European Sleeper wil samen met RegioJet nachttrein Brussel – Amsterdam – Praag

De nieuwe spoorwegmaatschappij European Sleeper wil samen met RegioJet een nachttrein starten van Brussel en Amsterdam naar Berlijn, Dresden en Praag. Dat bevestigt European Sleeper tegenover Treinreiziger.nl.

Dienstregeling Brussel – Praag

Eerder maakte European Sleeper al bekend dat de nachttrein naar verwachting in april 2022 wordt gelanceerd. In Nederland zal de nachttrein waarschijnlijk gaan stoppen in Rotterdam en Amsterdam. Of de trein ook nog op andere stations gaat stoppen is nog niet duidelijk, vertelt mede-initiatiefnemer Chris Engelsman van European Sleeper. “We zullen voor 12 april een capaciteitsaanvraag indienen, maar de dienstregeling is nog niet definitief. In augustus wordt dat precies duidelijk.”

Toch durft Seat61 al de vermoedelijke dienstregeling te voorspellen. De trein zal naar verwachting rond 19:00 uur uit Brussel vertrekken, en rond 23:00 uit Amsterdam. Berlijn wordt waarschijnlijk rond 6:00 uur bereikt en eindbestemming Praag omstreeks 10:30 uur. De andere kant op zal de trein rond 18:30 uur vertrekken uit de Tsjechische hoofdstad, en laat in de avond (23:00 uur) uit Berlijn. Amsterdam wordt naar verwachting rond de klok van zes bereikt, Brussel volgt een kleine vier uur later.

300 a 400 reizigers per dag

De initiatiefnemers hopen per trein 300 à 400 reizigers te trekken. Volgens Engelsman is er voldoende vraag voor het initiatief. “Vanuit Nederland en België zijn Praag, Dresden en Berlijn fantastische toeristische bestemmingen. Maar het mes snijdt aan twee kanten: Amsterdam en Brussel zijn ook mooie bestemmingen vanuit Tsjechië en Duitsland.”

Verder mikt de nieuwe onderneming samen met RegioJet ook op zakelijke reizigers. “Met name de overheidsmarkt in Brussel is heel groot. Dit geeft ambtenaren de mogelijkheid om duurzaam naar België te reizen” stelt Engelsman. Daarnaast is de hoop dat een deel van de reizigers de trein gebruikt om door te reizen naar Londen en Parijs.

Zie ook: nachttrein Amsterdam – Praag

Samenwerking RegioJet

Treinreiziger.nl noemde Praag al eerder als één van de kansrijke nachttrein-bestemmingen waarop European Sleeper mogelijk doelde. Toen Praag als eindbestemming in beeld kwam, hebben de initiatiefnemers contact opgenomen met RegioJet, de grootste private spoorwegmaatschappij van Centraal Europa.

Door de samenwerking hoeven er geen rijtuigen gehuurd te worden: die heeft RegioJet al. De partijen zullen samen gedeeltelijk het risico dragen van de nieuwe verbinding. European Sleeper vertelde eerder al dat er in mei een sharefunding-actie zal worden opgestart. Hoeveel geld de nieuwe maatschappij wil gaan ophalen, kan Engelsman nog niet zeggen. “Maar door de samenwerking met RegioJet zullen dat geen miljoenen zijn” aldus Engelsman.

De nieuwe nachtverbinding sluit aan bij de Europese initiatieven om de nachttrein te stimuleren. Ook wijzen de partijen erop dat de trein aansluit bij het ‘Europees Jaar van het Spoor’ van de Europese Unie.

Uitdaging

Om de nieuwe nachttrein te realiseren focust European Sleeper zich op Nederland en België, en RegioJet op Duitsland en Tsjechië. “Dat is best uitdagend. Iedereen is bereid om mee te werken, maar we zijn in Nederland de eerste open-accessvervoerder. Dit betekent dat het voor iedereen nieuw is.”

In België is de uitdaging nog groter. Waar er in Nederland al meerdere vervoerders zijn die een licentie hebben voor personenvervoer, is dat bij onze zuiderburen beperkt tot NMBS, Thalys en Eurostar. Deze vervoerders richten zich tot nu toe niet op het uitvoeren van ritten voor andere vervoerders. De ondernemers hoeven weliswaar niet meer te zorgen voor rijtuigen, maar wel moet de tractie (locomotief) in Nederland en België geregeld worden. Dat soort zaken worden nu geregeld.

Kosten

Hoeveel een ticket zal kosten voor de beoogde nieuwe verbinding is niet bekend. RegioJet staat bekend om haar scherpe tarieven. Toch is de kans reëel dat de slaaptrein soms duurder zal uitpakken dan het vliegtuig. Toch maakt Engelsman zich daarover geen zorgen, vertelt hij aan het Parool. “Naar Praag vliegen is niet overdreven goedkoop. Bovendien zitten in een vliegticket vaak veel verborgen kosten. Je moet bijvoorbeeld naar het centrum van de stad, niet zelden per bus, trein of taxi. Daar komt bij dat je je zowel op de heen- als de terugreis een hotelovernachting bespaart.”

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 17 mei 2021 22:34

Share

Recent Posts

Hele dag geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn vanwege defecte bovenleiding

Door een defecte bovenleiding rijden er sinds zondagavond laat geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn.…

22 uur terug

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

4 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

2 weken terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

2 weken terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

3 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

3 weken terug