Extra geld voor Nedersaksenlijn en spoor Meppel

Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten na de onderhandelingen over de voorjaarsnota. Met deze bijdrage kunnen de voorbereidingen voor de spoorlijn tussen Groningen en Enschede verdergaan. De BBB meldt ook dat er 100 miljoen extra komt voor het spoor rond Meppel.

Het project Nedersaksenlijn lag stil nadat in het najaar bleek dat de spoorlijn een veelvoud gaat kosten van de 85 miljoen euro die het Rijk ervoor heeft gereserveerd. Eind vorig jaar moest een besluit worden genomen om het spoorproject voort te zetten, maar gebeurde er niets omdat het geld nog ontbrak. Voor de toekomstige Lelylijn werd wel besloten om een masterplan op te stellen.

Plannen verder uitwerken

De 1,9 miljard voor de Nedersaksenlijn is voldoende om de volgende stap in het project te zetten. Tot woensdag werd er overigens van uitgegaan dat de Nedersaksenlijn 1,7 miljard zou kosten. De volgende stap is een MIRT-verkenning. Zo’n verkenning is de tweede stap in een project dat onderdeel is van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). In de verkenning worden de plannen verder uitgewerkt.

Het grootste deel van de Nedersaksenlijn gaat over bestaand spoor. Maar tussen Veendam en Stadskanaal moet nieuw spoor worden aangelegd. Op zijn vroegst rijden er in 2040 treinen over de Nedersaksenlijn.

Ook 100 miljoen voor spoor Meppel

Het kabinet trekt ook 100 miljoen euro extra uit om problemen van flessenhals Meppel op te lossen. Er was hier al 75 miljoen euro voor beschikbaar dat onder meer besteed wordt aan de aanleg van een extra perronspoor op station Meppel. Het grote probleem op de verbinding Meppel – Zwolle vormen de veertien overwegen op het traject en voor de aanpak hiervan ontbrak het geld. Volgens BBB is dat geld nu dus gevonden.

Ten koste van Lelylijn

Volgens BBB komt het extra geld voor de spoorprojecten uit het potje van 3,4 miljard euro dat gereserveerd was voor de Lelylijn tussen de Randstad en Groningen. Eerder dit jaar besloot de Tweede Kamer nog dat het gereserveerde geld voor de Lelylijn niet voor iets anders gebruikt mag worden. Dat gebeurde zelfs op aandringen van coalitiepartij NSC.

De coalitie bereikte woensdag een akkoord over de voorjaarsnota na een marathonoverleg dat de hele nacht van dinsdag op woensdag doorging. Of er een oplossing is gevonden voor de bezuinigingen op het ov in en rond de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en de OV-studentenkaart was woensdag nog niet bekend.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 17 april 2025 10:19

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

5 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

8 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug