Proef reizen met bankpas is succes

Driehonderd reizigers hebben het afgelopen half jaar gereisd met de bankpas of creditcard tussen Den Haag en Leiden. Volgens NS is de proef geslaagd. Ervaringen uit de proef worden gebruikt om te bepalen wat er nodig is voor landelijke invoering van reizen met de betaalkaart.

Proef afgerond

Van 19 januari tot 19 juli konden deelnemers op het NS-traject in- en uitchecken met hun eigen contactloze bankpas of creditcard. Zij hadden daarvoor geen OV-chipkaart nodig.  Nu de proef wordt afgerond, is het (na vandaag) niet meer mogelijk om te reizen met de bankpas. Reizigers waren volgens NS overwegend enthousiast over de nieuwe betaalmogelijkheid.

Tweeduizend reizen

Duizend reizigers hadden zich aangemeld voor de proef, maar slechts 300 reizigers hebben daadwerkelijk een reis gemaakt met de bankpas of creditcard. De actieve gebruikers maakten gemiddeld ruim 6 reizen per persoon, bijna tweeduizend in totaal.

Geen plan voor betaaltoeslag

NS vraagt deelnemers in een evaluatie hoeveel ze bereid zijn extra te betalen als ze in de toekomst met de bankpas mogen reizen. Daarbij benadrukt de vervoerder dat een kaartje bij de kaartautomaat ook een euro extra kost en dat reizen met de bankpas extra vrijheid oplevert. Daarmee lijkt een betaaltoeslag bijna aanstaande. Maar die angst is ongegrond, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster. “Er is geen plan om daarvoor een toeslag te vragen. Maar we zitten aan het begin van de uitwerking van wat dit exact betekent, wat daarvoor technisch allemaal nodig is en met welke precieze kosten dat gemoeid gaat. Daarom willen we van deze gelegenheid wel graag gebruik maken om alle mogelijkheden te verkennen.”

Landelijke uitrol

De bankpas of creditcard als extra betaalmogelijkheid is een wens van alle OV-bedrijven en is opgenomen in de OV-betaalvisie. In 2015 gingen vervoerders er nog van uit dat al per 2016 betalen met de bankpas of smartphone mogelijk zou worden. Inmiddels is de doelstelling om de techniek achter de huidige OV-chipkaart in 2021 te vervangen. Daarmee wordt het mogelijk om nieuwe betaalmogelijkheden zoals de bankpas en creditcard, te introduceren.

OV-chipkaart blijft

De ov-chipkaart zal overigens blijven bestaan, alleen de techniek achter de kaart zal veranderen. Het grootste verschil is dat in de toekomst niet meer fysiek op de kaart het saldo zal worden bijgehouden, maar in een landelijke database.

This post was last modified on 22 juli 2019 18:28

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug