Het veranderende klimaat heeft dusdanig veel impact op het Nederlandse treinverkeer dat een grondig plan van aanpak nodig is. Daarvoor moeten er miljarden geïnvesteerd worden in het spoor. Dat stelt spoorbeheerder ProRail.
Het is nog maar dertien jaar geleden dat toenmalig ProRail-topman Bert Klerk stelde dat het weer voor de spoorbeheerder geen issue meer zou zijn. Volgens de spoorbeheerder destijds was er veel geïnvesteerd om de invloed van het weer tot een minimum te beperken. Maar de praktijk bleek anders: in de daaropvolgende jaren werd het treinverkeer met regelmaat ontregeld door sneeuw en storm. En ook bij warm weer is er nog steeds een verhoogde kans op verstoringen.
Inmiddels is de vrees dat problemen door weersomstandigheden zich in de toekomst alleen maar vaker gaan voordoen. “We willen voorkomen dat het treinverkeer vaker ontwricht gaat worden. We maken ons zorgen om langere periodes van extreme hitte afgewisseld met ernstige wateroverlast door intense regenval. Daar moeten we ons goed op voorbereiden, anders nemen storingen flink toe” vertelt Onno Hazelaar – infra-architect bij ProRail – vandaag in De Telegraaf.
De spoorbeheerder is begonnen met een lobby om miljarden investeringen los te peuteren om het spoor geschikt te kunnen maken tegen extremer weer. Die lobby werd vorig jaar al ingezet. Toen zocht de spoorbeheerder ook al de publiciteit op met dezelfde boodschap als nu. “Extreme weersomstandigheden worden het normaal van de toekomst” vertelde Hazelaar destijds aan dagblad Trouw.
De boodschap is nu vergelijkbaar met die van vorig jaar: om het spoor bestand te maken tegen iedere vorm van weersextremen zou je vele miljarden moeten investeren. “Hiervoor is niet gekozen, omdat er op dit moment in een jaar statistisch gezien maar enkele dagen zijn waarop het spoor er hinder van kan ondervinden en het zo’n hoge investering tot nu toe niet waard is geweest” zegt ProRail in een blog op zijn eigen site.
Hoeveel geld precies nodig is, werkt ProRail momenteel uit. Woordvoerder Andy Wiemer erkent dat het bij het spoor al snel om miljarden gaat. Omdat er nu vooruit wordt gekeken tot 2050, kunnen de investeringen verspreid worden en kan er gewacht worden op momenten dat het spoor toch vervangen moet worden.
Als voorbeeld noemt ProRail het nieuwe station van Driebergen-Zeist. “Daar is nu al een opslag voor water onder de grond gemaakt ter grootte van een olympisch zwembad” vertelt Wiemer. Dat soort aanpassingen kunnen in de toekomst vaker getroffen worden als het spoor vervangen moet worden. Anders dan bij sneeuw en bij storm is bij extreme hitte en hevige regenbuien duidelijker waar er voorzorgsmaatregelen nodig zijn. Ook waar de bliksem kan inslaan valt redelijk te voorspellen.
Toch zal ProRail niet meer dezelfde fout maken als in 2008: een belofte dat het spoor in de toekomst geen hinder meer heeft van weersinvloeden komt er niet. De spoorbeheerder stelt dat er bij extreem altijd verstoringen zullen blijven.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:17
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…