Rover: ov-chipkaart moet beter maar hoeft niet weg
15 okt 2014 11:18
De ov-chipkaart is nog onvoldoende gebruiksvriendelijk, maar hoeft niet de prullenbak in. De knelpunten moeten worden opgelost, dat is belangrijker dan voor 1 juli een nieuw systeem introduceren. Dat zegt reizigersvereniging Rover naar aanleiding van berichtgeving in het Algemeen Dagblad. Volgens die krant vindt een Kamermeerderheid dat de ov-chipkaart de prullenbak in kan.
Een belangrijk knelpunt voor Rover zijn de boetes die betalende reizigers kunnen krijgen bij ov-bedrijven. Een betalende reiziger met een afgekocht abonnement wordt nu als zwartrijder gezien als hij niet incheckt. "Dat vinden we niet kunnen. We willen dat de Tweede Kamer de wet op dit punt aanpast, zodat dit niet meer mogelijk is", zegt Tim Boric, beleidsmedewerker bij Rover.
De vereniging heeft er wel begrip voor dat vervoerders willen dat ook betalende reizigers in- en uitchecken. "Maar stimuleer dat met een beloning, in plaats met boetes. Reizigers met een Altijd Vrij abonnement voor de trein betalen bijna vierduizend euro. Geef ze dan niet nog eens een zwartrijdersboete", betoogd Boric. Overigens komen er over NS relatief weinig klachten binnen. Dat bedrijf zegt coulant te zijn. Maar andere vervoerders zijn minder coulant, zo kreeg hoogleraar transportbeleid Bert van Wee met het dure Altijd Vrij abonnement een boete van Connexxion.
Een nieuw betaalsysteem, zoals reizen via de bankpas of de smartphone lost niet alle problemen op, denkt Rover. "Ook als mensen met de bankpas zullen gaan reizen, zullen ze in- en uit moeten checken. Daarom zien wij liever eerst de knelpunten met de ov-chipkaart opgelost worden, alvorens er nieuwe betaalsystemen worden uitgerold", verklaart Boric. Hij vindt sowieso dat de ov-chipkaart niet helemaal hoeft te verdwijnen. "Er zijn ook mensen die nu heel tevreden zijn met de ov-chipkaart, dus je hoeft de kaart niet volledig weg te doen. We zien er graag wel alternatieven naast, zoals de bankpas en de smartphone".