fbpx
Foto: Stefan Verkerk

ProRail vreest opmars bever

28 jan 2022 12:25

ProRail heeft te maken met knagende onzekerheid over de veiligheid van het spoor in de omgeving van water. Sinds de bever op verschillende locaties in ons land vaste voet aan de grond heeft gezet, is hij bezig met het maken van holen en burchten in spoordijken, schrijft De Telegraaf.

Assen – Groningen

“Dat kan verzakkingen veroorzaken en als er dan een zware trein overheen dendert, kunnen er situaties ontstaan waarbij in het ergste geval de trein kan ontsporen”, zegt regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail. “Tussen Assen en Groningen hebben we al problemen gehad en leidden hun graafwerkzaamheden tot het stilleggen van het treinverkeer.”

Structurele oplossing

“We moesten hier met spoed en met behulp van aannemers de spoorbaan verstevigen. Dat is nu al drie keer nodig geweest. We willen echt een structurele manier vinden om dit te voorkomen”, zegt Wennekendonk. “De bever is immers aan een geweldige opmars bezig en de populatie neemt hand over hand toe. De schuwe dieren leven graag in afgelegen vijvers en waterrijke gebieden die ook veel langs spoordijken te vinden zijn.”

Treinreiziger.nl berichtte vorig jaar al over de problemen rond slappe ondergrond. Ook toen al wees ProRail op de problemen die ook dieren daarbij kunnen veroorzaken.

0 0 stemmen
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog2012
2 jaren geleden

Klinkt grappig dat ProRail bang is voor de bever. Maar dat is het niet. Die beesten kunnen echt forse schade aanrichten.

Gewone dijken verzakken al bij sommige knaagdieren. Maar de bever is nog wat sterker.

Samenwerking zoeken met Natuurbeheer?

Bert Sitters
2 jaren geleden

Een meevaller is dat de meeste bielzen niet meer van hout zijn, anders werden de dwarsliggers onder de treinen weggeknaagd.
Bevers houden van rust. Dus meer treinen betekent minder rust voor Ed en Willem met de waterpomptang.

Ariën
2 jaren geleden

Vergeet ook niet dat de bever een beschermde diersoort is. Dus een bevoegde instantie, zoals Staatsbosbeheer of het waterschap, mag deze vangen. Vorig jaar bleek dat dit niet eenvoudig was omdat Waterschap Hunze en Aa’s geen geschikte kooien had.

Verder zijn het echt toffe beestjes!

Simon
2 jaren geleden

Goed dat ProRail het hol bijtijds ontdekte.
Ik noem dat vooruitgang.
Een paar jaar geleden had de bever nog zelf moeten bellen dat er een trein in zijn huis lag.

Railhopper
2 jaren geleden

ProRail wordt Pro(?)Rail(?) of straks anti ProRail als het aan Moeder natuur ligt, naast al die andere items zoals spoorverzakkingen, slechte ondergrond die een betrouwbare dienstregeling in de weg zitten.

Oscar
2 jaren geleden

Het ondergraven van spoordijken is slechts één van de drie problemen. De andere twee zijn overstromingen veroorzaakt door beverdammen en omgeknaagde bomen (grondstoffen voor een beverdam) die op de spoorbaan belanden.

Maar zo’n beverdam betekent ook een veilig thuis voor vele andere diersoorten. En dus een grotere biodiversiteit.
Zou ProRail weten dat de bever een natuurlijke vijand heeft in de vorm van de otter?

Railhopper
2 jaren geleden

Goed idee Oscar, zetten we de otter in als natuurlijke vijand van de bever kunnen we kijken wie straks het sterkste is van de twee en kunnen al die “lieve beestjes (?)” lekker met elkaar gaan stoeien om de beste plek in en om het spoor.

Tom
2 jaren geleden