De nieuwe spoorwegmaatschappij European Sleeper wil samen met RegioJet een nachttrein starten van Brussel en Amsterdam naar Berlijn, Dresden en Praag. Dat bevestigt European Sleeper tegenover Treinreiziger.nl.
Eerder maakte European Sleeper al bekend dat de nachttrein naar verwachting in april 2022 wordt gelanceerd. In Nederland zal de nachttrein waarschijnlijk gaan stoppen in Rotterdam en Amsterdam. Of de trein ook nog op andere stations gaat stoppen is nog niet duidelijk, vertelt mede-initiatiefnemer Chris Engelsman van European Sleeper. “We zullen voor 12 april een capaciteitsaanvraag indienen, maar de dienstregeling is nog niet definitief. In augustus wordt dat precies duidelijk.”
Toch durft Seat61 al de vermoedelijke dienstregeling te voorspellen. De trein zal naar verwachting rond 19:00 uur uit Brussel vertrekken, en rond 23:00 uit Amsterdam. Berlijn wordt waarschijnlijk rond 6:00 uur bereikt en eindbestemming Praag omstreeks 10:30 uur. De andere kant op zal de trein rond 18:30 uur vertrekken uit de Tsjechische hoofdstad, en laat in de avond (23:00 uur) uit Berlijn. Amsterdam wordt naar verwachting rond de klok van zes bereikt, Brussel volgt een kleine vier uur later.
De initiatiefnemers hopen per trein 300 à 400 reizigers te trekken. Volgens Engelsman is er voldoende vraag voor het initiatief. “Vanuit Nederland en België zijn Praag, Dresden en Berlijn fantastische toeristische bestemmingen. Maar het mes snijdt aan twee kanten: Amsterdam en Brussel zijn ook mooie bestemmingen vanuit Tsjechië en Duitsland.”
Verder mikt de nieuwe onderneming samen met RegioJet ook op zakelijke reizigers. “Met name de overheidsmarkt in Brussel is heel groot. Dit geeft ambtenaren de mogelijkheid om duurzaam naar België te reizen” stelt Engelsman. Daarnaast is de hoop dat een deel van de reizigers de trein gebruikt om door te reizen naar Londen en Parijs.
Zie ook: nachttrein Amsterdam – Praag
Treinreiziger.nl noemde Praag al eerder als één van de kansrijke nachttrein-bestemmingen waarop European Sleeper mogelijk doelde. Toen Praag als eindbestemming in beeld kwam, hebben de initiatiefnemers contact opgenomen met RegioJet, de grootste private spoorwegmaatschappij van Centraal Europa.
Door de samenwerking hoeven er geen rijtuigen gehuurd te worden: die heeft RegioJet al. De partijen zullen samen gedeeltelijk het risico dragen van de nieuwe verbinding. European Sleeper vertelde eerder al dat er in mei een sharefunding-actie zal worden opgestart. Hoeveel geld de nieuwe maatschappij wil gaan ophalen, kan Engelsman nog niet zeggen. “Maar door de samenwerking met RegioJet zullen dat geen miljoenen zijn” aldus Engelsman.
De nieuwe nachtverbinding sluit aan bij de Europese initiatieven om de nachttrein te stimuleren. Ook wijzen de partijen erop dat de trein aansluit bij het ‘Europees Jaar van het Spoor’ van de Europese Unie.
Om de nieuwe nachttrein te realiseren focust European Sleeper zich op Nederland en België, en RegioJet op Duitsland en Tsjechië. “Dat is best uitdagend. Iedereen is bereid om mee te werken, maar we zijn in Nederland de eerste open-accessvervoerder. Dit betekent dat het voor iedereen nieuw is.”
In België is de uitdaging nog groter. Waar er in Nederland al meerdere vervoerders zijn die een licentie hebben voor personenvervoer, is dat bij onze zuiderburen beperkt tot NMBS, Thalys en Eurostar. Deze vervoerders richten zich tot nu toe niet op het uitvoeren van ritten voor andere vervoerders. De ondernemers hoeven weliswaar niet meer te zorgen voor rijtuigen, maar wel moet de tractie (locomotief) in Nederland en België geregeld worden. Dat soort zaken worden nu geregeld.
Hoeveel een ticket zal kosten voor de beoogde nieuwe verbinding is niet bekend. RegioJet staat bekend om haar scherpe tarieven. Toch is de kans reëel dat de slaaptrein soms duurder zal uitpakken dan het vliegtuig. Toch maakt Engelsman zich daarover geen zorgen, vertelt hij aan het Parool. “Naar Praag vliegen is niet overdreven goedkoop. Bovendien zitten in een vliegticket vaak veel verborgen kosten. Je moet bijvoorbeeld naar het centrum van de stad, niet zelden per bus, trein of taxi. Daar komt bij dat je je zowel op de heen- als de terugreis een hotelovernachting bespaart.”
This post was last modified on 17 mei 2021 22:34
Arriva wil dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs laten rijden. Arriva, de grootste concurrent…
Vanwege een brand in een tunnel hebben Oostenrijkse hulpdiensten vannacht 151 reizigers uit de Nightjet…
NS krijgt een maximale boete van 1,5 miljoen euro opgelegd omdat de spoorvervoerder de dienstregeling vorig jaar…
Sinds maandagmorgen wordt het treinverkeer in en rond Amsterdam vanuit Utrecht geregeld. Deze uitwijklocatie draait stabiel…
Reizen met het OV kan nu ook in de regio Rotterdam met de bankpas. Vanaf…
Eurostar blijft met NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in gesprek om…
Bekijk reacties
Ik hoop dat ze Hengelo (of tenminste Deventer) erbij nemen als stop, dat zou echt geweldig zijn voor de verbinding Oost-Nederland naar Tsjechie!
Wanneer komt nu die nachttrein naar Praag ? Eerst april en nu zijn we al bijna in oktober en nog niets bekend ?? Zo blijft vliegen de enige optie ja niet 2 keer op zeer ongunstige tijden overstappen , jammer dat het zo lang duurt .
Mooi idee en ik hoop dat het een succes wordt en idd een stop bij Hengelo is idd wenselijk om de oostelijke passagiers op te pakken. Als dit een standaard Traxx is kan deze trein ook op het Nederlandse hoge snelheidsnet rijden. Jammer dat de trein dan in Breda zou moeten keren anders was dat best een goed opstap station geweest.
Hengelo is niet zo nodig, Deventer wel voor de aansluiting vanuit het noorden en het zuiden.
Hengelo zelf is weliswaar niet zo interessant. Maar, ik ga uit van het laatste Nederlandse station vlak voor de grens en dat kan als een fuik de mensen opvangen, die van het Oostelijk deel van Nederland reizen.
Deventer heeft weer als voordeel de verbinding met de IJsellijn welke mensen van Arnhem / Nijmegen aanvoeren. En dit is wel iets wat voor Deventer zegt.
Vanuit Groningen en Leeuwarden is het sowieso 2 keer overstappen als je nu naar Hengelo of Deventer reist.
Deventer zou rond middernacht die trein langskrijgen. Op zich nog best prima. Wat wel jammer wordt is dat deze trein natuurlijk niet gaat integreren in het ticket-systeem, waardoor de deal een heel stuk minder gaat worden dan met de Nightjet (waar je een ticket gaat krijgen naar ieder NL treinstation)
Zo groot is het aandeel van station Deventer met slechts 3 perronsporen niet. Deventer is alleen een kruispunt richting Zwolle/Hengelo - Enschede/Amersfoort - Randstad/Arnhem.
Hengelo is belangrijker. Dat is dan de laatste station voor de Duitse grens. Treinreizigers kunnen altijd nog met de gewone NS/Blauwnet naar Hengelo. En dan overstappen op de nachttrein.
Ik zie op het kaartje geen station tussen Amsterdam en Hannover aangegeven. Roosendaal bijvoorbeeld wel.
Ik denk dat allerlei stops tijdens het nachttraject niet interessant zijn.
Gezien de torenhoge infraheffing gaan ze echt niet over de HSL rijden.
Regiojet rijdt vooral met oud materieel rond, en de couchettes zijn alleen maar oud, dus die kkunnen geen hsl snelheid aan. Dus los van de kosten geen optie. Allicht in de toekomst met nnieuw materieel.
Regiojet heeft overigens alleen couchette en veen slaaprijtuigen. Een prive couchette zal dan de meest luxe optie worden.
HSL snelheid in Nederland is dan net als de huidige IC wagons 160km/h. Dat kunnen de meeste rijtuigen wel hebben. Wat het probleem is of de speciale 160km/h programmering van de Traxx locomotieven in Duitsland en Tjechie wel gepikt wordt.
De HSL biedt wellicht meer capasiteit dan de oude lijn en dat is ook iets waar ook naar gekeken moet worden. Ook kan er een extra TRAXX nodig zijn, die in Amsterdam eraf wordt gehaald.
De extra kosten zijn idd weldegelijk een groot probleem. Denk zowel aan de extra TRAXX als de duurdere infrakosten. Dus als er voldoende capasiteit is, is de oude lijn de optie van voorkeur.
Heb niet kunnen vinden wat de heffing per km op de HSL Zuid was/is. Was ooit ergens aangegeven in één van de rapporten van de Ministerie van I & W.
Vond wel iets anders over toelating van andere vervoerders op de HSL:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-2-eindrapport-onderzoek-ordening-hsl-zuid-berenschot/bijlage-2-eindrapport-onderzoek-ordening-hsl-zuid-berenschot.pdf
Bladzijde 20 & 21:
Quote:
Andere partij dan NS kan minder verlieslatend zijn, maar dat leidt met de huidige / voorziene
kosten voor het gebruik van de HSL-Zuid infrastructuur naar verwachting nog steeds niet tot een rendabel product / een exploitatie die een hogere heffing kan dragen.
Quote:
Er zijn mogelijkheden om het lange afstand product te verbeteren. Er is sprake van een groeiende markt, ruimte op het spoor en meerdere geïnteresseerde aanbieders. Deze combinatie zou kunnen leiden tot een beter een gevarieerder internationaal treinaanbod voor de reiziger op de aspecten frequentie, prijs en bestemmingen. Op dit moment is er sprake van een vaste vergoeding voor het gebruik van de HSL-Zuid infrastructuur, waardoor de opbrengst voor de staat gelijk blijft ongeacht de hoeveelheid treinen die gereden
wordt.
De verwachting is dat de trein uit Praag in de vroege ochtend in Nederland aankomt, dus of je al in Deventer wil uitstappen voor het Noorden, is denk ik de vraag. Mogelijk kiezen mensen voor Utrecht er wel voor om via Rotterdam te reizen.
Afgezien van de vroege tijdstip dat het bij Deventer is kun je ook afvragen wat de toegevoegde waarde van een stop in Deventer is. Het reizigerspotentieel is daar niet zo groot. Amersfoort lijk me beter. En dan is het ook wat later.
Een voordeel van met Regiojet samenwerken is ook dat je voornamelijk met Tsjechisch personeel kunt werken dat een stuk goedkoper is dan Belgisch, Nederlands of Duits personeel.
Volgensmij moet dat goedkope personeel in Duitsland, Nederland en Belgie volgens lokale maatstaven worden betaald. Dit zie je ook in treinen die van praag naar duitsland rijden. Prijzen in het restauratie rijtuig liggen hoger als de trein in duitsland rijdt en goedkoper in het tsjechische stuk.
Als het personeel in Tsjechië woont mag het gewoon tegen de Tsjechische CAO de nachttrein naar Brussel rijden en de volgende nacht de trein terug rijden. Wat alleen niet mag is het personeel tegen de Tsjechische CAO in dienst nemen en het dan in Brussel of Amsterdam stationeren. Er is dus wel degelijk een groot kostenvoordeel op de CAO-kosten.
'Amsterdam en Brussel zijn ook mooie bestemmingen vanuit Tsjechië en Duitsland.'
En Rotterdam dan?
Ook wel, maar Rotterdam is vast net wat minder bekend.
De stad van Smit Internationale. En lekker snel naar Parijs en London, als je zou willen.
Smit Internationale bestaat sinds ruim 10 jaar alleen nog als naam. Het is geen onderneming waar zaken mee gedaan kunnen worden. Dat zal dus weinig reizigers opleveren.
Voa twitter vam seat61 lees ik dat het bedrijf moonlight express vanaf decrmber 2022 Brussel Berlijn wil rijden. European sleeper en Moonlight express schijnen wel te praten maken over samenwerking.
Opvallend hier is dat OBB Brussel Berlijn voor 2023 in de planning heeft.
