Regionale spoorlijnen Overijssel naar Syntus

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten het treinvervoer tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede aan Syntus te gunnen voor een periode van 15 jaar. Dat is de uitkomst van de aanbestedingsprocedure.

Tussen Zwolle en Enschede gaan in drukste richting in de spits sneltreinen rijden. Daardoor krijgt de reiziger te maken met een reistijdwinst van bijna 20 minuten. In de ochtendspits zullen de spitstreinen rijden van Enschede naar Zwolle, en in de avondspits in tegenovergestelde richting. Door de extra spitstreinen gaan er in de spits  4 treinen per uur rijden. Op welke stations de spitssneltrein gaat stoppen is nog niet bekend.

Doordat Syntus heeft gewonnen krijgen treinreizigers in Twente te maken met twee spoorvervoerders: tussen Wierden – Almelo – Hengelo – Enschede rijden ook treinen van NS. Waarschijnlijk hoef je in de toekomst niet per vervoerder in- en uit te checken: Syntus zegt dat single check-in check-out onderdeel is van de visie van het ov-bedrijf. "We zien de resultaten van de pilot op de Valleilijn met belangstellig tegemoet," reageert een woordvoerder van het bedrijf.

Syntus bestelt voor de spoorlijn 17 nieuwe Stadler FLIRT3 treinen. De provincie belooft dat Syntus een ruime zitplek, Wifi (via 4g) en stopcontacten in alle coupes zal aanbieden. Ook een toilet zal niet ontbreken. Ook NS en Arriva deden een poging om de concessie te winnen, maar zonder succes.

De aankoop en bouw en het testen van de treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober 2015 met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen. Dit betekent dat Syntus in principe in december 2017 als nieuwe vervoerder op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Met de elektrificatie van beide lijnen bespaart de provincie op de exploitatiekosten. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

This post was last modified on 29 augustus 2017 08:47

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug