Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Rover pleit voor extra treinen in dienstregeling 2020

klok 20 mrt 2019 13:49

Er moeten meer intercity’s in de randen van de spits komen tussen Utrecht en Deventer en in de avonduren tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam. ’s Avonds en op zondag moeten er twee keer zoveel Sprinters gaan rijden tussen ’s-Hertogenbosch en Nijmegen. Hiervoor pleit Rover samen met andere consumentenorganisaties in het advies aan NS over Dienstregeling 2020.

Dienstregeling 2020

NS heeft eerder bekendgemaakt in 2020 extra treinen te willen inzetten tussen Utrecht – Amersfoort en in de spits tussen Amersfoort – Harderwijk. Rover is blij met die plannen, maar de vereniging ziet ruimte voor meer verbeteringen. De vereniging wil echter dat er meer verbeteringen worden doorgevoerd. Concreet pleit Rover voor de volgende aanpassingen:

Voorstellen van Rover

  • Meer intercity’s in de daluren tussen Amersfoort – Deventer. Daar is volgens Rover geen extra materieel voor nodig, omdat de huidige intercity’s in Deventer en Amersfoort lange keertijden hebben (oplopend tot meer dan anderhalf uur).
  • Onderzoek naar extra spitstreinen rond Amsterdam en Schiphol. “Wij zien hiervoor mogelijkheden door de instroom van nieuw materieel. Wij beseffen dat de infrastructurele capaciteit beperkt is, mede als gevolg van de verbouw van Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid, maar hopen dat u toch mogelijkheden vindt voor uitbreiding van het vervoersaanbod.”
  • Sommige spitstreinen rijden alleen in één richting (de zogenoemde drukke spitsrichting). Rover pleit ervoor om spitstreinen zoveel mogelijk in twee richtingen beschikbaar te maken voor reizigers. Bijvoorbeeld bij de nieuwe spitstrein Utrecht – Harderwijk.
  • Rover wil dat de stoptrein Roosendaal – Antwerpen versneld wordt. De stoptrein doet er 47 minuten over, terwijl dat in 2007 ondanks een langere route en twee extra stops (te Antwerpen Dam en Antwerpen Oost) nog 45 minuten was. “Wij zien in de huidige dienstregeling dat op werkdagen tussen Essen en Antwerpen een 6 minuten kortere reistijd voor de stoptrein mogelijk is door het overslaan van slechts één halte.” Ook wijst de vereniging erop dat er al jaren wordt gesproken over een tweede trein per uur, zonder enig resultaat.
  • Rover wil dat de reistijd naar Zeeland wordt verkort, terwijl de reistijd nu (opnieuw) verlengd dreigt te worden met een minuut. “Specifiek vragen wij u te onderzoeken of de reistijdverlenging in Zeeland kan worden voorkomen door kleine aanpassingen.”
  • Ook in de avonduren en het weekend twee Sprinters per uur te bieden. Bijvoorbeeld tussen Den Bosch – Arnhem. “Opmerkelijk is daarbij vooral de frequentie tussen Wijchen en Nijmegen die op maandag t/m zaterdag 4x per uur is en op zondag slechts 1x per uur.”
  • Rover wil ook na 20:48 uur elk kwartier een intercity Utrecht – Rotterdam. In andere richtingen rijdt ‘s avonds ook langer ieder kwartier een trein. Bovendien profiteren doorgaande reizigers naar Zeeland van extra intercity’s naar Rotterdam.

Tot 9 dagen geen ICE

Reizigersvereniging Rover spreekt ook zijn zorg uit over de ICE-verbinding Nederland – Duitsland. In 2020 rijdt er mogelijk tot negen dagen geen ICE tussen Nederland en Duitsland, omdat zowel de reguliere route via Arnhem als de omleidingsroute via Venlo tegelijkertijd gestremd zijn. “Wij zijn van mening dat op dergelijke internationale corridors altijd een alternatieve route beschikbaar dient te zijn. Wij vragen u samen met ProRail en uw Europese partners tot afstemming te komen om in de toekomst te voorkomen dat zo’n situatie opnieuw kan ontstaan.”

Voor de volledigheid: Rover heeft de adviezen niet alleen uitgebracht. Ook ANWB, Consumentenbond, Ieder(in), seniorenorganisatie KBO-PCOB, de Fietsersbond en de Landelijke Studentenvakbond zijn erbij betrokken.

47 gedachten over “Rover pleit voor extra treinen in dienstregeling 2020”

  1. Rww schreef:

    Een ice over henglo met een ingekorte ic berlijn.

    Of via heerlen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat wordt dan wel een hele lange reistijd.

      1. Rww schreef:

        Ice amsterdam-osnabruck en een ic berlijn osnabruck-berlijn.

        Zou hou je de verbinding met duitsland. Weliswaar de andere kant van het land maar toch

      2. Johan schreef:

        Zou de ICE niet omgeleid kunnen worden via Heerlen en Aachen nu daar een bovenleiding hangt?

        1. Dhr. F. van Kreveld schreef:

          Ja

      3. Rian van der Borgt schreef:

        Het huidige omleidingspad via Venlo is zodanig traag dat het zelfs via Heerlen sneller kan. De enige vraag is of er een redelijk pad beschikbaar is.

  2. Anna Zelle-Burger schreef:

    De ICE kan toch ook via de Betuweroute ?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja. Maar moet uiteindelijk toch richting Zevenaar. Arnhem en Venlo heb ik aangegeven om de beide routes te duiden, maar het wil niet zeggen dat precies bij die steden gewerkt wordt.

    2. Died schreef:

      Daar mogen geen personen treinen rijden

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Tegenwoordig mag de ICE bij werkzaamheden of storingen worden omgeleid via de Betuweroute.

        1. Bert Sitters schreef:

          Hoe hard mag de ICE rijden op de Betuweroute?

        2. Ricardo schreef:

          Mogen ze de gehele route rijden, of alleen een bepaald stuk? Volgens mij mag de ICE namelijk alleen de stukken zonder tunnel rijden i.v.m. de veiligheidsvoorschriften.

        3. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik heb even nagekeken en ik zie alleen Meteren-Elst benoemd worden. Ik zie niets over een snelheid, alleen de Gelderlander heeft het over een gespotte trein met circa 100 kilometer per uur.

        4. Arjan schreef:

          De ICE’s mogen alleen over de tunnelloze gedeelte van de Betuweroute rijden. De tunnels in de route voldoen namelijk niet aan de veiligheidsvoorschriften voor passagierstreinen.
          Daarom mogen de ICE’s niet tussen Rotterdam en Meteren en niet tussen Elst en Zevenaar rijden.

        5. Gerben Vos schreef:

          Tussen Meteren en Elst reed de ICE de vorige keer 120 km/u.

  3. Wim Lubbers schreef:

    Goed van Rover om de weekend- en avond-Sprinters eens onder de aandacht te brengen. Een keer per uur kan echt niet meer. Naast de hier genoemde Sprinter Den Bosch-Arnhem noem ik Apeldoorn-Almelo, Eindhoven-Weert en Arnhem-Zutphen.
    De volgende dienstregeling-tip is niet voor alle lezers interessant. December 2017 zijn in de ochtenduren enkele vroege IC’s vanuit Limburg wegbezuinigd, op zondag zelfs tot half tien (gerekend vanuit mijn woonplaats Weert). Gevolg: aansluitingen in bijvoorbeeld Utrecht gaan de mist in. In Heerlen stapten misschien te weinig passagiers in, maar ze kwamen wel altijd vol in Eindhoven aan, ook op zaterdag. Kennelijk telt dat niet bij NS, maar Limburg betaalt het gelag om 3 IC’s per halfuur uit Eindhoven te kunnen laten rijden.

  4. Piet schreef:

    Hoe zit het eigenlijk met ice international? Is dat een bedrijf? Geregistreert in nederland of duitsland? Het begrip aandeeelhouder lijkt daarop te wijzen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      ICE International is naar mijn weten geen bedrijf, maar een samenwerkingsverband met NS en DB (voor Frankfurt – Amsterdam) en NMBS en DB (voor Frankfurt – Brussel). Deel van materieel is van NS, deel van DB.

      1. Piet schreef:

        Waarom wordt er dan over aandeelhouders gesproken??

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Waar ziet u dat?

        2. Piet schreef:

          “In tegenstelling tot DB Fernverkehr en NS International, is de NMBS geen aandeelhouder in ICE International. Ook bezit de NMBS géén eigen treinstellen; NS International en DB Fehrnverkehr zetten hun materieel in via een gezamenlijke materieelpoule.”

        3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Dat staat op wikipedia, maar dat klopt niet. NS heeft drie ICE-treinstellen. Volgens Wikipedia zou NS ook aandeelhouder zijn. Maar als je kijkt in het NS Jaarverslag, pagina 74, staat ICE International daar niet genoemd. Het is dus geen bedrijf, maar een samenwerkingsverband. Op de Duitse wikipedia pagina staat het overigens goed. Op de Nederlandse pagina heb ik de zinsnede nu verwijderd. Het NS Jaarverslag is hier te vinden:
          https://www.nsjaarverslag.nl/FbContent.ashx/pub_1001/downloads/NS-jaarrekening-2018.pdf

  5. Stefan schreef:

    En in de avonduren na 19.35 nu nog maar 1x pu de 9600 Ehv-Dn dat mag in deze tijd ook wel n teein p.u bij dus Xtra
    20.35
    21.35
    22.35
    23.35
    Geldt ook voor de vroege zondagochtend

  6. Roverlid schreef:

    Waarom geen extra treinen op de late uurtjes van Eindhoven naar Helmond en Deurne. De laatste trein rijdt veel te vroeg, om 0.05.Er is genoeg vraag, zeker in het weekeinde wanneer er veel uitgaanspubliek is vanuit Eindhoven. Materieel is er voldoende.

    1. Sander schreef:

      …euhmmm. Doordeweeks gaat de laatste om 0:35 (9687) vanuit Eindhoven en op vrijdag en zaterdag om 1:05 (9689)

  7. Oscar schreef:

    T.a.v. de ICE: als Arnhem en Venlo beide dicht zijn, is ook Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Sittard-Aken-Keulen nog mogelijk. Tussen DÜren-Keulen kan zelfs 250 km/h worden gereden.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik weet eigenlijk niet of specifiek Arnhem en Venlo dicht zijn, maar die routes. Het kan ook zijn dat Den Bosch – Eindhoven eruit ligt, en Zevenaar – Emmerich bijvoorbeeld.

  8. hanzeboog2012 schreef:

    Quote:

    Rover wil dat de reistijd naar Zeeland wordt verkort, terwijl de reistijd nu (opnieuw) dreigt verlegt te worden met een minuut. “Specifiek vragen wij u te onderzoeken of de reistijdverlenging in Zeeland kan worden voorkomen door kleine aanpassingen.”

    Vindt ROVER die 1 minuut extra van/naar een bezwaar omdat anders die aansluiting bij Roosendaal gemist wordt? Of is er een andere reden?

    De IC Amsterdam – Haarlem – Vlissingen is toch al geen echte intercity. Het is meer een sneltrein. En vooral bedoeld om andere IC aan te vullen tussen Leiden – Rotterdam – Dordrecht. Op korte termijn is het afwachten of de IC naar Vlissingen echt versneld wordt. Of ProRail moet het rijpad kunnen versnellen.

    Wie echt sneller van Zeeland naar Randstad v.v. wilt moet bij Rotterdam C overstappen op de IC Direct. En wie weet in de toekomst sneller met een snelle IC Amsterdam – Roosendaal via de HSL. Dat is geen railhobbyachtige gedachte.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Gaat onder andere om een busaansluiting in Goes die krap zou worden. En los van de reistijd verlenging is Rover sowieso pleitbezorger van een snellere reistijd richting Zeeland. Ik heb zelf inderdaad gepleit voor een toekomstige IC Amsterdam – Vlissingen via de HSL.

      1. Rick schreef:

        Sinds wanneer heeft de bus voorrang op de trein? Omgekeerde wereld lijkt mij dat.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          De busdienstregeling is afgestemd op de trein, niet andersom. Als de dienstregeling vertraagd wordt, kan dat wel gevolgen hebben. Niet altijd is het mogelijk om de bus mee aan te passen. De trein Amsterdam-Vlissingen is in dr afgelopen jaren 25 minuten langzamer geworden. Niet raar om de roep om een snellere verbinding, ipv een langere reistijd.

      2. Bert Sitters schreef:

        Bij Lage Zwaluwe een wissel van HSL naar de spoorbaan naar Roosendaal?

    2. sph schreef:

      Ik denk dat ook gewoon de trend van de afgelopen 10 jaar meespeelt. Zowat elke wijziging aan de dienstregeling zorgde voor extra reistijd van/naar Zeeland.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        @sph

        Eerst ging de IC via Schiphol. En toen de IC Direct nog niet via de HSL reed stopte de IC Vlissingen – Amsterdam/Lelystad ook niet in stations zoals Den Haag NOI van Laan, Rotterdam Blaak. En nu rijdt het de omweg via Haarlem.

        Laten ze op lange termijn de IC Amsterdam – Roosendaal via de HSL rijden. Doortrekken naar Vlissingen is afwachten. Het schijnt dat provincie Zeeland niet zo’n enorme begroting heeft. Weet niet of de provincie het budget heeft om een snelle IC te laten rijden naar Vlissingen.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Er zijn toch geen concrete plannen voor een intercity Amsterdam-Roosendaal via de HSL? Als die er is, kan die vervolgens prima door als stopper naar Vlissingen.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dank. Had ergens een link of kip voorbij zien komen maar nog niet gelezen.

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Interessante ontwikkeling 🙂Dan zal de nieuwe Berlijn trein met een maximumsnelheid van 230 km p/u behoorlijke tijdswinst kunnen maken tussen Amsterdam – Berlijn.

      Eerst zien of deze plan concreet wordt. En wanneer het goedgekeurd wordt. En wanneer de HSL uiteindelijk gebruikt wordt voor de dienstregeling. Dan zijn we een aantal jaren verder.

    3. Van Stoffelen schreef:

      Duitsers kennende gaat dat wel een jaar of 50 duren. Jammer, want het is echt de missing link tussen het Ruhrgebied en de Ausbaustrecke van Hannover naar Berlijn.

  9. Arjan Krabbenbos schreef:

    Tips voor toekomstige dienstregelingen

    IC treinen Enkhuizen-Heerlen en terug laten stoppen op Zaandam

    IC trein Almere Centrum-Amsterdam Centraal doorkoppelen aan IC Amsterdam Centraal-Haarlem _Roosendaal_Vlissingen
    Connexxion trein Amersfoort_Ede Wageningen verlengen naar Arnhem Centraal en terug
    IC trein Lelystad Centrum-Schiphol Airport-Rotterdam C-Dordrecht verlengen naar Breda
    ICd Den Haag -Rotterdam C._Breda-Brusssel laten stoppen op Delft
    Roosendaal -Essen-Kapellen-Antwerpen_Gent-Oostende

    Zwollle-Roosendaal verlengen naar Vlissingen

    Almere Centrum-Utrecht Centraal verlengen naar Rhenen
    Breukelen-Utrecht Centraal verlengen naar Ede Wageningen
    Kampen-Zwolle verlengen naar Almelo-Enschede
    Sprinters Amsterdam Centraal-haarlem-Den haag laan van NOI verlengen naar Dordrecht (Spoor 20)
    Sprinters Den Haag Central-Rotterdam C.- Dordrecht elk half uur een treindeel dat van Breda of Roosendaal komt (gekoppelde treinstellen!

    Sprinters Hoorn Kersenboogerd-Schiphol A.-Leiden Centraal naar Den Haag Centraal ( voormalige Randstadlijn E sporen!)
    De echte eindbestemmingen op de schermen laten zien dus niet Beverwijk als de trein verder rijdt naar Haarlem -Amsterdam of Alkmaar Hoorn. Dat schept alleen maar verwarring!
    Zandvoort aan Zee -Amsterdam C- Almere C. Lelystad C, Zwolle. Haarlem krijgt ook een directe verbinding met Flevo en Hanzespoorlijn!

    Aansluiting Weert op toekomstige verbinding met Hamont, Mol en Herentals n Antwerpen of Brussel

    Een nieuwe stopdienst Roermond- Vlodrop met halte in park Meinweg naar Dalheim en Moenchengladbach. Recreatie en trein verduurzamen door beide te verenigen! Goederen treinen via Venlo laten rijden! In verband met stilte en natuurgebied!
    Hopelijk zijn deze plannen binnen 5 a 10 jaar zonder moeite en budgetoverschrijdingen te realiseren. Spoorvervoerders moeten elkaar steunen en niet alleen hun eigen trajecten voor anderen verbieden! Zo help je elkaar mee met een calamiteit door materieelpech bijvoorbeeld!

    1. Arjan schreef:

      Almere – Rhenen is niet zomaar meer mogelijk. Doordat bij de vernieuwingen van Utrecht qua wissels vanuit gegaan is dat alle treinen die langs Overvecht gaan richting Woerden rijden of eindigen in Utrecht Centraal. Er is bij Utrecht Centraal nog wel een beperkte mogelijkheid om treinen die vanuit Amsterdam omgeleid worden via Hilversum door te laten rijden richting Arnhem/’s Hertogenbosch. Maar deze komen dan op de sporen terecht die geen perron hebben in Utrecht Vaartse Rijn.

      Treinen met een tussen-eindbestemming, zoals Beverwijk, heeft te maken dat er anders verwarring is voor sommige reizigers. De rechtstreekse trein van Amsterdam naar Enkhuizen doet er namelijk een klein uur korter over om van Amsterdam naar Hoorn te gaan, dan de trein die via Beverwijk naar Hoorn gaat.

    2. Rene Neefjes schreef:

      [Quote]IC treinen Enkhuizen-Heerlen en terug laten stoppen op Zaandam[/Quote]
      Dat moet lukken,want nu staat deze zo’n 6 minuten stil in Hoorn .
      Mocht dit niet lukken dan gaarne de tijden omdraaien met die van de sprinter Kersenboogerd – Leiden.

      De Intercity Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Den Haag (of verder)weer terug!
      Dit ontlast het toch al drukke Schiphol.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dat heeft Rover eerder geopperd, maar NS heeft dat afgewezen. Het kon volgens NS niet, en ze wilde het ook niet.

      2. Arjan schreef:

        In theorie zou een stop mogelijk moeten zijn in Zaandam, maar als ik even kijk met de huidige dienstregeling word het heel lastig. De trein uit Enkhuizen moet dan wel eerder uit Hoorn gaan, maar dan moet de Sprinter Hoorn K. – Leiden ook eerder weg uit Hoorn K. En betekend dat andersom diezelfde Sprinter in Hoorn K. weer later aankomt wat neerkomt dat de keertijd in Hoorn K. te kort word om met hetzelfde materieel en personeel te keren, aangezien NS liever zo min mogelijk materieel en personeel onnodig wil laten stil staan zou dit geen optie zijn.

        Daarnaast speelt de krapte rond Zaandam en de Hemtunnel mee, waardoor bij (vertrek)vertraging te weinig speling is betreft de andere treinen.

        1. Bert Sitters schreef:

          Hemtunnel uitbreiden naar vier sporen!

        2. Jan Hendrik de Groot schreef:

          Of eventueel dynamisch verkeersmanagement op Station Zaandam toepassen.

  10. Careline M. schreef:

    Dienstregeling 2020: West-Friesland opnieuw stiefmoederlijk bedeeld?
    Daar ziet het helaas naar uit. Sinds de intercity Enkhuizen-Amsterdam CS is doorgetrokken naar Heerlen, ivm het’spoorboekloos reizen’tussen Amsterdam en Eindhoven (sinds december 2017), zijn de overstaptijden in Hoorn wel bijzonder on-klantvriendelijk geworden: 17 minuten wachten op de sprinter naar Alkmaar en 25 minuten(!) op de sprinter naar Purmerend-Zaandam-Schiphol-Leiden. NB: Overstappers moeten het in Hoorn doen zonder winddichte wachtruimte. Dit sinds Burger King jaren geleden de oude wachtkamer heeft betrokken. Westfriezen zijn geen klagers, maar nu er niks verbetert kunnen misschien meer reizigers bij de NS protesteren tegen de wachttijden en het gebrek aan comfort?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.