Recordaantal online treinkaartjes verkocht – NS gaat automaten stapsgewijs verwijderen
23 jan 2025 13:18
De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de verkoop van online kaartjes die van de papieren kaartjes uit de automaat ruimschoots overtreft, gaat de spoorwegmaatschappij beginnen met het verwijderen van kaartautomaten.
Het gebruik van de kaartautomaten op de stations daalt al jaren fors, stelt de NS vast. In 2024 werden er zo’n 13 miljoen kaartjes aan de automaten verkocht. Naast de online tickets van de NS-app of website, kun je reizen met de chipkaart en met je bankpas. Daarnaast is het via NS Flex mogelijk om te reizen op rekening. Daardoor is volgens de NS de kaartautomaat steeds meer overbodig.
Toeslag verhoogd
De afgelopen twee jaar heeft de vervoerder onderzoek gedaan naar het gebruik van de automaten en zijn er tijdelijk automaten uitgeschakeld. Dit leidde niet tot noemenswaardig oponthoud bij andere automaten. Het gebruik van de kaartjesautomaat is vanaf 1 januari ook nog eens ontmoedigd door de toeslag voor het papieren kaartje te verhogen naar 1,50 euro. Om het gebruik van online kaartjes verder te stimuleren, gaat de NS QR-codes op de automaten plakken voor de online verkoop.
De automaten gaan niet helemaal verdwijnen. Op elk station blijft er minstens één staan, verzekert de NS. Op stations waar dat nodig is, blijven er meerdere kaartautomaten. NS gaat het gebruik van de automaten in de gaten houden en automaten die niet of nauwelijks gebruikt worden, gaan in de komende jaren stap voor stap weg.
Automaten krijgen stemfunctie
NS gaat de automaten die blijven staan in de komende jaren moderniseren. De gemoderniseerde kaartautomaten krijgen een stemfunctie voor reizigers met een visuele beperking. Het blijft mogelijk om in de automaten met muntgeld te betalen of het saldo van de huidige ov-chipkaart of de toekomstige ov-pas te laden.
(c) Treinreiziger.nl
Ik heb nog een oudere dalvoordeel abonnement, die ik bijtap bij de NS automaat en verder betaal ik er ook mijn bus met de OV Chipkaart waar ik ook een kortingsarrangement voor heb. Dus automaten worden weliswaar minder gebruikt, maar ze zijn ook nog bikkelhard nodig. Ook om bijv. speciale supplementen als fiets met trein te kunnen aanschaffen of op je chipkaart te zetten. De NS kan niet zomaar teveel automaten weghalen om zo reizigers voor het blok te zetten. Ik heb zelf een privacytelefoon en ik heb geen betaalfunctie op mijn telefoon. Het is voor mij ten alle tijden nodig dat ik mijn OV chipkaart kan aanvullen of reissupplementen kan aanschaffen via de automaat. Ook moet je op internet bestelde producten via een automaat moeten kunnen ophalen. Denk aan bijv. kortings arragementen voor het OV.
Het ophoog jagen van de kosten van een papierenkaartje vind ik zelf echt a-sociaal en begint zo langzamerhand een verdien model te worden. Mensen moeten gewoon met munten een anoniem een papieren kaartje vol tarief te kunnen kopen, zonder de hoofdprijs te moeten betalen. Ook kunnen buitenlandse toeristen niet zomaar van OVPay gebruik maken.
Heeft de NS ook al bedacht wat te doen als reizigers door defecte automaat geen kaart kan opladen of een supplement kan aanschaffen. Dit betekent dat een goed willende reiziger een zwartrijder kan worden en dat lijkt me eenmaal niet de bedoeling.
Loketten zijn verdwenen op een enkel groot station na, automaten namen de overhand en nu gaat om o.a. kostenoverwegingen en minder gebruik ook menig automaat weg en wat rest daar mag men een extra toeslag voor betalen. Eén automaat minimaal, als die maar niet stuk gaat en kaartje in de trein kopen is ook niet mogelijk, wel boetes uitdelen als je geen geldig vervoersbewijs heb. Nederland is daarnaast “Europees kampioen” digitaliseren en contant betalen doet nog maar 20 procent en alle verworvenheden wordt samengevat middels de OV chipkaart en betaalpas. Regelmatig maak ik nog gebruik van de Holland Travel Ticket off peak en haalt dat uit een automaat want zelf heb ik geen printer en ook andere supplementen zijn bruikbaar. En buitenlandse reizigers snappen onze (te) ver doorgevoerde automatisering niet altijd Ben het volledig met je stelling eens. Privacy kennen we niet want alles is tegenwoordig traceerbaar. Krijg het gevoel alsof men het liefst alle automaten weg doet, scheelt ook onderhoudskosten en dat mensen alles maar online moeten gaan doen en die stemfunctie moet wel meertalig zijn. Wat is het volgende item dat goeddeels gaat verdwijnen ? Wat blijft is de stelselmatige verhoging van de treinprijzen maar dat zal niet verdwijnen.
Privacy is sowieso een farce aangezien onze eigen inlichtingendiensten sowieso al je gegevens doorsturen naar de VS.
De NS loopt ook zwaar achter met dat OV pay omdat die alleen met Nederlandse bankpassen werkt! In de Tsjechische stad Pilsen, niet eens een super toeristische stad heb je bij incheck paal ook OV pay in alle bussen en trams vergelijkbaar met OV pay in Nederland maar dan bruikbaar met alle buitenlandse bankpassen + alle internationale creditcards! Als de NS dan zo graag de kaart automaten wilt verwijderen zorg dan dat die OV pay bij de NS ook gewoon met alle buitenlandse bankpassen en internationale creditcards werken! Gezien dat in Tsjechië kan moet het voor westers land als Nederland appeltje eitje zijn om OV pay te laten functioneren met alle buitenlandse bankpassen en internationale creditcards!
@anton, je stelling klopt voor geen meter want je kan ook met buitenlandse kaarten ov-pay gebruiken. Al meerdere toeristen het zien gebruiken.
@baardstaart, alle supplementen zijn ook als e ticket te koop en daarnaast heb je ook tickets die alleen online te koop zijn zoals bijvoorbeeld de jongere dagkaart.
Producten moeten ophalen bij het automaat gaat met ov pas verleden tijd staan, dan staat het er meteen op.
De automaat weghalen? Hoe moet ik dan op mijn NS/ov/pasje de Keuzedag verzilveren? Moet ik dan zonder plaatsbewijs de trein in?
Heel veel stations hebben slechts 1 automaat. Bijvoorbeeld Zevenaar en Leiden Lammenschans.
Stappie verder nadenken: wie zegt dat die door veel senioren (ben ik zelf ook hoor, al ruim 8 jaar) ozo geliefde daaggies blijven en er niet wat anders voor in de plek komt dat wel compatibel is? Wat kunnen die senioren toch altijd meteen roepen over problems en dan ook nog meteen ala minute oplossing eisen terwijl ze altijd ook nog zo pochen op hun wijze levenservaring.
Heb zelf die keuzedagies verleden jaar maar weggedaan en heb nu -al naar gelang seizoen en in NL of niet- senior korting weekend of dalvrij. als FLEX. Bevalt me prima. Dalvrij kost iets van rond de 55/56 voor 1 maand-dus met 2 maanden in het jaar ben je ca evenveel kwijt als dat DalVrij+7 keuzedagies-maar kan je wel mits slim gedaan 62 dagen vrij reizen-weliswaar dan in 2 compacte periodes. Dan kan je best wel bvb 12 van die dagen toch thuis blijven.
Je ziet het helaas op meer plekken die toeslag verschijnen als je niet thuis van te voren het zelf geregeld hebt. Zelfs hier bij het lokale zwembad: Online kaartje is 2 euro goedkoper dan hetzelfde kaartje aan de kassa (5,50 om 7,50). En dan spreken we over een klein dorpszwembad.
Oh, dat is een vooruitstrevend zwembad dan. Ik ken alleen maar zwembaden waar je zelfs naar de kassa moet voor de actuele openingstijden, omdat ze niet de moeite nemen om hun website bij te houden.
Dat is wel een vreemde redenering. “Omdat op de A28 het gebruik van de rechterbaan het gebruik van de linkerbaan ruimschoots overtreft, gaat Rijkswaterstaat beginnen met het verwijderen van de linkerbaan.” 🤔
“baan” of “strook”? 🙄 🤣
Als je pedant wilt doen is het ook geen strook maar een rijstrook.
Wat mij betreft wordt het handhaven van kaartautomaten op stations met minder dan 1.000 reizigers per werkdag niet meer verplicht. Het is gewoon niet rendabel om voor stations met minder dan 1.000 reizigers per werkdag een kaartautomaat te handhaven. Op de stations zonder kaartautomaat moet wel vermeldt worden dat er geen kaartautomaat op het station aanwezig is en dat reizigers verzocht worden een treinticket online aan te schaffen.
vermeld worden….
Ze beseffen niet dat o.a de mensen die onder bewindvoering staan dit dus een enorme belemmering wordt en dus een goede burger doet omtoveren tot zwart rijder
Waarom? Omdat er 2 banken in NL zijn die GEEN internet bankieren toegankelijk maakt voor mensen onder bewind
Dat betekend dat deze specifieke doelgroep dus NIKS online kan betalen … hoe komen zij aan een kaartje op moment van spreken wanneer je staat op een treinstation waar mogelijk een kaart automaat is weg gehaald
Slim ? Nee !
Handig ? Absoluut niet
Dan kun je toch inchecken met je bankpas? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik zie het probleem ook niet zo. Er blijft gewoon minstens één kaartautomaat per station beschikbaar.
Die mensen die onder bewind staan hebben ook geen bankpassen, zulke mensen krijgen 1 keer per week hun leefgeld contant in de hand! Dus die mensen moeten een kaartje contant kunnen kopen!
Contant? Dat is als ze het zelf uit de muur trekken, wat inderdaad vaak gebeurt omdat geld in de hand niet zomaar kan worden weggenomen. M’n moeder is bewindvoerder en doet helemaal niets contant, juist om gedoe te voorkomen. Leefgeld gaat naar een rekening waar de persoon een pas van heeft, dat kan per week maar ook minder vaak zijn. Doel is namelijk afbouwen waar dat kan.
Ik heb al jaren bewindvoering maar ik heb bewust een leefgeld rekening waar mn boodschappengeld op komt en een vaate lastenrekening waar de huur etc vanaf gaat. Maar ik haal die 50 euro per week boodschappengeld en 10 euro vrij besteedbaar ook gelijk af bij de bank. Simpelweg omdat ik dan letterlijk kan zien wat ik nog kan besteden… En op= op want meer geld heb ik niet. Bankierapps heb ik niet op mn telefoon. Zou niet eens weten hoe ze werken ook. Heb ze nog nooit gebruikt. Contactloos betalen mag ik van se bewindvoering niet aan hebben dus via ov pay kan ik ook niet betalen voor de trein want dat werkt via contactloos betalen. Ik reis via ov chipkaart op saldo
OV-pay werkt ook als contactloos betalen uit staat.
Dat wist ik niet. Maar dan misschien online via een familielid of vriend(in)? (Snap dat dat heel vervelend is.)
Hoe kan ik mijn “vrij reizen dag” dan op mijn OV Chipkaart laden. Papieren kaartjes zijn er al niet meer.
Er blijft gewoon minimaal één kaartautomaat per station beschikbaar, dus dat lijkt me geen probleem.
Yup, hehalve als dat ding buiten dienst gaat. Dan sta je daar mooi voor Jan L.
Dan stap je toch in, zoek je de conducteur en vertel je wat er aan de hand is? Neem aan dat ze dat gewoon serieus nemen, uitzoeken en je niet met een boete opzadelen. Legitimatie bij je hebben lijkt me wel een voorwaarde. Maar goed, ik heb het nooit meegemaakt, dus misschien gaat het wel anders.
Dat gaat met de ov pas straks waarschijnlijk ook online via de app
Dan moet je wel een smartphone hebben. Die hebben veel oudere mensen die ik ken ook niet. Heb er zelf sinds een paar jaar 1 noodgedwongen verplicht ivm mijn werk maar had het liefste mn nokia blijven gebruiken…
Ben 38 maar word af en toe bijna gillend gek van dat ding van alle berichten en andere troep wat er steeds binnen komt. Buiten werktijd (werk 3 dagen) staat ie uit en ben ik alleen bereikbaar thuis via de vaste lijn. Of via mn nokia als ik niet thuis ben voor geval van nood. Lekker rustig ik hoef niet 24/7 bereikbaar te zijn. Dat wil ik niet ook.
Helemaal eens met baardstaart, en mag de toeslag van de ” ic direct” eraf, dat lijkt me een logischer aktie dan kaartautomaten weghalen.
Begint een beetje standaard te worden al die publieke diensten die slecht functioneren, worden steeds klantonvriendelijker
Opnieuw verlaging van service. Schandalig!