Reizigersgroei trein Europa: België scoort in top

Tussen 2004 en 2008 is in Europa het aantal reizigerskilometers met gemiddeld 11 procent toegenomen. België kende die periode een groei van 20 procent. Slechts vijf landen hebben een sterkere groei dan de NMBS. Dat blijkt uit onderzoek van de website treinreiziger.nl. 

Het onderzoek is gebaseerd op cijfers van het International Union of Railways (UIC), die treinreiziger.nl vervolgens heeft geanalyseerd. Uit het onderzoek blijkt Zwitserland de grootste reizigersgroei kent (+30 procent). Opmerkelijk, omdat Zwitserland ook het drukste spoorwegnet van Europa heeft.

Sterke groei
Uit het onderzoek blijkt verder dat de NMBS een bovengemiddelde groei heeft. Vijf landen hebben een sterkere groei dan de NMBS. Onder de NMBS zijn nog eens 17 Europese spoorwegmaatschappijen te vinden. Onderaan de lijst staan Hongarije en Roemenië, die te maken hadden met een daling van twintig procent van het aantal reizigers.

Buurlanden
België doet het aanzienlijk beter dan haar buurlanden. Zo eindigt de Franse spoorwegen op de 8e plek, de Nederlandse Spoorwegen op de 11e plek en buurland Duitsland op de 13e plaats. In een eerste reactie kon de Belgische spoorwegen daarvoor geen directe verklaring voor geven.

Einde aan groei
In 2009 lijkt er overigens een einde te komen aan de groei voor de NMBS. In dat jaar nam het aantal reizigerskilometers slechts met 0,2 procent toe. 2009 is echter niet in het onderzoek verwerkt, omdat nog niet alle landen hun cijfers hebben gepubliceerd. De landen die dit wel deden, hebben vrijwel allemaal te maken met een daling van het aantal treinreizigers. Alleen de Zwitserse spoorwegen (SBB) wisten nog een groei te realiseren van 3,5 procent. 

Volledige lijst
Gesorteerd op groei percentage (periode 2004 – 2008).

1. Zwitserse spoorwegen (SBB) +29,8%
2. Luxemburgse spoorwegen (CFL) +29,7%
3. Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) +22,5%
4. Spoorbedrijven Groot Britanië (ATOC) +21,0%
5. Finse spoowegen (VR) +20,9%
6. Belgische spoorwegen (NMBS) +19,9%
7. Letse spoorwegen (LDZ) +17,4%
8. Franse spoorwegen (SNCF) +17,1%
9. Spaanse spoorwegen (RENFE) + 16,1%
10. Portugeese spoorwegen (CP) + 15%
11. Nederlandse spoorwegen (NS) +14,8%
12. Noorse spoorwegen (NSB) +13,2%
13. Duitse spoorwegen (DB) +11,9%
14. Ierse spoorwegen (CIE) +10,9%
15. Deense spoorwegen (DSB) +6,4%
16. Sloveense spoorwegen (SZ) +5,6%
17. Tsjechische spoorwegen (CD) +3,1%
18. Italiaanse spoorwegen (FS) -1,5%
19. Slowaakse spoorwegen (ZSSK) -3,5%
20. Poolse spoorwegen (PKP) -3,6%
21. Litouwse spoorwegen (LG) -10,2%
22. Roemeense spoorwegen (CFR) -20,3%
23. Hongaarse spoorwegen (MAV) -20,9%

 Voor dit onderzoek zijn deze cijfers van het UIC gebruikt.

 

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug