Ook de grootste partij van Nederland, de VVD, wil investeren in infrastructuur voor het openbaar vervoer. Zo is de partij positief over zowel de Lelylijn als het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Toch benadrukt de partij dat het niet alleen om investeringen in nieuwe infrastructuur gaat.
Sommige partijen beloven in hun verkiezingsprogramma bijna gouden bergen als het om nieuwe (spoor)infrastructuur gaat. De VVD is duidelijk terughoudender en doet geen harde beloftes. “Verschillende opties, zoals de Lelylijn en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp, worden bekeken” schrijft het VVD-verkiezingsprogramma.
Vaak wordt de VVD als autopartij gezien. Maar de partij zelf zegt dat het gaat om snel van A naar B te kunnen reizen, ongeacht vervoermiddel. Er is echter slechts beperkt financiële ruimte om dat te bereiken: 1 miljard extra voor auto-, vaar-, fiets- én spoorwegen. Dat is een stuk lager dan de 3 miljard waar onder andere NS en ANWB voor pleiten. Het klinkt ook nogal karig in vergelijking met de miljarden waarmee ChristenUnie en GroenLinks strooiden. Maar dat is een oneerlijke vergelijking omdat het bedrag van de VVD jaarlijks extra is en dat van andere partijen eenmalig. Over een periode van tien jaar gaat het bij deze partij dus om 10 miljard euro extra, dat verdeeld moet worden over auto en trein. Hoe de verdeling tussen trein en auto moet zijn zegt de partij niet.
De VVD benadrukt dat het niet alleen gaat om nieuwe infrastructuur. De partij zet ook in op Mobility as a Service (MaaS). Een woordvoerder van de grootste partij vant Nederland legt uit: “Wanneer je je treinreis wilt vervolgen met een reis via deelauto, deelfiets, tram of taxi, moet het mogelijk kunnen zijn dit te plannen, boeken en betalen via een app.” Met financiële steun van het rijk zijn er nu zeven nationale pilots, en de VVD wil graag met dit soort initiatieven verder. Om de overstap soepel te laten verlopen zet de partij in op overstappunten.
Voor de automobilist heeft de grootste partij van Nederland zich jarenlang verzet tegen rekeningrijden, maar in het huidige verkiezingsprogramma komt de VVD daar toch enigszins van terug. Dit omdat met de elektrische auto de inkomsten uit accijnzen en belastingen gaan wegvallen. “Het is niet zo dat bezitters van emissieloze auto’s niets betalen, maar ze betalen geen MRB (motorrijtuigenbelasting) en BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen). Daarom zijn wij er voorstander van dat emissieloze auto’s per kilometer gaan betalen. Uiteindelijk zal dan iedereen van accijns overgaan op deze kilometerheffing.”
Tijdens de afgelopen kabinetsperiode werd er een motie van de PvdA ingediend om het openbaar vervoer op woensdagmiddag en in het weekend gratis te maken voor kinderen. De VVD stemde tegen. Is jong geleerd niet oud gedaan? “Natuurlijk klinkt het sympathiek om gratis OV voor kinderen aan te bieden, maar iets is nooit gratis” reageert de woordvoerder van de VVD. De partij vervolgt: “Er valt namelijk een bron van inkomsten weg, die ergens uit betaald moet worden. De kans is dan groot dat een vervoersbewijs voor volwassenen duurder wordt.”
Net als veel andere partijen noemt ook de VVD de internationale trein als duurzaam alternatief voor korteafstandsreizen per vliegtuig. “Hiervoor verbeteren we de reistijden, frequentie en het reiscomfort van deze verbindingen” zegt de partij. Een woordvoerder stelt dat de VVD zich hier de afgelopen vier jaar ook samen met GroenLinks hard voor heeft gemaakt. Concreet noemt de partij Eurostar als voorbeeld, waardoor je nu rechtstreeks met de trein naar Londen kunt.
Toch maken GroenLinks en de VVD heel wat verschillende keuzes op het gebied van klimaat. GroenLinks wil het vliegtuig op afstanden tot 750 kilometer het liefst volledig vervangen door de internationale trein, terwijl de VVD in het verkiezingsprogramma benadrukt dat vliegvakanties ook voor iedereen betaalbaar moeten blijven. Maar er zijn ook overeenkomsten. Beide partijen willen dat de vrijstelling voor accijnzen op kerosine moet verdwijnen, volgens de VVD moet het afschaffen in internationaal verband geregeld worden. De grootste partij van Nederland wil de hubfunctie van Schiphol beschermen. In dat perspectief hoeven overstappers geen vliegtax te betalen totdat er internationale afspraken zijn.
Als het aan de VVD ligt, komt er meer aandacht voor regionale spoorverbindingen. “We houden vast aan de gemaakte afspraken
om regionale spoorlijnen af te splitsen, zodat ook andere vervoerders mogelijkheden krijgen het treinvervoer te verzorgen, met een hogere frequentie, tegen lagere kosten en met een hogere kwaliteit en klanttevredenheid” schrijft de partij in het verkiezingsprogramma.
De VVD was met het CDA één van de weinige partijen die recent niet mee stemde om nu al het hoofdrailnet aan NS te gunnen. Vertrekkend Kamerlid Erik Ziengs liet destijds weten: “De keuze voor NS is logisch, maar over de voorwaarden moeten we eerst nog een goed debat voeren. Dan komt zo’n motie veel te vroeg.”
De politieke partij van Mark Rutte erkent dat NS in 2015 en 2016 de prestatie-afspraken op de HSL-Zuid niet haalde en dat in 2017 vervolgens de meetmethode van de KPI werd aangepast, waardoor NS aan een derde strike ‘ontkwam’. “De aanpassing van de KPI was een afspraak die van voor 2015 dateerde en had niets te maken met de slechte prestaties van NS in 2015 en 2016. De communicatie omtrent deze aanpassing was summier, waardoor wantrouwen gewekt werd. Daarom is de VVD vragen blijven stellen” reageert de partij.
De nieuwe concessie wordt niet aan NS cadeau gedaan, vindt de VVD. Er moet ook in de nieuwe concessie aan strenge voorwaarden voldaan worden, zegt ze desgevraagd. “Over de inhoud van de concessie moet dan ook nog zeker gesproken worden.”
Terugkijkend op de sneeuwchaos van februari heeft de VVD er enerzijds begrip voor dat er problemen waren. “Maar vindt dat het niet zo kan zijn dat treinen na twee weken nog steeds uitvallen.” De partij van Mark Rutte wil dat er lessen worden getrokken voor de toekomst om herhaling te voorkomen. “Via innovatietechnieken zal bekeken moeten worden hoe het spoor en de wissels bestand gemaakt kunnen worden tegen deze, maar ook andere, weersomstandigheden. Deze situatie was misschien uitzonderlijk, maar er zijn vaker weersomstandigheden die tot problemen op het spoor leiden. Dat zou niet meer moeten kunnen.”
En verder in het VVD verkiezingsprogramma:
– Hogere boete voor zwartrijders in het openbaar vervoer.
– Betalen in het openbaar vervoer moet straks kunnen met de smartphone of smartwatch. In een toelichting zegt de VVD te hopen dat dit eind 2022 wordt gerealiseerd.
– In de toekomst één keer inchecken per treinreis.
– Uitbreiding van lightrailnetwerken die grote steden met elkaar verbinden, RandstadRail wordt als succesvol voorbeeld gezien.
De voorgaande politieke partijen (CDA, GroenLinks, D66 en ChristenUnie) reageerden via (kandidaat) Kamerleden. Omdat fractiespecialist Erik Ziengs van de VVD komende verkiezingen niet terugkeert heeft de grootste partij van Nederland ervoor gekozen om te reageren via een woordvoerder.
De acht grootste politieke partijen (volgens de peilingen) hebben van Treinreiziger.nl een uitnodiging gekregen om hun ov-standpunten toe te lichten. Zeven daarbij hebben daarvan gebruik gemaakt. In deel 8 komen de overige partijen aan de orde.
Overzicht van de verschenen artikelen in deze reeks:
Deel 1: CDA pleit voor binnenlands hogesnelheidsnetwerk
Deel 2: GroenLinks: 18 miljard voor spoor en directe treinen naar Stockholm en Madrid
Deel 3: D66: Lappendeken op Europees spoor moet opgelost worden
Deel 4: ChristenUnie: 500 kilometer spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen (van Uden tot Groningen)
Deel 5: VVD: niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook inzetten op Mobiliteit as a Service
Deel 6: SP: Alle spoorlijnen weer naar NS
Deel 7: PvdA: Fors investeren in openbaar vervoer, zitplaatskans trein moet beter
Deel 8: Dit vinden de overige politieke partijen van openbaar vervoer
This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:43
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…