ProRail plaatst ‘flitscamera’s’ bij overwegen
23 jun 2021 14:04
ProRail gaat ‘flitscamera’s’ plaatsen bij overwegen. Volgens het spoorbedrijf rijden automobilisten en ander verkeer nog te vaak een spoorwegovergang over wanneer de rode lampen knipperen en de slagbomen sluiten omdat er een trein nadert.
Analyse camerabeelden
ProRail wil deze “levensgevaarlijke acties” een halt toeroepen. Weggebruikers die zich niet aan de verkeersregels houden kunnen straks altijd een bekeuring verwachten, aldus ProRail. Bij de camera’s worden weggebruikers niet echt geflitst. Het camerasysteem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op.
De camerabeelden worden vervolgens bekeken door buitengewoon opsporingsambtenaren. Als een kenteken in beeld komt bij een overtreding, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd. Om voetgangers en fietsers te controleren, gaan boa’s regelmatig herkenbaar en onherkenbaar naar overgangen. Voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagens is het boetebedrag 250 euro. Brom- en snorfietsen kunnen bij overtreding rekenen op 170 euro boete.
Eerste helft 2022
Het OM en ProRail hebben vanaf 2018 al proefgedraaid met soortgelijke camera’s op twee spoorwegovergangen in Hilversum, waar weggebruikers massaal in overtreding waren. Volgens ProRail is het aantal overtreders in 2020 met de helft gedaald. Er zijn nu voorbereidingen gestart om op 39 spoorovergangen in 22 gemeenten camera’s op te hangen. Dat zijn plekken waar de verkeersregels relatief vaak worden overtreden en het risico groter is op (bijna-)aanrijdingen. De bedoeling is dat de eerste camera in de eerste helft van volgend jaar wordt geplaatst.
(c) ANP
Helaas pak je hier de voetgangers, fietsers en bromfietsers niet mee !
Klopt, maar….
“Om voetgangers en fietsers te controleren, gaan boa’s regelmatig herkenbaar en onherkenbaar naar overgangen.”
Wat is toch het probleem om uit de straat een wandje omhoog te laten komen. Eerst de inrijkantbomen naar beneden. Een paar seconden later het wandje omhoog. Ongeveer tegelijkertijd hetzelfde voor de uitrijkant. En de zijpaden natuurlijk.
Het enige probleem blijft beklemde auto’s, rolstoelen en bierfietsen.
Uiteindelijk moeten er zo snel mogelijk tunnels komen.
Hier enkele voorbeelden, het houd idioten overigens niet tegen…
https://www.youtube.com/watch?v=aE6XkrigHKI
Het uitgangspunt is dat mensen die een rijbewijs hebben geacht mogen worden veilig een voertuig te kunnen besturen. We gaan ook niet elke N-weg van vangrails voorzien, wandjes zetten om elke sloot of gracht en stootkussens aanbrengen rond elke boom.
Spoor kruisen zo veel mogelijk ongelijk vloers.
Boetes fors omhoog.
Als dat overal in Nederland zou passen en er genoeg geld voor was, waren alle kruisingen in Nederland allang ongelijkvloers. Feit is dat aan die voorwaarden niet voldaan kan worden. Werken in volgorde van prioriteit, zoals nu gebeurt, is een prima manier om de boel aan te pakken. Maar dan nog zie ik niet in hoe op bijvoorbeeld de Valleilijn de overwegen ooit zullen verdwijnen.
Hogere boetes helpen volgens mij niet veel. Lik-op-stuk, door overtreders daadwerkelijk staande te houden en te confronteren met hun gedrag (en hen vervolgens een boete te presenteren) lijkt me goed genoeg.