Reizigersgroei halveert door crisis

In de eerste helft van 2009 is het aantal reizigers met 1,2% gestegen, vorig jaar was dat nog 2,2%, dit heeft NS bekend gemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Volgens NS is de minder sterke reizigersgroei een gevolg van de crisis. Het bedrijf zag eveneens haar winst dalen.

De Nederlandse Spoorwegen hebben, samen met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de ambitie om het aantal reizigers per jaar, vijf procent te doen laten groeien. Of dat dit jaar gaat lukken is zeer de vraag. Topman Bert Meerstadt zei eerder tegenover OV Magazine dat in de tweede helft van 2009 en 2010 rekening wordt gehouden met een daling van het aantal reizigers. Reizigers zeggen vaak pas hun abonnement op, nadat ze al enkele maanden hun ontslag hebben aangekondigd gekregen. NS had bij de presentatie van de jaarcijfers van 2008 al aangegeven dat men rekening hield dat de crisis ook NS zou treffen.

Behalve de reizigersgroei liep ook de winst terug. Van 166 miljoen euro vorig jaar, tot 100 miljoen euro in dezelfde periode dit jaar. De vastgoed- en bouwactiviteiten hebben volgens NS de meeste last van de economische tegenwind. De resultaten uit de verkoop van vastgoed zijn vrijwel geheel weggevallen. Ook zijn de resultaten uit bedrijfsactiviteiten van Railinfra & Bouw duidelijk teruggelopen.

"Duidelijk is dat de economische teruggang ook aan NS niet voorbijgaat, maar de gevolgen zijn beperkt doordat Nederland voor de trein blijft kiezen", zegt het spoorwegbedrijf. De verbeterde kwaliteit van de dienstverlening speelt volgens NS hierbij een rol.

De opbrengsten zijn met 5% gestegen tot 2.101 miljoen euro, ten opzichte van 1.995 miljoen euro in het eerste halfjaar 2008. Deze stijging is vooral het gevolg van meer reizigers bij het binnenlandse en buitenlandse reizigersvervoer, hogere opbrengsten bij Strukton en een stijging van de opbrengsten uit retail- en horeca-activiteiten op stations.

De bedrijfslasten van NS stegen van 1.805 miljoen euro, naar 1.974 miljoen euro. Om de gevolgen van de economische crisis zo goed mogelijk op te vangen wil de NS bij alle bedrijfsonderdelen de bedrijfslasten met 5% terugdringen in 2009. Ook is er een vacaturestop afgekondigd en wordt de inhuur van externen verder beperkt.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

6 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug