Reizigers uur lang vast in treinen door storingen bij Rotterdam en Helvoirt
09 sep 2023 9:08
Ruim zeshonderd passagiers hebben vrijdagavond ruim een uur vastgezeten in de intercity van Den Haag naar Eindhoven. Tussen station Rotterdam-Lombardijen en Barendrecht viel de trein stil. Ook tussen Den Bosch en Tilburg, ter hoogte van Helvoirt, viel een trein stil.
Geëvacueerd
Volgens de woordvoerder stond de trein bij Rotterdam een uur en tien minuten stil, voordat de passagiers naar een andere trein geëvacueerd konden worden. Een deel van die tijd werkte de airco niet. Hoelang dat precies het geval was, weet de woordvoerder niet. Ook de passagiers in de gestrande trein bij Helvoirt zijn geëvacueerd.
Flauwgevallen
Een passagier uit Den Bosch vertelt tegen Omroep Brabant dat meerdere mensen zijn flauwgevallen. De NS kan alleen bevestigen dat één passagier in de trein bij Rotterdam onwel is geworden. Er is een ambulance ter plaatse gekomen, maar de passagier zou uiteindelijk toch met de vervangende trein naar Eindhoven zijn gegaan.
‘Buitengewoon vervelend’
De NS noemt de situatie “buitengewoon vervelend” voor de passagiers. “Dat is een storing natuurlijk altijd, maar zeker met deze temperaturen”. Volgens de woordvoerder is eerst geprobeerd de storingen snel op te lossen, maar toen dat niet mogelijk bleek, werd overgegaan tot het evacueren van de passagiers.
De oorzaak van de storingen is nog niet bekend. De NS doet onderzoek.
Het regent sowieso defecte treinen overal. Iets met gebrekkig onderhoud?
Om over de sein- en wisselstoringen maar te zwijgen.
Dat is ProRail
Groot tekort aan technisch personeel. En dat is al een tijdje zo. Mensen denken bij personeelstekort al snel aan HCs en machinisten
Maar ook bij schoonmakers. Bij de regionale vervoerders is dat nog geen probleem en zijn de treinen over het algemeen proper, maar de NS lijkt ook een groot tekort aan schoonmaak personeel te hebben. Uit nu.nl heb ik gelezen dat door de vergrijzing het personeelstekort alleen maar erger wordt en dat de problemen alleen maar groter worden ipv kleiner en op alle gebieden. Ik denk dat de personeels tekorten bij het OV niet makkelijk te fiksen is en dat alleen robuste zelfrijdende techniek de oplossing is.
Niemand wil nog meer dan 24 uur per week werken want alles wat je met extra uren verdient moet je bij de overheid inleveren. En wat je eventueel spaart wordt het jaar daarop in beslag genomen want dan heb je vermogen.
Ik weet niet hoe het bij de NS zit, maar bij veel bedrijven heb je onregelmatige parttime uren bij schoonmaak waardoor het lastig is om daar een kostwinnaarsbaan van te maken.
Ik weet niet daarbij niet of bij de gemiddelde Nederland geldt dat als de partner een parttime schoonmaakbaan heeft, of je als stelletje dan een gezinswoning of gezins-appartement in de Randstad kunt betalen.
Net zoals in de supermarkt zie je dat steeds meer banen qua arbeidsvoorwaarden devalueren tot bijbanen. Leuk voor scholieren en studenten maar niet de banen waar je kostwinnaars en huizenkopers mee binnentrekt in je bedrijf.
En als je banen devalueert (korte diensten, lonen jarenlang niet mee laten stijgen met de inflatie) dan kun je eigenlijk alleen nog maar Polen en Bulgaren (bij wijze van spreken!) blij maken met deze banen en dat zie je eigenlijk decennia lang ook gewoon gebeuren. Werkgevers willen personeel dat ook in 2033 met de huren, energieprijzen en medicijnprijzen in 2033 nog tevreden zijn met uursalarissen van tussen de 10 en 15 euro. En dat is de economische reden waarom vele belanghebbenden streven naar een bevolkingsgroei naar 18 miljoen (volgend jaar) en naar 20 miljoen (per wanneer, kiezen we zelf).
@lezer, al verdien je echt prima bij de NS en zijn de voorwaarden goed vergeleken met sorrtgelijke functies. De eisen zijn echter best wel streng en er komt meer bij kijken dan je denkt. Technisch personeel is overal een tekort aan. Heeft er ook mee te maken dat er tijdens de vorige crisis heel veel op straat zijn gezet. Daarnaast was een praktische (mbo) opleiding niet meer genoeg voor de meeste ouders. Leren en studeren zal je tegenwoordig, al heb je geen ene fluit aan dat papiertje.
Hoe het met schoonmaken personeel zit weet ik niet precies. Volgens mij is dat uitbesteed en dan weet je het vaak wel.
@Tumtum: eens, ik heb hier al een poosje terug aangegeven dat ik benieuwd ben naar de verloopcijfers van conducteurs.
Op MBA’s heb je de volgende grap: “why ve a scientist if you can be his boss?”
Op zijn Nederlands waarom een hele moeilijke Bèta studie Scheikunde doen, als je met een MBA oof studie rechten makkelijk meer gaat verdienen? https://www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2009/02/het-sprookje-van-het-beta-tekort/
Het is een oude link maar het gaat wel over een been tak van de arbeidsmarkt maar ook toen werd er geclaimd dat er enorme tekorten waren.
NU ZONDER SPELLINGS- en STIJLFOUTEN
@Tumtum: eens, ik heb hier al een poosje terug aangegeven dat ik benieuwd ben naar de verloopcijfers van conducteurs (is het hoge salaris genoeg in balans met de vaak onddankbare taak?)
Op MBA’s heb je de volgende grap: “why be a scientist if you can be his boss?”
Op zijn Nederlands: waarom een hele moeilijke Bèta-studie Scheikunde doen, als je met een MBA of Alpha-studie rechten makkelijk meer gaat verdienen? https://www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2009/02/het-sprookje-van-het-beta-tekort/
Het is een oude link maar het gaat wel over een een tak van de arbeidsmarkt waarvan ook toen al werd geclaimd dat er enorme tekorten zouden zijn op dat moment.
3 falende treinen op een avond. Is toch wel rijkelijk veel.
70 minuten voor een treinevacuatie? – Dat moet een persoonlijk record zijn voor NS en Prorail. Normaal duurt het 2 tot 5 uur.
Ik denk dat door de hitte het een en ander veel sneller in werking is gesteld (direct besluiten tot evacueren, hulpvoertuigen met prio 1 en rest van dienstregeling laten wachten om evacueren sneller te verlopen).
Wie eens prorail incidenten bestrijding gezien heeft gaat men met prio 1 naar een trein waar de airco uitgevallen is en leveren ze flesjes water voor de vocht aanvulling. Dit is zeker nodig. Ik denk dat in dit soort gevallen vaak het nat maken van een t-shirt of blouse effectiever is om je af te laten koelen. Wie in de buurt van de plee is en de kraan het nog doet kan beter daar zijn/haar shirt onder houden en aantrekken. Alleen zijn die plee’s tegenwoordig ook niet meer om aan te raken 🙁
Gezien wat er allemaal moet gebeuren is 70 minuten niet zo gek.
Er staan niet overal ophaaltreinen op hot stand-by
Lekker weer.
Even een ervaring van mijn zoon in de gestrandde 1163 onderweg van Den Haag naar Tilburg. Bij vertrek uit Den Haag was de airco van meerdere rijtuigen al defect, waardoor de 1e klas door de hc al was vrijgegeven.
Woordvoering spreekt van ruim een uur oponthoudt, maar dit is wel soepel om gaan met de waarheid. In werkelijkheid was dit ruim 3 uur later. Alleen het evacueren van de 600 reizigers via 1 deur naar de evacuatietrein duurde al 30 minuten. HC’s hebben kunnen voorkomen dat de reizigers uit de gestrande trein gewoon ter plekke de trein uit zouden gaan, door veelvuldig door de trein te gaan en informatie te verstrekken. De omroep was namelijk ook uitgevallen. Normale aankomst in Tilburg: 17:52 uur, nu met de evacuatie trein om 20:57 uur. Waarbij dit nog een geluk was, omdat tot 5 minuten voor het gaan rijden van de evacuatietrein nog werd gemeld dat deze terug zou rijden naar Rotterdam.
Ook deze afhandeling zal wel worden geëvalueerd, maar in een continue lerende organisatie zonder geheugen lost dit maar weinig op.
Dit doet me denken aan discussies uit 2013.
Mijn stelling: gebrek aan verse lucht is een levensbedreigende situatie.
Als het treinpersoneel geen actie onderneemt moeten de passsagiers het maar doen, e.g. deuren openen of ramen inslaan .
.
Zolang de woordvoering dit soort situaties enigszins acceptabel kan verkopen, verandert er echt helemaal niks. Wat de woordvoering volgens protocol zuchtend en steunend aan lastige journalisten vertelt, staat helemaal los van de operationele zijde, waar men gewoon is doorgaat op dezelfde manier als het altijd ging. Er is niemand binnen NS die het lot van de reizigers ene sier kan schelen, laat staan op geloofwaardige wijze excuses aanbieden aan de getroffen klanten. Niet de klanten zijn hier slachtoffer. Het is NS dat getroffen wordt door ‘overmacht’. Zolang er niet daadwerkelijk iemand letterlijk bezwijkt in zo’n trein, en er vanuit de Tweede Kamer pressie komt, verandert er helemaal niks. En zelfs dan zal NS het grotendeel overmacht vinden en haar schuld bagatelliseren.
Ik moet denken aan die keer (net voor corona) dat de trein van Groningen naar Zwolle stil kwam te staan precies onder het viaduct van de N34. Parallel aan het spoor stond een bus voor evacuatie, maar niemand mocht de trein verlaten, terwijl de omstandigheden steeds slechter werden. De reizigers dachten er iets anders over. Binnen een minuut of vijf zat iedereen in de bus. Iedereen hielp elkaar en de buschauffeur vond het allemaal wel prima. De stremming duurde vervolgens nog zeker twee uur.
Lastige keuze. Er zijn altijd figuren die de ramen opentrekken zelfs als de airco werkt. Dan is de werking van airco kansloos. Misschien kunnen de ramen atomatisch ontgrendeld als een bepaalde temperatuurgrenswaarde bereikt wordt. Dat kan in ieder bij de protocollen geregeld worden. Maar dan moet je wel bereikbare conducteurs hebben.
Een protocol wanneer de ramen geopend mogen worden terwijl in het overgrote deel van de treinen al jaren geen enkel raam meer open kan?
Er is wel een manier. In de trein hangen van die noodhamertjes en daar kan je prima een ruitje mee kapot slaan. Maar eerlijk gezegd zou ik liever de deurontgrendeling aan de bermzijde gebruiken om verse lucht in de trein te krijgen. Als verse lucht echt een probleem is, vind ik een ruitje kapot meppen geen misbruik, maar ik geef de voorkeur aan de deur ontgrendeling, omdat dit makkelijker te fiksen is voor het personeel.
Alleen moet die berm er zijn want je zal maar op een 3 spoor zitten of stationsgebied net nog niet uit met wissels, naast een metrolijn etc. Die hangen laag en dan gaat er heel wat volt door je heen. Ook is het nog niet zeker dat alle treinen meteen stil staan. Denk ook aan goederentreinen. Als mensen over dat spoor gaan wandelen ben je nog verder van huis want dan heeft ook de evacuatietrein vertraging.
Zonder airco vast zitten is k*t met dit weer, maar er is een reden waarom het soms niet kan om alle deuren te openen. En dan zit je in een fijne VIRM of een ICM. Heb je dus niets aan die open deuren..
NOODRAAM en speciale sleutel en regeltjes
Ze hebben toch van die “noodramen” die door middel van een speciale sleutel door de conducteur en of machinist – althans in de VIRM en ICM geopend kunnen worden zodat bij uitval van de koeling er nog een vorm van frisse lucht in de wagons kan komen en reizigers niet hoeven te stikken van de warmte ?!
Ik heb ooit eens in een trein gezeten waarvan de airco uitviel bij dertig graden en dat is beslist GEEN pretje ! Ik zou zelfs bij hoge uitzondering de nooddeuropening hebben gebruikt, want we hebben wel te maken met mensen en n i e t slachtvee.
Is er in de ICM bakken op de HSL lijn dan geen nood luik raam als die er is opengezet.
Wellicht zullen we in het kader van de opwarming van het klimaat meer rekening moeten houden met extremiteiten en flexibeler en beter moeten inspelen en afstappen van de gebaande regels als het om koeling of warmte gaat in een trein en het de leefbaarheid van de reizigers gaat en vooral sneller en doeltreffender moeten handelen, want daar schort het bij vergelijkbare gevallen de laatste tijd aan op het Nederlandse spoor en niet alleen bij warmte !
Alsof slachtvee het wel verdiend. Als je al om 1 uur zonder airco zit en het niet uit te houden is, moet je nagaan hoe het voor die beesten is, dagenlang of in een weiland zonder schaduw staan…
Maar goed. De deuren kunnen geopend worden, echter heb je het probleem dat mensen dan het spoor oplopen met allerlei gevolgen van dien. Ook helpt het niet als je in bepaalde type treinen zit voor de doorluchting zoals een VIRM. Het blijft gewoon een ding met deze temperaturen
10 jaar terug getrokken trein tussen Verona en Milaan in de zomer: airco aan, ramen open tot halverwege, plasjes water op stoelen. Niemand gaf erom. Lakonieke HC zonder das en jas kontroleerde en verdween. Maar goed, bij stilstand ook ellende natuurlijk. Gelukkig is pendel uit die tijd Zurich-Milaan vervangen al is huidige mij onbekend. Wie?
Tegenwoordig de Giruno , prachtige treinen.
Alle treinen met airco hebben een aantal noodramen die met de vierkantsleutel feopend kunnen worden door het treinpersoneel. Maar als het personeel dat zelf niet eens weet….
Personeel weet dat prima. Maar jij denkt dat al die raampjes met 1 HC binnen 10 minuten open staan? Een HC moet eerst uit die trein een paar handelingen verrichten, ben je weer 10 min a een kwartier verder.
Dan de hele trein door voor de noodramen.
Of wat te denken als je 2 treinstellen hebt. Tegen die tijd staat het evacuatieteam er wel.
Ook de VIRM?
Als in een vliegtuig de ventilatie/drukregeling/koeling uitvalt is dat reden om dat toestel aan de grond te houden. Eerst repareren. Of een ander toestel inzetten. Daarom is dat soort apparatuur in vliegtuigen in principe redundant uitgevoerd. Maar bij het spoor gelden andere maatstaven. Net als bij defecte WCs waarmee ze dagenlang blijven doorrijden….
getuige ICE
Vandaag staat er weer een defecte trein tussen Tilburg en Boxtel.
hoeveel man aan boord?
In de zomer is het de airco – die soms erg koud kan zijn ingesteld -, in de winter is het de verwarming die of te hoog of te laag aanstaat. Het is in de trein soms dooien of vriezen, maar leuk is anders…
Ooit in de “good old times” in een haperende en maar moeizaam op gang komende Hondekop in de Schipholtunnel vast komen te zitten, een enkele buitenlandse passagier dacht dat er een kaping was. Daar sta je dan andere treinen denderen voorbij en mijn vader en ik en sommige medereizigers die maakten gewoon de deuren open op het balkon in de half verlichte tunnel voor wat frisse lucht en om naar de passerende treinen te zwaaien. Geen conducteur die in de eind jaren tachtig begin jaren negentig van de vorige eeuw daar iets van zei, als we maar niet op het spoor gingen lopen. Verkoeling was er dus wel en de Hondekop kroop met veel pijn en moeite uit de Schipholtunnel naar station Lelylaan waar we konden uitstappen. In de rest van de trein was niemand oververhit gereaakt, want je kon toen nog gewoon zo’n schuifraampje open doen. Dus toen ik in die defecte aircoloze Arriva trein zat,dacht ik met een zekere weemoed terug aan dat historische voorval, maar ja tijden veranderen en nu maar hopen dat met de opwarming van het klimaat niet nog vaker airco’s of luchtverversings installaties het in de trein begeven. Trouwens de laatste tijd lees ik op diverse luchtvaart sites dat zelfs vliegtuig passagiers tijdens een vertraging vele uren in een opgepropt vliegtuig moesten zitten om op warme luchthavens weg te komen of zelfs maar het ding te verlaten met een luchtverversings installatie die geen koeling bracht, dus de trein is niet altijd het enige “slachtoffer” als het om behaaglijkheid gaat.
Maar in die goede oude tijd was men nog wel iets volgzame. Moet je nu kijken wat er allemaal in die trein zit. Grote bek als ze geen kaartje hebben, mensen weten het de hele tijd beter (er stond in een bericht al dat mensen ‘m waren geëerd), overal flikkeren ze zooi neer, zwartrijden geen probleem en als je betrapt wordt geef je gewoon een grote bek en werk je vooral niet mee. Staan in de 2e? Ga je toch lekker 1e klas zitten. En op het moment dat je wordt aangesproken geef je lekker een grote bek.
Helaas, zo is de situatie post Corona.
Voor mij een reden om mijn na kaarten op te zeggen. En eigenlijk vind ik dat erg