Home

ProRail: binnenkort vergunning voor proef zelfrijdende trein

Spoorbeheerder ProRail verwacht binnen enkele weken van de inspectie de vergunning te krijgen om te kunnen starten met de eerder aangekondigde proef met zelfrijdende treinen. Als die rond is gaat de proef eind dit jaar van start op de Betuweroute. Dat meldt De Telegraaf. 

Proef zelfrijdende trein

Het is al langer bekend dat ProRail proeven wil doen met (semi-) zelfrijdende treinen op de Betuweroute, en later met (lege) reizigerstreinen tussen Groningen en Zuidhorn. Het was de bedoeling dat de proef in Groningen ook al eind dit jaar van start zou gaan, maar ProRail verwacht nu dat het traject in Noord-Nederland volgend jaar aan de beurt komt. “We zullen een reizigerstrein van Arriva inzetten als testtrein, zonder reizigers tijdens een buitendienststelling in een gecontroleerde omgeving”, legde ProRail-woordvoerder Aldert Baas eerder uit. Het gaat om de zogeheten ATO-techniek (Automatic Train Operation).

Taak machinist verandert

Tijdens de proef blijft de machinist in de trein. De techniek neemt een gedeelte van de taken van de machinist over. Baas: “Het gaat in de proef om hoe trein, bediening en spoor op elkaar ingrijpen en of daar nog bijzondere maatregelen of lessen uitkomen.” Er bestaan vier verschillende niveaus van Automatic Train Operation. De proef wordt uitgevoerd op ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist betrokken blijft, maar dat bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control. De verwachting is dat treinen hierdoor dichter op elkaar kunnen rijden zodat de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Het energieverbruik daalt, zo is de verwachting, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder hoeven te stoppen.

Uiteindelijk ook zonder machinist

Bij ATO-systeem niveau 4 kunnen de treinen volledig automatisch rijden, zonder machinist. Wil ProRail dat ook testen als de huidige proeven succesvol verlopen? De spoorbeheerder blijft daar vooralsnog onduidelijk over. Baas: “We kunnen nog niet zeggen of en wanneer niveau 3 en 4 getest kunnen worden. Eerst zullen we deze proef afwachten.” Als de proeven zonder reizigers succesvol zijn, zullen er op termijn nog wel meer tests volgen, bijvoorbeeld met reizigers. “Dat is nu dus nog niet aan de orde, maar moet op den duur natuurlijk wel gebeuren”, verklaart de ProRail-woordvoerder.

Bron: Wikipedia

Meer capaciteit

Er wordt over nagedacht om ATO-systeem niveau 2 uiteindelijk tussen 2030 en 2035 in Groningen te implementeren, aldus ProRail begin dit jaar. ProRail verwacht dat er met zelfrijdende treinen capaciteit ontstaat voor meer treinen. “De capaciteit op het toch al overvolle spoor in Nederland kan met 50 procent groeien, omdat autonome treinen veel harder en dichter op elkaar kunnen rijden. Natuurlijk alleen als er een waterdicht veiligheidssysteem is. Daar wordt hard aan gewerkt”, vertelt Pier Eringa vandaag in De Telegraaf.

De citaten van ProRail woordvoerder Aldert Baas zijn van eerder dit jaar.

This post was last modified on 26 september 2018 23:56

Share

Recent Posts

Paar dagen voor stremming al geen treinen door storing Velsertunnel

De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…

21 minuten terug

Plan voor directe trein tussen Praag en Venetië

Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…

20 uur terug

Opnieuw stremming tussen Utrecht en Den Bosch – geen treinen in weekend

Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…

1 dag terug

Drie weken lang minder treinen van en naar Schiphol Airport

Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…

4 dagen terug

WestBahn neemt Chinese dubbeldekkers in gebruik – veroveren de Chinezen het Europese spoor?

Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…

4 dagen terug

Vrijdagochtend weer treinen tussen Geldermalsen en Den Bosch – herstel op schema

Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…

5 dagen terug