Rotterdam Centraal na 9 jaar bouwen nu officieel geopend
13 mrt 2014 17:28
Duizenden mensen waren donderdag getuige van de opening van het nieuwe Centraal Station in Rotterdam door koning Willem-Alexander. De opening werd gevierd met muziek en dans in de centrale hal van het nieuwe stationsgebouw.
- Zie ook: In Beeld: opening Rotterdam Centraal
Mede door het fraaie weer waren er meer mensen naar het station gekomen dan verwacht. Dat leidde vooral bij de ingang tot veel gedrang. Een deel van de mensen mocht vanwege die drukte niet naar binnen, maar wilde dat wel. Later werden ze alsnog binnengelaten. De koning kreeg na de muziek- en dansshow een rondleiding door het station.
Rondleiding
Ook NS-directeur Timo Huges, ProRail-directeur Marion Gout en burgemeester Ahmed Aboutaleb waren bij de opening aanwezig. Ook staatssecretaris Mansveld was erbij. De koning opende het nieuwe station door zijn hand te leggen op een scherm.
Deur tot deur
Volgens Aboutaleb is het nieuwe station onder Rotterdammers nu al populair. "Reizigers en Rotterdammers hebben het nieuwe Rotterdam Centraal nu al in hun hart gesloten. Een groter compliment is er niet" aldus de Burgervader. Ook NS-directeur Timo Huges is blij met het nieuwe station. "Dit station representeert de reis van deur-tot-deur zoals vervoerders dat aan de reiziger willen aanbieden. Bus, tram, metro, taxi, trein, fiets én auto komen hier samen. Verbinding is hier het sleutelwoord."
Groei
Het nieuwe knooppunt waarin bus, tram, metro en trein samenkomen is ontworpen door onder andere architect Jan Benthem, die ook betrokken is bij het ontwerp van stations Amsterdam en Utrecht. Het nieuwe station is gebouwd op de verwachte reizigersgroei. De verwachting is dat het aantal reizigers zal groeien van 110.000 reizigers nu tot 320.000 in 2025. Een andere reden om het station te vernieuwen is de aansluiting op het Europese HSL-netwerk. Door de Fyra-problemen stoppen er momenteel echter veel minder hogesnelheidstreinen op het station dan gepland. Dat moet in de toekomst veranderen.
Fiets
Behalve voor bus, tram, metro en trein is er ook ruimte voor de fiets. Het station heeft 5.190 fietsplekken in een ondergrandse stalling aan de centrumzijde, aan de achterzijde wordt nog een stalling gebouwd voor 1.684 fietsen. Ook is er een nieuwe parkeergarage (de diepste van Nederland), waar 760 auto´s geparkeerd kunnen worden.
Feitjes
Nog wat andere feiten: 130.000 zonnecellen (10.000 m²) zijn in het station verwerkt. Er is 3.000 ton staal gebruikt in het dak van de stationshal en 52.000 m² natuursteen voor de perrons, passage en de buitenruimtes. De stationshal heeft een oppervlakte van 10.000 m² en meet op het hoogste punt circa 30 meter. De hele OV-terminal heeft een bruto vloeroppervlakte van 46.000 m².
Negen jaar werkzaamheden
De bouw heeft aardig wat tijd in beslag genomen. Op 26 januari 2005 gingen de werkzaamheden voor het nieuwe station van start. Het begon met het openbreken van het stationsplein om het nieuwe metrostation te bouwen. Om tijdens de bouw toch reizigers te kunnen bedienen werd in 2007 een fietstunnel omgetoverd tot tijdelijke reizigerspassage. Alhoewel Rotterdam Centraal al sinds 2005 een bouwput is, werd pas in 2011 gestart met de bouw van de nieuwe stationshal.
Tevreden
Het resultaat van negen jaar werkzaamheden wordt door de reiziger goed gewaardeerd. Ongeveer 90 procent van de bezoekers van het nieuwe station Rotterdam Centraal geeft de voorziening het rapportcijfer 7 of hoger. Hopelijk worden ook andere stations straks zo goed gewaardeerd. Want ook aan Amsterdam Zuid, Utrecht Centraal, Den Haag Centraal, Arnhem en Breda wordt gebouwd. Die stations moeten later worden opgeleverd.
Foto´s: (c) Mart Hopman