ProRail: Nederlanders veroorzaken tijdens vakanties onveilige situaties op spoor
28 jul 2021 11:08
Toeristen moeten beter opletten rond het spoor. Zij veroorzaken er namelijk geregeld onveilige situaties. Een woordvoerder van ProRail bevestigt een bericht hierover in De Telegraaf. Sinds het begin van de vakantie is het aantal bijna-aanrijdingen per week verdubbeld.
Angstaanjagend
Vorige week ging het om tien gevallen, wat dus neerkomt op meer dan een per dag. Volgens de zegsman gaat het vooral om Nederlandse toeristen, die in eigen land op vakantie gaan.
“Veel mensen zoeken nu een camping op in Nederland en komen in een gebied dat ze niet goed kennen. Dan maken ze een mooie wandeling of fietstocht, komen een onbewaakte of beveiligde spoorweg tegen, wat sommigen niet gewend zijn, en ontstaat een gevaarlijke situatie. Vooral machinisten zien dat mensen nog net voor de trein langs glippen. Dat is echt angstaanjagend”, aldus de woordvoerder.
Onbewaakte overwegen
De Telegraaf noemt een voorbeeld dit weekend in Markelo. Twee fietsers werden op een onbewaakte overweg volgens de krant op een haar na gemist door een trein. Bij een bijna-aanrijding wordt de machinist van de trein gehaald. “Dat is een standaard procedure na een bijna-ongeval, want de adrenaline stuwt je hartslag naar een toppunt” vertelt een machinist aan de krant.
Veel bijna-aanrijdingen doen zich voor op onbewaakte overwegen. De bedoeling is dat die verdwijnen. Dat geldt in elk geval voor de openbare wegen, op privé-terrein kunnen ook in de toekomst onbewaakte overwegen blijven bestaan. ProRail constateert echter ook dat bijna-aanrijdingen zich voordoen op beveiligde overwegen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
ProRail kan beter eerst eens naar de problemen bij de eig n verkeersleiding kijken.
Het voorkomt wel direct de gevaarlijke situaties 😉
Het is toch absurd dat bij onvoldoende personeel treindienst gestaakt wordt. Anno 2021, is in mijn looptijd van 40 jaar nooit voorgekomen. Slecht personeelsbestand.
Corona, moderne werktijden en inzet(baarheid). Niks voor millenials dus het wordt lastig.
Als winst de voorkeur heeft boven voldoende personeelsbestand, is een tekort onvermijdelijk. Het is neoliberaal winstbejag.
Noem mij dom, maar het verband tussen de reacties en het artikel ontgaat mij hier een beetje.
Onoplettende of gehaaste overwegoverstekers hebben toch niets te maken met het beleid van ProRail?
Ik kan de reacties ook moeilijk linken aan het bericht, terwijl het bericht wel om reacties vraagt. Wat is de nieuwswaarde hiervan bijvoorbeeld? Volgens mij is dit bericht gewoon het gevolg van een perscampagne van ProRail, om de lobby voor het sluiten van niet actief beveiligde overwegen weer een duwtje te geven. Verder vraagt de formulering van het bericht ook nog wat aandacht:
“Twee fietsers werden op een onbewaakte overweg volgens de krant op een haar na gemist door een trein.” Ik denk dat is bedoeld “op een haarna geraakt?” Anders zouden ze dus net geraakt zijn… Verder kent Nederland al vele jaren haast geen bewaakte overwegen meer. Wel beveiligden. De ‘onbewaakte’ overweg in casu was dan waarschijnlijk ook een niet actief beveiligde overweg. Een detail natuurlijk, maar op een website als deze zou je toch verwachten dat de formulering op zijn minst op dit gebied scherp is.
Iedere weggebruiker, die een spoorwegovergang, hetzij beveiligd of onbeveiligd, oversteekt/kruist, draagt ten eerste zijn eigen verantwoording. Dat er altijd mensen zijn die zich nergens aan storen, blijf je houden, met de nare gevolgen van dien.En ProRail is dan de klos.
Het lijkt wel of de mensheid steeds onnozeler wordt bij onbewaakte en bewaakte overwegen. Een spoorweg is per definitie gevaarlijk terrein. Oversteken vraagt dus oplettendheid. Bij bewaakte overwegen is oversteken terwijl de rode lichten branden en indien aanwezig de slagbomen sluiten of gesloten zijn, een daad van bewuste roekeloosheid of onkunde. In alle gevallen waar (bijna) aanrijdingen en andere ongevallen plaatsvinden is de machinist altijd het slachtoffer. Iets wat zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Het beleid zou dan ook gericht moeten zijn op overal zoveel mogelijk conflictvrijec kruisingen, zoals bijvoorbeeld de Schiphollijn en de Hanzelijn.