"Naar Praag vliegen is niet overdreven goedkoop". Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Vanaf het najaar vliegt Ryanair (Buzz) weer vanaf Eindhoven naar Praag voor 28,99 per enkele reis. En die prijs zal niet veel hoger worden, omdat WizzAir en Transavia op dezelfde route concurreren. Tickets met Transavia van Amsterdam naar Praag waren steeds beschikbaar vanaf 49 euro, voor de retourvlucht echter al vanaf 19 euro. En dan is er nog concurrentie van onder andere Czech Airlines/KLM en easyJet. De vermeende hoge kosten voor vervoer van en naar de luchthaven, zijn er in geen enkele van de grote steden aan de lijn (in Praag is het 1,20 euro, in Berlijn 3 euro en in Dresden 2,50 voor een enkeltje).
Qua prijs zal er bovendien moeten worden geconcurreerd met de Flixbus, die de rit ook voor een paar tientjes maakt.
In hoeverre je voor Praag een hotelovernachting uitspaart ten opzichte van het vliegtuig, is ook nog maar de vraag. Om rond 11:00 in Praag aan te komen (wat je per vliegtuig ook wel redt), zul je om 6:40 uit Berlijn moeten vertrekken. Kom je veel eerder in Berlijn aan, dan is dat aldaar onprettig.
Mijn verwachting is dat de trein eerder in Berlijn is, en dat is voor mensen die daar willen uitstappen inderdaad niet echt prettig. Ik verwacht zelf dat ie tussen 9:30 - 10:00 uur in Praag zal zijn.
Oke, dat is iets vroeger dan ik verwacht. Wat ik een beetje vrees bij deze plannen, is dat het veel te rooskleurig wordt voorgespiegeld. Ik heb de indruk dat dat gebeurt, omdat ze in mei op zoek gaan naar aandeelhouders. De kans dat die ooit een cent terugkrijgen van hun investering, is natuurlijk nihil. Anders was er immers wel een bank geweest die ze het geld had geleend. Ik verwacht dat aandeelhouders voornamelijk betalen voor het loon dat Engelsman zichzelf zal uitkeren.
Het is hoogst twijfelachtig of er driemaal per week 3 a 400 reizigers per week in deze oncomfortabele nachttreinen gejaagd kunnen worden. Ook zie ik het echt niet als goed alternatief voor ambtenaren die vanaf Praag of Berlijn naar Brussel moeten reizen. Wie een lange werkdag scherp moet functioneren, doet er goed aan de nacht ervoor niet in de trein door te brengen. En de bewering dat de nachttrein standaard twee overnachtingen uitspaart ten opzichte van het vliegtuig, blijft natuurlijk kolder.
Inmiddels is er wat meer informatie over de dienstregeling geschetst, en zou het rond 10:30 in Praag zijn. Elmer is hier al een poosje fulltime mee bezig, dat geldt niet voor Chris, die voor zover ik weet nog gewoon een werkgever heeft.
Een partij RegioJet is een serieuze partij, die ook risico wil dragen en materieel beschikbaar wil stellen. Natuurlijk is het niet uitgesloten dat de plannen mislukken, maar persoonlijk denk ik dat het ook kansrijk is dat ze de verbinding daadwerkelijk starten. Zeker als RegioJet de bussen richting Amsterdam, Londen, Parijs en Brussel schrapt en inzet op de trein. Of de trein het uiteindelijk rendabel is, zal de tijd uitwijzen. Als ik betere tijden had gehad, had ik best een bedrag willen investeren.
Klopt helemaal wat u schrijft. Laatste keer dat ik naar Praag vloog was voor 45€ , heen en terug wel te verstaan. Dit is volgens vele overdreven goedkoop.
Ik heb me ook de bedenking gemaakt over de rijtijden zoals u. Je moet dan 's avonds rijden in BE/NL, en sochtends vroeg in Berlin zijn om tegen de middag in Praag te zijn.
Bovendien wordt de stop in Hannover hoe dan ook midden in de nacht, dus niet interessant voor de mensen daar, en bovendien een serieuse hindering van een fijne nachtrust.
Prijs/comfort haalt het gewoon niet tov vliegen (vooral op comfort / reisduur) en neit tov flisbus (vooral op prijs).
Het komt voor, maar het is natuurlijk niet de gemiddelde prijs. Vanaf Eindhoven gevolgen? Vanaf Brussel kun je wel spotgoedkope treinkaartjes naar Praag kopen, maar dan ben je wel uren en uren onderweg.
In het artikel wordt gesteld: 'Naar Praag vliegen is niet overdreven goedkoop'. Dat is onzin. Praag geldt juist als een voordelige bestemming per vliegtuig. Maar goed, we kennen de tarieven niet die deze ondernemers willen hanteren, dus ik ben benieuwd of zij op prijs kunnen concurreren.
De prijzen zullen wel niet te hoog moeten zijn. Want als ze gaan rijden met het huidige RegioJet nachttrein-materieel zal je niet veel comfort hebben. Meerdere Youtubers die met diverse nachttreinen door Europa hebben gereisd vinden RegioJet 1 van de slechtste nachttreinen; En komen bij lange na niet in de buurt van het comfort van de OBB, of een Finse vervoerder. En als ik die filmpjes mag geloven reis ik wel liever met reguliere treinen en doe dan af en toe mn ogen dicht.
Ik zie één negatief filmpje op Youtubem ben benieuwd op welke Youtubers je doelt. RegioJet heeft vooralsnog niet echt slaaprijtuigen, dus als je dat zoekt valt het comfort erg tegen. Ik heb persoonlijk niet de indruk dat de ligrijtuigen zoveel slechter zijn dan elders in Europa.
Als het oude beestjes worden met alleen maar zespersoons couchettes, dan lijk mij dit niet zo aantrekkelijk.
Wellicht wel een trekker voor low-budget. Gaan de tijden van het jonge interrail-publiek herleven? Wellicht met keuze voor een boeking in een stilte-rijtuig, of een feest-rijtuig?
Ik zie niets over fietsen in deze trein.
Ik denk niet dat die tijden gaan herleven. Veel jongeren geven toch de voorkeur aan ibiza of een Grieks eiland.
Interrail is nog steeds een behoorlijke markt, wellicht niet wat het ooit geweest is. Maar vergeet niet dat achttienjarigen de kaart soms gratis krijgen.
Met Interrail heb je bijna alleen reizigers van half juni tot half september. Dan zijn er nog 9 maanden over.
Ooit met Interrail naar Athene gereisd. En ook nog met de boot naar de eilanden. Daar moet je wel een bikkel voor zijn en dit kan van de moderne millenial-mens niet verwacht worden.
Berlijn en Praag zijn populaire bestemmingen voor stedenreizen onder jongeren.
@Bert Sitters. Dat waren het in de jaren 90.
Een bikkel zijn om met de trein naar de vieze stad Athene te reizen? Maar het reizen per trein was toch zo ongelooflijk comfortabel?
En ik maar denken dat je voor ontspanning en rust op vakantie ging... Blijkbaar ga je op vakantie met als doel om te bewijzen dat je een bikkel bent.
Te combineren met de nachttrein Parijs-Berlijn-Moskou? (Die volgens Hildebrand eenmaal per jaar, op 1 t/m 10 april, doorrijdt naar Vladivostok of Beijing.)
Wat Rusland betreft: meer investeringen in vlotte spoorbreedte-aanpassingen aan rollend materieel (Spanje als lichtend voorbeeld) maakt ook het goederenvervoer minder kwetsbaar voor stremmingen in vaarroutes zoals Suezkanaal of Straat Malakka. Naast Transfesa ook een TransRossia en, voor de zuidelijke route, een oplossing voor al die verschillende spoorbreedtes in Iran en China (1435), India (1670) en Zuidoost-Azië (1067 mm).
Wat Interrail betreft: de recente wijziging in de tarieven was al een goede stap; net als in de luchtvaart of de telefonie kunnen ze deze nóg nauwkeuriger kalibreren naar een maximale opbrengst voor vervoerders en klimaat.
Ook als de nachttreinplannen niet doorgaan dank ik Treinreiziger.nl voor de bijdragen aan mijn (door corona gedwongen) leunstoeltoerisme met bijbehorende voorpret.
Interessant. Ik ben wel benieuwd wat de dienstregeling ongeveer zou gaan worden. Brussel - Praag via Amsterdam en Berlijn voelt nogal als een omweg. Met de auto kost het 3,5 uur extra op een totaal van 13 uur. Hoeft niet erg te zijn wanneer je die tijd slapend doorbrengt natuurlijk.
Even heel grofweg: Stel deze trein vertrekt om 18:00, dan 22:00 in Amsterdam, 05:00 in Berlijn, dan issie rond 09:00 in Praag. Dat is prima te doen. Omgekeerd dan ook hetzelfde.
Via seat61 is uitgelekt dat de verwachte aankomst tijd 6:00 is in Berlijn. Dat impliceert dat de andere tijden die je nu noemt ook een uur later worden. Praag wordt op 10:30 geschat.