Rover ontevreden over herfstvakantie op het spoor

klok 28 okt 2013 11:52

Rover is zeer ontevreden over de prestaties op het spoor tijdens de herfstvakantie. Veel reizigers werden gedupeerd door (uitgelopen) werkzaamheden, vertragingen en te korte treinen. Rover ontving 800 klachten over volle treinen tijdens de herfstvakantie, wat volgens de reizigersorganisatie grotendeels te wijten is aan de enorme hoeveelheid buitendienststellingen op het spoor.

Geplande en ongeplande werkzaamheden, misrekening van spoorcapaciteit en nakomende seinstoringen dupeerden vele reizigers deze herfstvakantie. Daarnaast waren veel reizigers door buitendienststellingen aangewezen op vervangende bussen en extra overstappen, ook op werkdagen. Bijvoorbeeld op het traject Haarlem-Amsterdam, waar duizenden reizigers op vrijdag in de spits op schaarse bussen moesten wachten. Reizigers tussen Utrecht en Nijmegen moesten omreizen via Den Bosch, maar vanaf Den Bosch reden minder intercity’s die bovendien niet maximaal verlengd waren. "Het resultaat werd door veel reizigers omschreven als veevervoer”, schrijft Rover.

Kwaad tot erger
“De enige oplossing in de ogen van ProRail en NS is kennelijk dat een substantieel deel van de reizigers wegblijft. Ik moet zeggen: daar wordt door ProRail en NS serieus aan gewerkt”, concludeert Rover. De reizigersvereniging observeert dat het met de reizigershinder door buitendienststellingen van kwaad tot erger gaat, en dat een andere benadering met meer oog voor beperking van reizigershinder hoogstnoodzakelijk is. Rover wil dat ProRail de vele buitendienststellingen staakt en NS een einde maakt aan het veel te krap plannen van materieel. 

Voor beter OV
Eerder al luidde Maatschappij Voor Beter OV de noodklok over de problemen in de herfstvakantie. Want ook tussen Utrecht en Amersfoort verliep vorige week het treinverkeer chaotisch. "We zijn bezorgd, nu is gebleken dat bij werkzaamheden onhaalbare planningen voor het vervangende treinverkeer kunnen worden gemaakt. In de toekomst zal het vervangend (trein)vervoer beter moeten worden voorbereid" zegt Rikus Spithorst van Voor Beter OV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.