MerwedeLingelijn en regio Dordrecht definitief naar Qbuzz
21 feb 2018 18:45
De concessie Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden gaat definitief naar Qbuzz. Eerder al was bekend dat Qbuzz de winnaar was van de aanbesteding. Nu is de periode waarin andere vervoerders bezwaar konden maken voorbij. De MerwedeLingelijn (Dordrecht – Geldermalsen) is onderdeel van de concessie.
Toen vorige maand bekend werd dat Qbuzz won, wilde het bedrijf nog niet bekend maken wat er de komende jaren gaat veranderen. Nu wil het bedrijf wel in grote lijnen de veranderingen schetsen. Zo belooft Qbuzz snellere bussen die vaker rijden tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Dat worden zogenoemde R-NET lijnen, een merknaam in de Randstad voor snelle frequente streekbussen. “De nieuwe RNET bussen worden ongeveer een kwartier sneller dan de huidige streekbussen. Bovendien gaan ze vier keer per uur rijden, terwijl de meeste bussen nu elk half uur rijden” zegt Qbuzz woordvoerder Martin Kruis. Volgens de vervoerder zullen de nieuwe bussen veel beenruimte hebben, en comfortabele stoelen met snel wifi. In Dordrecht gaan uitsluitend elektrische stadsbussen rijden.
Semi-touringcarbussen
Volgens Qbuzz gaan ook de inwoners van Gorinchem en Alblasserwaard erop vooruit. “Door de inzet van semi-touringcarbussen op de verbindingen naar Utrecht neemt het comfort flink toe. Bovendien hebben de nieuwe bussen een hogere maximumsnelheid van 100 km/u (nu 80 km/u), wat leidt tot een snellere reis. Nieuw is ook een rechtstreekse hoogwaardige snelbusverbinding vanuit de Alblasserwaard naar Rotterdam,” zegt de nieuwe vervoerder.
Treinen
Ook de treinen op de Merwedelingelijn gaan onder de vlag van R-NET rijden. Eerder maakte de provincie Zuid-Holland al bekend dat Qbuzz zelf de treinen zal laten rijden. “Van onderaanneming door bijvoorbeeld NS is geen sprake,” vertelde woordvoerder Martijn den Dekker namens de provincie destijds. Qbuzz zal gebruik maken van de huidige Arriva-treinstellen. De treinen krijgen in 2019 wel een opknapbeurt. Niet alleen het uiterlijk van de treinen wordt anders, maar de treinen krijgen ook wifi en USB-aansluitingen bij de stoelen. Bovendien krijgen ze nieuwe stoelen. Qbuzz wordt overigens straks de tweede vervoerder die treinen laat rijden onder de naam R-NET. NS doet dat in opdracht van de provincie Zuid-Holland nu al tussen Gouda en Alphen a/d Rijn.
23 miljoen
De concessie gaat eind dit jaar in en heeft een looptijd van acht jaar, met twee keer een optie tot verlenging. De eerste keer kan de concessie met twee jaar verlengd worden, daarna is het mogelijk om de concessie met nog eens vijf jaar te verlengen. Voor de concessie DAV stelt de provincie jaarlijks een exploitatiebudget beschikbaar van ruim 23 miljoen euro.
Qbuzz
Tot vorig jaar was Qbuzz een dochteronderneming van NS. Dat bedrijf heeft Qbuzz vorig jaar echter verkocht aan Busitalia, dat onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen. Het is voor het eerst sinds de overname dat Qbuzz een concessie heeft gewonnen. Qbuzz heeft tot nu toe alleen busvervoer verzorgd.
En de verwarring zal weer groeien. In Gouda niet uit/in checken om over te stappen van NS op R-Net en in Dordrecht juist weer wel. Leuker kunnen we het wel maken maar niet makkelijker ……….
Vroeger moesten we lachen om Duitsland maar het wordt hier ook een aardig doolhof aan regeltjes en uitzonderingen.
Een papieren ticket zonder chip, zoals dat overal in Europa nog bestaat, was zo slecht of ouderwets nog niet! Helaas moest het hier afgeschaft worden.
Krijgen die opgeknapte Kwibustreinen, sorry, Qbuzz-treinen, ook toiletten?
Nee, wel WC’s
en wat is het verschil tussen een toilet en een wc?
het enige verschil is dat het alle bei hetzelfde is een toilet of wc aleen wc is korter als naam bij mij hetzelfde
Waarom gebruik je een EBS bus uit Amsterdam voor een artikel over Qbuzz in de regio Dordrecht? [/nerd]
Er wordt aandacht besteed in o.a. RNET bussen van Qbuzz. Die zullen dus meer lijken op de RNET bus van EBS dan een gemiddelde bus van Qbuzz.
maar er zijn maar 3 lijnen die Rnet worden de rest zijn ‘gewone’ bussen
Het is leuk om het bovenstaande allemaal te lezen maar hoe staat het met de buurtbuslijnen in het dav gebied. Daar staat volgens mij niets.
die blijven gewoon zo rijden
en nu de qbuzz de merwelingelijn gaat exploteren moet jezeker gaan betalen om de fiets mee te nemen nu zijn we hetzo gewend dat het bijde ariva niet hoeft . mischien iedee als de trein en op geknapt worden toilet inte bouwen.
nee de fiets blijft gratis, was een van de eisen van de provintie