Punctualiteiscijfers NS door de jaren heen

De punctualiteit is tussen 2001 en 2011 fors gestegen. In 2001 was ruim 20% van de treinen te laat, in 2011 was dit bijna gehalveerd naar ongeveer 10%. Na 2011 is de stiptheid wel iets afgenomen. 

Tot en met 2013 werd de stiptheid zowel bij 3 minuten als 5 minuten gedeeld. Inmiddels is NS overgestapt naar de indicator reizigerspunctualiteit. Bij die indicator wordt de stiptheid van de trein gewogen met het aantal reizigers, en wordt eveneens gekeken of een trein wel of niet gereden heeft. Bovendien tellen belangrijke aansluitingen in dat cijfer mee. Het geeft niet precies weer hoeveel reizigers op tijd waren, maar het geeft wel een indicatie.

Jaar Puctualiteit
bij 3 min.
Puctualiteit
bij 5 min.
Reizigersp.
bij 5 min.
2000 84,7%
2001 79,9% 88,2%
2002 81,2% 89,3%
2003 83,1% 90,5%
2004 86,0% 92,3%
2005 84,7% 91,8%
2006 84,8% 91,8%
2007 87,0% 93%
2008 86,8% 93% 90,9%
2009 86,6% 92,8% 90,0%
2010 86,5% 92,5% 89,3%
2011 89,6% 94,7% 92,5%
2012 88,5% 94,2% 91,5%
2013 87,4% 93,6% 90.0%
2014 onb 94,9% 92,3%
2015 onb onb 91,0%
2016 onb onb 91,3%

Toelichting:
In 2001 was het crisis op het spoor: “het rondje om de kerk” werd ingevoerd, dat zorgde voor veel spanning. In die tijd was de punctualiteit dramatisch slecht. Daarna herstelde de punctualiteit zich geleidelijk. In 2005 daalde de punctualiteit (ten op zichten van 2004) met 1,3%. Deze daling is te verklaren door de gewijzigde vertrekprocedure. Sinds 2005 mochten treinen niet meer vertrekken voordat ook de deur van de conducteur gesloten was. In 2007 kwam NS met een volledige nieuwe dienstregeling. Sindsdien is de punctualiteit gestegen naar historische hoogte. In het eerste kwartaal van 2009 waren de cijfers echter minder goed.

Aaantal treinen
Tussen 2000 en 2016 is het aantal treinen fors uitgebreid. Hoe meer treinen er komen te rijden, hoe moeilijker het wordt om toch op tijd te blijven rijden. Doordat de NS in 2007 haar dienstregeling helemaal vernieuwde, slaagde deze uitdaging toch. Wel zijn de reistijden in sommige richtingen iets langer geworden.

This post was last modified on 4 januari 2017 20:11

Share

Recent Posts

Spoorgebruik wordt 12% duurder (en daardoor ook het treinkaartje)

De Nederlandse Spoorwegen en andere vervoerders moeten in 2023 gemiddeld 12 procent meer gebruiksvergoeding betalen…

23 uur terug

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

3 dagen terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

3 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

4 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

5 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

7 dagen terug