Rover en fietsersbond starten petitie tegen reserveringsplicht fiets in trein

Het voornemen van de Nederlandse Spoorwegen om reizigers die een fiets mee willen nemen in de trein vooraf verplicht een plek te laten reserveren valt slecht bij de Fietsersbond en reizigersorganisatie Rover. Ze vinden dat NS eerst moet zorgen voor voldoende fietsplekken in de trein.

Kommer en kwel

De twee zijn onder het motto ‘Geen fietsen weren, maar plekken creëren’ een petitie gestart. NS is van plan zo’n reservering vanaf 10 juli verplicht te stellen, in eerste instantie voor de zomerperiode. Het pleidooi om meer fietsplekken in treinen te creëren doet de Fietsersbond al jaren. “Met name op mooie fietsdagen is het kommer en kwel en moeten vaak gezinnen of groepjes fietsers op de perrons achterblijven. Wij pleiten voor aparte, gelijkvloerse fietswagons op spoorlijnen naar populaire recreatiegebieden” stelde de fietsersbond al in 2019 voor.

Ook reizigersorganisatie Rover dringt aan op meer capaciteit voor fietsen. “Arriva zorgt in de zomermaanden ook voor extra capaciteit voor fietsen. Er worden dan enkele zittingen verwijderd” geeft directeur Freek Bos als voorbeeld. In de spits hoeft dat geen probleem te zijn, zegt Bos. Hij wijst erop dat fietsen dan sowieso niet mee mogen en bovendien is het in juli en augustus relatief rustig tijdens de spits. “Zeker dit jaar hoeft het zitplaatsprobleem niet te gelden als er maar voldoende materieel wordt ingezet” stelt Bos.

Teveel drempels

De petitie is in amper 24 uur zo’n 1200 keer ondertekend. Dinsdag praat de Tweede Kamer over het onderwerp. Rover gaat er vanuit dat NS gevoelig is voor de argumenten die de consumentenorganisaties zullen aandragen om af te zien van het plan. “Anders kun je afvragen: wat is de reiziger NS waard?”. Bos wijst er bovendien op dat het fietskaartje eerder in twee jaar tijd twintig procent duurder is geworden.

Zowel Rover als de Fietsersbond vinden dat een reserveringsplicht teveel drempels opwerpt om flexibel te kunnen reizen. “Verplicht reserveren lost bovendien het probleem van het tekort aan fietsplekken op drukke momenten niet op.” De petitie heeft de steun van het Landelijk Fietsplatform en wielersportbond NTFU.

This post was last modified on 8 juni 2021 13:54

Bekijk reacties

    • Of NS laat gewoon treinen rijden die lang genoeg zijn. Dat wil zeggen: Treinen waar zowel de passagiers als hun bagage in passen.

    • Steeds meer fietsplekken? Ze zijn zeer schaars. Bovendien betaal je om met je fiets te reizen. Een of twee keer per jaar nemen wij de fiets mee in de trein om een fietsvakantie te beginnen of te beëindigen, maar leuk vind ik het niet. Snedige of zelfs agressieve opmerkingen van reizigers zijn tegenwoordig kennelijk normaal, terwijl er op de balkons waar je een fiets mag plaatsen gewoon een sticker is geplakt waarop staat dat fietsen voorrang hebben op reizigers op klapstoeltjes. Als je je fiets vastzet met een kettingslot zodat-ie niet omdondert in een wispelturige wisselstraat, krijg je ook nog een vermanend vingertje van de conducteur dat dat uit veiligheidsoverwegingen (?) niet is toegestaan. Nee, van Nederland fietsland is bij NS niets te merken. Is bij Arriva in Limburg in elk geval stukken beter.

  • Een kip en ei discussie? De NS treinen hadden al zitplaatsen. En dan zal achteraf een aanpassing gedaan moeten worden. Vergelijkbaar alsof je in je huis alsnog extra ruimte moet creëren om een fiets neer te kunnen zetten.

    NS legt de nadruk op zitplaatsen. Er was/is wel een verbetering omdat in de Intercity Direct wel fietsen meegenomen kan worden. Bij de nieuwe HSL Intercity kan fietsen zoal meegenomen worden. De ICNG is daar standaard op ingericht om fietsen mee te nemen. Ook op de HSL.

    • Zoals anderen al bij voorgaande artikelen hebben opgemerkt: bij de renovatie van het ICM heeft de NS fietsplekken verwijderd.

      Zoals mensen in deze draadjes al opmerkten. Tot en met mat 64 was het vrij gebruikelijk om een grote bagageruimte vrij te houden. Men kwam toen zelfs terug op een beslissing om de bagageruimte te verwijderen.

      Dat er weinig plekken zijn is een keuze geweest.

    • Vroeger had je een apart bagagerijtuig waar in de zomermaanden tientallen fietsen meereisden, dat was de normaalste zaak van de wereld. Ook in de naoorlogse stellen was er minstens 1 ruim balkon beschikbaar zonder stoelen (of evt een paar klapstoeltjes) die specifiek als fietslocatie waren aangemerkt. Pas in de laatste 3 decennia was het opeens 'onhandig' om ook ruimte aan fietsen (en trouwens ook bagage) te bieden en werd overal waar het maar paste een zitplaats gepositioneerd.

      De kip of eidiscussie is vrij simpel: de positie van de fiets is er enkel slechter op geworden. En het is onzin om het voor te doen alsof er vroeger enkel zitplaatsen waren en er nu opeens plek voor de fiets gemaakt moet worden. Dat is net zoiets als doen alsof er nooit een WC was en dat de heisa rondom SLT ervoor zou zorgen dat de WC weer terug zou moeten. Onzin natuurlijk.

  • Het is vooral stuitend dat ze willen dat we voor iets :
    - betalen (7,50 per fiets, ook als je maar 1 station verder reist)
    - reserveren
    maar dan geen plek garanderen...
    Alsof je dus laat betalen en reserveren voor fiets in je huis, maar je daar geen ruimte voor maakt!

    • Precies. Als je iets reserveert, mag je er vanuit gaan dat er dan ook een plek voor je is.

  • Ik kan me nog herinneren van vroeger dat er in die oude stoptreinen voorin een vrij grote ruimte zat met aparte deuren waar heel veel fietsen in konden!

    • Ja, en dan? Verwacht je nu dat NS die oude barrels weer van de sloop trekt?

      • Hahaha nee natuurlijk niet. Waar staat dat in mijn bericht? Het was een herinnering ;)
        Maar het zou wel een goede ontwikkeling zijn als er in nieuwe treinen en gerenoveerde treinen meer ruimte voor zou komen.

        • Ja, daar zijn mensen die de trein tweemaal per jaar gebruiken voor hun fietsvakantie bij gebaat, maar niet de dagelijkse klanten van NS die meer gebaat zijn bij zitplaatsen.

        • @Annemiek: in de zomervakantie heb je een piek maar dat wil niet zeggen dat er buiten de zomervakantie geen behoefte aan is.

  • “Verplicht reserveren lost bovendien het probleem van het tekort aan fietsplekken op drukke momenten niet op.”

    Ik denk dat het het tekort zelfs gaat vergroten. Ten verwacht ik dat een reserveringssysteem dat NS zo kort van tevoren in elkaar flanst uitgaat van het minimale aantal fietsplekken dat er in een trein kan zijn, in plaats van het werkelijke aantal fietsplekken (als er bijvoorbeeld een dubbel treinstel rijdt). Ten tweede komen fietsreserveringen die niet benut worden (door bijvoorbeeld een gemiste overstap) niet beschikbaar voor andere reizigers met een fiets, terwijl er wel een nieuwe reservering moet worden gemaakt voor een volgende trein. Het kan dus gemakkelijk gebeuren dat alle fietsplekken op een route gereserveerd zijn, maar dat in praktijk een groot deel daarvan leeg blijft.

  • Nederland is een fietsland. Ooit had NS de fietsklantvriendelijkheid om op de Zandvoort-Limburg IC's een dubbeldeksrijtuig mee te laten rijden met beneden een zee van fietsklemmen. De stoelen waren daar weggehaald. Slim. Toen nog. Zou je nu niet bedenken als je ziet hoe NS reizigers-met-fiets voor veel geld en ontmoedigende regeltjes afscheept met ienieminiplek op enkele balkons, áls er al plek is. Anders mag je wachten op de volgende trein, moet je die dan ook reserveren? Kom op NS, stop met de inzet van te korte treinen, haal in de rustigere zomer desnoods stoelen weg, en zorg ervoor niet nog meer klanten aan de auto (met fietsenrek!) kwijt te raken dan door de corona al het geval is.

  • In nederland is het inderdaad karig gesteld met het aantal beschikbare fietsplekken.(en bagagerekken)
    Ik kan mij niet voorstellen dat het heel moeilijk is om extra plek te creeeren. In treinen die de maximale perronlengte benaderen kan het lastig worden, maar in andere gevallen lijkt het mij niet onmogelijk. Bij de nieuwste VIRM renovatie is er ook weer geen aandacht gegeven aan fietsruimte en bagageplek. In princiepe zou er op ieder balkon ruimte moeten zijn voor fietsen

  • Het is volstrekt belachelijk dat een fiets meenemen al € 7,50 kost, en om dan ook nog eens een verplichte reservering in te voeren... NS wil erg graag de OV fiets pushen, maar die werkt simpelweg niet voor alles. Geef reizigers zonder auto nou de keuze om de trein te nemen, in plaats van ze te weren.

    • mmm, je zou dit inderdaad een manier kunnen vinden om de OV fiets te pushen.

      Aan de andere kant, er is een grote kans dat een paar zitplaatsen gewoon meer opleveren dan een fiets...

      • In de wereld wordt het meenemen van een fiets als service beschouwd. Ik begrijp je standpunt wel. Service is een vies woord in Nederland.

        • 99,9% van de reizigers zal er niet aan denken een fiets mee te nemen tijdens hun rit. Forenzen en scholieren/studenten nemen misschien een enkele keer een fiets mee, om deze als stationsfiets op hun bestemming te plaatsen en voortaan te gebruiken op de laatste kilometers naar hun onderwijsinstelling of werk. Aan hen biedt NS voldoende service en capaciteit om fietsen tegen betaling mee te kunnen nemen. Voor dezelfde groepen reizigers doet NS ook niet moeilijk over vouwfietsen.

          Daarnaast zijn er mensen die vrijwel nooit van de trein gebruikmaken, maar die wel verwachten dat NS hen met fiets en al naar Leeuwarden brengt voor de overstap naar Arriva. Iedereen kent ze. Van die klunzen die gemaakt vrolijk, maar hypernerveus op de meest onlogische plek op het perron gaan staan wachten met hun zwaar bepakte fietsen, die ze nauwelijks de trein kunnen tillen. En als de trein er eindelijk is, slaat de paniek toe en wordt de hele rotzooi op een willekeurig balkon neergeflikkerd. Niet rekening houdend met andere reizigers. En onder fietsers onderling geldt ook het recht van de sterkste om het laatste plekje.

          Ook voor die laatste figuren is plaats in de trein, maar dan moeten ze wel even reserveren en eventueel hun reisplan aanpassen als er geen plek is. Een paar van die figuren per rit is immers nog te overzien, maar tientallen (zoals dat afgelopen jaren was) is echt te veel.

          Sommigen denken dat NS met kleine aanpassingen makkelijk plekken voor fietsen kan creëren. Maar die mogelijkheid is er nauwelijks. Wil je dit voor de bestemming Leeuwarden regelen, dan zul je de hele vloot ICM moeten aanpassen. Dat kost tonnen of zelfs miljoenen. Allemaal geld dat niet rendeert en beter in andere zaken gestopt kan worden.

