Rekenhof EU: direct compensatie bij vertraging

De Europese Rekenkamer pleit voor automatische compensatie bij vertraging van vliegtuig, trein, bus of boot in bepaalde gevallen, zodat passagiers er niet zelf achteraan hoeven. “Als gedupeerde reizigers al de weg weten te vinden om schade te claimen, dan moeten ze daar vaak erg veel moeite voor doen”, stellen de rekenmeesters in een rapport over passagiersrechten in de EU.

Administratieve rompslomp te groot

De Rekenkamer noemt het Europese compensatiesysteem ‘onbetwistbaar’ en ‘uniek in de wereld’, maar veel reizigers profiteren er uit onwetendheid niet van. Er zou een bewustwordingscampagne moeten worden opgezet. Daarnaast moet het makkelijker worden om te worden gecompenseerd voor vertragingen, schade aan bagage en ander reisleed. De administratieve rompslomp voor zowel de vervoerders als gedupeerde passagiers die hun verhaal willen halen, is groot.

Italo

De Italiaanse spoorwegmaatschappij Italo heeft al zo’n regeling die de Rekenkamer beoogt. Als reizigers recht hebben op compensatie, krijgen ze die automatisch binnen 30 dagen na het incident toegekend. De compensatie van Italo is echter niet zo royaal als wij in Nederland gewend zijn. Bij een vertraging van minder dan een uur vindt er geen compensatie plaats, bij een vertraging tussen de een en twee uur wordt er 25% van het ticket vergoed. Bij een van twee uur of meer wordt de helft terugbetaald.

Onderzoek

De Rekenkamer deed in tien lidstaten onderzoek naar de werking van de passagiersrechten, waaronder Nederland, en ondervroeg gedupeerde reizigers naar hun ervaringen met het systeem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.