fbpx
(c) BalkansCat / shutterstock

Regiojet: vanaf 2024 meer internationale treinen (ook naar Duitsland)

24 okt 2023 12:56

De Tsjechische trein- en busonderneming Regiojet heeft ambitieuze plannen aangekondigd om zijn internationale treindiensten uit te breiden. Vanaf komend voorjaar wil de vervoerder voor het eerst treinen laten rijden van en naar Duitsland.

Door Quintus Vosman en Hildebrand van Kuijeren

Treindienst Berlijn – Praag

Eén van de beoogde nieuwe verbindingen is de treindienst Berlijn – Praag. Hier rijdt nu alleen elke twee uur (6 à 7 x per dag) een EuroCity van de Deutsche Bahn en de Tsjechische spoorwegen. Vanaf medio maart 2024 wil RegioJet hier een treindienst introduceren. Op dat moment zijn de ingrijpende werkzaamheden tussen Dresden en Praag afgerond en wil RegioJet 3 x per dag een trein laten rijden van Berlijn via Dresden naar de Tsjechische hoofdstad Praag. De verwachting is dat de eerste trein na 20 maart gaat rijden. In dezelfde periode wil ook European Sleeper de nachttrein Brussel – Amsterdam – Berlijn gaan verlengen naar Praag.

De precieze dienstregeling van de RegioJet treinen is nog niet bekend. Ook details wanneer de ticketverkoop start zijn nu nog onbekend.

Nachttrein richting Oekraïne

RegioJet verwacht voor het eerst ook een internationale treindienst op te zetten die Tsjechië niet aandoet. Het betreft een nachttrein die tussen Hannover en Przemyśl rijdt, in het zuidoosten van Polen aan de grens met Oekraïne. Deze nachttrein zal via Berlijn en Krakau drie keer per week rijden.

Het is de tweede nachttrein van Regiojet naar Przemyśl, en het bedrijf heeft plannen om in de toekomst treindiensten te blijven uitbreiden richting Oekraïne. “We hebben de aanvraag voor open toegang ingediend bij de Poolse spoorwegautoriteit UTK. Als UTK onze aanvraag goedkeurt, zijn wij van plan vanaf het voorjaar van 2024 de nieuwe treindienst te lanceren” vertelt een woordvoerder van Regiojet aan Treinreiziger.nl.

Al enige tijd rijdt Regiojet een nachttrein vanuit Praag via Katowice naar de grensstad. Daar kan worden overgestapt op Regiojet-bussen met bestemmingen in Oekraïne. Regiojet, dat is begonnen als busbedrijf met eigen lijndiensten, heeft nog steeds ambities om treinen door te laten rijden tot in Oekraïne.

Uitbreiding

De uitbreiding is een mijlpaal voor Regiojet. De onderneming heeft al vaker plannen gehad om treinen van en naar Duitsland te introduceren. Maar zo concreet als nu waren de plannen nog nooit. Het lijkt erop dat de gewenste uitbreiding er nu ook echt gaat komen.

Regiojet bouwt daarnaast ook bestaande verbindingen verder uit. Zo is in juli 2023 het aantal treinen tussen Praag en de Oost-Slowaakse staalstad Košice vergroot van twee naar drie per dag en is begin oktober een trein toegevoegd aan de verbinding Praag – Bratislava, waarmee het aantal op vier komt. Met ingang van de nieuwe dienstregeling wordt een van de huidige treinen tussen Praag en Wenen doorgetrokken naar Boedapest waarmee het aantal dagelijkse Regiojet-treinen tussen enerzijds de Tsjechische en Oostenrijkse en anderzijds de Hongaarse hoofdstad op vier komt.

Regiojet heeft de vergunning voor een spoorwegonderneming in Tsjechië, Slowakije, Polen, Oostenrijk en Duitsland. Regiojet-treinen rijden in Hongarije onder de vergunning van en in samenwerking met Continental Railway Solutions (CRS). Regiojet onderneemt niet alleen in de vrije markt (‘open- access’) van personenvervoer per trein, maar rijdt ook treindiensten op basis van contracten met de Tsjechische nationale en regionale overheden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
55 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog
1 jaar geleden

Dat is wat EU graag ziet. Ze hebben het Europese spoornet geliberaliseerd met het Vierde Spoorwegpakket.

De plannen tussen Berlijn – Praag zijn realistisch. Naast de 7 slagen van DB tussen Berlijn – Praag v.v. er 3 treinen van Regiojet. Een bescheiden begin. Ben benieuwd of de tarieven van Regiojet goedkoper zijn dan van DB. En wat de Regiojet aan comfort, service te bieden heeft.

Erik
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Toch verbaast het me. De treinen Hamburg-Praag zijn niet de drukste treinen van DB-Fernverkehr dus ze zullen flink op prijs moeten concurreren. Ik zou zelf daarom wellicht eerder op Praag-Nurnberg of Praag-Munchen gemikt hebben maar we zullen zien.

Drukke verbinding
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erik

Probeer rondom vakantieperiodes en in het weekend nog maar eens een zitplaats te reserveren in treinen tussen Berlijn, Dresden en Praag. Dat lukt je bijna niet als je 1 tot 2 weken voor vertrek boekt, zeker eerste klas is vaak uitverkocht op die verbinding.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erik

Vanuit Praag naar Nürnberg of München is grotendeels enkelspoor. Dat gaat hem dus niet worden.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Zijn enkelsporige baanvakken onbereikbaar of zo?

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erik

Is het relevant of dit de drukste treinen van DB zijn? Het zijn ook niet de langste treinen. Wel met een volledig restauratierijtuig. Van de CD.
Ze rijden in een tweeuursdienst. (CD rijdt trouwens ook nog een Railjet naar/van Berlin).
Dus als daartussen een ander het gat wil proberen te vullen…… Laat ze het maar proberen.

Erno-Berk
1 jaar geleden

Ik vraag mij af of de vraag naar Oekraïne zo groot is om naast de bestaande verbinding Praha-Przemysl ook nog een verbinding Hannover-Przemsyl in te leggen. Je moet het enkel hebben ban gevluchte Oekraïners die hun familie willen opzoeken. Toeristen en zakenreizigers naar Oekraïne zijn er nauwelijks en zowel de verbinding Praha-Przemysl als Hannover-Przemsyl komen te vroeg aan in Krakow en vertrekken te laat uit Krakow om een attractieve verbinding met Krakow aan te bieden voor toeristen en zakenreizigers.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De trein eindigt aan de Pools-Oekraiense grens. Het gros van de reizigers zal waarschijnlijk zijn eindbestemming in Polen hebben.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

https://kolejowyportal.pl/regiojet-chce-jezdzic-z-przemysla-do-hanoweru/

Hier is de dienstregeling te vinden van de desbetreffende trein. In hoeverre is deze trein aantrekkelijk voor reizigers tussen Duitsland en Polen?

Ivo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Mijn ervaring is dat men in Oost-Europa er weinig problemen mee heeft als treinen en busen midden in de nacht stoppen. Wel eens nachtbus van Berlijn naar Warschau genomen, de hele nacht werd er overal uit- en ingestapt. Het draait veel mensen uitsluitend om de prijs.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Trein mikt denk ik niet op toeristen maar op Polen die in Duitsland werken.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

https://kolejowyportal.pl/regiojet-chce-jezdzic-z-przemysla-do-hanoweru/

Hier is de dienstregeling te vinden van de desbetreffende trein. In hoeverre is deze trein aantrekkelijk voor reizigers tussen Duitsland en Polen?

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Oekraine heeft toch ander spoor. De trein moet wel stoppen. Dat overhijsen van de cabines is niet overal in zwang? Doordat er weinig gevlogen wordt zal een trein naar Kiev wel in een behoefte voorzien.
Overigens vreemd dat gevluchte mensen wel met vakantie gaan naar het land van herkomst. Dat heb je ook bij andere landen als Eritrea, Afghanistan enz. De vluchtreden is niet zo heel erg blijvend?

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

@ Dries
Er zit inderdaad een luchtje aan als je om humanitaire gronden in Nederland mag verblijven, en dan vervolgens vrolijk op vacantie gaat naar precies het land waar je, volgens je eigen woorden, niet veilig kunt leven. Eén van mijn vrienden, iemand van Iraanse afkomst, vertelde mij dat zijn moeder op reis was naar … Iran. Tja, dan ga je toch twijfelen aan de gronden voor de verblijfsvergunning hier.

Maar wat langs de rationele meetlat bedenkelijk is, kan tegelijkertijd langs de emotionele meetlat soms zeer begrijpelijk zijn. Bijvoorbeeld als men de uitvaart van een geliefd familielid wil bijwonen. Ook kan het vluchtelingen met heimwee helpen om nog even de onmacht in het herkomstland te voelen, om vervolgens met overtuiging een definitieve keuze te maken. Daar blijven of hier een nieuw bestaan opbouwen.

Laten we niet vergeten dat emigratie bij de eerste generatie altijd aan twee kanten pijn blijft doen. Je zult je in je nieuwe land nooit een gelijke voelen van de autochtone bevolking (al was het maar door een beperkte kennis van de plaatselijke taal), maar je zult je ook steeds minder thuis voelen in je herkomstland. Daar zijn de ontwikkelingen sinds je vertrek ook niet blijven stilstaan, en de nieuwe situatie botst soms met je geromantiseerde herinneringen. Bovendien zien je voormalige landgenoten je vaak ook niet meer als één van hen. Eerste generatie vluchtelingen verliezen vaak dubbel, maar voor hun nageslacht is de situatie een stuk rooskleuriger.

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Fijn voor jou dat jij een goede neus hebt om op grote afstand te ruiken dat anderen iets doen wat niet past in jouw ideeën over hoe mensen hun leven moeten leven. Dat deed meneer pastoor vroeger bij ons thuis ook: oordelen en bemoeien.
En: ook heel fijn voor ons dat je dit hier wilt delen 👍👍

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het zijn geen moslims dus zal de media niet zo snel wat erover zeggen… en zonder de media zal de overheid niks doen

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Fijn dat je deze anonieme en zeer terzake doende mening met ons wilt delen. Dank voor deze inhoudelijke verrijking van een feitenuitwisseling over treinen naar Polen.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

@Meneer Molenaar.
In Spanje zijn efficiënte technieken in gebruik om soepel van normaalspoor naar breedspoor te gaan en andersom. Ik betwijfel het echter of dit ook met die opgelapte treinen van RJ kan.

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De Spaanse techniek werkt alleen op Talgo’s. In Moskou staan er nog een paar Talgo’s stil van de dienst naar Berlijn die met die techniek werkte, met een spoorwijdtewisselaar aan de Pools/Belarussische grens in Brest (BY). Ik denk dat aankoop door Regiojet van die Russische treinen er niet in zit 😉

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@P.J. Kroes, zou het niet mogelijk zijn dat een spoorwegmaatschappij de omspoorbare RZD-rijtuigen kan overkopen om zo een nachttrein tussen Berlin en Tallinn via Kaunas en Riga te starten? Ik denk niet zo snel dat de treindiensten naar Rusland opnieuw opgestart kunnen worden en een deel van het materieel wat eerder op de nachttreinen van en naar de Baltische Staten reed is verkocht aan Kazachstan.

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Erno Berk. Denk je nou werkelijk dat in de huidige politieke constellatie een Tsjechisch bedrijf zaken wil en mag doen met Rusland? Wake up! En als de situatie weer normaal wordt (waarvoor eerst Poetin en Lokasjenko van het toneel moeten verdwijnen, dus daarvoor is heel wat nodig) is er weer emplooi voor de Russische Talgo’s in verkeer naar bijv. Warschau en Berlijn.

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Erno Berk: voor een nachttrein naar Tallin over 1524mm is al 25 jaar geen markt. Sterker nog: zelfs doorgaande dagtreinen tussen de 3 Baltische staten bestaan niet.
Het wachten is op de voltooiing van Rail Baltica. Deze in aanleg zijnde normaalspoorlijn van Kaunas naar Tallin biedt de meest directe route en dan kun je makkelijk in een dagreis van Warschau naar Riga en Tallin of naar Vilnius sporen.

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Iedere dag worden treinen tussen Polen en UA in Przemysl op andere draaistellen gezet. Ook de regeringsleiders die Kiev bezoeken reizen in de doorgaande rijtuigen Warszawa – Kiev. Het luchtruim boven UA is om veiligheidsredenen gesloten.

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Jij weet blijkbaar veel van beweegredenen van anderen om te reizen? Alwetende Dries. Ga je borrelpraat maar lekker daar verkopen waar het thuishoort: in de kroeg. Maar vervuil deze site er niet mee.

dagreiziger
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ukraine heeft toch een andere spoorbreedte ?
Dan kunnen de Westeuropese treinen niet doorrijden.

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Waarom vraag jij je dat af? Laat Regiojet dat lekker zelf uitzoeken. Of ben je aandeelhouder? Dan is dit het verkeerde adres voor je twijfels 😉

Paul Lamote
1 jaar geleden

Het wordt wel druk op Berlijn-Praag met DB, eurosleeper en Railjet. En dan ook nog Flexbus 15x per dag.

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

En dan het lokale verkeer nog.

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

10 treinparen per etmaal. Dat komt tussen Amsterdam en Utrecht in een uur voorbij…

Bert Sitters
1 jaar geleden

Ik ben benieuwd naar de dienstregeling van de treinen naar Dresden en Praag en of deze treinen in Berlijn goed aansluiten op de IC uit Amsterdam.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De DB-trein heeft een overstap van 25 min in Berlijn bij een rijtijd van 11 30 uur. Vanuit Amsterdam is het toch meer een afstand voor een nachttrein of een vliegtuig.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

Praag met het vliegtuig is gewoon beschamend. Er zijn zat mogelijkheden om Praag te bereiken met minder klimaatbelastende vervoermiddelen: bus, trein, auto. Vliegen naar Praag is nergens voor nodig.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Met bus, dagtrein en auto duurt het wel erg lang. Nachttrein of vliegtuig zijn toch veel handiger.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

11.30 uur met de trein en 1.30 uur met het vliegtuig. Dan is de keuze voor de meeste mensen snel gemaakt.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De lange rijtijd komt ook omdat de route via Berlijn een flink stuk om is. Via Frankfurt-Nuernberg is qua afstand handiger maar vandaar is het een enkelsporige diesellijn richting Praag.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De luchtvaartsector kan er niets aan doen dat het vliegtuig naar Praag voor velen de enige realistische reismogelijkheid is. Niet iedereen is bereid een half etmaal onderweg te zijn naar een bestemming die praktisch om de hoek ligt. Je kunt het de luchtvaart niet kwalijk nemen dat het spoor niet levert op deze route.

En de bus een realistische optie?

De laatste keer heb ik overwogen om met de auto te gaan, maar vanwege dat Tsjechische tolvignet ben ik toch met het vliegtuig gegaan.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

@ Erno-Berk
Auto belast nauwelijks minder dan het vliegtuig.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Als de treinreis 11:30 uur is, dan kies ik het vliegtuig, of de nachttrein als ik een eigen coupé met een écht bed kan boeken.

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

En wat dacht je van via teams vergaderen? Dat is nog goedkoper dan het voor Annemiek te dure Tsjechische autobaanvignet ;-p

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Probleem is dat als je twee tickets hebt geboekt en je mist de aansluiting door vertraging, je een nieuw ticket moet boeken. Nederland-Praha moet je altijd via Deutsche Bahn of Ceske Drahy boeken want reizen met de combinatie Deutsche Bahn en RegioJet is onverstandig. In het geval van het missen van een aansluiting door vertraging moet je een nieuw ticket boeken en mag je niet met de volgende trein mee.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Nog meer redenen om met het vliegtuig te gaan.

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

daar zal wel een hardheidsclausule op toegepast worden. Klanten zo laten zitten is schunnig.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat is onzin. Als je je reis in tweeën deelt en dus twee verschillende tickets koopt, dan ga je twee losse overeenkomsten aan die feitelijk niets met elkaar te maken hebben. Op basis van de ene overeenkomst, kun je niets claimen bij de andere. Komt de eerste trein te laat in Berlijn aan voor de overstap naar Praag en is je ticket Berlijn-Praag vastgelegd middels treinbinding, dan kun je niet met dat ticket naar Praag reizen.

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Een betrekking bij een klantenservice zal niet uw eerste roeping zijn.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

@Dries Molenaar. Dat is gewoon pure onzin. Je koopt tickets bij twee verschillende bedrijven. Waarom zou de tweede je moeten compenseren als je te laat komt? Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

Anoniem
1 jaar geleden

Ik heb dit jaar vanuit praag een nachttrein naar Frankfurt genomen van de cd. Deze rijdt eigenlijk door naar Zwitserland over Dresden naar Frankfurt en werd op een bepaalde punt de nachttrein van Berlijn aangekoppeld. Met een perfecte aansluitingen op de eerste ice naar Amsterdam. Geboekt bij de cd op station van praag en met zelfs een zitplaatsreservering voor de ice.

Chris
1 jaar geleden

Ik heb zomaar het gevoel dat het Vierde Spoorwegpakket een heel groot succes gaat worden. Nog even zo doorgaan en het OV is een goede partner in het klimaatverhaal.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

Eerst maar even afwachten. RegioJet heeft al heel vaak van alles aangekondigd en dat later weer ingetrokken.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

OH ja? Wat houdt het vierde spoorwegpakket volgens jou dan in? Hoe profiteert Regiojet daarvan? Volgens mij heb je geen flauw benul waar je het over hebt.

kees boer
1 jaar geleden

Ik heb met de regiojet prettige ervaringen bij aankoop treinkaartje kreeg ik zelfs een kop koffie ; ook de bus vanuit Praag was goedkoper dan de Eurolines

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  kees boer

Ik kan bij mijn super zelfs gratis koffie pakken zonder wat te kopen..

Benny Bus
1 jaar geleden

Vloot van RegioJet uitgebreid met (ex-)DB IC1 wagens, aangezien bij DB de getrokken treinen in Fernverkehr de komende jaren steeds meer en meer eruit gaan? Geloof dat NS ook nog 250 bakken in de verkoop heeft staan… 😉