Rechter blokkeert subsidie nachttrein (vooralsnog) niet

Een verzoek van verschillende particuliere vervoerders tegen het Ministerie van Infrastructuur om de subsidietoekenning aan de Nightjet te schorsen is afgewezen. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) afgelopen week bepaald.

Bezwaarprocedure

Het ministerie heeft aan NS een subsidie van 6,7 miljoen euro toegekend om de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck te exploiteren. Onder andere Flixbus en Allrail – de branchevereniging van nieuwe (particuliere) vervoerders in Europa – hebben daartegen bezwaar gemaakt. De partijen hadden gevraagd zolang de bezwaarprocedure loopt de subsidie te schorsen. Dat verzoek is door de rechter afgewezen. De schriftelijke motivering van de rechter volgt binnen twee weken.

Dat betekent echter niet het einde van de bezwaarprocedure van Allrail en Flixbus, maar wel dat er op dit moment geen streep komt door de subsidie. Daarvoor ziet de rechter onvoldoende spoedeisend belang. Een definitieve uitspraak zal naar verwachting één tot twee jaar op zich laten wachten, zegt marktordeningspecialist Arthur Kamminga namens Allrail. NS dreigde volgens Allrail de Nightjet niet te zullen rijden als de subsidie geschorst zou worden. De vereniging van nieuwe toetreders vindt daarom dat de voorzieningsrechter onder zware druk is gezet.

Ontduiking aanbestedingsregels

Allrail en Flixbus worden in hun bezwaar gesteund door de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, waarin onder andere Arriva, Keolis en Transdev verenigd zijn. De partijen vinden dat het ministerie door de subsidie de aanbestedingsplicht ontduikt en vinden het niet juist dat de trein in het hoofdrailnet wordt gevoegd. Ook stellen ze dat de overheid het deel Zevenaar grens – Düsseldorf subsidieert, en dat is niet toegestaan.

Kamminga constateert dat de ÖBB alleen samenwerkt met andere staatsspoorwegmaatschappijen. “ÖBB laat vervolgens die staatsbedrijven bij hun eigen overheid om subsidie vragen, en bij voorkeur ook om een onderhandse concessie zodat ze beschermd wordt tegen concurrentie” stelt de specialist.

Marktverkenning

Voordat de subsidie aan NS werd toegekend is er eerst een marktverkenning geweest. Daaruit bleek dat geen enkele partij concrete plannen had voor een nachttrein, behalve de ÖBB met NS. Andere spoorwegmaatschappijen waren er echter niet van op de hoogte dat het Nederlandse ministerie bereid was miljoenen euro’s subsidie toe te kennen.

This post was last modified on 23 mei 2021 10:31

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug