Rover ontevreden over herfstvakantie op het spoor

Rover is zeer ontevreden over de prestaties op het spoor tijdens de herfstvakantie. Veel reizigers werden gedupeerd door (uitgelopen) werkzaamheden, vertragingen en te korte treinen. Rover ontving 800 klachten over volle treinen tijdens de herfstvakantie, wat volgens de reizigersorganisatie grotendeels te wijten is aan de enorme hoeveelheid buitendienststellingen op het spoor.

Geplande en ongeplande werkzaamheden, misrekening van spoorcapaciteit en nakomende seinstoringen dupeerden vele reizigers deze herfstvakantie. Daarnaast waren veel reizigers door buitendienststellingen aangewezen op vervangende bussen en extra overstappen, ook op werkdagen. Bijvoorbeeld op het traject Haarlem-Amsterdam, waar duizenden reizigers op vrijdag in de spits op schaarse bussen moesten wachten. Reizigers tussen Utrecht en Nijmegen moesten omreizen via Den Bosch, maar vanaf Den Bosch reden minder intercity’s die bovendien niet maximaal verlengd waren. "Het resultaat werd door veel reizigers omschreven als veevervoer”, schrijft Rover.

Kwaad tot erger
“De enige oplossing in de ogen van ProRail en NS is kennelijk dat een substantieel deel van de reizigers wegblijft. Ik moet zeggen: daar wordt door ProRail en NS serieus aan gewerkt”, concludeert Rover. De reizigersvereniging observeert dat het met de reizigershinder door buitendienststellingen van kwaad tot erger gaat, en dat een andere benadering met meer oog voor beperking van reizigershinder hoogstnoodzakelijk is. Rover wil dat ProRail de vele buitendienststellingen staakt en NS een einde maakt aan het veel te krap plannen van materieel. 

Voor beter OV
Eerder al luidde Maatschappij Voor Beter OV de noodklok over de problemen in de herfstvakantie. Want ook tussen Utrecht en Amersfoort verliep vorige week het treinverkeer chaotisch. "We zijn bezorgd, nu is gebleken dat bij werkzaamheden onhaalbare planningen voor het vervangende treinverkeer kunnen worden gemaakt. In de toekomst zal het vervangend (trein)vervoer beter moeten worden voorbereid" zegt Rikus Spithorst van Voor Beter OV.

This post was last modified on 7 januari 2019 21:55

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug