Proef reizen met bankpas is succes
19 jul 2019 9:21
Driehonderd reizigers hebben het afgelopen half jaar gereisd met de bankpas of creditcard tussen Den Haag en Leiden. Volgens NS is de proef geslaagd. Ervaringen uit de proef worden gebruikt om te bepalen wat er nodig is voor landelijke invoering van reizen met de betaalkaart.
Proef afgerond
Van 19 januari tot 19 juli konden deelnemers op het NS-traject in- en uitchecken met hun eigen contactloze bankpas of creditcard. Zij hadden daarvoor geen OV-chipkaart nodig. Nu de proef wordt afgerond, is het (na vandaag) niet meer mogelijk om te reizen met de bankpas. Reizigers waren volgens NS overwegend enthousiast over de nieuwe betaalmogelijkheid.
Tweeduizend reizen
Duizend reizigers hadden zich aangemeld voor de proef, maar slechts 300 reizigers hebben daadwerkelijk een reis gemaakt met de bankpas of creditcard. De actieve gebruikers maakten gemiddeld ruim 6 reizen per persoon, bijna tweeduizend in totaal.
Geen plan voor betaaltoeslag
NS vraagt deelnemers in een evaluatie hoeveel ze bereid zijn extra te betalen als ze in de toekomst met de bankpas mogen reizen. Daarbij benadrukt de vervoerder dat een kaartje bij de kaartautomaat ook een euro extra kost en dat reizen met de bankpas extra vrijheid oplevert. Daarmee lijkt een betaaltoeslag bijna aanstaande. Maar die angst is ongegrond, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster. “Er is geen plan om daarvoor een toeslag te vragen. Maar we zitten aan het begin van de uitwerking van wat dit exact betekent, wat daarvoor technisch allemaal nodig is en met welke precieze kosten dat gemoeid gaat. Daarom willen we van deze gelegenheid wel graag gebruik maken om alle mogelijkheden te verkennen.”
Enquete n.a.v. de proef waarbij je je bankpas als OV-chipkaart kunt gebruiken. Dan weet je alvast wat de redenatie en/of het onderliggende onderzoek is als je daar straks extra voor moet betalen… pic.twitter.com/zD6aevNYnv
— Jasper van Kuijk (@jaspervankuijk) 16 juli 2019
Landelijke uitrol
De bankpas of creditcard als extra betaalmogelijkheid is een wens van alle OV-bedrijven en is opgenomen in de OV-betaalvisie. In 2015 gingen vervoerders er nog van uit dat al per 2016 betalen met de bankpas of smartphone mogelijk zou worden. Inmiddels is de doelstelling om de techniek achter de huidige OV-chipkaart in 2021 te vervangen. Daarmee wordt het mogelijk om nieuwe betaalmogelijkheden zoals de bankpas en creditcard, te introduceren.
OV-chipkaart blijft
De ov-chipkaart zal overigens blijven bestaan, alleen de techniek achter de kaart zal veranderen. Het grootste verschil is dat in de toekomst niet meer fysiek op de kaart het saldo zal worden bijgehouden, maar in een landelijke database.
Leuk maar hoe gaat dat met kortingabonnementen als weekend vrij, traject vrij, dalurenkorting? Daar hebben ze niet mee getest. Daarnaast (in het kader van psd2) kan de NS nu ook al mijn andere banktransacties bekijken zonder mijn toestemming en wat als er een stoomstoring is of je vergeet uit te checken?
Waarom zou de NS al je andere banktransacties kunnen inzien?
Simpel, dat gaat dus niet met een bankpas.
Zonder jouw toestemming ziet niemand jouw andere banktransacties. Ook niet met PSD2
Parkeergarages kunnen nu ook werken met je bankpas. Ik zou niet weten waarom informatie over abonnementen er niet op kan staan.
Problemen na stroomstoring of vergeten uit te checken zie ik niet anders dan bij de huidige OV-chipkaart.
Het probleem van de stroomstoring en het vergeten uit te checken heb je nu met de OV-chipkaart ook.
Het moet mogelijk technisch mogelijk zijn om een kortingsabonnement aan een bankpas te koppelen. Maar hoe dat juridisch en zo werkt weet ik niet. En dan heb je nog best kans dat dat lang niet bij elke bank of betaal methode gaat.(dat licht er aan hoe(veel) er in geïnvesteerd gaat word)
Op 19 juli liep de proef af , de NS is te vlug met conclusie te trekken en al te gretig . Dus mijn conclusie is net zo snel : er valt meer te verdienen met dit systeem in de toekomst !!
In 2018 als toerist zeer gemakkelijk op een bankpas gereisd met de London Underground. Maar wees beducht voor allerlei voetangels en klemmen als je dit betaalsysteem in Nederland als standaard wilt hanteren…
Betalen voor het OV met je betaalpas klinkt eigenlijk heel logisch. Weg met die logge en dure OV-chipkaart! In de supermarkt van de Jumbo betaal je ook niet met een Jumbo-chipkaart en bij de Shell reken je je brandstof ook niet af met een aparte Shell-card. Kan wel, maar daar kies je dan ook bewust voor. Betalen met je bankpas kost niets extra’s bij Jumbo of Shell. De gedachte dat je in het OV dan wél extra moet betalen als je met je bankpas wil betalen, daar gaan mijn haren recht overeind van staan. De minister zou dit gewoon moeten verbieden!
De techniek is er, dus zo snel mogelijk invoeren!
“Reizigers waren volgens NS overwegend enthousiast over de nieuwe betaalmogelijkheid.”
De reizigers die zich vrijwillig aanmeldden voor de proef zagen het wel zitten. No shit Sherlock!
Ik zie het ook wel zitten, minder pasjes, direct reisoverzicht binnen de bankomgeving, enige waar ik mee zit is dat banken dan nog meer inzicht in het doen en laten van mensen krijgen.
Het ligt eraan of NS bij de betaalopdracht het traject vermeldt. Dat lijkt me nutteloos en schadelijk voor de privacy inderdaad. Alleen het bedrag en aan wie het is betaald zou voldoende moeten zijn.
In de tijd dat je met een bankpas een papieren kaartje uit de automaat haalde, kon de bank ook al zien op welk station je dat kaartje kocht en wat het bedrag was. In de meeste gevallen betekende dat dat je vanaf dat station reisde en het bedrag geeft maar een beperkt aantal mogelijke bestemmingen (aantal tariefeenheden in tweede/eerste klas, of je een kortingsabonnement hebt is immers ook bekend bij je bank als je die via die bank betaalt).
Als de NS het traject niet vermeld in de betaalopdracht, dan kan de klant dat ook niet zien op zijn bankafschrift. Ik kan me zo voorstellen, dat er klanten zijn, die daar wel behoefte aan hebben.
Mwah. We hebben ook OV-Chip Mobiel gehad. Mensen die zich daarvoor aanmeldde zagen het ook wel zitten, maar ze werden gillend gek hoe ingewikkeld en ongebruiksonvriendelijk het was.
Daar heb je gelijk in, mits de 70% van de aanmelders die er uiteindelijk geen enkele reis mee maakten ook zijn ondervraagd. Daar zouden immers de eventuele proefpersonen bij zitten die gillend gek werden van de gebruiksonvriendelijkheid.
Het daadwerkelijke gebruiksgemak moet m.i. nog maar blijken als het straks ook met abonnementen getest wordt, met reizen over meerdere vervoerders, met gebruikers met een visuele beperking, door reizigers die van bank(pas) wisselen tijdens de looptijd van hun abonnement, etcetera.
CITAAT: “Het grootste verschil is dat in de toekomst niet meer fysiek op de kaart het saldo zal worden bijgehouden, maar in een landelijke database.”
Wat hier staat is onjuist. Het saldo van de ov-chipcard staat gewoon bij TLS in het systeem, niet op de kaart. Het is wel softwarematig gekoppeld aan het unieke kaartnummer.
Maar als je jouw bankpas kwijt ben of gestolen wordt, wordt dan ook automatisch het inchecken geblokkeerd? Nadat je het gemeld hebt aan jouw bank.
Het saldo wordt primair op de OV-chipkaart zelf bijgehouden. De schaduwadministratie bij TLS is om te controleren of je met het saldo op de kaart rommelt, maar is niet gegarandeerd actueel, omdat niet alle incheckapparatuur voortdurend in verbinding staat met TLS. De apparaten in de bus kunnen bijvoorbeeld ‘s avonds in de remise uitgelezen worden zodat de schaduwboekhouding van TLS met terugwerkende kracht kan worden aangepast.
Op dit moment moet een abonnement echt op de kaart staan bijvoorbeeld. Natuurlijk wordt nu ook alles in een database bijgehouden. Maar saldo laden vanuit huis kan niet. Tenminste, kan wel, maar je moet nog steeds langs de automaat om het saldo daadwerkelijk op te halen. Ook als je nu een abonnement wil beëindigen. Voldoet een telefoontje of een brief niet. Het moet echt van de kaart worden gehaald door langs de kaartautomaat te gaan. Dat is dus wezenlijk anders dan het toekomstige scenario. Ik neem aan dat als een bankpas wordt geblokkeerd, niets meer van de bankpas werkt, niet contactloos betalen in de winkel, niet betalen met het ov.
Van dat laatste ben ik niet zo zeker. Ik denk dat NS alleen het nummer van de bankpas uitleest ter identificatie en na de reis het saldo afschrijft met een automatische incasso, niet met een pin-transactie. In dat geval komt NS er niet automatisch achter als een pas op een blacklist van de bank is geplaatst, alleen als de hele rekening geblokkeerd is.
Het reizen met een bankpas werkt in Londen hetzelfde als een normale contactloze betaling. Ik ga er redelijkerwijs vanuit dat dit hier in Nederland hetzelfde zal zijn. Dat betekent dus dat een geblokkeerde bankpas of een bankpas waarvoor contactloos betalen uit staat, niet gebruikt kan worden voor de betaling van OV-reizen. Met een bankpas waarvoor contactloze betalingen uit stond kon ik ook niet in Londen reizen, daarvoor moest ik eerst contactloos betalen inschakelen.
Is elke verandering wel een verbetering en zijn onze privacy gevoelige gegevens wel voldoende juridisch gewaarborgd als OV chipkaart 2.0 de huidige kaart gaat vervangen en hoe zit het met incidentele binnen- en buitenlandse reizigers/toeristen, wordt daar ook aan gedacht ? ? ?
Nu nog het afschaffen van dat idiote uit en in checken bij wisselen van vervoerder en meerdere verschillende poortjes op de stations
Perceptiekosten horen in het tarif te zitten en niet extra in rekening te worden gebracht zo leerde mij de Chef expl district Ep NS NW in Asd CDG leertouwer mij in 1974
Wat is nou het echte probleem met de OV chipkaart? Ik heb er een, gebruik hem al jaren, nooit geen problemen mee. Herkent automatisch de kortingen, abonnementen, enz,. Ja, inderdaad, ikmoet zelf soms iets opladen, so what?
Dat het geniaal is voor iedereen die zo nu en dan met het ov reist, maar dat het een enorme drempel is voor mensen die bijna nooit of heel weinig met het ov gaan. Dan is 7,50 euro + 20 euro borg per persoon best veel.