Home

Qbuzz van start in regio Dordrecht, inclusief Merwedelingelijn

Vervoerder Qbuzz heeft zondag de treindienst Dordrecht – Gorinchem – Geldermalsen van Arriva overgenomen. Ook de busdiensten in de regio Drechtsteden Molenlanden Gorinchen (DMG, voorheen DAV) worden vanaf nu door Qbuzz uitgevoerd. De nieuwe vervoerder is gematigd positief over de start van de nieuwe dienstregeling.

Geen treinuitval

De overgang van Arriva naar Qbuzz verloopt op het spoor zonder problemen. “Dat is heel erg goed gegaan, terwijl dit vooraf voor ons wel een zorgpuntje was”, zegt Qbuzz woordvoerder Susan Zethof. Ze doelt daarmee op de reisinformatiesystemen. “We hebben de treinstellen van Arriva overgenomen en konden zaterdagmiddag pas de reisinformatiesystemen testen.” Een dag later is de treindienst zonder problemen onder de vlag van Qbuzz gestart. Geen enkele rit viel uit, en ook de reisinformatie in de treinen en op de stations werkte volgens de vervoerder prima.

Opstartproblemen bij de bus

Bij de bus heeft Qbuzz wel te maken met opstartproblemen. “We hebben enkele ritten moeten opheffen en de reisinformatieschermen werken nog niet overal. Dat had beter gekund”, erkent Zethof. De chauffeurs moeten nog wennen aan de nieuwe bussen. Toch is de vervoerder gematigd positief. “Je ziet meestal bij de start van een nieuwe concessie lichte opstartproblemen. Het had veel slechter gekund.” De vervoerder verwacht dat alle problemen de komende dagen opgelost zullen worden. “We weten nu waar de pijnpunten zitten, daar werken we aan. We hebben een aantal touringcars achter de hand, en dat blijft de komende dagen ook zo.”

Abonnementen

Qbuzz werkt met andere abonnementen dan de vorige vervoerder Arriva. Sommige treinreizigers hebben opeens te maken met een abonnement dat niet meer geldig is. “Dat zorgt voor vervelende situaties”, zegt Zethof. Ze voegt er aan toe dat de gedupeerde reizigers via Arriva restitutie ontvangen. Sommige reizigers gaan bij Qbuzz ook aanzienlijk meer betalen voor een treinabonnement. Het gaat om reizigers die bij een Arriva een abonnement hadden dat voor 2016 was aangeschaft. “Dat abonnement heeft Arriva al twee jaar geleden afgeschaft, maar bleef nog wel beschikbaar voor reizigers die het abonnement al hadden aangeschaft”, legt Zethof uit. Reizigers met zo’n oud abonnement moeten nu overstappen op een duurder NS trajectabonnement of op een Qbuzz busabonnement met treinsupplement.

Opknapbeurt

De treinen op de Merwedelingelijn krijgen in 2019 een opknapbeurt. De ouder Arriva treinen – ook wel bekend als Spurt of GTW – krijgen straks een totaal nieuw interieur, snelle wifi, opklaptafels en USB aansluitingen. De trein rijdt nu al een uur langer een kwartierdienst (tot 20 uur in plaats van tot 19 uur). Ook krijgen de treinen straks een nieuw uiterlijk.

R-NET huisstijl

In opdracht van de provincie Zuid-Holland zullen de treinen medio 2019 voorzien worden van de R-NET huisstijl. De NS-treinen Gouda – Alphen a/d Rijn rijden eveneens in opdracht van de provincie onder de R-NET huisstijl. Of de R-NET huisstijl het voor de reiziger gemakkelijker maakt, valt te betwijfelen. R-NET staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer. Maar de meest frequente Sprinters rijden in de regel niet onder de R-NET huisstijl. Bovendien moet de reiziger straks snappen dat hij bij de rood-grijze treinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn de NS paaltjes mag gebruiken, terwijl dat tussen Dordrecht en Geldermalsen niet mag.

R-NET bussen

De R-NET formule wordt sinds 2011 op een aantal buslijnen toegepast. Pas in 2028 is het de bedoeling dat alle frequente hoogwaardige buslijnen in de Randstad onder de R-NET vlag rijden. Qbuzz rijdt sinds zondag ook op een aantal nieuwe R-NET lijnen tussen Rotterdam en de Drechtsteden. “De nieuwe R-NET bussen zijn ongeveer een kwartier sneller dan de oude streekbussen. Bovendien rijden ze vier keer per uur, terwijl de meeste bussen eerder elk halfuur reden”, vertelde Qbuzz eerder. Tot vorig jaar was Qbuzz een dochteronderneming van NS. Dat bedrijf heeft Qbuzz vorig jaar echter verkocht aan Busitalia, dat onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen.

This post was last modified on 17 december 2018 13:32

Share

Recent Posts

Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid OV

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in…

1 uur terug

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

1 dag terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

1 dag terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

1 dag terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

3 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug