ProRail ontevreden met verdere stijging grote storingen

Vorig jaar waren er op het spoor zo’n 450 grote storingen, veroorzaakt door bijvoorbeeld aanrijdingen, sein- en/of wisselstoringen, stormachtig weer, computerstoringen en bovenleidingbreuken. Een woordvoerder van ProRail bevestigt berichtgeving hierover door De Telegraaf.

Toename storingen

Het aantal storingen lag daarmee hoger dan in 2021, toen er sprake was van 406 grote storingen. In 2020 waren het er 361, maar toen was er sprake van een uitgedunde dienstregeling wegens corona. Vorig jaar waren er achttien dagen waarop meer dan 10 procent van alle ritten (ongepland) uitviel. Twee dagen werd het landelijk treinverkeer gestaakt. Op 18 februari was dat vanwege een storm en op 3 april lag alles plat vanwege een ICT-storing.

Uit de cijfers van ProRail blijkt verder dat in 2022 meer met de trein is gereisd dan in 2021. In de loop van het jaar zijn de reizigersaantallen steeds verder toegenomen. De aantallen van 2019, voor de coronacrisis, worden echter nog ruimschoots niet gehaald. NS meldde eerder circa 80 procent van de oude reizigersaantallen te hebben. Ook waren vervoerders dit jaar genoodzaakt om minder en kortere treinen te laten rijden vanwege personeelstekorten. Deze combinatie van omstandigheden, aangevuld met enkele grote verstoringen, heeft geleid tot lagere prestatiecijfers dan in 2021.

Werk aan de winkel

Ongeveer 450 grote storingen in 2022 vallen binnen de verantwoordelijkheid van ProRail. Daarmee blijft de spoorbeheerder onder de met het ministerie afgesproken bovengrens van 520 grote storingen. John Voppen, CEO van ProRail, is niet tevreden. “Met een eerste blik op de prestaties van 2022 en de oorzaken van tegenvallers zeg ik: werk aan de winkel voor de spoorsector. Laten we investeren in onze mensen en middelen om prestaties te verbeteren. Tegelijk vind ik realisme ontzettend belangrijk; dat we veel kunnen, maar niet alles: de druk op mensen en middelen is al groot. Daarom blijf ik hameren op wat wij in 2022 al hebben aangegeven: de noodzaak van keuzes maken.”

(c) ANP

This post was last modified on 8 februari 2023 21:50

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

6 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug