Rotterdamse museumtram Lijn 10 aan jubileumseizoen begonnen
De Rotterdamse museumtram Lijn 10 rijdt weer sinds zaterdag en is daarmee aan een speciaal seizoen begonnen. De toeristische tramlijn van het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum viert dit jaar het 35 jarig bestaan.
De Rotterdamse tramlijn 10 is geen tram uit de dienstregeling van de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET, maar een toeristische museumtram die door het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum met historische trams uit de collectie van het museum wordt gereden. Het is de grootste geheel door vrijwilligers gerunde museumtramdienst ter wereld.
Route langs bezienswaardigheden
Lijn 10 rijdt vanaf het Willemsplein nabij de Erasmusbrug een grote ronde door de stad en doet veel van de belangrijke bezienswaardigheden van de Maasstad aan. Onderweg passeren de historische trams het Eendrachtsplein, Delfshaven, de Euromast, de Coolsingel, de Markthal, de Erasmusbrug en de Kop van Zuid. Voor Lijn 10 zijn alleen dagkaarten beschikbaar die je in de tram kunt kopen.
De trams van Lijn 10 komen uit de collectie van het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum. De voertuigen zijn tot 90 jaar oud. Veelal rijden Vierassers of Düwagg trams op de route. Ooit was Lijn 10 wel een echte passagiersdienst die een andere route reed door de stad. Sinds 1968 is de tram Lijn 10 in Rotterdam als ov-dienst opgeheven.
Van donderdag tot zaterdag
De historische trams rijden elke week van donderdag tot en met zondag. Op zaterdagen en zondagen vertrekt Lijn 10 elke 30 minuten vanaf het Willemsplein, tussen 11.00 en 16.30. Op donderdagen en vrijdagen (van 19 juni tot en met 14 september) vertrekt Lijn 10 elke 30 tot 45 minuten vanaf het Willemsplein, tussen 11.00 en 16.30. Het seizoen eindigt op 26 oktober.



Bedankt voor de info en dienstregeling, hoop er eens een rit mee te maken en Rotterdam vanaf een klassieke tram te bekijken.
Met dit verschil dat je voor ROVM lijn 10 een speciaal kaartje moet kopen, terwijl je straks voor RRReis/2454 Crew Mat 64 – 904 met je gewone OV kaart terecht kan. En dat lijn 10 bedoeld is als toeristische attractie en de Mat 64 als gewoon OV.
MERCI
Ook bedankt Baardstaart voor de extra informatie. Ik zie lijn 10 wel vaker in de stad rijden, maar heb er tot nu toe nog niet de kans gehad er een toer mee te maken en er een speciaal kaartje graag voor over. Rotterdam heeft ook nog de Splash bus, waarmee men eerst een rondrit kan maken en vervolgens een rondvaart, ook nog nooit gedaan, staat op mijn wensenlijstje en dan heb je nog Miniatuur Rotterdam, er is zoveel te beleven, misschien maar weer eens een lang weekend ervan maken, wel gelogeerd aan boord van de mooie ss Rotterdam, het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn waar we als Nederlanders zuinig op moeten zijn !
Rotterdam heeft veel verborgen parels en verandert in rap tempo. Over enkele jaren staat er misschien een wolkenkrabber The Rise bij het Hofplein van 275 meter en ongeveer 80 verdiepingen…
Mat 64 en co, de “jonge” klassiekers
Dat van Mat 64 zou ik zeker nog een rit willen maken als ik eens wist WANNEER die trein rijdt. Reden is dat ik in 2006 in Maastricht een onprettige treinbotsing met flinke verwonding heb gehad en het kostte jaren voor ik van de nek blessure of whiplash af was.
Mat 64 is een “jonge klassieker” zo noem ik het en was zeker in Z-Limburg een werkpaard te noemen en had een apart rijgedrag. Als ik wist wanneer en precies waar die MAT 64 rijdt koop ik wel een dagkaart voor, om de rit nog eens te herbeleven in de reguliere dienst.
Vorig jaar nog met MAT 46 en Mat 54 Hondekop van Amersfoort naar het Spoorwegmuseum v.v. gereden was een enorme belevenis, nu maar eens naar Rotterdam met een mooie historische en toeristische tram naar de Hoog- en laagbouw van de stad kijken.
Vallei lijn museumtrein ook straks met mat 64. Vlaflip mag ook wmb.
Waar veel grote steden hop on hop off bussen hebben voor de toeristen doet Rotterdam dit met de museumtram lijn 10. Dit ziet er veel leuker uit dan de bekende hop on hop off bussen die in veel andere toeristische steden rijden.
…Beetje off topic.
Bijzondere tram, trein en bus ritten tref je op meer plaatsen in Nederland dit jaar aan, bijvoorbeeld Arriva lijn 149 van Gulpen naar Vaals retour via een mooie slingerende Heuvelland route met stop bij onder andere het Drielandenpunt. Rit duur ongeveer een uur. Zeven keer op een dag en alleen op zaterdag en zondag met een mooie semi-touringcar EN gewoon geldig met alle dagkaarten, Bankpas en de OV chipkaart. de bus rijdt dus NIET van maandag t/m vrijdag !
De vergezichten zijn on-Nederlands mooi zo dicht bij België en Duitsland, ofschoon toeristisch is het een buitengewone – tijdelijke – reguliere sightseeing busrit, kijk maar bij Arriva reisinfo.
In de vorige eeuw reden in Gulpen, Maastricht, Heerlen en Sittard ook trams maar die zijn verbust en Luik in België her-introduceerd binnenkort weer een tram.
Kost die dagkaart?
Arriva heeft verschillende Dagkaarten hieronder een korte opsomming, meer info op hun website :
1) Dal Dagkaart Limburg BUS, geen trein Euro 8,35
2) Dagkaart Limburg BUS, geen trein Euro 11,25 ook buiten de daluren, wel enkele reis naar Aken !
3) Dal Dagkaart ZUID-LIMBURG TREIN & BUS Euro 15,45, alle Arriva treinen t/m Roermond
> 4) Dal Dagkaart Noord en Midden Limburg Trein en Bus Euro 24,30
5) Dal Dagkaart Limburg Trein én Bus alle treinen van Arriva t/m Nijmegen Euro 30,30 Én dagretour naar Aken
6) EUREGIOTICKET geldig in de regio van Duitsland, België – dus ook Luik – en Nederland Euro 22,90
In Limburg geldig in zowel de Arriva én de NS treinen tot en met Roermond.
In het weekend geldig voor 2 volwassen en 3 kinderen van 4 t/m 11 jaar.
** Voor BUSLIJN 149 zijn alle Dagkaarten van toepassing, behalve nummer 4.
Dagkaarten verkrijgbaar aan een Arriva kaartautomaat of bij de bus chauffeur of servicepunt in Roermond, Maastricht of Heerlen. Betreft het een Daldagkaart met chip dient men wel in- en uit te checken OOK in Duitsland, maar NIET in België daar hebben ze geen OV paaltjes !
Er rijdt een NMBS trein van Aken HBF rechtstreeks naar Luik die niet via Zuid-Limburg gaat,of men neme de omweg met Arriva via Z-Limburg.
TIp: Reis van Vaals met bus 149 naar Gulpen en vervolgens van Gulpen met bus 57 via “Klein-Zwitserland” naar Maastricht met adembenemende vergezichten of maak een stop voor een drankje en vlaai.. Probeer die Luikse tram uit, de dichts bijzijnde tram in Z. Limburg vanaf 28 April 2025.
Er zijn ook meerdaagse dagkaarten informeer bij Arriva.
Véél Plezier en maak er een leuke foto-reisverslag van Treingraag.
Ik maak regelmatig gebruik van een Dagkaart.
> OF Koop een Holland Travel Ticket off-peak voor in het weekend als men een treinreis van ergens in Nederland heeft, die zijn geldig in ALLE treinen, bussen, metro’en tram. Of men er ook mee naar Aken met bus 350 kan reizen weet ik niet, natuurlijk wel bus 149.
15 euro.
Dat is een stevige prijs; een tientje dunkt me reëler.
Ook kun je met de reguliere tramlijnen 4 en 6 naar de Kootsekade voor het Trammuseum. Station Noord voor de Sprinter Uitgeest Amsterdam Centraal Abcoude, Woerden, Gouda en Rotterdam Centraal v.v. stopt hier in de buurt. Ook leuk is dat er op donderdagavond 15 mei vanaf 19 30 uur de NVBS Rotterdam aanwezig is. Dat is een vereniging voor spoor en tramliefhebbers en er is dan maandelijks een lezing! Let op niet in de zomermaanden in juni, juli en augustus , vanwege de zomervakantie. Vanaf september begint het nieuwe seizoen voor deze railhobbyclub. Ook een weetje? Buslijn 174 van Berkel Westpolder naar Rotterdam Noord NS stopt hier ook bij de Kootsekade. Misschien leuk om eens zo n avond mee te pakken, ik kom er al jaren! We zitten in de kantine van het RET museum en de toegang is 5 Euro p.p. Iedereen die nieuwsgierig is kom gerust kijken, de thee en koffie zijn zelfs gratis!
Daarbij rijdt er maandelijks (tijdens de maandelijkse museumdagen die aan de Kootsekade worden gehouden) een speciale tramlijn 22 met historische trams van het ROVM, direct vanaf Rotterdam CS naar het OV-museum: sterker nog, deze rijdt je zelfs het museum binnen! Naar het museum – ROVM
Op de foto is een stang voor de ingang te zien. Deze stang was er al wel, maar werd in de reguliere dienst (dat is tot globaal januari 1968 toen lijn 5 naar Schiebroek ging rijden en het laatste kopeindpunt en daarmee de noodzaak van het gebruik van de vierassers verdween) nooit gebruikt tot de bouw van de metro. Toen werd bij het van de brug die over het bouwdok bij het Hofplein lag (omstreeks 1960), de stang ff neergelaten. Voor het overige was er enig regime op de balkons: aan de open zijde voor, uit de wind dus, was gereserveerd voor de conducteur (aangegeven door een emaillen bordje), als hij er aanspraak op maakte, aan de andere, achterkant dus, in de wind, was voor volwassen mannen. En als de tram propvol was hoorden de mannen in het ingangsgat; vrouwen en kinderen werden geacht zich niet in die ‘gevaarlijke posities’ te bevinden. In de museumtram in de eenentwintigste eeuw zouden ze kennelijk het liefst met gesloten deuren rijden…