ProRail wil roken op stations totaal verbieden

Over twee jaar moet roken op het station helemaal verleden tijd zijn. ProRail wil daarin “zelf het voortouw” nemen, zegt woordvoerder Jaap Eikelboom in De Telegraaf. De spoorbeheerder, die eigenaar is van de vierhonderd treinstations in Nederland, krijgt namelijk veel klachten van reizigers die zich storen aan het roken bij de rookpalen.

Niet afwachten

De woordvoerder zegt dat ProRail zijn verantwoordelijkheid wil nemen. “Met het instellen van het rookverbod komen we tegemoet aan de wens van een sterk groeiend deel van de reizigers. Iedereen moet op het station kunnen verblijven zonder in de rook van een ander te hoeven staan”, aldus Eikelboom tegen de krant. “Wij willen niet afwachten tot het kabinet in het kader van het Nationaal Preventie Akkoord voor een gezonder Nederland zo’n totaalverbod landelijk gaat instellen.”

Draagvlak

Voor het plan zoekt ProRail steun bij de vervoerders, vakbonden en reizigersverenigingen. Reizigersorganisatie Rover steunt het plan, ook het ministerie van Volksgezondheid is positief. Volgens FNV moet het treinpersoneel ergens kunnen roken, zolang reizigers er geen hinder van ondervinden. In een bericht op de ProRail-website stelt de spoorbeheerder dat uit onderzoek is gebleken dat het draagvlak voor het instellen van rookvrije perrons de afgelopen tien jaar is toegenomen.

Nieuw beleid

NS pleit voor genoeg draagvlak onder reizigers en personeel. Een woordvoerder zegt dat de NS met alle aanbieders van openbaar vervoer in overleg is over het rookbeleid. “Het is belangrijk dat er op dit gebied landelijk een eenduidig beleid komt. Daarmee schep je duidelijkheid voor met name de reizigers en het personeel dat moet handhaven.”

Rookzones sinds 2004

Sinds 1 januari 2004 geldt een rookverbod op stations en in de trein. Dit verbod geldt voor stationshallen, trappen, liften, tunnels en in overkapte stations. Om rokers tegemoet te komen zijn op onoverdekte plekken op de perrons rookzones ingesteld. In die rookzones mag tot nu toe nog gerookt worden.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 7 augustus 2019 12:03

Bekijk reacties

  • Even vooropgesteld dat ik zelf niet rook,vind ik wel dat rokende reizigers daar gelegenheid voor moeten hebben. Mensen die er last van hebben hoeven niet bij de rookpalen te staan.

    • Dan kun je wel voor elke verslaving een paal op het station zetten: Lachgaspaal, heroïnepaal, sekspaal, ...

      Roken doe je ook maar thuis.

  • Kan me niet herinneren wanneer een rokende treinreiziger me voor het laatst opviel. Daarom zou ik zeggen, laat ze toch.
    Prorail doet z'n imago niet veel goed trouwens, overgangen weg, asbakken weg, afbraakbedrijf.

    • Mij wel, ze komen al met een sigaret in de mond uit de trein of de trap op, steken hem aan zodra ze op het perron zijn en (als het de goeden zijn) lopen dan evt met die brandende sigaret naar de rookpaal.
      Ook bij internationale treinen (zoals Thalys) gaan ze meteen voor de deur staan te roken, want binnen mag het niet.

  • Als niet roker moet men rokers toch in de gelegenheid stellen om in een goed geventileerde rookkamer op het perron of in het station te gaan roken. Voordeel is, dat men voorkomt dat rokers anders illegale en ontoelaatbare capriolen uithalen om toch te gaan roken. De niet rokers blijven op deze wijze buitenschot en kunnen dan van de relatieve "verse" lucht blijven genieten. Of onze atmosfeer nu echt zo schoon is valt soms ook weleens te betwijfelen. Gun elkaar z'n ding of je nu rookt of niet...

    • Mee eens. De rond de stinkpaal verzamelde nicotineverslaafden zijn mijns inziens de beste reclame tegen het roken.
      Kennelijk is het bij ProRail ook komkommertijd.
      Soms moet je zo lang op een trein wachten dat je van ellende zou gaan roken.

    • Die rookruimtes moeten juist niet geventileerd worden,houden ze dr van zelf mee op.

  • Ik ken veel stations waar op de perrons volstrekt onduidelijk is, waar de rookzone zijn. Gevolg, er wordt gepaft van voor tot achter. Toezicht is er toch nooit.
    Toen roken in treinen verboden werd, schreeuwden de rokers ook moord en brand. Na 2 jaar kon je je al niet meer voorstellen, dat het ooit toegestaan was.

  • Er zijn landen als USA en Canada, en vast nog anderen, waar roken absoluut niet mag of getolereerd wordt. Ook de burger komt naar je toe, en vraagt of je met wat tenslotte een vervelend aanwensel is, geen nut alleen schade, ermee te stoppen. Het roken is een pure verslaving. m.n. In Canada moet men tenminste 10 mtr. van openbare terrassen staan. Vreemd dat roken hier in ons land nu pas als hinderlijk ervaren wordt, in iemands nabijheid. Als de roker zich dat al aantrekt.

    • Het lijkt een dictaat van een bepaalde groep binnen de samenleving.
      Roken is tegenwoordig toch vooral een gewoonte van mensen die 'praktisch' zijn opgeleid. Die zullen zich weer in de kou voelen gezet.

      • Nu we het over die boeg gooien: hoe zit het de gidsrol van Nederland voor de wereld op het gebied van cannabis? Vooral een hobby uit de intellectuele, hoger opgeleide hoek van Nederland. Ongetwijfeld minder slecht dan roken maar ook niet gezond. (En ja, ik ken de grote beperkingen van cannabisgebruik maar dat is ondanks en niet dankzij de 'Gidslandcultuur').

        • Tja, cannabis.
          Die groep rokers vind je toch voornamelijk buiten het station?
          We hebben in de stationsomgeving wel vaker last gehad van verslaafden. Een combinatie van optreden en tegelijk hulpverlenen werkte het beste.
          Misschien kunnen we de piano’s op de grote stations vervangen door een kiosk met gratis nicotinepleisters.
          Zijn we gelijk weer een ‘gidsland’.

        • Dat zou u dan willen toestaan? Dat is ook slecht voor iemands longen. Net als vapen.

        • Het ging me er vooral om dat de legalisering en de taboe-doorbreking rondom cannabis een hobby van hoger opgeleiden was en is.

          Het onderliggende is dat als je als organisatie/bedrijf/politiek stroming iets wil propageren dat je het dan brengt als iets moderns en positiefs. En als je het juist niet wilt dat je het verschijnsel dan zoveel mogelijk negatief belicht, dus bijvoorbeeld benoemt als een hobby voor loosers. Hoewel er behoorlijk wat afgerookt werd op de studentensociëteiten in mijn studietijd.

    • Impliciet is dat altijd al zo. De soep wordt niet zo heet gegeten en normale mensen accepteren meerderheidsbesluiten. Het is ook wel de gewoonte om minderheden wat ruimte te laten zolang niemand daar onder lijdt.

  • "Om rokers tegemoet te komen zijn op onoverdekte plekken op de perrons rookzones ingesteld. In die rookzones mag tot nu toe nog gerookt worden."

    Dat klopt niet helemaal. Momenteel mag roken nog op alle stukken perron waar geen overkapping boven is én in de rookzones rond de rookpalen die meestal juist wel onder een overkapping zijn.

  • Symboolpolitiek. Sowieso is 2/3 van de stations onbemand dus wie gaat dit rookverbod handhaven? Gaat ProRail honderden controleurs aannemen?

      • Er is een groep die zich aan een verbod houdt simpelweg omdat het verbod er is. Daarnaast is er een groep die zich aan een verbod houdt vanwege de consequenties die het kan hebben als ze dat niet doen. Voor die tweede groep geldt dat hoe groter de ervaren kans op zo'n consequentie is (ervaren pakkans), hoe kleiner de kans dat ze het verbod overtreden. De grootte van het gevolg (waarschuwing, vermaning, weggestuurd worden, boete) speelt een kleinere rol. Eenvoud is ook belangrijk, dus simpele regels die op alle stations gelden zodat er geen onduidelijkheid heerst.

        Als men werk wil maken van dit verbod, dan is het zaak dat de regels 100 % duidelijk en eenduidig zijn en dat de rokende reizigers het idee hebben dat er daadwerkelijk gehandhaafd wordt met een reële pakkans.

        En als ProRail dan toch bezig is, kader gelijk even af dat roken rondom de ingangen van het station ook verboden is. Groepjes rokers op plaatsen waar ik geforceerd langs moet vind ik vele malen irritanter dan een paal op het perron die ik kan vermijden.

  • Ik zag gisteren nog gewoon kantoorpersoneel roken op het stationsplein, ondanks dat er een rookverbod geldt. Meneer stond naast een pilaar te paffen met recht boven zijn hoofd het bord "verboden te roken"... En kantoormeneer accepteerde het niet dat hij daarop werd aangesproken door een reiziger.
    Laten we eerst maar eens serieus werk maken van sociale controle en handhaving. Als dat eindelijk het juiste effect heeft, dan pas kan je gaan nadenken over uitbreiding van het rookverbod; en ook het alcoholverbod wat ook al te vaak genegeerd wordt.

  • Ben zelf niet roker maar ik heb totaal geen last van rokers bij rookpalen. Die palen staan ver genoeg weg zodat ik er met een grote boog omheen kan.

    Roken is een slechte gewoonte maar laat die rokers alsjeblieft hun ding doen op een plek waar niemand er last van heeft zoals bijvoorbeeld bij zo'n stinkpaal. Dit komt op mij persoonlijk over als rokertje pesten.

    • NS wil graag dat we ons als reiziger verspreiden over de hele lengte van de trein, en dat is in de spits soms ook noodzakelijk als je nog in de trein wil passen. Daarvoor zul je op veel stations door de rookzone heen moeten lopen. Bovendien: Als de wind ongunstig staat, sta je in de niet-rookzone alsnog in de rook.

      En laten we niet doen alsof rokers netjes alleen binnen het gele vak (= de rookzone) rondom de rookpaal roken.

      • Dat speelt misschien op een paar stations in de Randstad maar niet in Usquert, Reuver Of Krabbendijke.

      • Dan is het maar te hopen dat de rokers zich straks aan de regeltjes houden en als ze dat niet doen dan heeft zo'n verbod alleen zin als er ook sprake van handhaving is.

        Nu kan ik tenminste nog om de rokers heen.

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

2 dagen terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

5 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

6 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

6 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

7 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

1 week terug