        • Aanvullend verwacht ik nog een lading problemen voor mensen die deze zomer met de fiets naar de Wadden willen. Een groot deel van juli kunnen zij immers niet via Zwolle reizen, vanwege de stremming aldaar. Fietsen zijn bovendien niet welkom in het vervangende vervoer. Aansluitend een stremming bij Amersfoort die voor soortgelijke problemen zal zorgen.

        • Het lijkt me opportuun als iemand die daadwerkelijk met de trein reist dat initiatief neemt.

        • @Annemek, wat vind je een petitie om de eerste klas klas af te schaffen. De reizigers in de tweede klas krijgen dan immers veel meer ruimte.

        • Gaan we dan ook de business class afschaffen bij luchtvaartmaatschappijen? Als er mensen of bedrijven zijn die graag substantieel meer betalen voor meer comfort, waarom niet?

        • @bert sitters. Nee, zo'n petitie steun in niet. Ik ben sowieso tegen alles wat gebaseerd is op nivellering of andere op communistische principes gestoelde verandering, omdat mensen aan de onderkant van de maatschappij dan helemaal geen prikkels meer krijgen om iets te bereiken.

  • Fietsers hebben mijn sympathie. Het is een vriendelijke vorm van recreatie. Fietsen veroorzaakt ook weinig CO2. En fietsen past in een gezonde leefstijl. Er gaat richting de 100 miljard euro om in de zorg, per jaar. Een flink aantal miljarden daarvan, ik weet niet meer precies hoeveel, wordt veroorzaakt door een ongezonde leefstijl. Fietsers verdienen het om de ruimte te krijgen!

    • Gezien het aandeel fietsers onder de verkeersdoden, zorgt fietsen inderdaad voor een flinke CO2-reductie. Om nog maar te zwijgen over de tienduizenden fietsers die op de eerste hulp terecht komen. Heel gezonde levensstijl hoor!

      • Beste Annemiek,
        In plaats van negativiteit en kritiek is het misschien slimmer om iets anders te melden of het gewoon voor je te houden. Anderen afkraken en dooddoeners strooien kan iedereen wel, maar wat denk je ermee te bereiken?

        • Niks mis mee om zaken ook eens anders te belichten. Ook al is het niet altijd positief. Het ligt alleen aan de manier waarop je het doet.

      • Deze ongelukken zijn vaak te wijten aan een ongelijke krachtsituatie, zoals autofiets of vrachtautofiets.
        in dezelfde trend als Annemiek: Die gezonde levensstijl wordt juist bevorderd als we die gemotoriseerde dingen laten staan. Scheelt nog meet CO2 :D

        • Volgens mij blijkt uit de cijfers dat de toename in ongevallen vooral voor rekening komt van ouderen op e-bikes.

Share

Recent Posts

Arriva test in februari WINK-treinen op batterij

Spoorvervoerder Arriva wil volgende maand experimenteren door dieseltreinen deels op batterij te laten rijden. Op…

19 uur terug

Franse spoorwegen wijzigt opnieuw internetadres (gebruikers weinig enthousiast)

De Franse Spoorwegen lijken er inmiddels een traditie van te maken: om de paar jaar…

2 dagen terug

Deutsche Bahn start testen met batterijtrein (met reizigers)

Vanaf maandag kunnen treinreizigers in Duitsland reizen met de eerste volledig goedgekeurde batterijtrein. De trein…

2 dagen terug

Planuitwerking RegioExpres Arnhem – Winterswijk gestart

De provincie Gelderland heeft de verkenning naar de snelle trein tussen Arnhem en Winterswijk afgerond.…

7 dagen terug

NS en Arriva kondigen nieuwe proef aan met automatisch bestuurde trein

Komende zomer start een nieuwe proef met een automatisch bestuurde trein (ATO). NS, Arriva en ProRail gaan in Groningen…

7 dagen terug

Boete dreigt voor Keolis vanwege elektrische probleembussen

Openbaarvervoerbedrijf Keolis hangt een boete van 1,25 miljoen euro boven het hoofd, omdat de problemen…

1 week terug