fbpx
(c) EQRoy / shutterstock

Fiets mee in de trein? Reserveren (deze zomer) verplicht

27 mei 2021 9:37

Reizigers die deze zomer (vanaf 10 juli 2021) de fiets mee willen nemen in de trein, moeten bij NS verplicht een plekje reserveren. Daarmee wil NS de overlast van fietsen in de trein verminderen. In ruil daarvoor krijgen reizigers 25% korting op het fietskaartje. Het gaat om een proef die loopt tot en met 30 september. De Fietsersbond en Rover zien niets in het plan.

Vrijwillig aanmelden geen oplossing

NS wil de maatregel invoeren mede omdat het meenemen van fietsen in de trein in de top-5 van klachten van reizigers staat over zaken die zich in de trein afspelen. “Het zorgt onder andere voor problemen bij het in- en uitstappen, wat kan leiden tot ongemak en hinder. In de zomermaanden krijgen we doorgaans veel meldingen binnen van onze conducteurs over overlast door een te grote hoeveelheid fietsen.”

De NS vraagt reizigers sinds vorig jaar zomer al hun fiets vrijwillig aan te melden. 80 procent deed dat ook, maar volgens de vervoerder werd het probleem daarmee niet opgelost. De aanmeldservice leverde reizigers ook niets op: het gaf geen garantie of je daadwerkelijk mee mocht. Iedereen had evenveel recht op de fietsplek. “Reizigers haalden er te weinig voordeel uit. Dat is nu anders” legt NS-woordvoerder Oscar van Elferen uit.

Rover en Fietsersbond niet blij

Toch zijn Rover en de Fietsersbond helemaal niet blij met de plannen. Ze roepen NS op om af te zien van de reserveringsplicht. “Het is onbegrijpelijk dat juist nu NS zo verlegen zit om reizigers, wordt besloten de fietser te weren”, stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Het is onmogelijk in te schatten hoe lang een fietstocht precies duurt, juist voor deze groep reizigers is het van belang spontaan de trein in te kunnen stappen.”

Rover-directeur Freek Bos is het daarmee eens: “sinds de coronacrisis zien we minder forenzen en juist meer recreatieve reizigers in de trein, hier liggen juist kansen voor NS.” De organisaties vrezen bovendien voor lastige discussies tussen reizigers en personeel aangezien de fietsreservering bij andere treinvervoerders niet verplicht is. Ook wijzen ze op het probleem van overstappen bij een vertraagde trein. Daarnaast zullen ze de staatssecretaris vragen of zij het met dit voorstel eens is. 

Opnieuw aanmelden bij vertraging

NS beaamt dat er weliswaar minder reizigers de trein nemen, maar verwacht juist relatief veel fietsen in de trein. De spoorwegen wijzen erop dat de helft van alle Nederlanders dit jaar vakantie in eigen land viert. Die groep is veel groter dan afgelopen jaren en zal relatief vaak de fiets meenemen, denkt NS.

Mocht een treinreiziger onderweg vertraging oplopen en een aansluiting missen, dan moet de reiziger zich opnieuw aanmelden voor de volgende trein. Als er in de volgende trein geen ruimte is, wil NS dat de reiziger net zo lang blijft wachten totdat er wel plek is.

Geen boetes

NS-woordvoerder Van Elferen vertelt dat een vrijwillige reserveringsoptie is overwogen. Het bedrijf verwacht echter dat dit voor veel discussie in de trein gaat zorgen, waarbij het de vraag is of de reiziger zonder reservering de trein vrijwillig verlaat. NS hoopt met de verplichte reservering die discussie te voorkomen. Als een reiziger desondanks instapt zonder reservering, zal hij niet beboet worden. Wel kan betreffende reiziger dan de trein worden uitgezet.

De vervoerder zegt verder dat de inzet van langere treinen geen optie is. “Als we meer fietsplekken in de huidige treinen zouden moeten creëren, gaat dat ten koste van het aantal zitplaatsen voor reizigers” stelt Van Elferen.

Fietskaartje eerder in prijs verhoogd

Het fietskaartje werd voor de coronacrisis in twee jaar 20% duurder. Met de prijsverhoging werden langere treinen, met name richting de Waddeneilanden, gefinancierd. “Deze verlengingen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen”, schreef het spoorbedrijf destijds.

Rover en de Fietsersbond trekken al langer aan de bel vanwege het tekort aan fietsplekken in de trein. De Fietsersbond schatte toen het tekort op duizenden plaatsen om fietsen in de trein te stallen. “Met name op mooie fietsdagen is het kommer en kwel en moeten vaak gezinnen of groepjes fietsers op de perrons achterblijven. Wij pleiten voor aparte, gelijkvloerse fietswagons op spoorlijnen naar populaire recreatiegebieden.”

Formeel is het plan nog niet definitief. Reizigersorganisaties zullen nu formeel advies gaan uitbrengen. NS kent echter de bezwaren van de organisaties en heeft het plan toch voorgelegd. De kans dat het plan wordt ingetrokken, acht Treinreiziger.nl daarom ook klein.

Gerelateerde berichten

22 gedachten over “Fiets mee in de trein? Reserveren (deze zomer) verplicht”

  1. Otto schreef:

    Verstandig.

  2. Johan schreef:

    “Mocht een treinreiziger onderweg vertraging oplopen en een aansluiting missen, dan moet de reiziger zich opnieuw aanmelden voor de volgende trein. Als er in de volgende trein geen ruimte is, wil NS dat de reiziger net zo lang blijft wachten totdat er wel plek is.”

    Laat me raden: Geld Terug bij Vertraging is bovendien niet van toepassing op de verdere vertraging die dat wachten oplevert.

  3. Stokbosveen schreef:

    Vroeger reden er toch aparte wagons mee speciaal ingericht voor fietsvervoer? Dat is jaren geleden afgeschaft. En geld deze nieuwe regel ook voor vouwfietsen e.d.? Zover mij bekend mogen die nog gewoon mee, zonder extra kosten.

    Ik heb sterk de indruk dat er een verband bestaat tussen weren van fietsen in treinen en in plaats daarvan gebruik maken van ov-fietsen. Immers, dat laatste heeft NS ook belang bij, toch?

    1. E. Lelie schreef:

      Vouwfietsen mogen inderdaad nog gewoon mee.
      OV fiets kost nog geen €4 per dag. Een fietskaartje €7,50 dus de NS verdient meer aan de fietskaartjes.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        De omzet van fietskaartjes is hoger. Of ze er meer aan verdienen, weet ik niet.

  4. Johan schreef:

    Uit de brief aan Locov https://locov.nl/publicaties/1966888.aspx
    “• Reizigers zonder toegang tot internet kunnen hun fietsreservering – zonder account – maken aan de balie of via de klantenservice. Alleen een emailadres is noodzakelijk, zodat NS de reiziger een email kan sturen waarin de reserveringsbevestiging staat.
    • Reizigers die een fietsticket kopen in de kaartverkoopautomaat worden in en/of op de automaat voor hun verplichte reservering verwezen naar Treinwijzer en klantenservice, waar ze zoals eerder vermeld desgewenst anoniem kunnen reserveren.”

    Je kunt die reservering dus niet eens gewoon bij de kaartautomaat maken. Wie geen internettoegang heeft moet bellen met de klantenservice en krijgt die reservering dan per e-mail toegestuurd, … maar die kun je zonder internettoegang natuurlijk niet ophalen. Hoe moet je dan aan de conducteur laten zien dat je die verplichte reservering gemaakt hebt?

    1. bert sitters schreef:

      In de zomermaanden kunnen gemakkelijk extra fietsplaatsen gecreëerd worden. Er zijn dan geen scholieren, studenten en veel minder forenzen. Zo komen er toch wat andere reizigers in de treinen Doet men in Italië ook.
      Vooral de koplopers zijn veel te krap bemeten met fietsplaatsen.
      Kijk verder eens in de grote ruimtes in het Mehrzweckraum van de regionale treinen in Duitsland.

      1. Stokbosveen. schreef:

        In de koppen van de koplopers is een kleine ruimte waar fietsen in geplaatst kunnen worden. Met 4 fietsen is die ruimte gelijk vol.
        In de VIRM is feitelijk helemaal geen fatsoenlijke ruimte om je fiets te plaatsen.
        De sprinters daarintegen hebben wel voldoende mogelijkheden. Maar over een lange(re) afstand is dat niet echt een aanrader te noemen, ook al niet vanwege de reistijd.

        1. bert sitters schreef:

          Feitelijk is die kop met twee fietsen al vol. Er is ook nog een afvalbak onhandig opgehangen. Er zijn alleen fietsen op de kop bij de stroomafnemer. Op de andere kop zijn de fietsplaatsen tijdens de renovatie weg gehaald.

  5. Harold Koster schreef:

    Weer een actie om reizigers weg te pesten.
    1 is het soms spannend of je een aansluiting net wel of net niet haalt.
    2 heeft niet iedereen een mobiel met internet.
    3 Weet ik nooit van te voren waar en hoe laat ik op het volgende station aankom, kortom lastig en klant onvriendelijk.

  6. Laurens Smid schreef:

    Dit is het begin van het weren van de fietsen uit de treinen ze hebben eerst de prijs flink verhoogd en nu ben je verplicht om te reserveren maar er wordt door de NS niet nagedacht dan niet iedereen een smartphone heeft en als die er wel een hebt wil niet iedere gebruiker zijn bank app installeren.
    Er wordt ook geopperd om een kaartje te reserveren via de klantenservice nu is mijn ervaring dat je heel lang kan wachten voordat je iemand aan de lijn hebt.
    Plus dat de NS dit zelf hebt veroorzaakt om het aantal fiets plekken in de treinen te verminderen de koplopers hadden voor de renovatie aan beiden kanten fiets plekken de stoptreinen nu nog maar plekken waren er vroeger veel meer en je mag op je klompen aanvoelen dat in de gerenoveerde dubbeldekkers ook het aantal fiets plekken terug wordt gedrongen.
    Dit onzalige plan moet van tafel en geen fiets reservering de NS kan een voorbeeld nemen aan de regionale vervoerders daar kan je de fiets gewoon meenemen Bij Arriva worden er meer plekken gemaakt naar Terschelling en bij Qbuzz zij standaard
    12 fietsplekken gemaakt.
    Het wordt eens tijd dat de monopolie positie van de NS eens een keer doorbroken gaat worden en dat er meer concurrentie gaat komen misschien dat ze dan klantvriendelijker worden!

  7. Arjan Krabbenbos schreef:

    Nu er steeds meer versoepelingen komen omtrent de Corona pandemie is dit een goed idee! Maar het verplichten tijdens drukte om je fiets per trein mee te nemen is niet het enige! Ik hoop dat je ook spoedig dit weer via de kaartautomaat een dagkaart kan kopen, want online reserveren is niet voor iedereen weggelegd! Als de kaartautomaat dit pas na de zomer kan aangeven, omdat dit dan weer rustiger tijden woren zal de verplichting weer kunnen vervallen. maak daarom reclame wanneer je weer een fietskaart kan kopen aan de automaat, niet alleen in de Nederlandse taal, ook in Engels, Duits, Frans en desnoods Arabisch of Pools. Zo bereik je meerdere potentiele treinreizigers en een betere verspreiding! Bij de RET is het meenemen van een fiets gratis in de metro , behalve tijdens de spits en evenementen! Laat NS dit ook vermelden via NS weekly, Spoor en in aparte folders! Verplichten van een fiets in een drukke periode is prima, maar wanneer de rustige momenten zijn qua dagen en tijden ook! Speciale omroepen en spotjes op TV en radio zijn dan ook een goede informatiebron! Zo snijdt het mes aan twee kanten!

  8. Hans schreef:

    Werkelijk te belachelijk voor woorden. Een fiets moet in Nederland fietsland toch gewoon meekunnen. Je moet juist zorgen voor meer fietsplekken ipv allemaal drempels opwerpen. Neem een voorbeeld aan andere landen zoals Zwitserland.

  9. Louris schreef:

    Quote: Met de prijsverhoging werden langere treinen, met name richting de Waddeneilanden, gefinancierd. “Deze verlengingen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen”
    Dat gaat voor de NS dus hoofdzakelijk om Zwolle-Leeuwarden(/Groningen).

    Uuuuhm, moeten we eigenlijk nog serieus met/over de NS discussiëren, of wordt ‘t tijd om dit maar op te geven? Keer op keer bespeur ik zo weinig realiteit in hun uitingen, met name op het gebied van de langeafstandsreiziger en trajecten die vanaf het hoofdkantoor ver achter de horizon vallen. Wat vinden jullie?

    1. lezer schreef:

      Winstdoelstelling van de politiek. Het verwarrende voor sommige mensen kan zijn dat er met meerdere monden wordt gesproken. Echt anders stemmen (dus niet rouleren met je stem) is de enige oplossing die echt werkt, maar een paardemiddel.

  10. Bertje Spoor schreef:

    inderdaad kan je bij de NS balie een fietsdalkaartje kopen MET reservering en zonder kosten. De baliemedewerker vertelde me dat NS daar liever geen ruchtbaarheid aan geeft….
    We moeten ook niet meer terug naar de situatie dat er zes a zeven fietsen op het balkon staan. Niemand kan er meer langs. Ik vind verplicht reserveren op zich wel goed mits beperkt tot de zomermaanden (proef van NS). De reservering voor de heenreis kan je goed plannen; terug lastig! Bij vertraging opnieuw reserveren geen goed idee. Van NS (de conducteur) verwacht ik dan wel de nodige souplesse.Boetes worden NIET uitgedeeld.
    In de Arriva treinen in Friesland deze zomer de fiets gratis mee in de trein, maar in die treinen veel meer ruimte voor de fiets. Klantvriendelijk zeker voor reizigers met fiets naar Harlingen Haven en Stavoren. De fiets mee op de boot; trouwens prijzig, zeker als je een enkele reis boekt met de boot.

    1. Bert Sitters schreef:

      Harlingen met de trein is vanuit de Randstad een grote omweg. Je kunt ook met de Flixbus, die via de afsluitdijk gaat.

    2. Bert Sitters schreef:

      Ik ken een treinverbinding in Italië vanuit de stad Trente. Deze trein zit vaak vol met scholieren, studenten en forensen. In de lange Italiaanse zomervakantie zijn er echter geen studenten en scholieren in de trein en veel minder forensen. De trein gaat naar populaire fietsgebieden rond de meren en het riviertje de Brenta. Om de fietsen de ruimte te geven worden in de zomermaanden een aantal banken uit de treinen gehaald. Fietsers kopen ook een gewoon kaartje. Zo zijn daar in de zomermaanden toch een aantal reizigers in de trein.

  11. Bert Sitters schreef:

    Reserveren werkt in internationale treinen. Iedere fietsplaats heeft een nummer, dat op jouw reservering staat. De fietsplaatsen zijn geconcentreerd in een rijtuig dat staat aangegeven op de treinsamenstelling op het perron.
    In Nederlands intercity’s zijn de fietsplaatsen verspreid over diverse plaatsen in de trein. Bij tien bakken V.I.R.M. zijn dat vijf verschillende plaatsen in de trein. Hoe weet je welke deur je moet hebben?
    Reserveren werkt niet in binnenlandse trein. Het is geprobeerd bij zitplaatsen in de IntercityDirect.

  12. Charles schreef:

    En bij de kaartjesautomaat op het station kan je geen fietskaartje meer kopen, wel een kaartje voor de hond!fietskaarten alleen thuis op de computer.

  13. Charles schreef:

    En bij de kaartjesautomaat op het station kan je geen fietskaartje meer kopen, wel een kaartje voor de hond!fietskaarten alleen thuis op de computer. Of op je smartfone.

  14. Laurens schreef:

    En ondertussen is het 5 juli, maar is er van de ns niets meer hierover gehoord. Iemand een idee?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.