NS krijgt 50 miljoen van Italianen
01 sep 2017 9:00
De Nederlandse Spoorwegen krijgt vanuit Italië 50 miljoen euro. Dat bedrag krijgt NS enerzijds vanwege de verkoop van de Fyra-treinstellen en anderzijds vanwege de verkoop van busbedrijf Qbuzz.
Eerder werd al bekend dat de Italiaanse spoorwegen (FS, Trenitalia) Qbuzz hadden gekocht, maar financiële details ontbraken. Daar is nu verandering in gekomen. De Italiaanse spoorwegen hebben bekend gemaakt 30 miljoen euro te hebben betaald voor Qbuzz, schrijft OV-Magazine. “De manier van aanbesteden is in heel Europa hetzelfde. Je moet je thuismarkt dus zien als een Europese en niet als een Italiaanse, wil je overleven als bedrijf,” aldus topman Renato Mazzoncini tegenover het vakblad.
Marktleider
Het bedrijf is inmiddels marktleider in Griekenland, de derde speler in Duitsland en ook actief in Frankrijk en Groot-Brittannië. En met Qbuzz is de Italiaanse spoorwegen via Busitalia nu in omvang de derde speler op de Nederlandse busmarkt. Qbuzz moet in de komende jaren in omzet verdubbelen of verdriedubbelen, als het aan Busitalia-topman Stefano Rossi ligt.
Fyra verkocht
Behalve 30 miljoen van de Italiaanse spoorwegen krijgt NS ook 21 miljoen euro vanwege de verkoop van de Fyra-treinstellen. Twee weken geleden werd dat al bekend, maar pas donderdag pikten grote media het nieuws op. Dat geld komt ook van de Italiaanse spoorwegen, want die hebben de treinstellen gekocht.
Vier jaar te koop
Toen NS de Fyra-treinen terugstuurde naar Italië kreeg NS 125 miljoen euro terug. Daarnaast werd afgesproken dat het bedrijf vanaf de zevende trein zou meeprofiteren als fabrikant AnsaldoBreda de treinen kon verkopen. Inmiddels is AnsaldoBreda overgenomen door Hitachi Rail. Hitachi Rail heeft nu een koper gevonden. Het heeft in totaal vier jaar geduurd voordat de fabrikant een koper voor de trein heeft weten te vinden.
Griekenland
Volgens het AD betaalt Trenitalia een derde van de oorspronkelijke aankoopprijs. Die bedroeg destijds 200 miljoen euro. De Italianen overwegen de treinen in te zetten vanuit Rome richting het zuiden maar het is ook niet uitgesloten dat de treinen straks in Griekenland te zien zullen zijn. Sinds begin dit jaar is FS namelijk eigenaar van de Griekse spoorwegen (OSE). Tegenover OV-Magazine vertelt de topman van Trenitalia dat de treinen misschien ingezet kunnen gaan worden op de lijn Piraeus (Athene) – Platy (Thessaloniki).
Niets mis mee
Volgens de FS-topman is er niets mis mee met de Fyra. “Ik heb ze met eigen ogen gezien. Het is een delicate kwestie, maar de trein kan rijden. Zowel in Italië als in Nederland.” Lachend voegde hij eraan toe dat het grootste probleem wat hem betreft de kleuren zijn. “Die worden waarschijnlijk blauw, groen en grijs.” Om verder risico te voorkomen, blijft Hitachi verantwoordelijk voor het onderhoud.
Jammer, dat dit V-250 materieel (dat in Nederland de naam FYRA had) ongeschikt bleek voor rijden in een omgeving waar winterse omstandigheden (soms) voorkomen. Persoonlijk vond ik, het zwarte “neusgat” uitgezonderd, deze treinstellen fraai gestyleerd, en het livrei, hoewel snel zichtbaar vuil, en dus veel wasbeurten vergend, uniek. Vooral de letters F Y R A op de middelste twee rijtuigen, vond ik een ludieke vondst.
U laat de oren teveel naar het NS-personeel en treintjes-fans met hun Italië haat hangen. Zie de kop van het artikel.
De treinen waren gewoon geschikt. Men had ze wat eerder moeten testen en de kinderzieksters er vooraf uit moeten halen. Hoe vaak NS zich in de voet kan schieten lijkt onbeperkt. Nu lijken de door het personeel en fans zo geprezen bombardier Traxx-locomotieven de nagel aan de doodskist van NS te worden. Die waren echt goed, maar niet heus. Met de V250 was men veel beter af geweest.
NB In Italië zal men de neus wat verbeteren en is het zwarte gat ook verdwenen.
Dat neusgat was inderdaar niet zo mooi. Het oversized model, met de roze rode bloemetjes, had een zwart rooster.
Beter was geweest om er desnoods handbewogen kleppen voor te hebben. Of een grote witte dop die op de koppeling aan zou haken. Het probleem zou dan zijn dat hij in weg zit en af had gemoeten wanneer er gekoppeld zou moeten worden.
Het nieuws over de verkoop is meer dan een maand oud, zie http://www.railwaygazette.com en gebruik ‘fyra’ als zoekterm.
Nog een, zie http://www.eurailpress.de en gebruik ook op deze website ‘fyra’ als zoekterm.
Het is geen maand uit, maar twee weken oud. En twee weken geleden hebben we daar ook over geschreven. Nieuw zijn de uitspraken van de FS topman en het het bedrag van Qbuzz.
Uw zoekterm werkt niet.
“Om verder risico te voorkomen, blijft Hitachi verantwoordelijk voor het onderhoud….”
Ook een verschil met de situatie van 2013. Toen was nog niet zeker wat de (financiele) toekomst van AnsaldoBreda zou worden. Later is het overgenomen door Hitachi, vandaar dat in elk geval de AnsaldoBreda belang had bij een schikking.
Eigenlijk is het jammer dat AnsoldaoBreda niet eerder onder Hitachi terecht kwam. Een deel van de problemen is terug te leiden op de niet zo adequate ondersteuning tijdens de introductie en opstart van de V250 in Nederland. NS heeft veel te lang gewacht met proef rijden maar zij hadden beter een eigen onderhoudslocatie gestart voor de duur van de opstart (en later). Dan had men niet zo op Nedtrain en Lloyd personeel hoeven vertrouwen.
Nu moeten de treinen weer naar Griekenland. Het lijkt er op dat men in Italia de media graag wat schrijven geeft.
Krijgt elk treinstel zijn eigen unieke electrische schema mee, of zijn de stellen inmiddels gelijk aan elkaar gemaakt volgens één ontwerp?
Pientermans pikt een detail op uit de krant. Vrijwel zeker zijn de Traxx-en, TGV, VIRMsen ook niet allemaal gelijk. Bovendien ging het om het routeren en niet om het schema.