Het Tsjechische RegioJet heeft capaciteit aangevraagd voor tal van nieuwe verbindingen. Zo zijn er plannen voor enkele dagtreinen Berlijn – Praag en plannen voor een nachttrein Berlijn – Ljubljana. Ook vraagt de vervoerder capaciteit voor een trein München – Boedapest – Boekarest, een rit van bijna 24 uur.
Als alle plannen doorgaan, kunnen reizigers volgend jaar vier keer per dag met RegioJet reizen tussen Berlijn en Praag. Het gaat dan om twee dagtreinen. Daarnaast rijdt vroeg in de ochtend ook de nachttrein Amsterdam – Praag via Berlijn naar de Tsjechische hoofdstad. In de avond kunnen reizigers bovendien gebruik maken van de nachttrein Berlijn – Ljubljana, die ook via Praag gepland wordt.
RegioJet vraagt ook capaciteit aan voor verschillende treinen naar Polen, bijvoorbeeld een trein Warschau – Wenen (dagtrein) en een trein Warschau – Innsbruck – Brenner/Brennero (nachttrein). Vanuit Praag wil de vervoerder bovendien mogelijk treinen laten rijden naar Wroclaw (tot 3x per dag), en veelal (2x per dag) door naar de Poolse havenstad Gdynia.
Een ander idee is München rechtstreeks te verbinden met Praag. Het zou gaan om drie treinen per dag. Of dat nog niet genoeg plannen zijn, heeft de Tsjechische vervoerder ook capaciteit aangevraagd voor drie treinen München – Boedapest, twee dagtreinen en één nachttrein. Eén van de treinen zou zelfs door gaan rijden naar Boekarest. Die trein zou tot het Roemeense Arad als dagtrein fungeren en vervolgens als nachttrein. Wie om 9:35 uur instapt, zou volgens de planning de volgende dag Boekarest bereiken (lokale tijd).
Heel veel plannen dus. Of ze allemaal doorgaan is de vraag. Vervoerders vragen vaker capaciteit aan terwijl de trein er later toch niet blijkt te komen. Een woordvoerder van RegioJet legt uit dat er nu capaciteit voor potentiële projecten aangevraagd dient te worden. “Alle projecten zijn van groot belang voor ons. Maar natuurlijk hebben sommige plannen een hogere zakelijke prioriteit.”
Als voorbeeld noemt RegioJet de nachttrein die met EuropeanSleeper gepland staat naar Amsterdam en Brussel. Ook de nachttrein Polen – Alpen is al in voorbereiding, net als de verbindingen München – Boedapest en Berlijn – Ljubljana. Desgevraagd zegt RegioJet wel voldoende materieel te hebben voor alle projecten. “RegioJet koopt alleen al dit jaar vijftien multi-courante locomotieven en tientallen rijtuigen voor nacht- en dagtreinen” reageert een woordvoerder.
Met de plannen lijkt RegioJet definitief de stap te zetten om ook Duitsland aan te gaan sluiten op het netwerk. Het bedrijf wijst erop dat er nu al tal van bussen tussen beide landen rijden onder de RegioJet-vlag.
This post was last modified on 2 juli 2021 00:04
Op Koningsnacht en Koningsdag gaan, naar verwachting, weer veel mensen met de trein. De NS…
De Rotterdamse museumtram Lijn 10 rijdt weer sinds zaterdag en is daarmee aan een speciaal…
Het drukke Italiaanse spoortraject Domodossola - Milaan is komende zomer langere tijd gestremd. Tot en…
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…