt richting België volgens schema. Op het traject richting Duitsland zorgen het materieel en de beschikbaarheid van personeel voor problemen. Een treinstel dat op zowel het Duitse als Nederlandse spoor mag rijden, is uit de roulatie door een ’langdurig defect’. Volgens Claessens zorgt dat voor extra problemen bij storingen van andere treinstellen. ’’We zetten volop in op verbetering. Dat doen we in samenwerking met de leverancier/onderhoudspartij van de treinen.’’
Groep machinisten nu in opleiding
Volgens Claessens heeft Arriva nu voldoende personeel voor de concessie Limburg. Maar er blijft een probleem voor de treinen naar Duitsland omdat er voor het rijden naar Duitsland een aanvullende Duitse bevoegdheid nodig is voor het personeel. ’’Om zo snel mogelijk de personele krapte op het traject Heerlen – Aken op orde te krijgen, leiden we zoveel mogelijk machinisten op voor het rijden van treinen naar Duitsland.’’
Omdat er nu machinisten opgeleid worden, zijn er tijdelijk minder machinisten beschikbaar. ’’Maar dit zorgt ervoor dat we in de loop van het jaar meer machinisten op dit traject inzetbaar hebben. Het aantal opleidingsplaatsen is helaas gering. We hebben nog een grote klas nieuwe machinisten die in het voorjaar instroomt en dus Limburgbreed voor voldoende machinisten zorgt. Daarnaast haken we later dit jaar aan bij een samenwerkingsinitiatief van de Duitse spoorsector om het aantal opleidingsplaatsen in de toekomst omhoog te brengen.’’
Wanneer het niet lukt een trein te laten rijden, zet Arriva waar mogelijk vervangend vervoer in. ’’Dat geven we, zo snel als het kan, ook altijd aan in de reisplanners. Het advies dat we geven aan reizigers blijft van kracht: check vlak voor vertrek de reisplanner.’’
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
De Provincie Limburg is veel te enthousiast aan de slag gegaan met het prestigeproject: de Drielandentrein en heeft zich misrekent met betrekking met hoeveel meerspanningstreinstellen en machinisten met een buitenlandbevoegdheid er nodig zijn om de Drielandentrein te exploiteren. Dit resulteert in veel uitval in met name Zuid-Limburg, terwijl Arriva in andere regio’s nauwelijks last heeft van uitval en ook toen Arriva in Zuid-Limburg al reed, terwijl de Drielandentrein nog niet geïntroduceerd was er ook weinig uitval was. Wat mij betreft was het ook beter geweest om de MS80 op Maastricht-Liège te houden, alsmede de Bombardier Talent tussen Heerlen en Aachen.
“Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren” (Willem Elsschot).
Ik denk dat u gelijk heeft voor wat betreft de optimistische kijk op dit project, maar toch wel tof dat een bedrijf z’n nek uitsteekt. Het gaat ze vast en zeker lukken!
De diesels terugbrengen naar heelrlen aachen gaat niks oplossen. Het probleem is dat arriva te weinig personeel getraind heeft om in duitsland te kunnen rijden.
Dat probleem is net zo groot voor een dieseltrein.
Voor de trein naar luik is er wel genoeg personeel en daarom rijdt die prima.
Plus de ms80 was hoognodig aan vervanging toe en kwetsbaar, omdat deze niet gemaakt was om onder 1500V te rijden.
Waarom zou je met oude meuk rond blijven rijden?
Toen Deutsche Bahn met Talent-treinen naar Heerlen reed was de treindienst super betrouwbaar, maar ik denk ook dat het mis is gegaan met de halfuursdienst introduceren op Heerlen-Aachen, want daar is duidelijk én geen personeel voor, én geen materieel voor. Dus Heerlen-Aachen zou weer naar een uursdienst moeten worden afgeschaald. Eventueel de treindiensten knippen in Liège-Maastricht, Maastricht-Heerlen en Heerlen-Aachen om de betrouwbaarheid te verhogen.
…Onbetrouwbaarheid & Imago schade…
Russisch roulette, zo heb ik de Drielandentrein altijd al ervaren. In Heerlen vind een machinistenwisseling plaats indien de trein volgens dienstregeling is gaan rijden naar Maastricht en Luik. De trein rijdt vaak met vertraging waardoor mensen hun aansluiting vanuit Aken naar Eindhoven missen en vaak NIET verder dan Heerlen. De trein is ook onbetrouwbaar en wie bijvoorbeeld in Landgraaf deze trein denkt te nemen naar Heerlen moet rekening houden met uitval van spoor 3 en de stoptrein naar Maastricht op spoor 1. Ik heb er uit ervaring altijd een dubbel gevoel bij als ik deze trein naar en van Aken neem. Daarnaast is de WC ook vaak defect en sta je voor Jan L.. als je eens hoognodig moet hebben ook vele andere (buitenlandse) reizigers ondervonden. Op de perrons in Eygelshoven en Landgraaf staan geen lichtkranten waarop men kan lezen als deze drielanden trein vertraagd is of niet rijdt wel in Herzogenrath. Een enkele keer wordt er wel een omroep gedaan.
Dat de Arriva busdienst iets verbeterd is is een schamele troost in Zuid Limburg maar ook echt betrouwbaar kan ik uit ervaring dat niet zeggen. Men heeft na een lange vertraging een drielandentrein willen introduceren die meestal niet verder gaat dan twee landen en te vaak genoeg slechts 1 land als die stil blijft staan in Heerlen valt mij op.
Men heeft nu al te lang IMAGO SCHADE veroorzaakt en de reizigers GEEN goede dienst mee bewezen. OOK is er niet met de Belgen overeengekomen dat men op het traject Maastricht naar Luik met een OV chipkaart of bankpas kan reizen terwijl dat naar Aken HBF gelukkig wel het geval is, maar dit laatste is dan wel een schamele troost voor een verbinding die met veel toeters en bellen is geïntroduceerd, maar in werkelijkheid faalt door gebrek aan organisatorische, personele en materiële inzet. Het is te hopen dat Arriva snel en adequaat maatregelen neemt om de uitvoering van deze trein te verbeteren anders ziet het er voor de toekomst niet echt rooskleurig uit en zoeken reizigers wel andere alternatieven zoals… de auto en gelijk hebben ze !
Vanwege de slechte ervaringen met deze trein maak ik via een omweg daarom vaker gebruik van de busdienst met o.a. lijn 350 en een Arriva bus daldagkaart.
SNELLER
Wie in Aken HBF de trein naar en van Luik wilt nemen kan het beste de NMBS dienst nemen, deze maakt niet een omweg via Nederland en laat het fraaie Heuvelland links liggen.
En is een halfuur sneller en met 1 treinkaartje te bereizen! De Drielandentrein bestaat alleen maar voor de bühne. Niemand heeft er feitelijk iets aan.
Ik woon momenteel in Duitsland en gebruik heel graag de lijn aken-heerlen. Dus “niemand heeft er iets aan” is incorrect. Als je door wil reizen naar het noorden is het fijn om niet eerst naar Maastricht te hoeven. Plus de FLIRT treinstellen zijn super comfortabel, zeker de inrichting die op de 3landen lijn rijdt met een stiltecoupe op de ene kop en eerste klas op de ander. Super ontspannen reizen! Maar ik ben het er wel mee eens dat er veel te vaak uitval is tussen Heerlen en Maastricht. Dat moet opgelost worden, of zeg gewoon dat de trein überhaupt maar tot Heerlen rijdt, dan weet iedereen tenminste waar ie aan toe is.
Ik geef niet aan dat niemand wat aan een treinverbinding tussen Heerlen en Aachen heeft, maar dat niemand wat aan de aan elkaar geknoopte toeristische route zonder eenduidig ticketsysteem tussen Aachen – Heerlen – Maastricht – Liège heeft, aangezien er ook gewoon rechtstreekse treinen tussen Aachen en Liège rijden.
Dat kwam omdat zij wel genoeg personeel had opgeleid en genoeg geschikte treinen hadden gekocht. Arriva vond reservetreinen te duur. En ze hebben genoeg personeel, alleen niet genoeg van hun mogen ook in duitsland rijden.
En tja, dan valt er maar af en toe een trein uit.
Ahh marktwerking, maakt alles stukken beter.😉
Totale bullshit. In de eisen voor de concessie stonden 8 DE-NL-BE geschikte treinstellen en daarmee zou een uursdienst Maastricht – Heerlen – Aachen gereden moeten worden. Er zouden voor deze treindienst 2 reservestellen beschikbaar moeten zijn bovenop wat voor de reguliere exploitatie nodig is. Aangezien 6 treinstellen ruim voldoende zijn voor deze verbinding is ook aan die eis voldaan.
Voor de treindienst Maastricht – Liege is alleen een prijsopgave en een inspanningsverplichting gevraagd.
We weten niet wat er uiteindelijk precies is afgesproken voor de treindienst naar Liege en de extra treinen naar Herzogenrath. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat de opdrachtgever het prijskaartje te hoog vond en dus maar zelf het risico heeft overgenomen en Arriva gevraagd om met de bestaande middelen die verbindingen uit te voeren.
https://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/2014/06/A-tm-E-Programma-van-Eisen.pdf
En 8 blijkt te weinig te zijn. Omdat bleek dat er meer dan 2 reservestellen nodig zijn.
De m80 hadden waren lang aan vervanging toe. En ze hadden allang atb moeten krijgen en bicourant moeten worden
Wordt hier een prijs uitgereikt voor wie de meeste berichten kan plaatsen? Je kunt de tijd die je steekt in het reageren om maar weer zo snel mogelijk het laatste woord te hebben ook gebruiken om je gewoon ergens in te verdiepen. Dat bespaart ons een hoop halve en hele onwaarheden.
Door twee keer zo vaak naar Aachen te rijden en ook nog naar Liege kun je niet stellen dat het probleem in het aantal reservestellen zit, hooguit dat het totaal nu niet meer toereikend is. Jij weet net zo min als ik wat binnenskamers is afgesproken over die extra treinen en de hoeveelheid materieel die er voor nodig is dus die constante stroom aan beschuldigingen slaat nergens op.
Mee eens. Marktwerking op het spoor is FANTASTISCH 🤢🤮 . Arriva doet het werkelijk supergoed. Dit krijg je door commerciële bedrijven op het spoor. Alles uitgeknepen, en oplossingen ho maar. Het spoor is te druk, en verouderd om commerciële bedrijven dit werk te laten doen. Laat NS internationaal dit maar doen.
De Deutsche Bahn reedt de diesels in samenwerking met NS. Er reden zowel NS als DB machinisten op de talent. Het grootste deel van de NS machinisten met standplaats Heerlen was ook bevoegd om naar Duitsland te rijden, er kon dus vrijwel altijd geschoven worden met diensten. Inmiddels is een groot gedeelte van de Arriva machinisten met Duitsland bevoegdheid ook overgestapt naar de NS, gevolg: geen betrouwbare openbare dienstverlening door het Amerikaanse investeringsbedrijf Arriva.
Gisteren uur stil gestaan bij Eijsden agv electrische storing
Dat lag niet aan de NMBS.
Je weet dat dieseltreinen ook en vaker storingen hebben?
De drielandentrein komt uit de koker van Arriva, niet de provincie. Eerst zou Abellio winnen. In dat plan was er ook geen drielandentrein. Het is echt een voorstel van Arriva geweest.
Arriva gaf eerder aan dat enkele machinisten in Limburg door werfing van NS waren overgestapt naar Arriva en dat dit elders minder speelt. Arriva heeft in Limburg de dienstregeling in verleden willen uitdunnen vanwege personeelstekort, maar kreeg daar van de provincie geen toestemming voor, ze werden aan het contract gehouden.
Tja, wat is een personeelstekort. Voor die nachttrein tussen Maastricht en Schiphol huren ze ook gewoon extern personeel in, waarom zou dat voor de diensten die ze volgens de concessie moeten uitvoeren, niet kunnen?
Zou kunnen, maar machinisten met ook Duitse bevoegdheid zijn schaars.
Ik ben zelf zo’n machinist die eerder bij Arriva Limburg werkte maar na een jaar is overgestapt. De nachttreinen van Arriva worden niet door Arriva-personeel gereden maar door Locoflex. Die machinisten hebben geen Duitslandbevoegdheid, dus die kunnen de drielandentreinen alleen tussen Maastricht en Heerlen rijden.
Nou dat zou ook helpen aangezien die sneltrein daar, alleen al deze maand, 26 van de 31 dagen van de eerste t/m de laatste rit is opgeheven.
Abellio (destijds van NS) had in 2015 de aanbesteding gewonnen et 732 punten. Op ruime afstand gevolgd door Arriva met 574 punten. Toen kwam echter naar voren dat een voormalige medewerker van de vorige concessiehouder Violia belangrijke informatie aan NS zou hebben gegeven. NS werd beschuldigd van vals spel. De concessie ging toen naar nummer twee: Arriva: toen nog van DB.
In het programma van eisen staat dat 8 treinstellen voor de drie landen geschikt moeten zijn. En er wordt een prijsindicatie gevraagd voor treinen tussen Maastricht en Liege. In naam noemt men geen drielandentrein maar het is wel duidelijk dat de provincie uit is op het losweken van de treindienst naar België uit het hoofdrailnet. De vorm komt wellicht uit de koker van Arriva maar de achterliggende gedachte niet. Het lijkt me vrij reëel dat met Abellio de uitkomst precies hetzelfde was geweest.
‘Enkele’ machinisten overgestapt? Ze zijn met massa’s overgestapt naar de NS. Blijkbaar is Arriva, voor machinisten, absoluut geen aantrekkelijke werkgever. Inmiddels is een Amerikaanse investeringsmaatschappij de eigenaar van Arriva waardoor de kans aannemelijk is dat het er voor de toekomst niet rooskleurig uit zal zien.
In het recente verleden is voor tientallen miljoenen Euro’s het spoor verdubbeld tussen Heerlen en Landgraaf en van bovenleiding voorzien tussen Landgraaf en Herzogenrath met de bedoeling om meer, en comfortabelere, elektrische treinen te laten rijden, ten einde de reizigers beter van dienst te kunnen zijn. De realiteit is dat die door wanprestatie van Arriva al jaren slechter af zijn dan in de tijd dat Euregiobahn er met zijn dieseltjes reed. Bij bovengenoemde aanpassingen heeft men overigens verzuimd om in station Heerlen ruimte te maken voor goederentreinen die hier de komende jaren regelmatig van en naar Duitsland zullen doorkomen, vanwege de langdurige werkzaamheden tussen Zevenaar en Oberhausen. Reizigers van en naar Aken zullen dus nog vaak meemaken dat een trein hierdoor uitvalt of sterk vertraagd is, met alle gevolgen voor aansluitingen op hun internationale reis.
Zolang Herzogenrath – Landgraaf volledig enkelspoor is zonder fatsoenlijke kruisingsmogelijkheden en met lange blokken, is de capaciteit daar beperkt tot 1 reizigerstrein en 1 goederentrein per uur. Die andere aanpassingen zorgen hooguit voor een robuustere en beter inpasbare dienstregeling.
vergeet de ICE niet ,die ook af en toe via aachen gaat omrijden
Wanneer gaat de ICE omrijden via Aken?
“Sinds de nieuwe dienstregeling op 15 december zijn er zeker dertien dagen geweest met uitval van treinen tussen Heerlen en Aken.” Dat is nog niets vergeleken bij de uitval van de Drielandentrein tussen Heerlen en Maastricht. Daar heeft die trein bijvoorbeeld tussen 27 december 2024 en 27 januari 2025 slechts 2 dagen wél gereden…
Verleden naar heden…
Vroeger konden treinen omlopen en was er een spoor vrij zonder perron waar eventueel goederentreinen station Heerlen voorbij konden rijden, MAAR na de vernieuwing van het haperende Maankwartier project waar in de lege ruimten er ooit een hotel gevestigd zou worden en nu de Belastingdienst eerdaags haar intrek gaat nemen, heeft men het sporenplan ook gewijzigd. In de jaren zestig en zeventig had Heerlen nog kopsporen voor de Miljoenenlijn diesels en Mat 46 naar Maastricht. Het oude station werd afgebroken en men kreeg een nieuwe zonder kopsporen en konden treinen langs alle perrons doorrijden. Het station van de architect J. Bak – ik heb het Coca Cola herdenkings glas van de opening nog – leek modern, maar o.a. drugs en criminaliteit namen de overhand en men wilde een verbinding maken met het stadsdeel ten noorden ervan en dus ging ook dat station op de schop en mocht Michel Huisman, een kunstenaar, het Maankwartier bedenken en werd met veel poeha op een warme zomerse dag op zaterdag 31 augustus 2019 bij 32 graden Celsius het nieuwe veelbelovende station en het Maankwartier geopend en werden ook de sporen vernieuwd met moderne betonnen dwarsliggers en wissels verwijderd. Zelfs de komst van roltrappen had veel voeten in de aarde gehad. Zo in het kort een kleine opsomming van het stationnetje Heerlen met een knipoog naar zijn Romeinse verleden toen Heerlen ooit Coriovallum heette. Ik zag het in 64 jaar aan mij voorbij gaan en kan mij er nog veel van herinneren. Dieselen naar Aken en losse 3 zone kaartjes kopen was niet meer nodig, met een OV chipkaart en bankpas kan men sindsdien de grens over wippen en elektrische locomotieven laten omlopen is niet meer nodig, want er worden nu treinstellen ingezet type VIRM en soms een DDZ zonder elok type 1100, 1200 of 1300 en plan E en W rijtuigen.
Maar men zat met een probleem dat was een extra perron na eerst Veolia en nu Arriva de scepter de dienst uitmaken en zie daar men kreeg WEER een enkele kopspoor perron 2 voor de stoptrein naar Sittard en ernaast spoor 1 en 3 naar Landgraaf, Kerkrade en Aken en 4 naar Maastricht en spoor 5 voor de IC naar Eindhoven en verder.
Het huidige spoor 3, dat was vroeger het deel waar treinen gewoon door konden rijden en menigmaal zag ik leeg materieel uit Aken waar NS haar treinen bij Talbot liet maken het station op spoor 3 voorbij rijden. Men heeft toen besloten om spoor 2 te verbreden en het doorgaande baanvak op te offeren voor een perron en aan de noordkant dus een kopspoortje. Leuk hoor zo’n extra plek voor een Arriva trein, nadeel is dat als alle sporen bezet zijn en er geen onderlinge wissels zijn alles om over te lopen goederentreinen ook niet door kunnen rijden en moeten wachten tot alle passagierstreinen weg zijn. OF en natuurlijk vervalt ervoor de zoveelste keer weer een Arriva trein en ongeacht naar welke bestemming men parkeert het ding gewoon op het nog ruime emplacement dat nog een overblijfsel is van toen de Oranje Nassau steenkolenmijn 1 er stond en dik vijftig jaar geleden sloot, ik kan mij de kolengeur van de schoorstenen nog herinneren om over de lange steenkolentreinen maar te zwijgen. Ik heb toen al aan een van de medewerkers gevraagd naar dit probleem toen ze de perrons 1 en 2 aan het vernieuwen waren en mij deze bottleneck voorgelegd. Dit is nu eenmaal het plan en de rest liet men maar in het midden en dat er geen reserve is, het zij zo was de reactie.
Paracetamol versus Drielandentrein soap
Het debacle van de Drielandentrein hangt dus van meer factoren af niet alleen van Arriva, maar ook ProRail belast met baanvak vernieuwing en onderhoud enzovoorts. Steeds vaker zie ik daarom nu goederentreinen met een TRAXX en zelfs VECTRON in Landgraaf bij spoor 3 wachten om een Arriva trein voorrang te geven naar Heerlen of met 80 km/u voorbij rijden en moet een Arriva trein maar wachten en geld voor een dubbelspoor Landgraaf naar Herzogenrath had men niet. Bij het vernieuwen van station Landgraaf heeft men wel het kleine stukje ATB NG veranderd en vergeet ook niet dat treinen er met VMax 80 kunnen rijden en helling op naar Landgraaf speciale criteria en eisen aan een goederentrein gelegd worden. Deze RE 18 van Arriva had anders gekund en gemoeten maar dat is mosterd na de maaltijd. Betere inschatting, planning, financiële onderbouwing en andere organisatorische aspecten zou voor een betrouwbare dienstregeling hebben k u n n e n zorgen en nu is het een “Hoofdpijn dossier” geworden voor alle betrokkenen en daar helpt geen paracetamol, wel met daadkracht dit heikele probleem oplossen en betere afstemming tussen vervoerders en consumenten lees reizigersbelangen maken. Daadkracht, dat is in OV land Nederland nu juist de zwakste schakel en niet alleen bij de Drielandentrein soap maar ook elders in het land. En wat zei mijn vader zaliger eens : elke verandering is nog g e e n verbetering, je hebt gelijk Pa…
Over het Maankwartier en nieuwe Heerlense station is een boek verschenen, maar zou men over deze Drielandentrein en aanverwante zaken ook eens een boek uitbrengen of na tig jaren als alles eens met veel moeite is opgelost liever in de ondersta laten verdwijnen om het met maar zo snel mogelijk te vergeten, ik denk het laatste,,,!
De ideeën voor het Maankwartier zijn ontstaan in de kroeg: het voormalige Café Bijsmans, Akerstraat 5.
Maastricht – Luik wordt gereden door personeel van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS/SNCB.
Er was veel kritiek op deze constructie van personeelswissel in Maatricht: ” De macht van de Waalse vakbonden,” klonk het.
Maastricht – Luik rijdt echter wel. Een enkele stroomstoring daargelaten.
Er staat zelfs een Belgisch treinstel standby, voor het geval dat Arriva geen kans ziet om de Drielandentrein naar Maastricht te krijgen.
Dit Belgisch treinstel moet helaas ook regelmatig worden ingezet.
Hoezo Drielandentrein?
Overigens zijn reizigers van Luik veel sneller in Aken via Verviers: ook met het boemeltje.
Een reizigerstrein in België heeft nu éénmaal een boordchef (conducteur) nodig en ik weet niet of Arriva hiervoor het personeel heeft.
Daarnaast had het personeel van NMBS reeds de kennis van de Nederlandse regelgeving, dus moest Arriva haar eigen personeel niet opleiden om naar België te mogen rijden waarbij deze nog een extra taal (het Frans) moesten leren.
Arriva heeft ook geen voldoende personeel op andere delen van deze lijn en andere treinen in Limburg waar de Belgische regels niet gelden.
Luik ligt in Wallonië en in Wallonië spreekt men Frans. Dat had Arriva natuurlijk vooraf kunnen bedenken toen ze met hun plan voor de Drielandentrein kwamen.
Maar Arriva had aan meer niet gedacht.
Nou dat laatste zinnetje klopt helemaal niet ! Arriva communiceert nooit …..de bus moet vertrekken op dezelfde tijd als de trein maar vertrekt gwn 6 minuten later ( mensen komen te laat op hun werk ) Er staat verkeerde informatie in reisplanner , de ingehuurde busondernemingen hebben foute informatie door gebrek aan communicatie en ga zo maar door ( zelfs op kantoor geven ze foute info )
Vertraging en uitval naar Maastricht 9 van de 10 keer ……..
Goed dat er mensen zijn die van deze amateurs misbruik maken en een verdienmodel van extra inkomsten hebben ( iemand in de bus vertelde dat hij elke dag 25 euro declareerde en terug kreeg van Arriva , was een volle bus en de oren waren gespits…..inchecken met je bankpas……was het geheim)
Voor wie het niet gelooft, kijk de reisplanner van vandaag …….uitval 2 keer per uur en er staat niks van trein vervangend vervoer ( Heerlen Maastricht )
Klopt. Net als van 27 december 2024 tot 27 januari 2025 ligt de sneltreindienst tussen Maastricht en Heerlen er in ieder geval komende 2 dagen weer uit… (en daarna vast ook wel weer). En voor wie dat niet gelooft, kan op rijdendetreinen.nl het “storingsverloop” op dit traject volgen en het archief bekijken.
Ik citeer: Arriva rijdt richting België volgens schema.
Wat een onzin, arriva als vervoerder in Limburg is de grootste flop van onze provincie. De grootste grap is nog dat de hele reden dat naar België wel functioneert wel het volgt is:
De trein naar Luik word gereden door de NMBS met een arriva treinstel. Volledig door NMBS personeel, is de trein kapot? Dan komt er een vervangend treinstel uit België (de oude boemeltrein). Rondom heel arriva limburg hangt de mentaliteit dat doen we wel even en keer op keer word het tegendeel bewezen… gelukkig is het in 2031 over.
Kapot is meestal niet de reden. Als de trein van Aken en Heerlen naar Maastricht niet kan rijden door gebrek aan personeel, dan is er in Maastricht ook een Arriva-trein om er NMBS-personeel op op te zetten. Gelukkig heeft de NMBS in dat soort gevallen een Belgische trein standby.
Herstel: dan is er in Maastricht geen Arriva trein om er Belgisch personeel op te zetten.
Dat er op het Belgisch traject weinig problemen zijn komt volgens mij doordat er daar gereden wordt met NMBS personeel dat voldoende beschikbaar is.
Klopt, en dat is maar goed ook. Die verzakers van Arriva hadden allang aangepakt moeten worden.
Ik heb mid december een rit online via NS international geboekt Maastricht naar vise. 5 minuten later trein geannuleerd en kaart niet valid. Ik heb de bus genomen. Na klagen en nu bericht van NS dat ik geld terug krijg nog niet gekregen na 7 weken
Busvervoer op ARRIVAlijn 44 {Heerlen-Aachen} ook niet op orde. Rituitval meegemaakt op de halte Pijnsweg in Heerlen,waar volgens dienstregeling een Arriva-wagen had moeten komen.De volgende wagen was van vervoerder ASEAG uit Aachen,die mijn OV-chipkaart niet accepteerde,hoewel ik op Nederlands grondgebied stond.Slechte service,dus.
Ik reis in augustus naar Luxemburg en had gehoopt op deze verbinding. Duitsland is al helemaal geen optie. Dan toch maar via Brussel?
Ik heb persoonlijk weinig problemen ondervonden op dit traject zolang je in Heerlen instapt. Af en toe wat vertraging maar dat is te verwachten rondom Duitsland. Plus de FLIRT treinstellen zijn echt geweldig, mijn favoriete trein ooit (de stiltecoupes zijn daadwerkelijk stil! Met een heuse deur ervoor! Daar kan NS wat van leren en DB al helemaal)
Hangt er vanaf waar u woont. Vanuit Amsterdam is het via Brussel een half uur sneller en maar een keer overstappen.
Via Maastricht en Luik is het twee keer overstappen.
De treinen tussen Maastricht en Luik rijden redelijk, omdat er een Belgische trein standby staat, mocht Arriva geen kans zijn om hun Drielandentrein tijdig in Maastricht te krijgen.
Kijk op een treinenplanner.
Deze trein is zoals ie nu rijdt…of beter gezegd bijna nooit rijdt…absoluut prut. De afgelopen maanden heb ik het eens bijgehouden en meer dan de helft van de per dag ingeplande treinen rijdt niet.Op zobdag rijden ze vaak helemaal niet. Maar dat is niet alles. Deze trein is …als je zo als ik wel vaker in de ochtend vanuit Frankfurt of Dusseldorf vliegt absoluut onbruikbaar….gaat te laat..gaat niet . De oude dieseldienstregeling kende nog een trein die om 5.20 uit Heerlen vertrok. Nu….niks hoor. 6.20 zou de eerste vertrekken maar op dit moment ben je een geluksvogel als ie er staat. Dus ik gebruik dat ding nooit meer. Laat me in Herzogenrath afzetten en ben altijd fijn op tijd op het vliegveld. Dit ding is niks en zal met Arriva ook nooit wat worden.