De Tsjechische trein- en busonderneming Regiojet heeft ambitieuze plannen aangekondigd om zijn internationale treindiensten uit te breiden. Vanaf komend voorjaar wil de vervoerder voor het eerst treinen laten rijden van en naar Duitsland.
Door Quintus Vosman en Hildebrand van Kuijeren
Eén van de beoogde nieuwe verbindingen is de treindienst Berlijn – Praag. Hier rijdt nu alleen elke twee uur (6 à 7 x per dag) een EuroCity van de Deutsche Bahn en de Tsjechische spoorwegen. Vanaf medio maart 2024 wil RegioJet hier een treindienst introduceren. Op dat moment zijn de ingrijpende werkzaamheden tussen Dresden en Praag afgerond en wil RegioJet 3 x per dag een trein laten rijden van Berlijn via Dresden naar de Tsjechische hoofdstad Praag. De verwachting is dat de eerste trein na 20 maart gaat rijden. In dezelfde periode wil ook European Sleeper de nachttrein Brussel – Amsterdam – Berlijn gaan verlengen naar Praag.
De precieze dienstregeling van de RegioJet treinen is nog niet bekend. Ook details wanneer de ticketverkoop start zijn nu nog onbekend.
RegioJet verwacht voor het eerst ook een internationale treindienst op te zetten die Tsjechië niet aandoet. Het betreft een nachttrein die tussen Hannover en Przemyśl rijdt, in het zuidoosten van Polen aan de grens met Oekraïne. Deze nachttrein zal via Berlijn en Krakau drie keer per week rijden.
Het is de tweede nachttrein van Regiojet naar Przemyśl, en het bedrijf heeft plannen om in de toekomst treindiensten te blijven uitbreiden richting Oekraïne. “We hebben de aanvraag voor open toegang ingediend bij de Poolse spoorwegautoriteit UTK. Als UTK onze aanvraag goedkeurt, zijn wij van plan vanaf het voorjaar van 2024 de nieuwe treindienst te lanceren” vertelt een woordvoerder van Regiojet aan Treinreiziger.nl.
Al enige tijd rijdt Regiojet een nachttrein vanuit Praag via Katowice naar de grensstad. Daar kan worden overgestapt op Regiojet-bussen met bestemmingen in Oekraïne. Regiojet, dat is begonnen als busbedrijf met eigen lijndiensten, heeft nog steeds ambities om treinen door te laten rijden tot in Oekraïne.
De uitbreiding is een mijlpaal voor Regiojet. De onderneming heeft al vaker plannen gehad om treinen van en naar Duitsland te introduceren. Maar zo concreet als nu waren de plannen nog nooit. Het lijkt erop dat de gewenste uitbreiding er nu ook echt gaat komen.
Regiojet bouwt daarnaast ook bestaande verbindingen verder uit. Zo is in juli 2023 het aantal treinen tussen Praag en de Oost-Slowaakse staalstad Košice vergroot van twee naar drie per dag en is begin oktober een trein toegevoegd aan de verbinding Praag – Bratislava, waarmee het aantal op vier komt. Met ingang van de nieuwe dienstregeling wordt een van de huidige treinen tussen Praag en Wenen doorgetrokken naar Boedapest waarmee het aantal dagelijkse Regiojet-treinen tussen enerzijds de Tsjechische en Oostenrijkse en anderzijds de Hongaarse hoofdstad op vier komt.
Regiojet heeft de vergunning voor een spoorwegonderneming in Tsjechië, Slowakije, Polen, Oostenrijk en Duitsland. Regiojet-treinen rijden in Hongarije onder de vergunning van en in samenwerking met Continental Railway Solutions (CRS). Regiojet onderneemt niet alleen in de vrije markt (‘open- access’) van personenvervoer per trein, maar rijdt ook treindiensten op basis van contracten met de Tsjechische nationale en regionale overheden.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:05
Minder dan twee maanden na de heropening van de paspoortcontrole in station Amsterdam Centraal moet…
De treinen rijden vanaf woensdagochtend half elf weer zo goed als normaal. De werkonderbreking van…
Meer reizigers dan gedacht gaan last hebben van de werkonderbreking bij ProRail op woensdag. De…
Maandag zijn de acties begonnen van vakbond FNV bij de verkeersleiding van ProRail. Op verschillende…
In 2026 komen er vanuit het Zwitserse Zürich interessante nieuwe verbindingen met Italië bij. Er…
De nieuwe NS Prijs Tijd Deals brengen meer reizigers in de trein en zorgen ervoor…