ProRail: maatregelen om nieuwe (impactvolle) telefoonstoring te voorkomen
01 jul 2021 13:16
ProRail heeft technische maatregelen getroffen om te zorgen dat de storing die eind mei optrad in het telefoniesysteem voor treinverkeer zich niet meer kan voordoen. Het uitvallen van het systeem leidde maandagmiddag 31 mei tot het stilleggen van het treinverkeer in Nederland, met veel reizigershinder tot gevolg.
INTel
Naast technische aanpassingen aan het systeem zorgt ProRail voor meer noodtelefoons met GSM-R, verbetert ProRail de noodprocedure en laat de spoorbeheerder medewerkers op de posten vaker met de noodprocedure trainen.
De storing ontstond in een onderdeel van het telefoniesysteem (INTel) dat een koppeling verzorgt tussen de vaste telefoniesystemen op de verkeersleidingsposten van ProRail en het zogenoemde GSM-R-netwerk.
Back-up-systeem aanwezig
Volgens ProRail blijkt uit een evaluatie dat het mobiele telefonieverkeer GSM-R steeds heeft gefunctioneerd, het was alleen niet mogelijk om ‘erbij te komen’ vanuit de verkeersleidingsposten. INTtel draait op twee aparte locaties in Nederland. Bij uitval van een van de systemen neemt het andere het over. “Op die locaties is het systeem ook nog eens dubbel uitgevoerd waardoor normaal gesproken een hoge mate van betrouwbaarheid gegarandeerd is” aldus de spoorbeheerder.
ProRail vervolgt: “Het onverwachte probleem ontstond in de synchronisatie van de gegevens tussen de vier systemen. De synchronisatie zorgt ervoor dat al die back-up-systemen over dezelfde gegevens beschikken. Toen dat proces spaak liep, viel INTtel uit. Hierdoor konden verkeersleiders lastig contact leggen met machinisten in hun gebied.”
Noodtelefoons
Niet alle verkeersleidingsposten hadden back-uptelefoons met GSM-R. “Het aantal noodtelefoons was namelijk gebaseerd op kleinere verstoringen” aldus de spoorbeheerder. “Ook als er meer GSM-R-telefoons op de verkeersleidingsposten waren geweest waren er beperkingen voor de treindienst geweest. Maar nu had ProRail geen andere keus dan landelijk het treinverkeer beheerst stil te leggen.”
Bron/tekst: ProRail
Blijft de vraag waarom de backup niet werkte .
In de tekst:
De synchronisatie zorgt ervoor dat al die back-up-systemen over dezelfde gegevens beschikken. Toen dat proces spaak liep, viel INTtel uit
Vandaar ook de terechte vraag waarom dat allemaal niet werkte. Op deze manier heb je niks aan back-up systemen.
De simpelste oplossing wordt niet genoemd. In principe zou het reguliere treinverkeer afgehandeld moeten worden zonder telefoonverkeer. Dus men zou moeten gaan nadenken over de systematische reductie van het telefoonverkeer. Als dan het netwerk uitvalt is de impact niet zo groot. Bovendien is dan de netwerk belasting geringer zodat de statistische kans op uitval rigoureus afneemt.
Eigenlijk zou het telefoonverkeer exclusief voor onregelmatigheden gebruikt moeten worden.
Ik vraag mij af of dat met de complexiteit van het spoornet in Nederland wel kan op het hoofdnet. Er moet dan wel een ander systeem voor in de plaats komen. Voor de kleine lijntjes die op de terminus altijd op hetzelfde spoor binnenkomen kan het best decentraal georganiseerd worden. Waar ik woon in CZ is het systeem buiten de paar hoofdlijnen zeer lokaal opgezet, en is de stationschef verantwoordelijk voor het laten rijden van de treinen tot aan het volgende bemande station of post, aansluitingen worden altijd gegarandeerd en het is mooi om die ouderwetse manier van werken te zien. Het werkt goed zo, maar dat is met frequenties zoals 1x per uur of elke 2 uur, en in Nederland gaat dat helaas niet. En ook hier gebeuren af en toe ongelukken met al dat handwerk.
Ja, hele FTE opstoken aan verbindingen van 1x per uur, wellicht twee kanten op.
Het treinvervoer is 160 jaar zonder telefoonverkeer afgehandeld
@Anoniem Dat is niet waar. Het spoor had al heel vroeg telegraaf- en telefoonverkeer. Echter voor het reguliere verkeer was geen telefoon nodig. De telefoon was voor uitzonderingssituaties.
Vooral voor het rangeren werd veelvuldig de telefoon gepakt. Maar met de huidige treinstellen wordt nog nauwelijks meer gerangeerd.
Tegenwoordig wordt er nog steeds veel gebeld tijdens het rangeren. De laatste jaren juist meer omdat procedures zijn veranderd en het beheer van emplacementen van Nedtrain naar ProRail is gegaan.
Het staat gewoon in een storing-escalatieboek dat wanneer er geen telefonisch contact mogelijk is de treinen stilgezet moeten worden.
De gebruiskfrequentie zal niet meewegen.
Dan is de meest effectieve maatregel het wijzigen van het storing-escalatieboek.
NB Dat is veel effectiever en kosten gunstiger dan welk back-up systeem.
Als mijn mobieltje in mijn auto het niet doet, dan zet ik toch ook niet de auto aan de kant.
Ja joh. Want jouw auto rijdt ook 140, op rails, heeft een extreem lange remweg en je bent verantwoordelijk voor honderden mensen hun veiligheid zowel in als buiten je voertuig.
M.a.w., heb je al door dat je behoorlijke onzin praat? Ook in Amsterdam is er een aantal keren tijdens uitval van mobilofoonverkeer (die was net vervangen voor een nieuw systeem) het hele bus/tram/metro-netwerk stilgelegd. Er zal maar net een (heftige) aanrijding plaatsvinden en de verkeersleiding is niet te bereiken.
Het is vervelend maar het is iets wat heel af en toe gebeurt dus daar moeten we het maar mee doen. Net als weersomstandigheden. Is vaak 1 of enkele dagen per jaar en dat is prima te overzien.
& de Noordelijke Nevenlijnen reden gewoon door? 🙄
niet